Βιβλία για τις διακοπές των Χριστουγέννων

Οι διακοπές έφθασαν! Είναι ώρα για ξεκούραση! Αυτό όμως δεν σημαίνει πως θα κρατηθούμε μακριά από τα αγαπημένα μας βιβλία! Ο μαγικός κόσμος των βιβλίων θα μας συνεπάρει με τις ιστορίες και τις περιπέτειες και στις διακοπές των Χριστουγέννων. Μερικά από τα βιβλία που αξίζει να διαβάσετε είναι:

Βιβλία για παιδιά ε στ Δημοτικού - Διακοπές των Χριστουγέννων

Ο Μικρός Πρίγκιπας του Antoine De Saint-Exupéry Ένα μικρό παιδί, ένας πρίγκιπας ξεκίνησε από τον μικρό του πλανήτη για ένα μακρινό ταξίδι. Στη Γη συνάντησε έναν πιλότο και άρχισε να του διηγείται τις ιστορίες του. Είναι ένα βιβλίο για μικρούς και μεγάλους. Ένα βιβλίο που μας ταξιδεύει στην παιδική ψυχή και μας συναρπάζει με τις όμορφες περιπέτειες του Μικρού Πρίγκιπα!

 

 

 

Βιβλία για παιδιά ε Δημοτικού - Διακοπές των Χριστουγέννων

Η καινούρια δασκάλα της Ντομινίκ Ντεμέρ Η δεσποινίς Σαρλότ είναι η καινούρια δασκάλα. Είναι ηλικιωμένη, κοκκαλιάρα και πολύ πολύ ψηλή. Με τις αλλόκοτες μεθόδους διδασκαλίας της κάνει την τάξη της να μοιάζει με μια «αυλή θαυμάτων». Ο διευθυντής όμως έχει μερικές αντιρρήσεις. Τα παιδιά από την άλλη, αν και στην αρχή κοιτούσαν καχύποπτα την περίεργη αυτή δασκάλα, τώρα προσπαθούν να την προστατέψουν…

 

 

 

 

 

 Βιβλία για παιδιά στ Δημοτικού Τα μαγικά μαξιλάρια του Ευγένιου Τριβιζά Μια χώρα χωρίς ουρανό. Ένας άπληστος άρχοντας με ένα χρυσό τηλεσκόπιο και ένα μαύρο φτερό. Ένας καταχθόνιος μυστικοσύμβουλος. Ένας νόμος που καταργεί τις Απόκριες, τα πάρτι γενεθλίων και τις Κυριακές. Ένας ύπουλος αρχιμάγος. Μια παπαρούνα κατακόκκινη σαν φλόγα και χιλιάδες μαξιλάρια που έχουν κατασκευαστεί με σκοπό να στερήσουν τον κόσμο από τα όνειρά του. Αλλά τα όνειρα δεν σβήνουν έτσι εύκολα…

Ε τάξη – Γλώσσα -Σύνδεση προτάσεων – Δευτερεύουσες προτάσεις

  1.  Σχήμα ασύνδετο

Συνδέονται  χωρίς σύνδεσμο .  Μπαίνουν η μια πρόταση δίπλα στην άλλη με κόμματα.

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ

     Χόρευαν, πηδούσαν, τάραζαν τον κόσμο από τις φωνές.

  1.  Παρατακτική σύνδεση

Η σύνδεση αυτή των προτάσεων λέγεται  παρατακτική  ( ή κατά παράταξη ), γιατί μ’ αυτήν παρατάσσονται, δηλαδή τοποθετούνται ισοδύναμες προτάσεις

η μια δίπλα στην άλλη.

  • Όταν λέμε ότι συνδέονται ισοδύναμες προτάσεις, εννοούμε ότι συνδέονται

    κύριες με κύριες ή δευτερεύουσες με δευτερεύουσες.

  1.  Υποτακτική σύνδεση

Η σύνδεση αυτή των προτάσεων λέγεται υποτακτική, γιατί μ’ αυτήν υποτάσ-

σονται η μία στην άλλη, δηλαδή οι δευτερεύουσες προτάσεις εξαρτώνται από

τις κύριες.

