Παρανοήσεις μαθητών:
- Οι μαθητές πιστεύουν ότι τα φανταστικά είδωλα μπορούν να παρθούν σε πέτασμα.
- Οι μαθητές πιστεύουν ότι το είδωλο και το αντικείμενο ενός καθρέπτη μπορούν να συμπέσουν.
Στάδια
- Προσανατολισμός- Αφόρμηση:
Προβολή εικόνας επίπεδου καθρέπτη.
Οι μαθητές περιγράφουν με βάση την εμπειρία τους πως είναι το είδωλο ενός επίπεδου καθρέπτη (ορθό ή αντεστραμμένο, ίδιο-μεγαλύτερο ή μικρότερο από το αντικείμενο).
Ο εκπαιδευτικός ρωτάει τους μαθητές εάν η εικόνα τους σε έναν καθρέπτη μπορεί να παρθεί σε ένα πέτασμα (κουρτίνα προβολής) και εάν μπορούσαν να πάρουν αυτό το είδωλο και να το κάνουν με κατάλληλες κινήσεις (π.χ. μετατοπίσεις, στροφές) να συμπέσει απολύτως με το αντικείμενο.
- Δραστηριότητες:
- Στους μαθητές μοιράζεται από ένα επίπεδο καθρεφτάκι ανά ομάδα και καλούνται να παρατηρήσουν το είδωλο ενός μολυβιού μέσα από αυτό (ορθό και ίσο σε μέγεθος με το αντικείμενο). Στη συνέχεια καλούνται να δοκιμάσουν αν μπορεί να προβληθεί το είδωλο πάνω σε πέτασμα ή στον τοίχο, να συγκρίνουν τις παρατηρήσεις τους με τις αρχικές τους υποθέσεις και να περιγράψουν τη διαφορά πραγματικού και φανταστικού ειδώλου.
- Οι μαθητές καλούνται με βάση τις ως τώρα γνώσεις τους στην κανονική ανάκλαση να ερμηνεύσουν γιατί το είδωλο είναι φανταστικό (οι ακτίνες δε συναντώνται αλλά συναντώνται οι προεκτάσεις τους). Επίσης να προβλέψουν με την ομοιότητα των τριγώνων σε ποια απόσταση θα σχηματιστεί και ότι θα είναι ίσου μεγέθους με το αντικείμενο.
- Οι μαθητές καλούνται να σχεδιάσουν σε χαρτί ένα επίπεδο μη συμμετρικό αντικείμενο και το είδωλό του σε επίπεδο καθρέπτη. Στη συνέχεια τα κόβουν και δοκιμάζουν με κατάλληλες κινήσεις αν μπορούν να συμπέσουν.
- Προσανατολισμός- Αφόρμηση:
Προβολή εικόνας σφαιρικών ή καμπύλων καθρεπτών. Οι μαθητές καλούνται να αντιληφθούν τη διαφορά του επίπεδου από τον κοίλο και τον κυρτό καθρέπτη ανάλογα με τη μορφή της ανακλαστικής επιφάνειας.
- Δραστηριότητες:
- Οι μαθητές περιγράφουν με βάση την εμπειρία τους, αν φυσικά υπάρχει (ενδεικτικά: κοίλοι καθρέφτες σε ηλιακούς συλλέκτες, καθρεφτάκι οδοντιάτρου ή μηχανικού), πώς είναι το είδωλο ενός κοίλου καθρέπτη (ορθό ή αντεστραμμένο, ίδιο-μεγαλύτερο ή μικρότερο από το αντικείμενο, πραγματικό ή φανταστικό). Οι μαθητές μπαίνουν στο εικονικό εργαστήριο οπτικής του Noesis και ανοίγουν το 3ο συρτάρι. Τοποθετούν στον πάγκο εργασίας κατάλληλα έναν κοίλο καθρέπτη και ένα μολύβι. Οι μαθητές καλούνται να παρατηρήσουν στον μοντελοχώρο το είδωλο του καθρέπτη και να συγκρίνουν τις παρατηρήσεις με τις αρχικές τους υποθέσεις. Για το σκοπό αυτό μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα εργαλεία μέτρησης που παρέχει το περιβάλλον. Στη συνέχεια καλούνται να δοκιμάσουν αν μπορεί να προβληθεί το είδωλο να συγκρίνουν με τις αρχικές τους υποθέσεις και να καταλήξουν σε συμπεράσματα για το είδος του ειδώλου ανάλογα με τη θέση αντικειμένου-καθρέπτη και εστίας καθρέπτη.
- Οι μαθητές περιγράφουν με βάση την εμπειρία τους, αν υπάρχει (ενδεικτικά: καθρέφτες στο δρόμο ή σε χώρους στάθμευσης) πώς είναι το είδωλο ενός κυρτού καθρέπτη (ορθό ή αντεστραμμένο, ίδιο-μεγαλύτερο ή μικρότερο από το αντικείμενο, πραγματικό ή φανταστικό). Οι μαθητές μπαίνουν στο εικονικό εργαστήριο οπτικής του Noesis και ανοίγουν το 3ο συρτάρι. Τοποθετούν στον πάγκο εργασίας κατάλληλα έναν κυρτό καθρέπτη και ένα μολύβι. Οι μαθητές καλούνται να παρατηρήσουν στον μοντελοχώρο το είδωλο του καθρέπτη και να συγκρίνουν τις παρατηρήσεις με τις αρχικές τους υποθέσεις. Για το σκοπό αυτό μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα εργαλεία μέτρησης που παρέχει το περιβάλλον. Στη συνέχεια καλούνται να δοκιμάσουν αν μπορεί να προβληθεί το είδωλο να συγκρίνουν με τις αρχικές τους υποθέσεις και να καταλήξουν σε συμπεράσματα για το είδος του ειδώλου ανάλογα με τη θέση αντικειμένου-καθρέπτη και εστίας καθρέπτη.
- Τίθεται στους μαθητές ερώτημα προβληματισμού. Θα μπορούσαν να κατασκευάσουν ένα οπτικό όργανο (π.χ. τηλεσκόπιο) χρησιμοποιώντας κάτοπτρο; Ποια θα ήταν η επιλογή τους σε σχέση με τον τύπο του καθρέπτη (κατόπτρου) και τη θέση κατόπτρου-αντικειμένου;
Σελίδες: 1 2