Επιστημονικό Περιοδικό Σ.Κ.Ε.Ψ.Υ.: Η περίπτωση του ΕξΑΕ προγράμματος Α.Υ. “Κούκλες από… σπίτι: Μικρές ηλιαχτίδες ενδυνάμωσης και φροντίδας μέσα από το παράθυρο”

17 Ιανουαρίου 2021 Δεν επιτρέπονται σχόλια Από Ιωάννα Μενδρινού

“Πρόληψη και υποστήριξη μαθητών προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας σε καταστάσεις κρίσεων: Η περίπτωση του εξ αποστάσεως εκπαιδευτικού προγράμματος “Κούκλες από… σπίτι: Μικρές ηλιαχτίδες ενδυνάμωσης και φροντίδας μέσα από το παράθυρο””- Επιστημονικό Περιοδικό Σ.Κ.Ε.Ψ.Υ., Τευχ. 7. Ιούλ. – Δεκ. 2020, σ.σ.: 21-33

 

Με μεγάλη ικανοποίηση και χαρά υποδεχτήκαμε την έκδοση του 6ου και 7ου τεύχους του Επιστημονικού Περιοδικού με κριτές, Σύγχρονη Κοινωνία Εκπαίδευση και Ψυχική Υγεία (ΣΚΕΨΥ) του Συμβουλευτικού Σταθμού του Πανεπιστημίου Αιγαίου, της Ακαδημίας των Πολιτών και των Προγραμμάτων Ψυχικής Υγείας του Πανεπιστημίου Αιγαίου.   Μία διπλή έκδοση που έγινε εφικτή στη δύσκολη συγκυρία του 2020 υπό την Επιμέλεια του Επίκουρου Καθηγητή Ψυχολογίας, Ευστράτιου Π. Παπάνη, την αρωγή  πολλών πανεπιστημιακών καθηγητών και τη συνεργασία των εκδόσεων Τόπος.

Στις σελίδες  των δύο τευχών φιλοξενούνται άρθρα Ψυχολογίας, Συμβουλευτικής, Παιδαγωγικών, Εκπαίδευσης, Τέχνης, Οικονομίας και Διοίκησης. Μεταξύ αυτών, στο 7ο τεύχος και στις σελίδες 21-33,  βρίσκεται η δημοσίευση του  άρθρου «Πρόληψη και υποστήριξη μαθητών προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας σε καταστάσεις κρίσεων: Η περίπτωση του εξ αποστάσεως εκπαιδευτικού προγράμματος “Κούκλες από… σπίτι: Μικρές ηλιαχτίδες ενδυνάμωσης και φροντίδας μέσα από το παράθυρο”».  

 

Πρόκειται για την παρουσίαση ενός πρωτότυπου και εγκεκριμένου από το ΥΠΑΙΘ  (Αρ. Πρωτ.: 177244/29-12-2020) προγράμματος Αγωγής Υγείας το οποίο αξιοποιεί την Τέχνη του Κουκλοθεάτρου για την κοινωνικο-συναισθηματική υποστήριξη και εμψύχωση παιδιών πρώιμης παιδικής και πρωτοσχολικής ηλικίας σε σε έκτακτες καταστάσεις κοινωνικής απομόνωσης και εν προκειμένω σε κατάσταση lockdown από την πανδημία της Covid-19. 

Περίληψη:

