Διαταραχή Ελλειματικής Προσοχής με Υπερκινητικότητα ΔΕΠΥ

ΔΕΠΥ & αναπτυξιακά Στάδια παιδιού

1. Βρεφική-προσχολική ηλικία

Τα πρωταρχικά σημάδια της ΔΕΠΥ μπορεί να γίνουν εμφανή από τη βρεφική ηλικία και να θορυβήσουν τους γονείς. Δεν υπάρχουν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά του βρέφους που παραπέμπουν ευθέως στην πιθανότητα ύπαρξης ΔΕΠΥ. Παρόλα αυτά, έρευνες έχουν δείξει ότι το 60% των παιδιών που διαγνώστηκαν στην παιδική ηλικία με ΔΕΠΥ ήταν υπερβολικά ανήσυχα ως μωρά και χαρακτηρίζονταν ως δύσκολα βρέφη. Ως βρέφη παρουσίαζαν δυσκολίες στις διατροφικές τους συνήθειες, δυσκολία στη μετάβαση από το γάλα στη στερεά τροφή και ασταθές ωράριο ύπνου, έντονο κλάμα χωρίς προφανή λόγο και αυξημένα επίπεδα κινητικής δραστηριότητας. Επιπρόσθετα, άργησαν να μιλήσουν και άργησαν να αποκτήσουν έλεγχο των σφιγκτήρων.

Τα πρώτα σημάδια τη διαταραχής εμφανίζονται από την νηπιακή ηλικία. Ειδικότερα, τα παιδιά αυτή της ηλικίας συχνά εμφανίζουν δυσκολίες στον συντονισμό των κινήσεών τους και αδεξιότητα. Εξαιτίας της παρορμητικότητάς τους έχουν περισσότερα ατυχήματα από άλλα παιδιά και χρειάζονται μεγαλύτερη επίβλεψη. Συνήθως αθετούν τους κανόνες που θέτουν οι γονείς ή οι νηπιαγωγοί. Εμφανίζουν καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου, όπως δυσκολίες στην άρθρωση και στη δομή του προφορικού λόγου.

2. Σχολική ηλικία

Η ΔΕΠΥ γίνεται πιο εμφανής στη σχολική ηλικία, όπου οι απαιτήσεις στο σχολείο αυξάνονται, το ίδιο και ο χρόνος που το παιδί πρέπει να μείνει συγκεντρωμένο και ακίνητο στην καρέκλα του. Τα παιδιά με ΔΕΠΥ σε αυτή την ηλικία παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες (ανάγνωση, μαθηματικά, ορθογραφία), είναι ασυνεπή στις υποχρεώσεις τους λόγω έλλειψης κινήτρων και παρορμητικής συμπεριφοράς. Επίσης, βιώνουν συνεχείς εμπειρίες αποτυχίας στο σχολείο, παρουσιάζουν χαμηλό αυτοέλεγχο και χαμηλή αυτοεκτίμηση. Τέλος, δεν είναι αποδεκτά στις παρέες των συνομηλίκων τους λόγω κακής χρήσης των κοινωνικών δεξιοτήτων και επιθετικότητας.

3. Εφηβεία

Στην εφηβεία συνήθως η υπερκινητικότητα και η παρορμητικότητα υποχωρεί και παραμένει η διάσπαση προσοχής. Τα βασικά χαρακτηριστικά των εφήβων με ΔΕΠΥ είναι η αίσθηση μόνιμης ανησυχίας, η χαμηλή αυτοεκτίμηση, η κατάθλιψη, η σχολική αποτυχία (συχνά εγκατάλειψη σχολείου), έντονα ακαδημαϊκά προβλήματα, εμπλοκή σε καβγάδες, παραβατικότητα, τα οποία είναι πιο εμφανή στο σχολείο.

Συμβουλές προς γονείς

Οι γονείς των παιδιών που έχουν ΔΕΠΥ συνήθως δυσκολεύονται να αποδεχθούν τη διάγνωση γιατί θεωρούν ότι το παιδί τους δεν είναι φυσιολογικό. Απενοχοποιήστε τον εαυτό σας και το παιδί σας, δεν ευθύνεστε για την ύπαρξη της ΔΕΠΥ. Πολύ βοηθητικό για τα παιδιά με ΔΕΠΥ είναι να έχουν οργανωμένο πρόγραμμα με ξεκάθαρους κανόνες και ρουτίνες, που το παιδί τα γνωρίζει εκ των προτέρων. Κάντε τις ασχολίες του ενδιαφέρουσες και κάντε συχνά διαλείμματα κατά τη διάρκεια μια δύσκολης δραστηριότητας. Εστιάστε στην επιθυμητή συμπεριφορά και επιβραβεύστε την καλή συμπεριφορά. Να είστε ακριβείς σε αυτό που ζητάτε και οι απαιτήσεις σας να είναι προσαρμοσμένες στις ικανότητες του παιδιού. Ασκήσεις υπευθυνότητας και οργάνωσης πρέπει να αποτελούν μέρος της καθημερινότητας των παιδιών (λίστα με ψώνια στο σούπερ μάρκετ, επιλογή από το προηγούμενο βράδυ των ρούχων, προετοιμασία τσάντας με βάση το πρόγραμμά του). Βοηθήστε το παιδί να κοινωνικοποιηθεί και να κάνει φίλους, είναι σημαντικοί. Και το πιο σημαντικό, αγαπήστε και αποδεχτείτε το παιδί σας με ΔΕΠΥ.

