Στ΄ τάξη: Ιστορία – Επαναληπτικό Α΄ Ενότητας

Οκτ 202012

Επαναληπτικές ερωτήσεις για το διαγώνισμα της 1ης ενότητας (19/10/2020)

  1. Πότε και πού ξεκίνησε η Αναγέννηση; Στα μέσα του 15ου αιώνα στη Βόρεια Ιταλία
  2. Ποιο είναι το κύριο χαρακτηριστικό της Αναγέννησης; Οι άνθρωποι του πνεύματος (καλλιτέχνες και επιστήμονες) στράφηκαν στη μελέτη του αρχαίου ελληνικού και ρωμαϊκού πολιτισμού.
  3. Ποιο γεγονός διευκόλυνε τη διάδοση των ιδεών του Ουμανισμού; Η εφεύρεση της τυπογραφίας.
  4. Αντιστοίχισε σωστά τις γεωγραφικές ανακαλύψεις.
Βαρθολομαίος Ντιάζ

 

*

 

· Διάπλους του Ινδικού Ωκεανού
Βάσκο Ντα Γκάμα *

 

· Ανακάλυψη του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδος
Μαγγελάνος *

 

· Ανακάλυψη της Αμερικής
Χριστόφορος Κολόμβος *

 

· Πρώτος περίπλους της γης

5. Αντιστοίχισε σωστά τους Διαφωτιστές με τις αξίες που υποστήριξαν:

Βολταίρος

 

*

 

· ελευθερία και ισότητα
Ρουσσώ *

 

· ανεξιθρησκία
Λοκ και Μοντεσκιέ *

 

· αξία των νόμων

6. Επιστήμες την εποχή του Διαφωτισμού

Ο Βόλτα κατασκεύασε την πρώτη μπαταρία

Ο Νεύτωνας ανακάλυψε τον νόμο της βαρύτητας.

Με τον εμβολιασμό αντιμετωπίστηκαν ασθένειες μεταδοτικές και κυρίως η ευλογιά

Κλασικά μυθιστορήματα της εποχής: «Ροβινσώνας Κρούσος», «Τα ταξίδια του Γκιούλιβερ»

Φημισμένοι μουσικοί: Μπαχ και Μότσαρτ

7. Ποιοι ήταν οι αντίπαλοι στην Αμερικανική Επανάσταση; Οι άποικοι του Νέου Κόσμου εξεγέρθηκαν εναντίον των Βρετανών διεκδικώντας την ανεξαρτησία τους

8. Ποιο κράτος σχηματίστηκε μετά την Αμερικανική Επανάσταση; Οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής (Η.Π.Α.)

9. Ποιες ήταν οι αιτίες της Γαλλικής Επανάστασης; Η μεγάλη οικονομική κρίση και η κοινωνική ανισότητα που ταλαιπωρούσαν τη γαλλική κοινωνία.

10. Ποιοι ήταν οι αντιπρόσωποι της «τρίτης τάξης» και για ποιον λόγο ξεσηκώθηκαν; Ήταν οι αστοί και ξεσηκώθηκαν για να διεκδικήσουν την εξουσία.

11. Ποια είναι τα τρία χρώματα στη γαλλική σημαία και τι συμβολίζουν; Μπλε, λευκό και κόκκινο. Συμβολίζουν την ελευθερία, την ισότητα και την αδελφότητα.

