Εσωτ/κή-Εξωτ/κή Aξιολόγηση 2023-2024

Έκθεση Εξωτερικής Αξιολόγησης του Έργου της Σχολικής
Μονάδας (έτος αναφοράς: 2023-2024)

Σχολική Μονάδα: ΕΣΠΕΡΙΝΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΜΕ ΛΥΚΕΙΑΚΕΣ ΤΑΞΕΙΣ ΑΣΤΥΠΑΛΑΙΑΣ – 1002000
Σχολικό Έτος: 2023 – 2024
Ημερομηνία Εξαγωγής: 08/10/2024

Α. ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

Παιδαγωγική και μαθησιακή λειτουργία
Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση
(Αξιολόγηση: 10)

Συνολικά, το σχέδιο δράσης για την Αστρονομία παρουσιάζει μια επιτυχημένη προσπάθεια για την προώθηση της
μάθησης και του ενδιαφέροντος για την επιστήμη στους ενήλικες μαθητές. Οι δράσεις που υλοποιήθηκαν ήταν
ποικίλες, ελκυστικές και ευθυγραμμισμένες με τους στόχους που τέθηκαν.
Πιο συγκεκριμένα:
Ως προς τη διδασκαλία. Το σχέδιο αξιοποιεί ποικιλία διδακτικών μεθόδων, όπως παρατηρήσεις, διαδικτυακά
σεμινάρια, ομιλίες, εργαστήρια και πειράματα, καλύπτοντας διαφορετικά μαθησιακά στυλ και προσφέροντας μια
ολοκληρωμένη μαθησιακή εμπειρία.
Η συνεργασία με εξειδικευμένους φορείς, όπως το Αστεροσκοπείο Πεντέλης και το Εθνικό Αστεροσκοπείο
Αθηνών, εξασφαλίζει στους μαθητές πρόσβαση σε αξιόπιστες πηγές γνώσης και εμπειρογνωμοσύνης.
Η υλοποίηση του ηλιακού ρολογιού και η διεξαγωγή του πειράματος του Ερατοσθένη συνδέουν την αστρονομία
με την πράξη και ενισχύουν την κατανόηση των μαθητών.
Ως προς τη μάθηση. Οι δράσεις του σχεδίου έφεραν τους μαθητές σε επαφή με βασικές έννοιες της αστρονομίας
και τους προσέφεραν πρακτική εμπειρία παρατήρησης του νυχτερινού ουρανού.
Το ενδιαφέρον για τις θετικές επιστήμες και την έρευνα ενισχύεται μέσα από την ενασχόληση με ένα
συναρπαστικό και επίκαιρο επιστημονικό πεδίο.
Η συμμετοχή σε διαδραστικές δραστηριότητες, όπως τα εργαστήρια και οι παρατηρήσεις, προάγει την κριτική
και δημιουργική σκέψη των μαθητών.
Ως προς την αξιολόγηση. Αν και δεν παρουσιάζονται μετρήσιμα δεδομένα για την αξιολόγηση των
αποτελεσμάτων, η ποικιλία και η ενεργή συμμετοχή στις δράσεις υποδηλώνουν θετική απήχηση στους μαθητές.

 

Σχολική διαρροή – φοίτηση
(Αξιολόγηση: 10)

Το σχέδιο δράσης παρουσιάζει μια ενδιαφέρουσα προσέγγιση για την αντιμετώπιση της σχολικής διαρροής, με
έμφαση στην επανένταξη μαθητών που έχουν αποχωρήσει και στην πρόληψη νέων φαινομένων.
Το σχέδιο περιλαμβάνει ποικιλία δραστηριοτήτων, όπως εργαστήρια, εκδηλώσεις, διαλέξεις, διαδραστικές
παρουσιάσεις, επισκέψεις σε μουσεία και μνημεία, βιωματικές δράσεις, αξιοποιώντας σύγχρονες τεχνολογίες.
Προωθεί την ενεργή συμμετοχή των μαθητών, δίνοντάς τους την ευκαιρία να αναπτύξουν δεξιότητες έρευνας,
κριτικής σκέψης, ομαδικότητας και δημιουργικής έκφρασης. Συνδέει την ιστορία με την τέχνη, τη μουσική, τη
λαογραφία, προσφέροντας μια ολοκληρωμένη μαθησιακή εμπειρία. Ενσωματώνει σύγχρονες τεχνολογίες, όπως
βίντεο, power-point, διαδραστικές παρουσιάσεις, για την παρουσίαση πληροφοριών και την τόνωση του
ενδιαφέροντος. Η επιλογή ιστορικών θεμάτων με άμεση σχέση με την Ελλάδα (Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος,
Πολυτεχνείο, Ολοκαύτωμα, Ελληνική Επανάσταση) αγγίζει το ενδιαφέρον των μαθητών και ενισχύει το αίσθημα
πατριωτισμού και εθνικής συνείδησης. Η συμμετοχή εκπαιδευτικών διαφορετικών ειδικοτήτων (ιστορικοί,
φιλόλογοι, μαθηματικοί, μουσικοί) διασφαλίζει την υλοποίηση δραστηριοτήτων υψηλού επιπέδου και την κάλυψη
διαφορετικών γνωστικών πεδίων.

