Το Πρότυπο Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Πατρών ( Λύκειο και Γυμνάσιο) και η Διεύθυνση Β/θμιας Εκπ/σης Αχαΐας / Τμήμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης υλοποιούν τοπικό θεματικό δίκτυο με Θέμα:
«Ακουστική και ιστορική ξενάγηση στα αρχαία θέατρα της Ν.Δ. Ελλάδας» .
Οι υπόλοιποι συνεργαζόμενοι φορείς:
- Πανεπιστήμιο Πατρών – Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Τεχνολογίας Υπολογιστών
- ΚΠΕ Κλειτορίας – Ακράτας
- Ε.Κ.Φ.Ε. Αιγίου
- Ε.Κ.Φ.Ε. Πατρών
- Ι.Τ.Υ (Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών)
- Αρχαιολογική Υπηρεσία
Οι Σκοποί – Στόχοι
Στο Δίκτυο « Ακουστική και ιστορική ξενάγηση στα αρχαία θέατρα της Ν.Δ. Ελλάδας» θα προσπαθήσουμε να μελετήσουμε και να αναλύσουμε αρχικά την έννοια του ήχου και των «χαρακτηριστικών» του και στη συνέχεια βασικές έννοιες οικολογίας, το ρόλο των θεάτρων και την συνεισφορά τους στη τοπική κοινωνία και στο οικοσύστημα, με σκοπό:
1. Να αναγνωρίσουμε το ρόλο του ήχου στη ποιότητα της ζωής μας.
2. Να μάθουμε να «ακροόμαστε» και όχι μόνο να ακούμε.
3. Να συνειδητοποιήσουμε τη ποιότητα της πολιτιστικής και περιβαλλοντικής μας κληρονομιάς μέσω της καταγραφής και της ιστορίας των θεάτρων της περιοχής μας.
3. Να συνειδητοποιήσουμε τη θέση μας μέσα στον πλανήτη και την ενότητα μας με όλα τα όντα, με στόχο, μέσα από την βελτίωση της ποιότητας της αίσθησης της ακοής, να ευαισθητοποιηθούμε στην προστασία του περιβάλλοντος.
Πρωτεύον στόχος είναι η περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση μέσα από περιβαλλοντικές δραστηριότητες και δράσεις κάτι που μπορεί να αποτελέσει ένα επιπλέον πολύτιμο εργαλείο στη εκπαιδευτική διαδικασία ειδικά για τις άτυπες και εναλλακτικές μορφές εκπαίδευσης. Οι δράσεις του προτεινόμενου δικτύου μπορούν να αποδώσουν ένα πρωτότυπο εργαλείο κατανόησης της ακουστικής χώρων, ιδιαίτερα χρήσιμο στη θεατρική εκπαίδευση και αγωγή.
Οι ειδικότεροι στόχοι της λειτουργίας του δικτύου είναι:
- Η οργάνωση και κατάλληλη προετοιμασία και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών που θα συμμετάσχουν στο δίκτυο και η στήριξη τους στα πλαίσια του σχεδιασμού και υλοποίησης των θεματικών που θα αναλάβουν.
- Η κατανόηση της έννοιας του φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος από τους μαθητές
- Η συνεργασία με επιστημονικούς και άλλους φορείς.
- Η αναγνώριση της σημασίας των αρχαίων θεάτρων στην πολιτισμική μας κληρονομιά.
- Η ανάπτυξη επικοινωνιακών δεξιοτήτων.
- Η καλλιέργεια της εκφραστικής ικανότητας των μαθητών.
- Η ανάπτυξη συνεργατικότητας μεταξύ των μελών της ομάδας αλλά και μεταξύ των διαφορετικών περιβαλλοντικών ομάδων.
- Η ανταλλαγή απόψεων ανάμεσα στα μέλη και στις ομάδες.
- Η ανάπτυξη δεξιοτήτων ανεξαρτητοποίησης.
- Η ανάπτυξη της αυτοπεποίθησης και της αυτοεκτίμησης των μαθητών, στο βαθμό που αυτό είναι δυνατό.
- Το άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία μέσω της τοπικής ιστορίας.
- Η δημιουργία « δικτυακής πλατφόρας» με όλα τα δεδομένα των περιβαλλοντικών ομάδων που συμμετέχουν στο δίκτυο.
- Η μετάφραση του παραγόμενου υλικού σε Αγγλικά, Γαλλικά και Γερμανικά.
