Αριδαία Blog

Ιστολόγιο Αριδαίας

φαγοπότι

Συγγραφέας: ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ ΖΑΧΑΡΙΑΔΟΥ στις 18 Απριλίου 2010

Δυστυχώς είναι γνωστό σε όλους ότι στον ΟΕΕΚ έχουν γίνει σημεία και τέρατα στην επιλογή εκπαιδευτικού προσωπικού. Σταμάτησα να διδάσκω στα ΙΕΚ το 2008 και δε γνωρίζω τι γίνεται σήμερα. Δίδαξα περίπου 4 χρόνια και το μόνο που είδα ήταν ανικανότητα και αναξιοκρατία. Στα ΙΕΚ προσλάμβαναν για διδασκαλία όποιον ήθελαν, τα τελευταία χρόνια και μετά από αρκετές ενστάσεις άρχισαν να προσλαμβάνουν και κάποιους διδάκτορες. Υπήρχαν περιπτώσεις που κριτήριο για την πρόσληψη εκπαιδευτών υπήρξε η εκλογική περιφέρεια στην οποία ήταν δημότες (αυτό έγινε στα ΙΕΚ της Θεσσαλονίκης όταν ήταν αντιπρόεδρος του ΟΕΕΚ ο γνωστός “πτυχιούχος” του Δρομοκαΐτειου Κωνστανίνος Μαργαρίτης που ήθελε να εκλεγεί βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης).

Οι αμοιβές των εκπαιδευτικών δεν έχουν αλλάξει σχεδόν από τότε που δημιουργήθηκαν τα ΙΕΚ. Δηλαδή οι εκπαιδευτές λαμβάνουν σήμερα τα ίδια χρήματα για μία ώρα διδασκαλίας με τα χρήματα που λάμβαναν π.χ. το 1997. Καταλαβαίνει εύκολα κανείς ότι πριν από 10 χρόνια οι αμοιβές των εκπαιδευτών ήταν ιδιαίτερα ελκυστικές. Για αυτό και υπήρχε το φαινόμενο του εκπαιδευτή “νομάδα”. Τα ίδια άτομα είχαν “θεωρητικά” από ότι φαίνεται πολλές ώρες εκπαιδευτή σε διάφορα ΙΕΚ ανά την επικράτεια.

Τα ΙΕΚ είναι ένα έκτρωμα. Δεν έχουν δικά τους κτίρια, δεν έχουν εξοπλισμό και λοιπές υποδομές, τα προγράμματα που χρησιμοποιούν στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές είναι παράνομα αντίγραφα, δεν έχουν βιβλιοθήκες. Οι σπουδαστές κάνουν μάθημα τις απογευματινές ώρες στα δημόσια σχολεία και τα περισσότερα εργαστηριακά μαθήματα είναι εικονικής πραγματικότητας. Χαρακτηριστικά αναφέρω τα εξής: Δίδαξα σε ΙΕΚ σε ειδικότητα βοηθών διαιτολόγων και δεν υπάρχει ούτε μία επαγγελματική ζυγαριά. Οι ειδικότητες των τεχνικών μαγειρικής τέχνης πολλές φορές δεν έχουν σκέυη και εργαλεία για την παρασκευή των διαφόρων φαγητών. Να σημειώσω δε, ότι τα τελευταία χρόνια δημιουργήθηκαν διάφορες γελοίες ειδικότητες στα ΙΕΚ όπως ειδικός spa, ειδικός ποδολογίας κ.α. κάνοντας το πρόβλημα με το επίπεδο της παρεχόμενης εκπαίδευσης από τα ΙΕΚ ακόμη μεγαλύτερο. Τα λιγοστά κονδύλια πρέπει να μοιράζονται σε πολλές ειδικότητες.

Τα ΙΕΚ “εξυπηρετούν” τους εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Σε κάθε ΙΕΚ υπάρχουν περίπου 30 αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί οι οποίοι παίρνουν τα μόρια της οργανικής τους θέσης. Πρέπει επίσης να κριθούν όλες οι ενστάσεις των υποψηφίων εκπαιδευτών. Σήμερα όταν γίνεται ένσταση κάνουν το εξής απαράδεκτο. Μοιράζουν το εξάμηνο στη μέση δηλαδή αργούν να κρίνουν την ένσταση περιμένοντας να την αποσύρει ο ενδιαφερόμενος και εάν αυτό δε συμβεί τον καλούν στη μέση του εξαμήνου και του αναθέτουν τη διδασκαλία του μαθήματος για το υπόλοιπο του εξαμήνου.

Εάν θέλουμε να δούμε πόσο επιτυχημένος είναι ο θεσμός των ΙΕΚ θα πρέπει να δούμε και το ποσοστό επιτυγχότων στις εξετάσεις πιστοποίησης. Οι απόφοιτοι των ΙΕΚ παίρνουν βεβαίωση παρακολούθησης από τα ΙΕΚ. Για την πιστοποίηση συμμετέχουν σε πανελλαδικές εξετάσεις. Από ότι έχω μάθει τα ποσοστά επιτυχίας είναι τραγικά. Σημαντικό ρόλο σε αυτό δεν παίζει μόνο το χαμηλό επίπεδο των σπουδαστών αλλά και των εκπαιδευτών.

Για μία ακόμη φορά βλέπουμε ότι τα χρήματα χρησιμοποιήθηκαν για μισθοδοσία άσχετων ατόμων και όχι για υποδομές και εξοπλισμό. Να γίνει έλεγχος στα οικονομικά και διοικητικά του ΟΕΕΚ και οι δεκάδες αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί στις κεντρικές υπηρεσίες να εργαστούν και να ανακοινώσουν και μερικά στατιστικά στοιχεία, π.χ. επίπεδο μόρφωσης εκπαιδευτών, ποσοστό σπουδαστών που εγκαταλείπουν τις σπουδές, ποσοστό επιτυχίας στις εξετάσεις πιστοποίησης, επαγγελματική αποκατάσταση… Φυσικά αυτό δεν πρόκειται να γίνει ποτέ από το φόβο του να χάσουν κάποιοι κομματικοί παράγοντες τις καλοπληρωμένες θέσεις εξουσίας τους.