  • Στην υποτακτική σύνδεση οι προτάσεις είναι ανόμοιες ,δηλαδή η μία είναι

    κύρια και η άλλη δευτερεύουσα.

  • Στην υποτακτική σύνδεση από μία ή περισσότερες κύριες, εξαρτώνται μία ή

    περισσότερες  δευτερεύουσες .  Μερικές φορές όμως υπάρχει περίπτωση μια

    δευτερεύουσα  πρόταση  να εξαρτάται από μια άλλη δευτερεύουσα ,  η οποία

    συνδέεται υποτακτικά με την κύρια.

   Παράδειγμα:  Έφτασε νύχτα,   γιατί ήταν πολύ αργά,   όταν ξεκίνησε .

                                κύρια                   δευτερεύουσα            δευτερεύουσα

   Στο παραπάνω παράδειγμα η δευτερεύουσα πρόταση όταν ξεκίνησε εξαρτάται από τη

   δευτερεύουσα πρόταση γιατί ήταν πολύ αργά και όχι από την κύρια.

  

                              Παρατακτική σύνδεση

Στην παρατακτική σύνδεση χρησιμοποιούνται για τη σύνδεση των προτάσεων

παρατακτικοί σύνδεσμοι.  Παρατακτικοί σύνδεσμοι είναι οι εξής:

Παρατακτικοί σύνδεσμοι

  1. Συμπλεκτικοί: και, ούτε, μήτε.
  1. Διαζευκτικοί: ή, ή-ή, είτε, είτε-είτε, είτε-ή.3. Αντιθετικοί: αλλά, παρά, όμως, ωστόσο, ενώ, μόνο (που), μα (χρησιμοποιείται κυρίως στον προφορικό λόγο), εντούτοις, μολαταύτα, εκεί που, (κι) έπειτα, εξάλλου, μάλιστα.4. Συμπερασματικοί: λοιπόν, ώστε, άρα, έτσι, που, έπειτα, τότε, ύστερα, επομένως.5. Επεξηγηματικός: δηλαδή.

                                             Παρατηρήσεις

  1. Η πιο συχνή χρήση αυτής της σύνδεσης γίνεται με τους συμπλεκτικούς

     συνδέσμους και η πιο σπάνια με τους συμπερασματικούς.

  1. Οι παρατακτικοί σύνδεσμοι συνδέουν όμοιες προτάσεις.

     α. Κύριες με κύριες.

    ☺ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ

    Του έκανε διάφορες ερωτήσεις          και          αυτός απάντησε.

                        κύρια                            σύνδεσμος                κύρια

     β. Δευτερεύουσες με δευτερεύουσες.

    ☺ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ

     Όταν έβλεπε                ή                   όταν άκουγε ανθρώπους, κρυβόταν.

    δευτερεύουσα           σύνδεσμος                                  δευτερεύουσα

  1. Οι αντιθετικοί σύνδεσμοι αν και, ενώ, μολονότι είναι υποτακτικοί και

     όχι παρατακτικοί σύνδεσμοι.

  1. Ο σύνδεσμος ώστε είναι συμπερασματικός ( παρατακτικός) μόνο όταν

     βρίσκεται μετά από τελεία ή μετά από άνω τελεία στην αρχή της δεύτε-

     ρης  πρότασης και την συνδέει παρατακτικά με την πρώτη .  Και οι δύο

     προτάσεις σ’ αυτή την περίπτωση είναι κύριες.

     ( π.χ.  Θα παίξουν μαζί; Ώστε είναι φίλοι πάλι; )

     Όταν το ώστε βρίσκεται μετά από κόμμα, είναι αποτελεσματικός (υπο-

     τακτικός ) σύνδεσμος και συνδέει κύρια με δευτερεύουσα πρόταση.

     ( π.χ.  Είναι τόσο καλός άνθρωπος, ώστε τον αγαπούν όλοι. )

                        Υποτακτική σύνδεση

Υποτακτική σύνδεση προτάσεων έχουμε με τους υποτακτικούς συνδέσμους

με το  να ,  με αναφορικές  ή  ερωτηματικές αντωνυμίες  και  με αναφορικά  ή

ερωτηματικά επιρρήματα, που εισάγουν δευτερεύουσες προτάσεις.

