Τη Δευτέρα 24 -11-2024, την 5 η ώρα, στις Λυκειακές Τάξεις της Ειρηνούπολης, στο τμήμα της Α΄ Λυκείου, κατά τη διάρκεια του ωρολόγιου προγράμματος πραγματοποιήθηκε μονόωρη Δειγματική Διδασκαλία με Επιμορφώτρια τη Διδάσκουσα Καθηγήτρια, Πε02 Φιλόλογο, Βασιλείου Μαργιρίτσα, η οποία ανήκει στην Ομάδα Αξιολόγησης που ασχολείται με την επιμόρφωση της Σχολικής μας Μονάδας και συγχρόνως έχει την ιδιότητα του Συντονιστή Φιλολόγων για το Σχολικό Έτος 2024-2025. Η Δειγματική Διδασκαλία, σύμφωνα με τα νέα πρότυπα, αφορούσε στο μάθημα της Ιστορίας της Α΄ Λυκείου και συγκεκριμένα στην Ενότητα Αρχαϊκή Εποχή. Η Διδάσκουσα ξεκίνησε τη διδακτική της με σύνδεση της ύλης με το προηγούμενο μάθημα, ώστε να ενταχθούν οι μαθητές στην περιρρέουσα ατμόσφαιρα και να ανακαλέσουν προηγούμενη γνώση. Η ανάκληση της γνώσης πραγματοποιήθηκε με διάλογο και ερωταπόκριση. Αφού θύμισε στους μαθητές προηγούμενες έννοιες, όπως άστυ, πόλη – κράτος, επιδιώξεις πολιτών, πολίτευμα, θετικά & αρνητικά από την ύπαρξη πόλεων – κρατών, μέσα από τη διάδραση, αναφέρθηκε στην κρίση του ομηρικού κόσμου επιδεικνύοντας οπτικό υλικό μέσα από τη χρήση του διαδραστικού πίνακα, τονώνοντας με αυτόν τον τρόπο το ενδιαφέρον, μυώντας τους μαθητές στις νέες τεχνολογίες παράλληλα και προσπαθώντας να συμπεριλάβει στη διδακτική πράξη τύπους μαθητών που έχουν έφεση σε οπτικά ερεθίσματα. Έχοντας δημιουργήσει μια χρονογραμμή στον πίνακα, προκειμένου να εντάξει χρονικά το μαθητικό κοινό στην εξεταζόμενη περίοδο, παρουσίασε την κρίση της ομηρικής περιόδου και αναζητώντας λύσεις ανέφερε το β΄ αποικισμό των Ελλήνων κατά τον 8 ο αι. π.Χ. Με την τεχνική της ανεστραμμένης τάξης μία μαθήτρια ανέλαβε να παρουσιάσει τη διδακτική ενότητα του β ΄ αποικισμού μέσα από τη μελέτη, ανάλυση και σύνθεση πληροφοριών που προέρχεται από πρωτογενές υλικό – ιστορική πηγή, που της είχε δοθεί σε προηγούμενο χρόνο. Η διδάσκουσα κατεύθυνε και καθοδήγησε την παρουσίαση μέσα από στοχευμένες ερωτήσεις. Κατόπιν η διάδραση συνεχίστηκε ανάμεσα στη μαθήτρια (σε ρόλο καθηγήτριας) και στους μαθητές. Στο τέλος, η καθηγήτρια ανακεφαλαίωσε και πέρασε σε ερωτήσεις κρίσεως για να διαπιστώσει το βαθμό κατανόησης της νέας γνώσης από το μαθητικό δυναμικό. Στη συνέχεια, μέσα από τη χρήση Νέων Τεχνολογιών και με τη βοήθεια Λογισμικού Παρουσίασης, η Διδάσκουσα επισήμανε τα αίτια του φαινομένου του β΄ αποικισμού ενώ με μια σειρά διαφανειών και μια δεύτερη κειμενική πλέον πηγή καθοδήγησε τους μαθητές να ανακαλύψουν και να εντοπίσουν ασκώντας την κριτική τους ικανότητα (μέσω της ανακαλυπτικής μάθησης, της αυτενέργειας και της ίδιας πρωτοβουλίας) τα πολλαπλά αποτελέσματά του τόσο στον τομέα του πολιτισμού (πολιτιστικές ανταλλαγές, μεταλαμπάδευση πολιτιστικών στοιχείων, γλωσσικών, θρησκευτικών, καλλιτεχνικών) όσο και στον οικονομικό και στον κοινωνικό τομέα, οδηγώντας σε συμπεράσματα για την ανάπτυξη του εμπορίου, τη δημιουργία νομίσματος και τη γένεση μιας νέας κοινωνικής τάξης, της αστικής. Στο τέλος πραγματοποιήθηκαν ερωτήσεις αξιολόγησης και αυτοαξιολόγησης τόσο για τον έλεγχο κατανόησης της νέας γνώσης από τους μαθητές όσο και για την αποτελεσματικότητα του διδακτικού μοντέλου της Διδάσκουσας. Μέσα από την παρουσίαση των πορισμάτων της έρευνάς τους οι μαθητές δύνανται να ασκηθούν σε δεξιότητες σύνθεσης κειμένων και παρουσίασής τους στο κοινό. Η χρήση νέων τεχνολογιών/ διαδραστικών πινάκων, οι σύγχρονες μέθοδοι διδασκαλίας (ερωταπόκριση, διαλεκτική μέθοδος, μαιευτική μέθοδος, ανάλυση και σύνθεση πηγών), η βιωματικότητα μέσα από το ρόλο της μαθήτριας – καθηγήτριας αποτελούν σύγχρονες διδακτικές πρακτικές και σε αυτές αφορούσε η δράση των φιλολόγων. Ευχαριστούμε θερμά την επιμορφώτρια και ευχόμαστε πάντα να υπάρχουν παρόμοιες πρωτοβουλίες. Η επιμόρφωση του εκπαιδευτικού δυναμικού είναι μια αέναη διαδικασία και πιστοποιεί τη δια βίου μάθηση.
Επιμόρφωση σε διδακτικό αντικείμενο – Δειγματική Διδασκαλία.
![20240410 093106](https://blogs.sch.gr/gymeirin/files/2024/07/20240410_093106.jpg)