Ε τάξη: Ιστορία – 7. Η Κωνσταντινούπολη οχυρώνεται και στολίζεται με έργα τέχνης

Οκτ 202012

Ερωτήσεις

  1. Πότε έγιναν τα εγκαίνια της νέας πρωτεύουσας; Τον Μάιο του 330 μ.Χ.
  2. Ποια έργα έγιναν την εποχή του Κωνσταντίνου για την οχύρωση της Πόλης;                                                                                                             Α. Επισκευάστηκαν η ακρόπολη και τα παλιά τείχη.                                                                                                                                                              Β. Χτίστηκαν νέα τείχη, για να προστατευτούν οι νεοκτισμένες περιοχές.                                                                                                                    Γ. Δόθηκαν τίτλοι, προνόμια και οικονομικά κίνητρα σε όσους ανέλαβαν τη φροντίδα και την ασφάλεια των τειχών.
  3. Ποια άλλα έργα έγιναν την εποχή του Κωνσταντίνου στην Πόλη;                                                                                                                                  Α. Στο κέντρο της Πόλης χτίστηκε μεγάλη αγορά. Υψώθηκε στον χώρο της στήλη με το άγαλμα του αυτοκράτορα στην κορυφή της.         Β. Διακοσμήθηκαν οι πλατείες, η αγορά και οι υπόλοιποι δημόσιοι χώροι με έργα τέχνης που έφερε από τη Ρώμη και άλλες περιοχές της αυτοκρατορίας.                                                                                                                                                                                                                               Γ. Διατηρήθηκαν οι βωμοί και οι ναοί της παλιάς θρησκείας. Χτίστηκαν νέοι χριστιανικοί ναοί.                                                                            Δ. Κατασκευάστηκαν κρήνες, λουτρά, υδραγωγεία και τεράστιες δεξαμενές που εξασφάλιζαν νερό για έξι μήνες.
  1. Πες τρεις χριστιανικούς ναούς που χτίστηκαν εκείνη την εποχή.
  • Αγία Σοφία (Ο πρώτος ναός εγκαινιάστηκε το 360 και καταστράφηκε στη Στάση του Νίκα το 532. Πέντε χρόνια μετά εγκαινιάστηκε ο νέος ναός που σώζεται έως σήμερα)
  • Αγία Ειρήνη (Ο πρώτος ναός που χτίστηκε από τον Κωνσταντίνο)
  • Άγιοι Απόστολοι (Χτίστηκε το 330 από τον Κωνσταντίνο)                                                                                                                                                                                                                                5. Σε ποιον ναό τάφηκε ο Κωνσταντίνος και πότε;                                                                                                                                                            Στους Αγίους Αποστόλους το 337 μ.Χ.

 

Στ τάξη – Ιστορία: “Η Αμερικανική και η Γαλλική Επανάσταση”

Οκτ 20209

Αμερικανική Επανάσταση

  1. Ποιοι ήταν οι αντίπαλοι;  Οι άποικοι του Νέου Κόσμου εξεγέρθηκαν εναντίον των Βρετανών διεκδικώντας την ανεξαρτησία τους
  2. Ποιο κράτος σχηματίστηκε;  Οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής (Η.Π.Α.)
  3. Τι εκφράστηκε στη Διακήρυξη της Αμερικανικής Ανεξαρτησίας;  Οι φιλελεύθερες ιδέες και τα αιτήματα των επαναστατών
  4. Εναντίον ποιου θεσμού ήταν οι Αμερικανοί Επαναστάτες;  Εναντίον του θεσμού της βασιλείας

Γαλλική Επανάσταση

  1. Ποιες ήταν οι αιτίες;  Η μεγάλη οικονομική κρίση και η κοινωνική ανισότητα που ταλαιπωρούσαν τη γαλλική κοινωνία.
  2. Για ποιον λόγο συγκάλεσε ο βασιλιάς Λουδοβίκος ΙΣΤ΄ τη Γενική Συνέλευση στο Παρίσι;  Για να κατανείμει δικαιότερα τους φόρους ανάλογα με το εισόδημα του καθενός.
  3. Ποιοι ήταν οι αντιπρόσωποι της «τρίτης τάξης» και για ποιον λόγο ξεσηκώθηκαν;  Ήταν οι αστοί και ξεσηκώθηκαν για να διεκδικήσουν την εξουσία.
  4. Ποια είναι τα τρία χρώματα στη γαλλική σημαία και τι συμβολίζουν;  Συμβολίζουν την ελευθερία, την ισότητα και την αδελφότητα. Μπλε, λευκό και κόκκινο.
  5. Ναπολέων Βοναπάρτης: Πήρε την εξουσία μετά την τρίτη φάση της Γαλλικής Επανάστασης. Έγινε αυτοκράτορας και προχώρησε σε πολλές μεταρρυθμίσεις στο εσωτερικό της Γαλλίας. Πολέμησε τους εχθρούς της Γαλλίας για περισσότερο από 20 χρόνια, καταλαμβάνοντας το μεγαλύτερο μέρος της Ευρώπης και φτάνοντας μέχρι τη Ρωσία. Το 1815 έχασε στο Βατερλό.