Για οποιαδήποτε περαιτέρω πληροφορία ή διευκρίνιση μπορείτε να καλέσετε στην «Eυρωπαϊκή Γραμμή Υποστήριξης Παιδιών 116111» ώστε να συζητήσετε με ψυχολόγο όλα αυτά που μπορεί να σας απασχολούν σε σχέση με το παιδί σας

Πηγή: Το Χαμόγελο του Παιδιού – Εκστρατεία «Πριν χτυπήσει το κουδούνι»

Δείτε το στο slideshare.net

Ασκήσεις για ενίσχυση βλεμματικής επαφής.

Παιχνίδια

Κρυφτούλι (κου – κου – τσα)

  • Μπορείτε να κρυφτείτε πίσω από έπιπλα ή να παίξετε κρυφτούλι ενώ ντύνετε το παιδί.

Παιχνίδι με μπάλα

  • Ενώ παίζετε «πέτα – πιάσε» και πριν πετάξετε την μπάλα στο παιδί, βεβαιωθείτε πως το παιδί σας κοιτάζει. Αν δεν διατηρεί οπτική επαφή, κρύψτε την μπάλα πίσω από την πλάτη σας μέχρι το παιδί να σας κοιτάξει.

Βιβλία με εικόνες και ήχους ή παιχνίδια που βγάζουν ήχο όταν τα ζουλήξεις

  • Κρατήστε ένα παιχνίδι κοντά στο πρόσωπό σας, πατήστε το για να παράγει ήχο, σταματήστε. Μόλις το παιδί σας κοιτάξει, ξεκινήστε την διαδικασία από την αρχή.

Τραγούδια και ρίμες (σύντομα, παιδικά ποιηματάκια)

  • Καθίστε το παιδί στα γόνατά σας, πρόσωπο με πρόσωπο. Τραγουδήστε του στιχάκια που περιλαμβάνουν κινήσεις και δράση. Οι παύσεις είναι απαραίτητες: αν το παιδί δε σας κοιτάζει, σταματήστε το τραγούδι μέχρι να επαναφέρετε τη μεταξύ σας οπτική επαφή.

Αντιγραφή – Μίμηση

  • Η αντιγραφή είναι μια σημαντική δεξιότητα προς μάθηση, καθώς συνεπάγεται τη συνεργασία μεταξύ δύο ανθρώπων. Η συνεργασία αυτή είναι αναγκαία για την επικοινωνία. Παιχνίδια που ενθαρρύνουν την αντιγραφή είναι ιδιαίτερα χρήσιμα αν το παιδί σας δεν έχει αρχίσει ακόμη να μιλάει.

Δραστηριότητες

Αντιγραφή εκφράσεων προσώπου και ήχων

  • Παίξτε με το παιδί σας, κάνοντας αστείες γκριμάτσες στο καθρέφτη και παράγοντας περίεργους ήχους όπως: α α α α, οοοοο, μπα – μπα – μπα.
  • Προσπαθήστε να δουλέψετε με έναν ήχο τη φορά. Σε οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας, ανταποκριθείτε σε ό,τι ήχο βγάζει το παιδί σας και αντιγράψτε το. Μην πιέσετε το παιδί σας να αντιγράψει ήχους.

Πρώιμη αντιγραφή

  • Αντιγράψτε το παιχνίδι του παιδιού σας. Αν φορέσει ένα καπέλο, κάντε το ίδιο. Αργότερα,
    • δείτε αν το παιδί σας κάνει το ίδιο με εσάς. Για παράδειγμα, προσποιηθείτε πως τρώτε με ένα κουτάλι ή χτενίζετε τα μαλλιά σας.

    Παιχνίδι με τουβλάκια

    • Ξεκινήστε αντιγράφοντας αυτό που κάνει το παιδί σας. Για παράδειγμα, αν χτυπήσει δύο τουβλάκια μεταξύ τους, κάντε το ίδιο.
    • Προσπαθήστε να εμπλουτίσετε το παιχνίδι και δείτε αν το παιδί σας αντιγράφει. Για παράδειγμα, χτίστε έναν πύργο με τα τουβλάκια.

