“ΤΑ ΚΟΚΚΙΝΑ ΠΑΠΟΥΤΣΙΑ”, Ι. Μενδρινού (Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση & Πρόληψη της Σεξουαλικής Κακοποίησης)

“ΤΑ ΚΟΚΚΙΝΑ ΠΑΠΟΥΤΣΙΑ”, Ι. Μενδρινού (Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση & Πρόληψη της Σεξουαλικής Κακοποίησης)

5 Οκτωβρίου 2021 Δεν επιτρέπονται σχόλια Από Ιωάννα Μενδρινού

telικο. εξώφυλλοΤΑ ΚΟΚΚΙΝΑ ΠΑΠΟΥΤΣΙΑ

 

Τα κόκκινα παπούτσια.
Θεατροπαιδαγωγικό πρόγραμμα
Σεξουαλικής Διαπαιδαγώγησης & Πρόληψης της Σεξουαλικής Κακοποίησης
στην πρώιμη και πρωτοσχολική ηλικία.

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ: ΕΥ ΖΗΝ

 

 

 

 

Τα «Κόκκινα Παπούτσια»,

είναι ένα πρωτότυπο πρόγραμμα σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης και πρόληψης της σεξουαλικής κακοποίησης το οποίο σχεδιάστηκε και δημιουργήθηκε από την υπογράφουσα στο πλαίσιο πρόσκλησης του ΙΕΠ για την εκπόνηση υποδειγματικών Εργαστηρίων Δεξιοτήτων για τη  θεματική ενότητα ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ, το καλοκαίρι του 2021.

Συνιστά μία ολοκληρωμένη, ελκυστική θεατροπαιδαγωγική παρέμβαση, η οποία απευθύνεται με φροντιστική διάθεση και σεβασμό στον ψυχισμό και τις ανάγκες μαθητών και μαθητριών προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας (Νηπιαγωγείο, Α΄-Γ΄ Δημοτικού). Συγχρόνως είναι δυνατόν με τις κατάλληλες προσαρμογές και προεκτάσεις να αξιοποιηθεί και σε μεγαλύτερες τάξεις (ΣΤ΄ Δημοτικού)

Στοχεύει:

Σε επίπεδο γνώσεων:

– στην ανακάλυψη και εξοικείωση με ζητήματα που αφορούν στη σεξουαλικότητα

– στην πραγμάτευση θεμάτων αυτο-αντίληψης και εικόνας του σώματος (γεννητικά όργανα), ταυτότητας του φύλου, υγιεινής και φροντίδας, για την αναπαραγωγή, διαπροσωπικών σχέσεων, σχέσεων εμπιστοσύνης και οικειότητας (άγγιγμα)

Σε επίπεδο στάσεων

– στην υιοθέτηση αξιών και στάσεων που προστατεύουν και προάγουν την υγεία, τις υγιείς διαπροσωπικές σχέσεις και την ευεξία των ατόμων συμβάλλοντας στην πρόοδο και την ολοκλήρωσή τους

– στην αναγνώριση από τις πρώτες εκπαιδευτικές βαθμίδες επιβλαβών καταστάσεων και η διαχείρισή τους με τον πιο ενδεδειγμένο τρόπο για την προάσπιση της υγείας και της ζωής.

Σε επίπεδο δεξιοτήτων:

– στην καλλιέργεια δεξιοτήτων αυτογνωσίας, αυτομέριμνας κι αυτοφροντίδας, ανθεκτικότητας, ενσυναίσθησης και υπευθυνότητας (δεξιοτήτων ζωής).

– στην καλλιέργεια δεξιοτήτων του νου (πλάγια σκέψη, παραγωγική/δημιουργική μέσω των τεχνών)

–  στην καλλιέργεια δεξιοτήτων  του 21ου αιώνα (4cs),

Σε επίπεδο συναισθημάτων

– στην αναγνώριση και έκφραση συναισθημάτων

– στην ανάδυση χαράς και ευεξίας, ευγνωμοσύνης και περηφάνειας.

Δημιουργεί επιπροσθέτως, ανοικτούς χώρους ανάδυσης και μελέτης ζητημάτων όπως οι σύγχρονες μορφές οικογένειας, η ετερότητα και τα στερεότυπα,  παρέχοντας τη δυνατότητα για περαιτέρω προβληματισμό και συζήτηση, για διαμόρφωση, εμπλουτισμό ή και μετασχηματισμό κοινωνικών στάσεων και αναπαραστάσεων, και καλλιέργειας συμπεριληπτικής κουλτούρας από τις πρώτες σχολικές βαθμίδες.