Δ τάξη – Ιστορία: 1.Μια νέα πρωτεύουσα, η Κωνσταντινούπολη

Οκτ 20209

 

  1. Γιατί η Ρώμη δεν ήταν κατάλληλη για πρωτεύουσα της αυτοκρατορίας;

α. Βρισκόταν πολύ μακριά από τις περιοχές του Δούναβη και της Ανατολής που κινδύνευαν από τους εχθρούς.

β. Για πολλά χρόνια ήταν κέντρο λατρείας του «ρωμαϊκού πανθέου».

γ. Εκεί έγιναν σκληρές συγκρούσεις ανάμεσα στους τετράρχες.

δ. Εκεί έγιναν διωγμοί των Χριστιανών

 

2. Ποιες αλλαγές έκανε ο Κωνσταντίνος στη διοίκηση και στη θρησκεία;

α. Μετέφερε την πρωτεύουσα από τη Ρώμη στο Βυζάντιο

β. Εφάρμοσε το Διάταγμα των Μεδιολάνων και στήριξε τους Χριστιανούς, σταματώντας τους διωγμούς.

 

3. Ποιο ήταν το επίσημο όνομα της νέας πρωτεύουσας;

«Νέα Ρώμη»

 

4. Με ποια άλλα ονόματα έμεινε γνωστή;

Κωνσταντινούπολη, Πόλη, Βασιλεύουσα, Επτάλοφη.

 

5. Γιατί η θέση της ήταν εξαιρετική;

α. Εκεί συναντιόνταν οι δρόμοι που ένωναν την Ευρώπη με την Ασία αλλά και τον Εύξεινο Πόντο με το Αιγαίο και τη Μεσόγειο.

β. Εκεί κατέληγε η Εγνατία οδός.

Γ. Από εκεί ξεκινούσαν οι εμπορικοί δρόμοι προς τη Μικρά Ασία και τις επαρχίες της Ανατολής.

 

6. Ποια χαρακτηριστικά είχαν οι κάτοικοι των ανατολικών περιοχών της αυτοκρατορίας;

α. μιλούσαν την ελληνική γλώσσα

β. ήταν Χριστιανοί

γ. στήριζαν τις επιλογές του αυτοκράτορα Κωνσταντίνου

Στ Ιστορία: Α2. Από τις Γεωγραφικές Ανακαλύψεις στον Διαφωτισμό

Οκτ 20205

5. Μεγάλες αλλαγές στη διοίκηση της αυτοκρατορίας

Οκτ 20205

  1. Ποια προβλήματα αντιμετώπιζε η ρωμαϊκή αυτοκρατορία στις αρχές του 3ου αιώνα μ.Χ.;

Α. Οι γειτονικοί λαοί δημιουργούσαν προβλήματα στις ακριτικές περιοχές.

Β. Ο στρατός αντί να πολεμάει τους εχθρούς στα σύνορα δημιουργούσε προβλήματα στην αυτοκρατορία. Στασίαζε και συχνά καταργούσε ή όριζε αυτοκράτορες.

Γ. Κάποιες ακριτικές επαρχίες της Ανατολής αποσχίστηκαν κι έκαναν δικά τους κράτη.

Δ. Οι διωγμοί κατά των Χριστιανών έφεραν έντονο διχασμό.

