ΕΝΑ ΒΗΜΑ ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΤΟΥ ΞΕΠΟΥΛΗΜΑ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ Ο ΟΣΕ…
Συγγραφέας: ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ ΖΑΧΑΡΙΑΔΟΥ στις 18 Απριλίου 2010
Ψηλά στη λίστα των ΔΕΚΟ που περιλαμβάνονται στο κυβερνητικό πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, με στόχο έσοδα περίπου 6 δισ. ευρώ στην τριετία, είναι ο ΟΣΕ με την υλοποίηση μεγάλων έργων μέσω ΣΔΙΤ και τη σχεδιαζόμενη είσοδο στρατηγικού επενδυτή στα κερδοφόρα κομμάτια του Οργανισμού. Ηδη πολυεθνικό επενδυτικό ενδιαφέρον «πλανάται» πάνω από το Θριάσιο Πεδίο για την ανάπτυξη και διαχείριση του μεγαλύτερου εμπορευματικού κέντρου συνδυασμένων μεταφορών στα Βαλκάνια, που θα εξυπηρετεί όλα τα μέσα μεταφοράς με την κινεζική Cosco να βρίσκεται μεταξύ άλλων ψηλά στη λίστα των «μνηστήρων».
Αντίστροφη μέτρηση όμως έχει ξεκινήσει και για το σχέδιο εξυγίανσης στον ΟΣΕ, που αποτελεί και την αιτία για το «φλερτ» με την γαλλική εταιρεία σιδηροδρόμων (SNCF).
Προϋπόθεση βέβαια για να ενεργοποιηθεί το ενδιαφέρον εισόδου ενός στρατηγικού επενδυτή στον ΟΣΕ είναι η ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού άξονα ΠΑΘΕ που ενώνει την Αθήνα με τη Θεσσαλονίκη, αλλά και η υλοποίηση του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο, που θα συνδέεται απευθείας με τον εμπορικό λιμένα του Ικονίου, τα εθνικά οδικά δίκτυα και την Αττική Οδό, τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και τον σιδηροδρομικό άξονα ΠΑΘΕ.
Τα μεγάλα όμως «αγκάθια» για τον ΟΣΕ είναι το τεράστιο έλλειμμα που διαρκώς διογκώνεται, το διοικητικό χάος που οδηγεί στον εκτροχιασμό των έργων και η ανυπαρξία τιμολογιακής πολιτικής. Ενώ το 2003 ανερχόταν σε 2,5 δισ. ευρώ, πλέον έχει υπερβεί 10 δισ. και κάθε χρόνο αυξάνεται κατά 800 εκ. ευρώ περίπου. Κάθε μέρα δηλαδή που περνά ο Οργανισμός χρεώνεται με περισσότερα από 2 εκ.
Η ηγεσία του υπουργείου είναι αποφασισμένη να εισαγάγει ένα νέο μοντέλο λειτουργίας του ΟΣΕ στα πρότυπα δημιουργίας εταιρείας συμμετοχών, όπως συμβαίνει και σε άλλες χώρες της δυτικής Ευρώπης (Γαλλία, Γερμανία). Με τον ΟΣΕ να είναι η μητρική εταιρεία και θυγατρικές την ΕΔΙΣΥ, την ΕΡΓΟΣΕ, τη ΓΑΙΑΟΣΕ και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Το μεγάλο στοίχημα για τον ΟΣΕ είναι η ολοκλήρωση της ΠΑΘΕ και στόχος όπως αναφέρει στην «Οικονομία» ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Μεταφορών, Χάρης Τσιόκας, είναι να έχει υλοποιηθεί ο σιδηροδρομικός άξονας μέχρι το 2016, που μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί μόνο στο τμήμα Θεσσαλονίκη-Λάρισα επανακαθορίζοντας παράλληλα την τιμολογιακή και δρομολογιακή πολιτική του Οργανισμού.
Στο πλαίσιο μάλιστα της κοινωνικής πολιτικής, το κράτος θα αναλάβει να καλύψει με επιδοτήσεις το κόστος σε ορισμένα ζημιογόνα δρομολόγια, όπως ακριβώς συμβαίνει στις ακτοπλοϊκές και αεροπορικές συνδέσεις στο εσωτερικό της χώρας.
Το ενδιαφέρον της γαλλικής εταιρείας σιδηροδρόμων (SNCF) για τους εληνικούς σιδηροδρόμους έχει συνδεθεί με τις εμπορευματικές μεταφορές του ΟΣΕ, ενώ παρά τα προβλήματα που παρουσιάζει ο Προαστιακός με τις καθυστερήσεις στα έργα, κεντρίζει το ενδιαφέρον των γαλλικών σιδηροδρόμων εξαιτίας των κρατικών επιδοτήσεων που δικαιούται, όντας τμήμα των αστικών συγκοινωνιών.