    Αντιγραφή ήχων

    • Χτυπήστε τις παλάμες σας, παίξτε με ντραμς-παιχνίδι, χτυπήστε ελαφρά τα πόδια σας στο πάτωμα. Παράγετε ήχους με ρυθμό και αφήστε το παιδί να σας αντιγράψει. Βοηθήστε το παιδί να χτυπήσει στον ίδιο ρυθμό με εσάς.

    Περιμένοντας τη σειρά μου

    • Το παιδί μαθαίνει να περιμένει και να παίρνει τη σειρά του μέσα από δραστηριότητες και παιχνίδι, στα πλαίσια μιας μικρής ομάδας. Στο παιχνίδι σας μπορείτε να συμπεριλάβετε όλες τις παραπάνω δραστηριότητες.

    Να θυμάστε:

    • Διαλέξτε μια δραστηριότητα που θα κεντρίσει το ενδιαφέρον του παιδιού σας για συμμετοχή.
    • Βεβαιωθείτε πως όταν έρχεται η σειρά σας, το παιδί σας κοιτάζει και καταλαβαίνει τι κάνετε.
    • Χρησιμοποιείστε εκφράσεις όπως «σειρά σου/σειρά μου» ώστε να ενθαρρύνετε το παιδί να παίρνει τη σειρά του με επιτυχία.
    • Όταν το παιδί μάθει να παίρνει μόνο του τη σειρά του, επιβραβεύστε το με όμορφες και ενθαρρυντικές εκφράσεις.

    Απο: Ρεπάνη Ευστρατία

    Πηγή: Aegeandoctors

     

Προτεινόμενα ενθύμια για γενέθλια νηπίων

ΧΕΙΜΩΝΙΑΤΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ

Τα παιδιά μέσα από τις χειμωνιάτικες κατασκευές έρχονται σε επαφή με ποικίλα υλικά και δουλεύουν ατομικά και ομαδικά θέματα πουσχετίζονται με τις εποχές και τη δεδομένη στιγμή με το χειμώνα.



Λήψη αρχείου

 

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΖΟΥΜΕ ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΕΤΟΙΜΑΖΟΥΜΕ ΤΑ ΕΝΘΥΜΙΑ. ΚΑΘΕ ΦΟΡΑ ΠΟΥ ΚΑΠΟΙΟΣ ΜΑΘΗΤΗΣ ΕΧΕΙ ΓΕΝΕΘΛΙΑ ΤΟΥ ΧΑΡΙΖΟΥΜΕ ΤΟ ΕΝΘΥΜΙΟ

Δραστηριότητες για την ενίσχυση της Λεπτής Κινητικότητας.

Ο όρος λεπτή κινητικότητα σχετίζεται με το πόσο καλά ένα παιδί χρησιμοποιεί τα δάχτυλά του και χειρίζεται μικρά αντικείμενα. Η ανάπτυξη των δεξιοτήτων λεπτής κινητικότητας θα βοηθήσει σημαντικά το παιδί στα πρώτα μαθησιακά βήματα, καθώς είναι απαραίτητες  για την αυτοεξυπηρέτηση του (άνοιγμα κλείσιμο φερμουάρ, κούμπωμα ξεκούμπωμα, άνοιγμα της τσάντας, του πώματος του νερού και πολλά άλλα) αρχικά αλλά και τις γραφοκινητικές  δεξιότητες στη συνέχεια.

http://grafwnimata.blogspot.gr/2013/09/30.html

Δραστηριότητες για ενίσχυση της Αδρής Κινητικότητας

Η Αδρή κινητικότητα περιλαμβάνει  όλες εκείνες τις  κινήσεις ξεκινούν τα βρέφη  από την ηλικία των δύο μηνών όπως   να γυρίζουν από μπρούμυτα ανάσκελα, το σήκωμα του κεφαλιού, να στηρίζονται στα χέρια και να σηκώνουν το σώμα. Στη συνέχεια το μπουσούλημα, το περπάτημα, το τρέξιμο, το σκαρφάλωμα.  Τον αδρό συντονισμό τα παιδιά τον αναπτύσσουν μέσα από το παιχνίδι και στην ηλικία των 6 περίπου ετών είναι σε θέση να κάνουν στοχευμένες κινήσεις που απαιτούν ακρίβεια, όπως  πέταγμα και πιάσιμο της μπάλας, σκαρφάλωμα, πηδήματα.

Στον παρακάτω σύνδεσμο μπορείτε να βρείτε ενδιαφέρουσες ιδέες για την ανάπτυξη της αδρής κινητικότητας.

logs.sch.gr/dimeidkor/εκπαιδευτικα-προγραμματα/ο-ρόλος-των-εργοθεραπευτών/παιχνιδια/δραστηριοτητεσ-αδρησ-κινητικοτητασ/