  1. Τετραρχία

Ο Διοκλητιανός χώρισε την αυτοκρατορία σε τέσσερις μεγάλες περιφέρειες. Δύο στην Ανατολή και δυο στη Δύση. Σε καθεμιά όρισε τον δικό της άρχοντα. Τον Κωνσταντίνο και τον Μαξέντιο στη Δύση. Τον Λικίνιο και τον Γαλέριο στην Ανατολή. Ο Κωνσταντίνος νίκησε τον Μαξέντιο. Ο Λικίνιος νίκησε τον Γαλέριο. Στο τέλος ο Κωνσταντίνος νίκησε τον Λικίνιο κι έγινε μονοκράτορας (324 μ.Χ.).

  1. Διάταγμα της ανεξιθρησκίας

Πότε; Το 313 μ.Χ.

Πού; Στο Μεδιόλανο της Ιταλίας (το σημερινό Μιλάνο)

Τι έλεγε; Κάθε πολίτης της αυτοκρατορίας μπορεί να λατρεύει όποιον θεό θέλει.

  1. Ποιες αλλαγές έκανε ο Κωνσταντίνος, για να διοικήσει καλύτερα την αυτοκρατορία;

Α. Αναδιοργάνωσε τον στρατό.

Β. Διόρισε έπαρχους με πολλές εξουσίες στις περιφέρειες του κράτους.

Γ. Οργάνωσε διπλωματικές επαφές με τους γειτονικούς λαούς

Δ. Έκοψε νέο χρυσό νόμισμα που κυκλοφόρησε παντού και τόνωσε την οικονομία.

Ε. Μετέφερε την πρωτεύουσα από τη Ρώμη στο Βυζάντιο.

  1. Πώς ονομάστηκε από τους ιστορικούς ο Κωνσταντίνος;

Μέγας Κωνσταντίνος

  1. Πώς τον ονόμασαν οι χριστιανοί;

Άγιος Κωνσταντίνος και ισαπόστολος.

Ιστορία Στ δημοτικού: Α2. Από τις Γεωγραφικές Ανακαλύψεις στον Διαφωτισμό

Οκτ 20203

(Βρίσκω τις απαντήσεις στη σελίδα 17 του βιβλίου μας, στις δύο πρώτες παραγράφους)

Για το μάθημα της Δευτέρας 5/10

Απαντώ προφορικά στις ερωτήσεις

  1. Τι βοήθησε τους τολμηρούς θαλασσοπόρους του 15ου και του 16ου αιώνα να φτάσουν ως τα πέρατα του κόσμου;
  2. Ποιος ανακάλυψε το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας;
  3. Ποιος διέπλευσε τον Ινδικό Ωκεανό;
  4. Ποιος πραγματοποίησε τον πρώτο περίπλου της γης;
  5. Ποιος ανακάλυψε την Αμερική και πότε;
  6. Ποια ήταν τα αποτελέσματα των Γεωγραφικών Ανακαλύψεων;
  7. Ποια ήταν η πιο αρνητική συνέπεια των Ανακαλύψεων;

Εικόνα: Η επιστροφή του Χριστόφορου Κολόμβου, και η ακρόαση μπροστά από τον βασιλιά Φερδινάνδο και τη βασίλισσα Ισαβέλλα, πίνακας του Ντελακρουά, 1839.

Ιστορία Ε΄ δημοτικού: Α4. Η καθημερινή ζωή στην αρχαία Ρώμη

Οκτ 20203

(Βρίσκω τις απαντήσεις στη σελίδα 17 του βιβλίου μας)