Υποτακτικοί σύνδεσμοι
1. Ειδικοί: ότι, πως, που.

2. Χρονικοί: όταν, σαν, ενώ, καθώς, κάθε που, αφού, αφότου, πριν (να), μόλις, προτού, προτού, ώσπου, ωσότου, όσο που, εφόσον, άμα, εκεί που (= μόλις), ευθύς ως.

3. Αιτιολογικοί: επειδή, αφού, καθώς, διότι, μια και, μια που.

4. Υποθετικοί: αν, εάν, (άμα, σαν).

5. Τελικοί: να, για να.

6. Αποτελεσματικοί: ώστε, ώστε να, έτσι που, που, (για να).

7. Διστακτικοί ή ενδοιαστικοί: μη(ν), μήπως.

8. Εναντιωματικοί / παραχωρητικοί: αν και, μολονότι, μόλο που, παρ’ όλο που, και που, και ας, και αν, και αν ακόμη, ακόμη και αν, έστω και αν, παρ’ ότι, ενώ, και που, και ας.

Δευτερεύουσες προτάσεις

Οι δευτερεύουσες προτάσεις διακρίνονται σε :

  1. Ειδικές

Ειδικές λέγονται οι δευτερεύουσες προτάσεις που εισάγονται (αρχίζουν) με

τους ειδικούς συνδέσμους     ότι ,   πως ,   που    .

►  Στις ειδικές προτάσεις δε βάζουμε κόμμα.

π.χ.   Ο Γιώργος είπε          ότι θα διαβάσει το απόγευμα.

                κύρια                        δευτερεύουσα αιτιολογική

  1. Αιτιολογικές

Αιτιολογικές λέγονται οι δευτερεύουσες προτάσεις που εισάγονται με τους

αιτιολογικούς συνδέσμους    γιατί ,   επειδή ,   αφού ,   που   .  

►  Στις αιτιολογικές προτάσεις βάζουμε κόμμα.

π.χ.   Ο Νίκος λυπήθηκε ,         γιατί δεν ήρθαν οι φίλοι του.

                 κύρια                            δευτερεύουσα αιτιολογική    

  1. Τελικές

Τελικές٭ (ή του σκοπού) λέγονται οι δευτερεύουσες προτάσεις που εισάγο-

νται με τους τελικούς συνδέσμους     να ,   για να    .

٭ Από το τέλος που στα αρχαία ελληνικά σημαίνει σκοπός.

►  Στις τελικές προτάσεις ,  όταν αρχίζουν με το  για να βάζουμε κόμμα ,

      όταν όμως αρχίζουν με το  να  δε βάζουμε κόμμα.

π.χ.   Έτρεχε γρήγορα ,         για να μη χάσει το τρένο.

                κύρια                         δευτερεύουσα τελική

         Η Δήμητρα πήγε         να φέρει το βιβλίο της.   (= για να φέρει)

                κύρια                        δευτερεύουσα τελική

Σημείωση:  Δεν πρέπει να μπερδεύουμε τις τελικές προτάσεις που αρχίζουν με το να

με τις βουλητικές προτάσεις που επίσης αρχίζουν με το να. Οι τελικές προτάσεις εισά-

γονται κυρίως με το σύνδεσμο για να  και, όταν εισάγονται με το σύνδεσμο να, αυτός

μπορεί να αντικατασταθεί με το για να .

π.χ.       Τελική :   Ήρθα να δουλέψω    ή    Ήρθα, για να δουλέψω

             Βουλητική :   Θέλω να δουλέψω    ( δε λέγεται όμως:  θέλω για να δουλέψω )

   

     

  1. Διστακτικές

Διστακτικές ( ή ενδοιαστικές )  λέγονται οι  δευτερεύουσες προτάσεις  που

εισάγονται με τους διστακτικούς συνδέσμους     μη(ν) ,   μήπως    .

►  Στις διστακτικές προτάσεις δε βάζουμε κόμμα.

π.χ.    Ανησυχώ           μήπως το ξεχάσεις.

            κύρια           δευτερεύουσα διστακτική

  1. Χρονικές

Χρονικές  λέγονται  οι  δευτερεύουσες  προτάσεις  που εισάγονται  με τους

χρονικούς συνδέσμους  όταν ,  σαν ,  ενώ ,  αφού,  μόλις ,  πριν ,  πριν να ,

προτού ,  καθώς ,  όποτε ,  αφότου ,  ώσπου ,  όσο που ,  ωσότου ,  άμα  .

►  Στις χρονικές προτάσεις βάζουμε κόμμα.

π.χ.    Έκαναν ησυχία ,       όταν μπήκε ο δάσκαλος στην τάξη.

                 κύρια                              δευτερεύουσα χρονική

  1. Αποτελεσματικές  (ή συμπερασματικές)

Αποτελεσματικές  (ή  συμπερασματικές)  λέγονται οι δευτερεύουσες προ-

τάσεις που εισάγονται με τους αποτελεσματικούς συνδέσμους ώστε,  που,

με το σύνδεσμο να ή με εκφράσεις που χρησιμοποιούνται ως αποτελεσμα-

τικοί σύνδεσμοι  (ώστε να ,  που να ,  για να  κτλ.)

►  Στις αποτελεσματικές προτάσεις βάζουμε κόμμα.

π.χ.    Μιλά πολύ σιγά ,                  ώστε μόλις ακούγεται.

                  κύρια                        δευτερεύουσα αποτελεσματική

          Δεν είναι ανόητος ,                    να τα πει όλα.    (=  ώστε να τα πει όλα)

                  κύρια                        δευτερεύουσα αποτελεσματική

          Δεν είναι τόσο ψηλός ,            για να το φτάσει.    (= ώστε να το φτάσει)

                 Κύρια                        δευτερεύουσα αποτελεσματική

Σημείωση :  Ο σύνδεσμος  ώστε  χρησιμοποιείται και ως παρατακτικός σύνδεσμος

( συμπερασματικός ) , στην αρχή μιας περιόδου ή μιας ημιπεριόδου  (μετά δηλ. από

τελεία ή άνω τελεία ), και εισάγει τότε κύρια πρόταση.

  

  1. Υποθετικές

Υποθετικές  λέγονται  οι δευτερεύουσες προτάσεις που εισάγονται με τους

υποθετικούς συνδέσμους    αν ,   εάν ,   σαν ,   άμα    .

►  Στις υποθετικές προτάσεις βάζουμε κόμμα.

π.χ.    Θα προλάβαινες ,            αν ξεκινούσες πιο νωρίς.

                  κύρια                           δευτερεύουσα υποθετική

  1. Εναντιωματικές

Εναντιωματικές λέγονται οι δευτερεύουσες προτάσεις που εισάγονται με

τους αντιθετικούς συνδέσμους     αν και ,   ενώ ,   μολονότι    .

►  Στις εναντιωματικές προτάσεις βάζουμε κόμμα.

π.χ.    Αποφάσισα να πάω ,           αν και δεν είχα καθόλου όρεξη.

                    κύρια                              δευτερεύουσα εναντιωματική

  1. Βουλητικές

Βουλητικές٭ λέγονται οι δευτερεύουσες προτάσεις που εισάγονται με το

να και συμπληρώνουν την έννοια ενός ρήματος , το οποίο σημαίνει  θέλω,

μπορώ, παρακαλώ, εύχομαι, δέχομαι, αναγκάζομαι  κ.ά.

٭ Από το ρήμα βούλομαι που στα αρχαία ελληνικά σημαίνει θέλω.

►  Στις βουλητικές προτάσεις δε βάζουμε κόμμα.

π.χ.    Θέλω                     να έρχεσαι στην ώρα σου.

          κύρια                          δευτερεύουσα βουλητική

Βουλητική πρόταση  ως υποκείμενο παίρνουν απρόσωπα ρήματα  ή απρό-

σωπες εκφράσεις που έχουν σημασία παρόμοια με τη σημασία των προη-

γούμενων ρημάτων (θέλω, μπορώ κτλ.), όπως :  πρέπει, χρειάζεται, απαγο-

ρεύεται, συμβαίνει, είναι ανάγκη, είναι ντροπή, είναι φυσικό, είναι δυνατό,

είναι καλύτερα κτλ.

π.χ.     Πρέπει                   να είσαι πιο προσεκτικός.