Β. ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

Παιδαγωγική και μαθησιακή λειτουργία

Θετικά σημεία
Λαμβάνοντας υπόψη τις υφιστάμενες υποδομές, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του σχολείου, την προσωπική
επικοινωνία, συνεργασία και εκτίμηση, το Εσπερινό Γυμνάσιο με ΛΤ Αστυπάλαιας, επιτέλεσε αξιόλογο
παιδαγωγικό και μαθησιακό έργο.
Όπως διαπιστώνεται οι μαθητές εμπλέκονται ενεργά στην εκπαιδευτική διαδικασία και στη σχολική ζωή.
Ασχολήθηκαν με δράσεις που καλλιέργησαν την κριτική και δημιουργική τους σκέψη και τους δόθηκε η ευκαιρία
μέσα από τα συγκεκριμένα σχέδια να βιώσουν ξεχωριστές εμπειρίες που διευρύνουν την κουλτούρα τους.

Σημεία προς βελτίωση

Σχέδιο Αστροπαρατήρηση στο νησί της Αστυπάλαιας-Αστροβραδιές
Η ικανοποίηση των μαθητών και των εκπαιδευτικών θα μπορούσε να αξιολογηθεί με τη διενέργεια
ερωτηματολογίων ή συνεντεύξεων. Η συλλογή δεδομένων σχετικά με τις γνώσεις και τις δεξιότητες των
μαθητών πριν και μετά την υλοποίηση του προγράμματος θα επέτρεπε μια πιο αντικειμενική αξιολόγηση της
αποτελεσματικότητάς του.

Σχέδιο Επανένταξη στην Σχολική Ζωή
Θα μπορούσε να εξεταστεί:
Η ένταξη μαθητών από όλες τις τάξεις του σχολείου, όχι μόνο από την Α’ Λυκείου, για την ενίσχυση της συνοχής
και της αλληλεγγύης.
Μια συστηματική αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των δράσεων, μέσω ερευνών, συνεντεύξεων ή
ερωτηματολογίων, θα μπορούσε να οδηγήσει σε βελτιώσεις και προσαρμογές.
Η δημιουργία καναλιού επικοινωνίας με αποχωρήσαντες μαθητές, μέσω τηλεφωνικών κλήσεων, email ή
επισκέψεων, θα μπορούσε να ενισχύσει την προσπάθεια επανένταξής τους.
Η συνεργασία με φορείς που εργάζονται για την αντιμετώπιση της σχολικής διαρροής (Κέντρα Πρόληψης,
Κοινωνικές Υπηρεσίες) θα μπορούσε να προσφέρει πρόσθετη υποστήριξη και τεχνογνωσία.
Η υλοποίηση δραστηριοτήτων με ψυχαγωγικό χαρακτήρα, όπως αθλητικές εκδηλώσεις, μουσικές βραδιές,
εκδρομές, θα μπορούσε να ενισχύσει το κίνητρο των μαθητών για συμμετοχή.
Οι ιδιαίτερες ατομικές ανάγκες του κάθε μαθητή.