Για το μάθημα της Δευτέρας 5/10

Απαντώ προφορικά στις ερωτήσεις

  1. Δίπλα σε ποιον ποταμό ήταν χτισμένη η Ρώμη;
  2. Πληθυσμός της Ρώμης
  3. Οι περισσότεροι κάτοικοι έμεναν σε ……………….., ενώ οι πιο εύποροι σε …………………….
  4. Σε ποιο λόφο ήταν χτισμένο το παλάτι;
  5. Ποιες ήταν οι ασχολίες των κατοίκων της ρωμαϊκής υπαίθρου;
  6. Περιγράφω τα αγροκτήματα των μεγαλοϊδιοκτητών γεωργών (Πώς ήταν; Τι υπήρχε μέσα σε αυτά; Ποιοι έμεναν μόνιμα εκεί;)
  7. Περιγράφω τις συνθήκες ζωής των μικροκαλλιεργητών (Πώς ζούσαν; Το μέλλον των παιδιών τους)
  8. Για ποιους λόγους πλούσιοι και φτωχοί πήγαιναν συχνά στη Ρώμη;

Στ τάξη – Ιστορία: Α1. Η Αναγέννηση και η Θρησκευτική Μεταρρύθμιση

Σεπ 202028

protagoras: ΡΑΦΑΗΛ "Η σχολή των Αθηνών"

Από το σημερινό μάθημα Ιστορίας στην Στ΄ τάξη (28-9-2020)

Στ Ιστορία – Οι εξελίξεις στην Ευρώπη κατά τους Νεότερους Χρόνους
(μέσα 15ου αιώνα – αρχές 19ου αιώνα)

Α1. Η Αναγέννηση και η Θρησκευτική Μεταρρύθμιση

  1. Πότε και πού ξεκίνησε η Αναγέννηση;

Στα μέσα του 15ου αιώνα στη Βόρεια Ιταλία

  1. Ποιο είναι το κύριο χαρακτηριστικό της Αναγέννησης;

Οι άνθρωποι του πνεύματος (καλλιτέχνες και επιστήμονες) στράφηκαν στη μελέτη

του αρχαίου ελληνικού και ρωμαϊκού πολιτισμού.

  1. Τι βοήθησε σε αυτό;

Έλληνες λόγιοι κατέφυγαν στη Δυτική Ευρώπη αμέσως μετά την Άλωση της Πόλης

  1. Τι ήταν ο ουμανισμός;

Ένα κίνημα της Αναγέννησης.

  1. Τι πίστευαν οι Ουμανιστές;

Πίστευαν στην αξία της γνώσης.

  1. 6. Πού έδωσαν έμφαση;

Στον άνθρωπο και στις δυνατότητές του.

  1. Ποιο γεγονός διευκόλυνε τη διάδοση των ιδεών του Ουμανισμού;

Η εφεύρεση της τυπογραφίας.

Ε τάξη: Ιστορία – 3. Η ρωμαϊκή αυτοκρατορία, μια υπερδύναμη του αρχαίου κόσμου

Σεπ 202028

  1. Πώς ονόμαζαν οι Ρωμαίοι τη Μεσόγειο Θάλασσα;

Mare Nostrum = η δική μας θάλασσα

  1. Πόσο πληθυσμό είχε η Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία;

50 εκατομμύρια

  1. Η Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία ήταν πολυπολιτισμική. Τι σημαίνει αυτό;

Οι κάτοικοί της ήταν από πολλές φυλές, με διαφορετικές γλώσσες, θρησκείες και συνήθειες.

  1. Αυτοκράτορας = ο «πρώτος πολίτης» της χώρας. Όλοι όφειλαν πίστη και υπακοή σε αυτόν.
  2. Ανθύπατοι = Οι ανώτεροι Ρωμαίοι κυβερνήτες. Επέβλεπαν τους τοπικούς άρχοντες. Ενημέρωναν τον αυτοκράτορα.
  3. Ρωμαίοι πολίτες = οι κάτοικοι της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας με πολιτικά δικαιώματα.
  4. Τι ήταν η «pax romana»;

Η περίοδος της ρωμαϊκής ειρήνης. Όλα πήγαιναν τέλεια στην οικονομία. Υπήρχε τάξη, ασφάλεια και δικαιοσύνη.

« Παλιότερα άρθρα

Γιώργος Γιώτης

δάσκαλος στο 11ο Δημοτικό Σχολείο Βύρωνα



Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων