Ο Ερωτόκριτος στο θέατρο

rotokritos2

Στο πλαίσιο του μαθήματος Λογοτεχνίας Γ’ Γυμνασίου και της διδασκαλίας αποσπασμάτων του ποιητικού μυθιστορήματος Ερωτόκριτος, του σημαντικού αυτού έργου της Κρητικής Λογοτεχνίας, το Γυμνάσιο Ευρωπού επισκέφθηκε στις 22 Δεκεμβρίου 2023 το θέατρο της Μονής Λαζαριστών, για να παρακολουθήσει την ομότιτλη θεατρική παράσταση, σε παραγωγή της Εφηβικής Σκηνής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος. Παρακάτω δημοσιεύονται δύο σύντομα κριτικά σημειώματα  που έγραψαν για το έργο και την παράσταση τέσσερις μαθητές και μαθήτριες της Γ’ Γυμνασίου. Τους ευχαριστώ και από εδώ για την προθυμία και την υπευθυνότητα με την οποία προσέγγισαν την αποστολή τους. Τις φωτογραφίες τράβηξαν οι συμμαθητές τους Χρήστος Καλογιάννης και Λάζαρος Γαρδάνης. (Κ. Δημοπούλου)

 

Ο Ερωτόκριτος είναι ένα έμμετρο μυθιστόρημα που γράφτηκε σε ιαμβικό δεκαπεντασύλλαβο από τον Βιντσέντζο Κορνάρο στην Κρήτη κατά την πρώτη δεκαετία του 17ου αιώνα. Το κεντρικό θέμα είναι ο έρωτας ανάμεσα σε δύο νέους, τον Ερωτόκριτο και την Αρετούσα. Γύρω από το κεντρικό θέμα περιστρέφονται και άλλα, όπως η τιμή, η φιλία, η γενναιότητα και το κουράγιο. Το έργο διαδραματίζεται στην αρχαία Αθήνα, αλλά ο κόσμος που δημιουργεί ο ποιητής χρησιμοποιεί στοιχεία και από άλλες εποχές, με τρόπο που θα λέγαμε ότι τελικά δεν ανταποκρίνεται σε κάποια συγκεκριμένη χρονική περίοδο.

Η θεατρική παράσταση που παρακολουθήσαμε στη Μονή Λαζαριστών ήταν ενδιαφέρουσα ως προς τις σκηνοθετικές επιλογές. Τον Ερωτόκριτο και την Αρετούσα τούς υποδύθηκαν τέσσερις διαφορετικοί ηθοποιοί, οι οποίοι κατά την ώρα της παράστασης βρίσκονταν όλοι πάνω στη σκηνή και ερμήνευαν κάθε σκηνή του έργου. Αντίθετα, τους ρόλους του Πεζόστρατου (πατέρας του Ερωτόκριτου), της Φροσύνης (παραμάνα της Αρετούσας) και του βασιλιά Ηράκλη (πατέρας της Αρετούσας), τους υποδύθηκαν τρεις διαφορετικοί ηθοποιοί. Τα κοστούμια της παράστασης ήταν μοντέρνα και σύγχρονα, εκτός από το ντύσιμο των μεγαλύτερων σε ηλικία προσώπων που ήταν πιο παραδοσιακό. Η μουσική ξάφνιασε τους μαθητές, αφού ήταν κοντά στα ακούσματά τους (ραπ, σε κάποιες περιπτώσεις). Η παράσταση είχε και άλλους συντελεστές, οι οποίοι βρίσκονταν κάτω από τη σκηνή και έπαιζαν πλήκτρα και βιολοντσέλο.

Σύμφωνα με τους περισσότερους μαθητές που ρωτήθηκαν αν τους άρεσε η παράσταση, οι απαντήσεις των περισσότερων ήταν θετικές. Κατά την προσωπική μας γνώμη, η παράσταση ήταν πολύ ενδιαφέρουσα και ανταποκρίθηκε πλήρως στις προσδοκίες μας. Μας άρεσε ιδιαίτερα ότι παρακολουθήσαμε μια μοντέρνα εκδοχή του έργου και αυτός πιστεύουμε πως είναι και ο λόγος που είχε μεγάλη απήχηση στους συμμαθητές και τις συμμαθήτριές μας. Συνολικά, θα λέγαμε πως η συγκεκριμένη θεατρική εμπειρία ήταν πολύ ικανοποιητική και διασκεδαστική.

Δήμητρα Παλαιστή & Λουίζα Σκάλλα

 

Ο Ερωτόκριτος, ένα έμμετρο μυθιστόρημα που γράφτηκε από τον Βιτσέντζο Κορνάρο στις αρχές του 17ου αιώνα, αποτελεί ένα σημαντικό και διαχρονικό έργο. Ο ποιητής εξιστορεί τον έρωτα δύο νέων, του Ρωτόκριτου και της Αρετούσας, οι οποίοι ανήκουν σε διαφορετικές κοινωνικές τάξεις και για αυτό η σχέση τους δεν είναι αποδεκτή. Μετά από πολλές δυσκολίες και εμπόδια, όμως, οι δύο νέοι καταφέρνουν να αποδείξουν ότι με την αγάπη και την αμοιβαία εμπιστοσύνη μπορούν να συμβούν τα αδύνατα.

Η παράσταση που παρακολουθήσαμε ήταν διασκευή του πρωτότυπου έργου, που έγινε από τον Ευθύμη Θέου με σκηνοθέτιδα την Αργυρώ Χιώτη. Συμμετείχαν δύο αφηγητές (ο Πεζόστρατος και η Φροσύνη), ενώ τους ρόλους του Ρωτόκριτου και της Αρετούσας υποδύονταν διαφορετικοί ηθοποιοί, έτσι ώστε να κατανοήσουμε ότι στη θέση των πρωταγωνιστών θα μπορούσε να είναι κάθε νέος ή νέα. Τα κοστούμια ήταν σύγχρονα. Το ίδιο και η μουσική που παιζόταν ζωντανά και είχε σημαντικό ρόλο, επειδή μέσα από αυτήν δινόταν έμφαση στα συναισθήματα των ηρώων.

Η αφήγηση ήταν κατανοητή και μπορέσαμε να παρακολουθήσουμε τη σειρά των γεγονότων. Παρόλο που δεν υπήρχαν μεγάλες και εντυπωσιακές σκηνικές αλλαγές (καθόλη τη διάρκεια της παράστασης το σκηνικό, ένα φιλιατρό στο κέντρο της σκηνής, ήταν σταθερό) και παρά το γεγονός ότι η ακουστική δεν ήταν καλή (μερικές φορές τα λόγια δεν ακούγονταν καθαρά), η παράσταση κατάφερε χάρη στις ερμηνείες και το ταλέντο των ηθοποιών να κρατήσει το ενδιαφέρον μας και να ανταποκριθεί στις προσδοκίες μας. Αν και στην παράσταση διατηρήθηκε η κρητική διάλεκτος και ο ιαμβικός ομοιοκατάληκτος δεκαπεντασύλλαβος, η προσπάθεια των συντελεστών να παρουσιάσουν μια σύγχρονη διασκευή του έργου ήταν επιτυχημένη, επειδή με τον συνδυασμό της μουσικής και του χορού κατάφεραν να μας μεταδώσουν συναισθήματα και μηνύματα τα οποία παραμένουν αληθινά σε οποιαδήποτε εποχή.

Ειρήνη Βενέτη & Φίλιππος Βεράνης

 

Αφήστε μια απάντηση