Η κινέζικη Cosco ενδιαφέρεται για την εκμετάλλευση της νέας γραμμής Ικόνιο- Ασπρόπυργος, που ενώνει το λιμάνι του Πειραιά με το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο, ενώ στη λίστα των ενδιαφερομένων για την ανάπτυξη και εκμετάλλευσή του συμπεριλαμβάνονται όλοι οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας.
Στην ίδια λίστα εμφανίζονται και οι Αραβες του «Abu Dhabi Mar» που πρόσφατα επισκέφθηκαν τη χώρα μας στο πλαίσιο της ανάπτυξης μιας κοινής ομάδας εργασίας για την οικονομική συνεργασία της Ελλάδας με το Αμπού Ντάμπι. Σε εκείνη τη συνάντηση υπογράμμισαν το ενδιαφέρον τους για τους τομείς των υποδομών και των λιμένων, παρουσιάζοντας μια σειρά προτάσεων για τον τομέα των logistics και της ανάπτυξης υποδομών στα λιμάνια.
Ενδιαφέρον για τη συμμετοχή στον διαγωνισμό για το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο έχει εκδηλώσει και ο ΟΛΠ και αυτός είναι ο λόγος που προχώρησε στη σύσταση θυγατρικής εταιρείας συνδυασμένων μεταφορών και εμπορευμάτων (logistics).
Ο διαγωνισμός για το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο (συνολική επιφάνεια γης 600 στρέμματα με δυνατότητα δόμησης 240.000 τ.μ. στεγασμένων χώρων), αρχικού προϋπολογισμού 150 εκ. ευρώ, αφορά στην παραχώρηση για 30+10 χρόνια του διαμετακομιστικού κέντρου. Το έργο θα πραγματοποιηθεί μέσω ΣΔΙΤ, όπου ο ιδιώτης θα αναλάβει τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, εκμετάλλευση και λειτουργία του κέντρου, ενώ ο ΟΣΕ ενδέχεται να διατηρήσει ένα μικρό ποσοστό στο μετοχικό κεφάλαιο της τάξεως του 15%. Ακόμη, άγνωστο παραμένει το ύψος του ετήσιου εγγυημένου ανταλλάγματος της κοινοπραξίας προς τη ΓΑΙΑΟΣΕ, το οποίο, στον προηγούμενο διαγωνισμό είχε οριστεί στα 2,7 εκ. ευρώ. Πέραν των 600 στρεμμάτων, η ΕΡΓΟΣΕ κατασκευάζει παράπλευρα έργα στο Θριάσιο για τον εμπορευματικό σταθμό σε μια έκταση 1.400 στρεμμάτων. Η πρώτη λειτουργική φάση του έργου ολοκληρώνεται στα μέσα του 2010 με προϋπολογισμό κατασκευής 60 εκ. ευρώ, η δε δεύτερη λειτουργική φάση(εκτιμώμενου προϋπολογισμού της τάξης των 120 εκ. ευρώ) είναι υπό δημοπράτηση και προβλέπεται να ολοκληρωθεί έως το 2013.
Στο σχέδιο εξυγίανσης που επεξεργάζεται η κυβέρνηση για τον ΟΣΕ, έχει απορριφθεί το δαπανηρό πρόγραμμα εθελούσιας εξόδου των εργαζομένων που προωθούσε η κυβέρνηση της ΝΔ.
Αντ’ αυτού δρομολογείται ένα σχέδιο ακούσιας αποχώρησης 2.500 εργαζομένων περίπου σε βάθος διετίας με μηδενικό κόστος για το ελληνικό Δημόσιο, που θα υλοποιηθεί βάζοντας ψαλίδι στις αλόγιστες υπερωρίες των εργαζομένων.
Θα κοπούν όλες οι περιττές επιπλέον απολαβές των εργαζομένων και συγκεκριμένα εκείνες που δεν σχετίζονται άμεσα με το προσωπικό που εμπλέκεται στην κυκλοφορία, δηλαδή κλειδούχων, μηχανοδηγών, σταθμαρχών και προσωπικού κίνησης αμαξοστοιχιών. Από τους 6.500 εργαζομένους στον ΟΣΕ, περί τους 1.000 έχουν θεμελιώσει δικαίωμα πλήρους συνταξιοδότησης, 700 θεμελιώνουν δικαίωμα εντός της φετινής χρονιάς και άλλοι 700 το 2011.
Ο βασικός λόγος που επιλέγουν τη μη συνταξιοδότησή τους, παρά το γεγονός ότι έχουν συμπληρώσει τα συντάξιμα χρόνια, συνδέεται άμεσα με τις υπερωρίες που φτάνουν ακόμα και στον υπερδιπλασιασμό των καθαρών αποδοχών τους. Με την περικοπή τους όμως η συνταξιοδότηση θα αποτελέσει μονόδρομο για όλους αυτούς τους εργαζομένους.