            κύρια                         δευτερεύουσα βουλητική

Σημείωση:  Δεν πρέπει να μπερδεύουμε τις τελικές προτάσεις που αρχίζουν με το να

με τις βουλητικές προτάσεις που επίσης αρχίζουν με το να. Οι τελικές προτάσεις εισά-

γονται κυρίως με το σύνδεσμο για να  και, όταν εισάγονται με το σύνδεσμο να, αυτός

μπορεί να αντικατασταθεί με το για να .

π.χ.       Τελική :   Ήρθα να δουλέψω    ή    Ήρθα, για να δουλέψω

             Βουλητική :   Θέλω να δουλέψω    ( δε λέγεται όμως:  θέλω για να δουλέψω )

  1. Αναφορικές προτάσεις

Αναφορικές  λέγονται οι δευτερεύουσες προτάσεις πουεισάγονται με :

1)  Κάποια αναφορική αντωνυμία :      που ,    ό,τι

                                                              ο οποίος ,   η οποία ,   το οποίο

                                                              όποιος ,   όποια ,   όποιο

                                                              όσος ,   όση ,   όσο

π.χ.    Έχασα το βιβλίο,         που μου χάρισες.   (= το οποίο μου χάρισες)

                 κύρια            δευτερεύουσα αναφορική

2)  α. Κάποιο αναφορικό επίρρημα :     όπου ,   όπως ,    όσο,    που ,

                                                               καθώς ,    σαν να

π.χ.    Πήγαινε  όπου σε στείλουν.

          Μπήκα κρυφά στο σαλόνι,  που έπαιζε πιάνο η νονά(=όπου έπαιζε…)

          Θα γίνουν όλα  καθώς τα συμφωνήσαμε.   (= όπως τα συμφωνήσαμε)

           Πετάχτηκε  σαν να τον τσίμπησε μύγα(= όπως θα πεταγόταν, αν τον

                                                                                     τσιμπούσε μύγα)

     β. Σπάνια (κυρίως στα δημοτικά τραγούδια) με κάποιο από τα αναφορικά

         επιρρήματα :     πως ,    σαν ,    ωσάν να   .

►   Στις αναφορικές προτάσεις άλλοτε βάζουμε κόμμα και άλλοτε όχι.

  ☺ Η αναφορική πρόταση που είναι υποκείμενο, αντικείμενο, κατηγορού-

       μενο, ή εκφράζει κάποια επιρρηματική σχέση (τόπου, χρόνου, τρόπου,

       ποσού) δε χωρίζεται με κόμμα.

       Γενικά, όταν η αναφορική πρόταση είναι απαραίτητο συμπλήρωμα της

       κύριας πρότασης (ή κάποιου άλλου όρου της) δε χωρίζεται με κόμμα.

                                   

       Π.χ.  Να ρωτήσεις όποιον βρεις μπροστά σου.

               Ο αστροναύτης που πάτησε πρώτος στο φεγγάρι ήταν Αμερικανός.

       Στο α΄ παράδειγμα  η αναφορική πρόταση όποιον βρεις μπροστά σου είναι απα-

       ραίτητο συμπλήρωμα της κύριας Να ρωτήσεις, γιατί είναι αντικείμενό της. Άρα

       δεν πρέπει να χωριστεί με κόμμα από αυτήν.

       Στο  β΄ παράδειγμα  η  αναφορική  πρόταση   που πάτησε πρώτος στο φεγγάρι

       είναι  απαραίτητο συμπλήρωμα του υποκειμένου  Ο αστροναύτης  της  κύριας  

       πρότασης  Ο αστροναύτης . . . ήταν Αμερικανός  όρο τον οποίο και προσδιορί-

       ζει. Άρα δεν πρέπει να χωριστεί με κόμμα από αυτόν.

☺ Η αναφορική πρόταση που δεν είναι απαραίτητο συμπλήρωμα κάποιας

     άλλης πρότασης ,  δηλ. μπορεί και να παραλειφθεί χωρίς να επηρεαστεί

     η ορθότητα ή η πληρότητα του νοήματος της πρότασης στην οποία ανα-

     φέρεται, χωρίζεται με κόμμα από αυτήν.

     π.χ.  Θα δω το ματς μαζί με το Νίκο, που είναι ο καλύτερός μου φίλος.

             Ο Μάνος, που είναι μαθητής της Ε΄ Δημοτικού , πήρε άριστα σε όλα

             τα μαθήματα.

     Στα παραπάνω παραδείγματα οι κύριες προτάσεις Θα δω το ματς μαζί με το Νίκο

     και Ο Μάνος…πήρε άριστα σε όλα τα μαθήματα έχουν ολοκληρωμένο νόημα και

     επομένως οι αναφορικές προτάσεις δεν αποτελούν απαραίτητο συμπλήρωμά τους.

     Δηλαδή, ακόμα και αν οι αναφορικές προτάσεις παραλειφθούν, οι κύριες προτάσεις

     εξακολουθούν να έχουν ολοκληρωμένο νόημα. Άρα πρέπει να χωριστούν με κόμμα

     από αυτές. 

  1. Πλάγιες ερωτηματικές προτάσεις

Πλάγιες ερωτηματικές προτάσεις  λέγονται οι δευτερεύουσες προτάσεις

που περιέχουν ερώτηση και εισάγονται με :

      –  ερωτηματικές αντωνυμίες   ( ποιος, πόσος, τι   κτλ. )

      –  ερωτηματικά επιρρήματα   ( πού, πότε, πώς  κτλ. )

      –  συνδέσμους    ( αν, γιατί, μήπως  κτλ. )

►  Στις πλάγιες ερωτηματικές προτάσεις δε βάζουμε κόμμα.

π.χ.    Με ρώτησε               ποιοι θα είναι στο πάρτι.

             κύρια                           πλάγια ερωτηματική

          Δεν ξέρω            πού θα βρισκόμουν τώρα χωρίς τη βοήθειά σου.

             κύρια                               πλάγια ερωτηματική πρόταση

          Απορώ               γιατί δεν πήγε κι αυτός στο θέατρο.

           κύρια                       πλάγια ερωτηματική πρόταση

Σημείωση :   Οι ειδικές, οι διστακτικές, οι βουλητικές και οι πλάγιες ερωτηματικές

προτάσεις κανονικά δεν παίρνουν κόμμα. Όταν όμως είναι επεξήγηση, τότε χωρίζο-

νται με κόμμα από την κύρια.

π.χ.  Πήραμε μια ευχάριστη είδηση , ότι έγινε καλά.    (= δηλ. ότι έγινε καλά)

        Κάθε μέρα είχε την ίδια αγωνία , μήπως τον απολύσουν. (= δηλ. μήπως τον απολύσουν)

        Σπάνια το ήθελε αυτό , να μένει μόνος στο σπίτι.   (= δηλ. να μένει μόνος στο σπίτι)

        Αυτό δεν καταλαβαίνω , ποια είναι η διαφορά μας.   (= δηλ. ποια είναι η διαφορά μας)

Επαναληπτικές ασκήσεις Μαθηματικών Ε΄ ΤΑΞΗ

ΣΥΛΛΟΓΗ  ΚΑΙ  ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ  ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ

 

  1. Οι  μαθητές  της  ΣΤ  τάξης  του  σχολείου  μας  θέλησαν  να  καταγράψουν  τις  προτιμήσεις  τους  στα  φρούτα.  Έκαναν  έναν  πίνακα  καταγράφοντας  με  συντομογραφίες  τα  είδη  των  φρούτων  που  προτιμούν:  πορτοκάλι (Π),  μήλο (Μ),  αχλάδι (Α),  φράουλα (Φ)  και  κεράσι (Κ).  Εξετάζοντας  την  καταγραφή  των  παιδιών:

α.  Ταξινομώ  τα  στοιχεία  κατά  είδος.

β.   Κάνω  τον  πίνακα  κατανομής  συχνοτήτων.

γ.   Παρουσιάζω  τα  δεδομένα   με  ραβδόγραμμα.

δ.   Βγάζω  συμπεράσματα.

