Συγγραφέας: ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ ΖΑΧΑΡΙΑΔΟΥ στις 27 Οκτωβρίου 2010
“Φιλικά” από το 2009 τα τουρκικά μαχητικά των παραβιάσεων
σημερινού Α/ΓΕΑ προς τον Αμερικανό διοικητή του αεροπορικού στρατηγείου της Σμύρνης, φαίνεται πως έχει δρομολογηθεί από το 2009.
Σε αυτή την αποκάλυψη, όπως επισημαίνεται σε δημοσίευμα της εφημερίδας “Ελευθεροτυπία”, είχε προβεί και η τουρκική εφημερίδα «Zaman», στις 22 Οκτωβρίου. Μάλιστα, σε άρθρο της επεσήμανε ότι από τις 14 Οκτωβρίου τα ελληνικά μαχητικά δεν αναχαιτίζουν τα τουρκικά, όταν αυτά αλωνίζουν στο Αιγαίο.
Ελληνικό έγγραφο της 13ης Μαΐου 2009
«Το τελευταίο διάστημα η τουρκική πρόκληση έχει φτάσει σε μάλλον επικίνδυνο σημείο, με τα τουρκικά αεροσκάφη να υπερίπτανται των ελληνικών νήσων, απέναντι στην οποία η Ελλάδα αντέδρασε με προσεκτικό και υπεύθυνο τρόπο.
Επιπροσθέτως, σε μια επιπλέον ένδειξη καλής θέλησης, προκειμένου να μετριαστούν οι εντάσεις, οι ελληνικές αρχές επανεξέτασαν την πολιτική χαρακτηρισμού (σ.σ. των τουρκικών αεροσκαφών) ως Χ-Ray (σ.σ. ύποπτα-εχθρικά) και έχουν κατά την άποψή τους πράξει μια λειτουργική λύση…», σημειώνεται σε επίσημο ελληνικό έγγραφο.
Η ελληνική υποχώρηση για τον κωδικό X-Ray
Ο χαρακτηρισμός X-Ray αποδίδεται στα μαχητικά για να δηλώσει πως τα συγκεκριμένα αεροσκάφη θεωρούνται ύποπτα-εχθρικά και αναχαιτίζονται όταν προβαίνουν σε παραβιάσεις για διασφάλιση της ελληνικής κυριαρχίας.
Η ελληνική πρόθεση επανεξέτασης του συγκεκριμένου χαρακτηρισμού και αντικατάστασής του από ηπιότερο, ο οποίος δεν επιβάλλει αναχαίτιση, καθώς και η όποια προφορική εντολή για αποφυγή αναχαίτισης αποτελούν ενδείξεις υπαναχώρησης και παραχώρησης κυριαρχίας.
Από την άλλη πλευρά, η Τουρκία το 2000 είχε επιχειρήσει των αεροσκαφών της από την Ελλάδα μέσω του ΝΑΤΟ, με αντικατάσταση του Χ-Ray με άλλο ηπιότερο χαρακτηρισμό ώστε να μην υπάρχουν αναχαιτίσεις. Η προσπάθεια αυτή όμως είχε απορριφθεί από την ελληνική πλευρά.
Η εξέλιξη αυτή, που καταγράφεται στην επιστολή της 13ης Μαΐου 2009, έρχεται σε συνέχεια των δύο εντολών-διαταγών του ΝΑΤΟ του 2006 με τις οποίες απαγορεύεται σε ελληνικά μαχητικά να προσεγγίζουν τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου πλησιέστερα των 6 ν.μ. και να προσγειώνονται σ’ αυτά.
Το θέμα αποκτά ακόμα μεγαλύτερη βαρύτητα στη δεδομένη περίοδο, όταν ομολογείται ότι Αθήνα και Άγκυρα έχουν προχωρήσει ιδιαιτέρως τις διμερείς συνομιλίες για ρυθμίσεις στον εναέριο χώρο, τα χωρικά ύδατα και την υφαλοκρηπίδα στο Αιγαίο.
Επίσημη απάντηση ΓΕΕΘΑ
Σε απάντηση δημοσιεύματος της εφημερίδας “Ελευθεροτυπία”, το ΓΕΕΘΑ υπογραμμίζει πως «όλα τα ίχνη που εισέρχονται στο FIR ΑΘΗΝΩΝ χωρίς να έχουν καταθέσει το σχέδιο πτήσης που προβλέπεται από τον ICAO, αναχαιτίζονται και αναγνωρίζονται κατά πάγια πρακτική».
contra.gr