Μία απρόβλεπτη και πρωτόγνωρη κατάσταση κρίσης, όπως η πανδημία της Covid-19, είναι δυνατόν να προκαλέσει έντονα συναισθήματα, αποδιοργάνωση, δυσκολία ή αδυναμία αντιμετώπισης των αλλαγών και των ενδεχόμενων απωλειών (WHO, 2020· Μαγκλάρα και  Λαζαράτου, 2020· Μπράβου κ.ά., 2020· Χατζηχρήστου κ.ά., 2012). Στο πλαίσιο αυτό, η ανάδυση της ανάγκης για ενδυνάμωση και φροντίδα μαθητών νηπιαγωγείου και πρώτων τάξεων Δημοτικού μέσα από δομημένα, ασφαλή, προσιτά και κατάλληλα για τον ψυχισμό, τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες τους προγράμματα αγωγής και προαγωγής της υγείας, οδήγησε στον σχεδιασμό και εφαρμογή του εκπαιδευτικού προγράμματος και υλικού: «Κούκλες από… σπίτι: Μικρές ηλιαχτίδες ενδυνάμωσης και φροντίδας μέσα από το παράθυρο». Ένα πρόγραμμα που, αξιοποιώντας μεθόδους τής εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και τις τέχνες, και βασισμένο στις αρχές της θετικής ψυχολογίας και της συνθετικής καταξιωτικής συστημικής προσέγγισης, φαίνεται ότι, όχι μόνο ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των καιρών (προστατευτικά μέτρα, lockdown), αλλά επιπλέον δύναται να αποτελέσει αφετηρία προεκτάσεων ή σχεδιασμού νέων εκδοχών για την πρόληψη, την ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας και τη διαχείριση έκτακτων συνθηκών ή ιδιαίτερων καταστάσεων, όπου η διά ζώσης κοινωνική ή παιδαγωγική επικοινωνία είναι δυσχερής.

Συντελεστές-Υποστηρικτικοί φορείς:

Η ιδέα, ο σχεδιασμός και η συγγραφή του οδηγού και του υλικού του προγράμματος ανήκουν στην Υπεύθυνη Α.Υ. Διεύθυνσης Π.Ε. Δ΄ Αθήνας, κ. Ιωάννα Μενδρινού. Η ολοκλήρωσή του πραγματοποιήθηκε υπό την επιστημονική εποπτεία του Κέντρου Πρόληψης Γλυφάδας (ΚΕΠΡΑΓΕΑ) και την επιστημονική υπεύθυνή του κ. Μελίνα Χαρατσίδου (Κλινική Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια), και τη συμβολή τής εκπαιδευτικού (ΠΕ60) κ. Πηνελόπης Κερασοβίτη, η οποία δημιούργησε και επιμελήθηκε υποστηρικτικό ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό  και υλοποίησε πιλοτικά το πρόγραμμα λαμβάνοντας βραβείο στο διαγωνισμό BRAVO SCHOOLS 2020.

Το πρόγραμμα υποστηρίζεται από τη  Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δ΄ Αθήνας, το ΚΕ.ΠΡ.Α.Γ.Ε.Α. και το  Ινστιτούτο Ρητορικών και Επικοινωνιακών Σπουδών Ελλάδας (ΙΡΕΣΕ).

……………………………………………………………………………………………………………………………

  • Μενδρινού, Ι. «Πρόληψη και υποστήριξη μαθητών προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας σε καταστάσεις κρίσεων: Η περίπτωση του εξ αποστάσεως εκπαιδευτικού προγράμματος “Κούκλες από… σπίτι: Μικρές ηλιαχτίδες ενδυνάμωσης και φροντίδας μέσα από το παράθυρο”». Στο Επιστημονικό Περιοδικό Σύγχρονη Κοινωνία, Εκπαίδευση & Ψυχική Υγεία (Σ.Κ.Ε.Ψ.Υ.). Νέα Εποχή. Τεύχος 7. Ιούλιος – Δεκέμβριος Β΄2020, σελ. 21-33 .
  • Διατίθεται στο: https://psichologiagr.com/wp-content/uploads/2021/01/PER-SKEPSY-TEYXOS-7.pdf
  • Όλο το άρθρο εδώ:


    Λήψη αρχείου

https://blogs.sch.gr/imendrinou/files/2021/01/ΠΕΡ.-ΣΚΕΨΥ_ΠΡΟΛ.-ΠΕΡ.-ΑΡΘΡΟ-ΜΕΝΔΡΙΝΟΥ.pdf