Π Α Α Φ Φ Κ Π Φ Κ Κ Φ Α Κ
Α Φ Π Κ Φ Μ Φ Α Κ Φ Π Κ Φ

 

Λύση:

α.  Πίνακας  ταξινομημένων  στοιχείων:

 

                                                                                                             γ.  Ραβδόγραμμα:

β.  Πίνακας  κατανομής  συχνοτήτων:                                                «Το  φρούτο  που  προτιμάμε»

Είδοςφρούτου Καταμέτρηση Συχνότητα

δ.  Συμπεράσματα:

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

 

  1. Στον  παρακάτω  πίνακα  φαίνεται  η  εξέλιξη  του  βάρους  ενός  μωρού  τους  12  πρώτους  μήνες  της  ζωής  του.  Παρουσιάζω  με  γράφημα  γραμμής  τα  δεδομένα  του  πίνακα:

 

Ηλικία  σε  μήνες 0 2 4 6 8 10 12
Βάρος  σε  κιλά 3 5 6,5 7,5 8 9 10

 

  1. Ο  παρακάτω  πίνακας  δείχνει  πόσες  τυρόπιτες  πούλησε  το  κυλικείο  ενός  σχολείου  τις  πέντε  εργάσιμες  ημέρες  μίας  εβδομάδας.  Βρίσκω  το  Μ. Ο.  των  τυροπιτών  που  πούλησε  τη  μία  ημέρα  και  τον  παρουσιάζω  σε  ραβδόγραμμα.

 

Ημέρες Τυρόπιτες
Δευτέρα 70
Τρίτη 60
Τετάρτη 90
Πέμπτη 50
Παρασκευή 30

Λύση:

 

 

 

 

Απάντηση:………………………………………………………………………………………..

 

 

  1. Οι  μαθητές  της  ΣΤ  τάξης  ενός  σχολείο  έκαναν  μια  μικρή  έρευνα,  για  να  δουν  τον  αριθμό  παιδιών  που  έχει  κάθε  οικογένεια:  24  οικογένειες  έχουν  από  1  παιδί,  32  από  2  παιδιά,  16  από  3  και  8  οικογένειες  από  4  παιδιά.
Αριθμόςπαιδιών Αριθμόςοικογενειών
1 παιδί
2 παιδιά
3 παιδιά
4 παιδιά

α.  Συμπληρώνω  τα  παραπάνω  στοιχεία  στο  διπλανό  πίνακα

 

 

 

 

 

β.  Κάνω  το  παρακάτω  εικονόγραμμα,  βάζοντας  το  σκίτσο  J  για  κάθε  4  οικογένειες.

Αριθμόςπαιδιών Αριθμός  οικογενειών
1  παιδί
2  παιδιά
3  παιδιά
4  παιδιά

 

γ.  Κάνω  το  ραβδόγραμμα  με  τον  αριθμό  παιδιών  κατά  οικογένεια.

Η τεχνική του γραπτού κειμένου

Η αποτύπωση στο χαρτί των σκέψεων και η περιγραφή ορισμένων γεγονότων ασφαλώς και δεν είναι απλό πράγμα. Ο γραπτός λόγος διαφέρει πολύ από τον τρόπο που μιλάμε στην καθημερινή μας ζωή και αυτό είναι πολύ φυσικό, αφού ορισμένες ατέλειες που περνούν απαρατήρητες στον προφορικό λόγο γίνονται ορατές – και μάλιστα πολύ έντονα σε κάποιες περιπτώσεις – όταν διαβάζουμε ένα κείμενο.

Η σαφής και ακριβής λοιπόν διατύπωση των σκέψεών μας για κάποιο θέμα είναι αυτό που ονομάζουμε γενικά Έκθεση ή όπως λέμε σήμερα, γραπτό κείμενο

Παρότι τα νέα βιβλία της Γλώσσας που εισήχθησαν στο σχολείο από το 2006, είναι κειμενοκεντρικά  και γραμμένα με βάση τις επιταγές του «εγγραμματισμού», με αποτέλεσμαη διδασκαλία της παραγωγής του γραπτού λόγου να διαχέεται σε όλα τα μαθήματα και να μην υπάρχει για συγκεκριμένη ώρα «έκθεσης», εντούτοις κάποιοι κανόνες είναι διαχρονικοί και μπορεί να μας βοηθήσουν να αποτυπώσουμε τις σκέψεις μας στο χαρτί με σαφήνεια και αποτελεσματικότητα.