Προτάσεις προς βελτίωση

Σχέδιο Αστροπαρατήρηση στο νησί της Αστυπάλαιας-Αστροβραδιές
Ενίσχυση της αξιολόγησης μέσα από την συλλογή μετρήσιμων δεδομένων για την αξιολόγηση της επίτευξης των
στόχων (π.χ., προ-τεστ και μετα-τεστ γνώσεων, βαθμολογίες εργασιών, συμμετοχή στις δράσεις) και την
διεξαγωγή ερωτηματολογίων ή συνεντεύξεων γιαμ την αξιολόγηση της ικανοποίησης μαθητών και
εκπαιδευτικών.
Προτείνεται να γίνει διερεύνηση των δυνατοτήτων για περαιτέρω συνεργασίες με επιστημονικούς φορείς και
οργανισμούς και ενσωμάτωση νέων θεμάτων και δραστηριοτήτων στο πρόγραμμα, λαμβάνοντας υπόψη τα
ενδιαφέροντα των μαθητών. Επιπλέον να γίνει προσπάθεια διάδοσης του προγράμματος και σε άλλες σχολικές
μονάδες ή εκπαιδευτικές κοινότητες.

Σχέδιο Επανένταξη στην Σχολική Ζωή
Συλλογή δεδομένων με την καταγραφή του αριθμού των μαθητών που συμμετέχουν σε κάθε δραστηριότητα.
Αξιολόγηση της ικανοποίησης των μαθητών μέσω ερωτηματολογίων. Συλλογή δεδομένων για την πορεία των
μαθητών που συμμετείχαν (αποφοίτηση, συνέχιση σπουδών).
Συνεργασία με φορείς όπως είναι τα Κέντρα Πρόληψης και Υποστήριξης της Οικογένειας για την παροχή
εξειδικευμένης υποστήριξης σε μαθητές που αντιμετωπίζουν δυσκολίες και ανταλλαγή καλών πρακτικών με
άλλα σχολεία που υλοποιούν προγράμματα αντιμετώπισης της σχολικής διαρροής.

 

 

 

 

 

Ετήσια Έκθεση Εσωτερικής Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού

Έργου της Σχολικής Μονάδας (έτος αναφοράς: 2023-2024)

Σχολική Μονάδα: ΕΣΠΕΡΙΝΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ME ΛΥΚΕΙΑΚΕΣ ΤΑΞΕΙΣ ΑΣΤΥΠΑΛΑΙΑΣ – 1002000

Σχολικό Έτος: 2023 – 2024

Ημερομηνία Εξαγωγής: 23/06/2024

Α. ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ

Καταγράφονται συνοπτικά τα χαρακτηριστικά και οι ιδιαιτερότητες της σχολικής μονάδας, που κρίνονται

σημαντικά για την αποτύπωση της εικόνας του σχολείου

Το Εσπερινό Γυμνάσιο με Λ.Τ. Αστυπάλαιας συστάθηκε το 2023 και λειτούργησε για πρώτη χρονιά το σχολικό έτος 2023-2024, με ένα τμήμα ανά τάξη Γυμνασίου και Λυκείου. Από τους τριάντα τέσσερις (34) εγγεγραμμένους/ες μαθητές/τριες φοίτησαν οι είκοσι δύο (22), εκ των οποίων οι είκοσι (20) προάγονται ή απολύονται με επαρκή φοίτηση.

Ειδικότερα, και σε ό,τι αφορά στους επαρκώς φοιτήσαντες, όλοι και όλες είναι ενήλικες (ηλικίας από περίπου 35 έως 65 ετών) και εργαζόμενοι, με επαγγελματικές (κυρίως στον χώρο του τουρισμού και της αλιείας) και οικογενειακές υποχρεώσεις, ενώ οκτώ από τις μαθήτριες είναι μητέρες ενός έως πέντε ανήλικων παιδιών, το ένα -μάλιστα- βρέφος. Πρόκειται για άτομα που διέκοψαν τις εγκύκλιες σπουδές πριν από πολλά χρόνια, με κάποιες περιπτώσεις που επανήλθαν στα θρανία έπειτα από 40-53 χρόνια.                Τα παραπάνω χαρακτηριστικά συνιστούν, αναφανδόν, ιδιαιτερότητες της σχολικής μονάδας, ιδιαιτερότητες που η διεύθυνση και ο σύλλογος των    διδασκόντων όφειλε να λάβει -και έλαβε- υπόψη, προκειμένου να μεριμνήσει: αφενός, για την ομαλή ενσωμάτωση των μαθητών και μαθητριών μας σε μια σχολική πραγματικότητα εντελώς διαφορετική από εκείνη που εγκατέλειψαν χρόνια πριν -σαφώς αποτρεπτική και δυσχερή, λόγω της αύξησης της ύλης αλλά και των εξεταζόμενων μαθημάτων, και ειδικότερα για το Λύκειο, λόγω της Τράπεζας Θεμάτων και την επί ίσοις όροις (!) εφαρμογή της σε Εσπερινά και Ημερήσια Λύκεια και, αφετέρου, για την αποτροπή πιθανής νέας σχολικής διαρροής πριν από την ολοκλήρωση των εγκύκλιων σπουδών τους.           Στην κατεύθυνση αυτή, επιλέξαμε παιδαγωγικές τακτικές και εκπαιδευτικές δράσεις με εστίαση στην ενίσχυση της κριτικής και δημιουργικής σκέψης, στην ανακάλυψη δεξιοτήτων που προσέδωσαν αυτοπεποίθηση και επιβεβαίωση στους/στις εκπαιδευόμενους/ες και γενικότερα στην απόκτηση γνώσεων με βιωματικό και ευχάριστο τρόπο.                                                         Παράλληλα, με δεδομένο το υψηλό ποσοστό λειτουργικού αναλφαβητισμού στο νησί της Αστυπάλαιας, επιθυμία μας είναι τα καλά αποτελέσματα της πρώτης χρονιάς λειτουργίας του σχολείου μας να αποτελέσουν κίνητρο και

για άλλους κατοίκους του νησιού να επιχειρήσουν επιστροφή στο σχολείο με σκοπό την ολοκλήρωση των σπουδών σε επίπεδο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Β. ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

Παιδαγωγική και μαθησιακή λειτουργία

Θετικά σημεία

  1. Οι συνεχείς προσπάθειες των εκπαιδευτικών για ουσιαστική και γόνιμη επικοινωνία με τους/τις μαθητές/τριες, με σεβασμό στις ήδη διαμορφωμένες προσωπικότητες ενήλικων ανθρώπων. Ανεξαρτήτως προσδοκίας ή στόχευσης, οι ενήλικες μαθητές/τριές μας πήραν την απόφαση να επιστρέψουν στα θρανία, ακόμα και έπειτα από 50 χρόνια, με ισχυρή θέληση και αυταπάρνηση.
  2. Εκπαιδευτικό/διδακτικό υλικό, απλουστευμένο, πιο περιεκτικό, συχνά, και κατανοητό στους/τις μαθητές/τριές μας, το οποίο παρήχθη από τους εκπαιδευτικούς προς αντικατάσταση δύσκολων ή δυσνόητων ενοτήτων των διδακτικών βιβλίων σε συνδυασμό με την υλοποίηση συνεργατικών μορφών μάθησης και διδασκαλίας, σταθερές παιδαγωγικές πρακτικές που κατάφεραν να αντισταθμίσουν, στο μέτρο του δυνατού, τις ελλείψεις και τα πολλά κενά των μαθητευομένων -ειδικά λόγω και της μακροχρόνιας αποκοπής τους από το σχολικό περιβάλλον-, αλλά και την αντικειμενική αντιξοότητα του όγκου της διδακτέας ύλης.
  3. Παρά τις δυσκολίες της διδακτέας ύλης (όγκου και ποιοτικών χαρακτηριστικών των σχολικών εγχειριδίων), οι εκπαιδευτικοί επιχειρήσαμε να εισάγουμε στη σχολική καθημερινότητα μορφωτικά επωφελείς και κοινωνικά αντισταθμιστικές πρακτικές. Από την αρχή της σχολικής χρονιάς κατέστη αντιληπτό ότι τίποτα δεν είναι οικείο ή γνωστό στους/τις μαθητές/τριές μας.
  4. Το υπάρχον αναλυτικό πρόγραμμα και η υπερβολικά εκτεταμένη ύλη, σε συνδυασμό με κακογραμμένα βιβλία, δεν ευνοούν τις ομαδοσυνεργατικές μορφές διδασκαλίας που απαιτούν μεγαλύτερους χρόνους. Παρ’ όλα αυτά, στο Γυμνάσιο ήταν ευκολότερο να εστιάσουν οι εκπαιδευτικοί του σχολείου μας στην ουσία της μάθησης.
  5. Τα θετικά σημεία της δράσης με άξονα την Αστρονομία ποικίλουν. Οι μαθητές, παρότι εργαζόμενοι, ανταποκρίθηκαν με χαρά στις παρατηρήσεις με το τηλεσκόπιο και έμαθαν για το Ηλιακό μας σύστημα. Αναπτύχθηκαν δεσμοί συνεργασίας μεταξύ των σχολείων του νησιού, Εσπερινό, Ημερήσιο και Δημοτικό, καθώς και με τον Δήμο Αστυπάλαιας. Τέλος, ο πλούσιος εξοπλισμός του σχολείου μας βοήθησε σε μέγιστο βαθμό, όπως το τηλεσκόπιο, η καλή σύνδεση στο διαδίκτυο, τα νέα laptops, τα ηχητικά συστήματα, και οι διαδραστικοί πίνακες. Γενικότερα, κατά την πρώτη χρονιά λειτουργίας της σχολικής μας μονάδας υπήρξε ενεργοποίηση όλων των εμπλεκομένων μερών (μαθητές/τριες, εκπαιδευτικοί) στην εκπαιδευτική διαδικασία, με ενθαρρυντικά αποτελέσματα τόσο για την περαιτέρω συνέχιση των εγκύκλιων σπουδών όσο και για την παροχή κινήτρων και σε άλλα μέλη της τοπικής κοινωνίας για επιστροφή τους στο σχολείο που δεν τελείωσαν.