Μεθοδολογία:

Για τους παραπάνω σκοπούς, αξιοποιείται η ολιστική εκπαιδευτική μεθοδολογία της θεατροπαιδαγωγικής και ειδικότερα, πλήθος τεχνικών και πρακτικών του Εκπαιδευτικού Δράματος που συνδέει μοναδικά «συναισθηματική εμπλοκή και νοητική επεξεργασία, βίωση και αναστοχασμό [αποβλέποντας] στη μάθηση με  την έννοια της κατανόησης του εαυτού και του κόσμου» (Αυδή & Χατζηγεωργίου, 2007).

Δομημένο σε επτά εργαστήρια δεξιοτήτων το κάθε ένα από τα οποία περιλαμβάνει δραστηριότητες βάσης ή προαιρετικές, επέκτασης ή γενίκευσης, παρέχει την ελευθερία σε κάθε εκπαιδευτικό να επιλέξει και να αναπλαισιώσει σύμφωνα με τις ανάγκες, τις δυνατότητες αλλά και τις ιδιαιτερότητες της μαθητικής ομάδας που υλοποιεί το πρόγραμμα.

Η παραμυθιακή αφήγηση:

Αν και εμπνευσμένο από το ομότιτλο παραμύθι του Χ.Κ. Άντερσεν και με αναφορές από το αυτοβιογραφικό πεζό κείμενο της Κικής Δημουλά (στο: Εκτός Σχεδίου, Αθήνα: Ίκαρος, 2004), βασίζεται σε διαφορετική ιδεολογική και αξιακή κατεύθυνση.

Μεθοδευμένες παρεμβάσεις και αποκαλύψεις μίας νέας ιστορίας που παρουσιάζεται εξελικτικά, απογειώνουν το ενδιαφέρον αλλά και την συναισθηματική εμπλοκή και ενεργοποίηση των παιδιών στην ασφάλεια πάντα, ενός μυθοπλαστικού πλαισίου. Ξεπλέκοντας το μυστήριο των “κόκκινων παπουτσιών”, ακολουθούμε το νήμα που συνδέει την εποχή της αθωότητας με την πρώτη μύηση στον κόσμο και οδηγεί έως τη χειραφέτηση και άρνηση της δωροδοκίας και της θυματοποίησης με τη συμπαράσταση των έμπιστων φίλων.

Μέσα από την παρακολούθηση και διερεύνηση της ιστορίας της Κάρεν και του Ένκαρ, και βιωματικές δραστηριότητες, οι μαθητές/μαθήτριες οδηγούνται επαγωγικά και δημιουργικά, ενεργητικά και συμμετοχικά, στοχαστικά και αναστοχαστικά στην κατανόηση του εαυτού και των άλλων, ορίων και δικαιωμάτων, κανόνων και αρχών. Αξιοποιούνται ακόμη, παραδοσιακά λαχνίσματα και παιχνίδια, αναφορές και σύνδεση με υλικό έγκριτων φορέων και δημιουργών από το χώρο της εκπαίδευσης, της παιδικής λογοτεχνίας, της υγείας και της πρόληψης.

Το υλικό:

Υποστηρίζεται με υποδειγματικά φύλλα εργασιών για το portfolio, φύλλα αξιολόγησης, πρότυπα λιστών απαντήσεων και με την ιστορία των κόκκινων παπουτσιών της Κάρεν. Η αφήγηση της ιστορίας παρέχεται σταδιακά σε επιλεγμένα σημεία του προγράμματος εξυπηρετώντας συγκεκριμένους εκπαιδευτικούς στόχους προσελκύοντας το ενδιαφέρον των μαθητών/-τριών. Η καταβύθιση στον παραμυθιακό κόσμο, η ταύτιση με τους ήρωες και η υπόδυση ρόλων παρέχει τη δυνατότητα μίας ασφαλούς για τον ψυχισμό των παιδιών διεργασίας διερεύνησης του εαυτού και άλλων, της ζωής και του κόσμου. Φορώντας τα κόκκινα παπούτσια τα οποία βγαίνουν από ένα κοινό μεν κουτί, γεμάτο δε, μυστικά και εκπλήξεις, μεταπηδούν σε διαφορετικές θέσης εστίασης, επομένως και οπτικής, κατανοούν και συναισθάνονται. Ταυτίζονται με τους ήρωες και αναλαμβάνουν ρόλους και πρωτοβουλίες. Μετασχηματίζονται  από παθητικούς δέκτες σε δρώντα υποκείμενα με συμμετοχική και δυναμική παρουσία, που παράγουν νόημα, παίρνουν θέση, εκφράζουν απόψεις. Γίνονται συνδημιουργοί της ιστορίας και επομένως συνυπεύθυνοι για την έκβασή της.

*ΤΟ ΥΛΙΚΟ ΔΙΑΤΙΘΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΤΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ – ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ “ΕΥ ΖΗΝ” 

Μπορείτε όμως να το μελετήσετε ή κατεβάσετε και από εδώ:

 



Λήψη αρχείου

 

Δρ. Ιωάννα Μενδρινού

Σεπτέμβριος 2021