Διακρίνουμε τέσσερις κατηγορίες εκθέσεων:

α) Τις Διηγηματικές Εκθέσεις, αυτές δηλαδή στις οποίες διηγούμαστε ιστορίες, γεγονότα και περιστατικά αληθινά ή φανταστικά,

β) Τις Περιγραφικές Εκθέσεις, στις οποίες περιγράφουμε πρόσωπα, πράγματα, ζώα, τοπία, μνημεία κλπ,  

γ) Τις Μεικτές Εκθέσεις, εκείνες δηλαδή που διηγούμαστε και περιγράφουμε διάφορα πράγματα και

δ) Τις Εκθέσεις Ιδεών, όπου δεν περιγράφουμε ή αφηγούμαστε κάτι, αλλά εκφράζουμε τις απόψεις μας για κάποια θέματα.

Για να γράψει κάποιος λοιπόν μια καλή έκθεση χρειάζεται μεγάλη προσοχή, προσπάθεια και εξάσκηση. Και πάνω απ’ όλα χρειάζεται απαραίτητα ένα πλάνο. Δεν ξεκινάμε να γράψουμε για οποιοδήποτε θέμα χωρίς προηγουμένως να έχουμε καταστρώσει ένα σχεδιάγραμμα, το σκελετό δηλαδή πάνω στον οποίο θα κινηθούμε προκειμένου να αναπτύξουμε το θέμα μας αναλύοντας τις σκέψεις μας. Η κατάστρωση αυτού του σχεδιαγράμματος είναι εξαιρετικά σημαντική υπόθεση, γιατί με βάση αυτό θα προχωρήσουμε στην ανάπτυξη του θέματος. Σκεφτείτε για παράδειγμα έναν αρχιτέκτονα να ξεκινήσει την κατασκευή ενός σπιτιού χωρίς να έχει σχέδιο ή ένα αεροπλάνο χωρίς σχέδιο πτήσης.

Μόλις λοιπόν μας δώσουν το θέμα, πρώτη μας δουλειά είναι να το διαβάσουμε καλά και χωρίς βιασύνη και να καταλάβουμε τι μας ζητάει.

 

 

ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ

 Μέχρι πριν λίγα χρόνια οι δάσκαλοι θεωρούσαν ότι οι μαθητές ήταν άδεια δοχεία τα οποία έπρεπε να γεμίσουν με μαθηματικές γνώσεις. Αρκούσε να  ήταν επιμελείς και  προσεκτικοί, α440000-mathsρκούσε να παρακολουθούν προσεκτικά την παράδοση του δασκάλου και θα έκαναν κτήμα τη μαθηματική γνώση χωρίς πολλή προσπάθεια.

Σήμερα η παιδαγωγική άποψη για τη διδασκαλία των μαθηματικών διαφέρει αρκετά από την προηγούμενη θεώρηση. Η κοινωνική σημασία της μάθησης οδηγεί στο συμπέρασμα ότι μαθητής για να κάνει κτήμα του τη μαθηματική γνώση θα πρέπει να εμπλακεί σε διαδικασίες ανακάλυψής της, να κινηθεί για να την αποχτήσει. Ο δάσκαλος θα πρέπει να σχεδιάζει δραστηριότητες με τις οποίες θα ασχοληθεί ο μαθητής, να παρακινεί το μαθητή, να τον ενισχύει, να τον καθοδηγεί ώστε να ανακαλύψει τη γνώση και να εκμεταλλευτεί την παιδαγωγική σημασία του λάθους. Το λάθος στα μαθηματικά δεν είναι σημάδι αδυναμίας ή άγνοιας αλλά είναι στοιχείο για την ανακάλυψη των παραγόντων που δεν επιτρέπουν στο άτομο να αναπτύξει τη μαθηματική σκέψη στον ίδιο βαθμό με τα υπόλοιπα άτομα. Το κλίμα της τάξης επίσης θα πρέπει να είναι ευχάριστο και πρόσφορο για δημιουργικές δραστηριότητες που εξασφαλίζουν την ισότιμη συμμετοχή όλων των παιδιών.

mathimatika