Σημεία προς βελτίωση

Ανάγκη περιορισμού της έκτασης της διδακτέας ύλης στα Εσπερινά σχολεία, προκειμένου να υπάρξει χρονική άνεση για την εμβάθυνση στα διδακτικά αντικείμενα, την ενίσχυση της κριτικής ικανότητας των εκπαιδευομένων και τη διευκόλυνση ομαδοσυνεργατικών μορφών διδασκαλίας, που απαιτούν μεγαλύτερους χρόνους, αλλά εξασφαλίζουν τα βέλτιστα παιδαγωγικά και μαθησιακά αποτελέσματα.                                                                        Ανάγκη συστηματικού αναστοχασμού γύρω από τα διδακτικά βιβλία και αντικατάστασή τους από πιο φιλικά στις ανάγκες των ενήλικων και δη μακροχρόνια αποκομμένων από την εκπαιδευτική διαδικασία εκπαιδευομένων.                                                                                          Θεωρούμε πως η επιμόρφωση περισσότερων εκπαιδευτικών πάνω στην αστρονομία και στη χρήση του τηλεσκοπίου είναι ιδιαίτερα σημαντική, με στόχο τη διατήρηση της γνώσης και τη διασφάλιση πως θα συνεχιστούν παρόμοιες δράσεις τα επόμενα χρόνια. Μία ακόμη πρόταση είναι η υλοποίηση επίσκεψης στο Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών για να δουν οι μαθητές από κοντά τη δουλειά των ερευνητών.

Διοικητική λειτουργία

Θετικά σημεία

Σημεία προς βελτίωση

Επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών

Θετικά σημεία

Σημεία προς βελτίωση

Γ. ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

Λειτουργία

Παιδαγωγική και μαθησιακή λειτουργία

Αριθμός Δράσεων που υλοποιήθηκαν

2

Άξονες στους οποίους υλοποιήθηκαν Δράσεις )

Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση

Σχολική διαρροή – φοίτηση

Λειτουργία

Διοικητική λειτουργία

Αριθμός Δράσεων που υλοποιήθηκαν

0

Άξονες στους οποίους υλοποιήθηκαν Δράσεις

Λειτουργία

Επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών

Αριθμός Δράσεων που υλοποιήθηκαν

0

Άξονες στους οποίους υλοποιήθηκαν Δράσεις

Παρατηρήσεις / Σχόλια

Σημαντικότερα αποτελέσματα των Δράσεων

  1. Ενσωμάτωση της ψηφιακής τεχνολογίας στην εκπαιδευτική διαδικασία.
  2. Οι τιμητικές διακρίσεις μαθητών/τριών έδωσαν ηθική ικανοποίηση και τόνωσαν τη διάθεσή τους για συνέχιση της προσπάθειας προς την ολοκλήρωση των εγκύκλιων σπουδών. 3. Αύξηση συμμετοχής των μαθητών/τριών στο μάθημα, βελτίωση βαθμού κατανόησης, διάθεση για διατύπωση αποριών και ανάληψη πρωτοβουλιών. 4. Αμεσότητα στην επικοινωνία μεταξύ εκπαιδευτικών και εκπαιδευομένων.   5. Οι εκπαιδευτικοί πέρα από πηγή πληροφόρησης έγιναν ουσιαστικοί αρωγοί στη μαθησιακή διαδικασία των εκπαιδευομένων, με περίσσευμα επιμονής, υπομονής και αγάπης για το έργο τους. Στην περίπτωση των ενήλικων-εργαζόμενων μαθητών και μαθητριών του σχολείου μας, αποδείχθηκε ότι ο ρόλος των εκπαιδευτικών είναι σημαντικότερος παράγοντας από το πρόγραμμα σπουδών στο να εμπνεύσει τους/τις διδασκόμενους/ες να παρακολουθήσουν σταθερά τα μαθήματα και να συμμετάσχουν σε δραστηριότητες που ενισχύουν την αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθησή τους, προκειμένου, έτσι, να συνεχίσουν και να ολοκληρώσουν τις βασικές σπουδές τους.                                                                                                              Στην κατεύθυνση αυτή προσπαθήσαμε να δημιουργήσουμε ένα σχολείο φιλικό προς τους ενήλικες μαθητές μας, με ενδιαφέρουσες δραστηριότητες με ενεργό συμμετοχή ολόκληρου του μαθητικού δυναμικού του σχολείου μας και αδιάλειπτη υποστήριξή τους από τους διδάσκοντες στο πλαίσιο της διδασκαλίας στην τάξη (εναλλακτικές μαθησιακές μέθοδοι με χρήση πολυμέσων κλπ. ). Μέσα από αυτές τις πρακτικές, οι μαθητές και οι μαθήτριες ανακάλυψαν τρόπους προσωπικής έκφρασης και δεξιότητες, και επιβεβαίωσαν την απόφασή τους να επανέλθουν στα σχολικά θρανία, αποβάλλοντας σταδιακά τους αρχικούς φόβους τους για πιθανή αποτυχία.

Ειδικά στο Λύκειο, όπου η Τράπεζα Θεμάτων και οι απαιτήσεις που το σύστημά της συνεπάγεται θα μπορούσαν να λειτουργήσουν ανασχετικά στην ομαλή φοίτηση και να προκαλέσουν τη διακοπή της, η καθημερινή στήριξη από πλευράς όλων των εκπαιδευτικών του σχολείου μας, με εναλλακτικές μεθόδους διδασκαλίας, ανάπτυξη εκπαιδευτικού υλικού προσαρμοσμένου στο επίπεδο και τις ανάγκες των εκπαιδευομένων, εξατομικευμένη προσέγγιση και συνεχή ψυχολογική υποστήριξη, συνέβαλε καθοριστικά όχι μόνο στην αποφυγή σχολικής διαρροής εντός του τρέχοντος σχολικού έτους αλλά και στην εκφρασμένη -ήδη- απόφασή τους να συνεχίσουν τη φοίτησή τους και την επόμενη σχολική χρονιά.

Δυσκολίες που παρουσιάστηκαν

  1. Δυσκολία κατανόησης του στόχου και των τρόπων υλοποίησης των δράσεων από την πλευρά των μαθητών και μαθητριών. 2. Προσκόμματα στην υλοποίηση εκπαιδευτικών επισκέψεων σε χώρους ενδιαφέροντος, λόγω αυξημένης επισκεψιμότητας ( αιτηθήκαμε επίσκεψη στη Βουλή των Ελλήνων, αλλά δεν κληρωθήκαμε) ή λόγω των αντικειμενικών περιορισμών στη διασύνδεση του νησιού με άλλες περιοχές σε συνδυασμό με τις ελάχιστες μέρες που οι μαθητές/τριές μας μπορούσαν να απουσιάσουν από τις επαγγελματικές και οικογενειακές υποχρεώσεις τους. 3. Αναφορικά με τις δράσεις της αστρονομίας, μία αντικειμενική δυσκολία αφορούσε το ωράριο της υλοποίησης, καθώς οι αστρονομικές παρατηρήσεις μοιραία γίνονται αργά το βράδυ και εξαρτώνται απόλυτα από τις καιρικές συνθήκες.

Ανάδειξη Πρακτικών και προτάσεις για αξιοποίησή τους από άλλα σχολεία (προαιρετικά).

Προτάσεις για αναγκαίες επιμορφώσεις__