- Η παραγωγή έντυπου υλικού.
- Η συγκριτική μελέτη της ακουστικής απόδοσης αρχαίων χώρων ακρόασης αξιολογώντας την απόδοση ακουστικών παραμέτρων υπολογισμένων είτε χρησιμοποιώντας μεθόδους προσομοίωσης είτε από επιτόπου μετρήσεις.
- Η εξέταση της ακουστικής συμπεριφοράς αυτών των χώρων υπό διαφορετικές συνθήκες ακουστικής δραστηριότητας π.χ. στην περίπτωση των Αρχαίων Θεάτρων, με την πηγή στην ορχήστρα ή στο προσκήνιο, την παρουσία ή όχι δηλαδή του σκηνικού οικοδομήματος.
- Η άμεση ακουστική σύγκριση διαφορετικών αρχαίων χώρων (π.χ. θεάτρων) με την ηχογράφηση ακουστικών ακροάσεων για παρόμοιες παραμέτρους πηγής / δέκτη.
- Η αρχειοθέτηση και ταξινόμηση με βάση την προέλευσή τους, ηχητικών δειγμάτων άμεσης ακρόασης που θα αντιστοιχούν στις όσο το δυνατό πιο αντιπροσωπευτικές τοποθετήσεις πηγής / δέκτη μέσα σε επιλεγμένους αρχαίους χώρους.
Οι Θεματικές ενότητες:
Οι βασικές θεματικές ενότητες του Περιφερειακού Δικτύου είναι:
1η ενότητα: Ο Ήχος στη Φυσική
2η ενότητα: Η ακουστική σε ανοικτούς χώρους ( αρχαία θέατρα της Δ. Ελλάδας).
3η ενότητα: Ο ήχος ως μέσο αντίληψης του περιβάλλοντος για τον άνθρωπο (ακουστική οικολογία)
4η ενότητα: Πως οι αρχαίοι βελτίωναν την ποιότητα του ήχου στα θέατρα
5η ενότητα: Μουσικά όργανα και ήχος στην αρχαιότητα /κατασκευή οργάνων με πολύ απλά μέσα και ανακυκλώσιμα υλικά
6η ενότητα: Η ιστορία των αρχαίων θεάτρων της Δ. Ελλάδας.
7η ενότητα: Μετρήσεις βασικών χαρακτηριστικών του ήχου στα αρχαία θέατρα της Δ Ελλάδας.
8η ενότητα: Αρχαία θέατρα, Τέχνη και Περιβάλλον
9η ενότητα: Περιβάλλον και τοπική ιστορία
10η ενότητα: Περιβάλλον και Μυθολογία
11η ενότητα: Τα αρχαία θέατρα ως πεδίο συνάντησης των πολιτισμών – Διαπολιτισμικές Αναφορές
Διάρκεια και χρονοδιάγραμμα ανάπτυξης του Δικτύου:
Η διάρκεια του Δικτύου θα είναι τουλάχιστον 2 χρόνια ενώ υπάρχει προοπτική και δυνατότητα επέκτασής του σε περιφερειακό επίπεδο από τη 2η χρονιά.
Συμμετοχές:
- Πρότυπο Πειραματικό Λύκειο Πανεπιστημίου Πατρών
- Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Πανεπιστημίου Πατρών
- Γενικό Λύκειο Δεμενίκων
- 1ο Γυμνάσιο Πατρών
- 9ο Γυμνάσιο Πατρών
- 8ο Γενικό Λύκειο Πατρών
Συντονιστική Επιτροπή:
Πρόεδρος: Παπαϊωάννου Ιωάννα – Γεωλόγος MSc στις Περιβαλλοντικές Επιστήμες- Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
Αντιπρόεδρος: Μοσχόπουλος Χαρίλαος – Βιολόγος MSc – Υπεύθυνος ΚΠΕ Κλειτορίας – Ακράτας
Γραμματέας: Ζησιμόπουλος Γεώργιος – Φυσικός – Υπεύθυνος Ε.Κ.Φ.Ε. Αιγίου
Μέλη:
- Μουρτζόπουλος Ιωάννης – Καθηγητής Πανεπιστημίου Πατρών -Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Τεχνολογίας Υπολογιστών
- Χατζηαντωνίου Παναγιώτης – Εκπαιδευτικός Πληροφορικής, PhD Ψηφιακής Τεχνολογίας Ήχου – Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Πανεπιστημίου Πατρών.
Η Παιδαγωγική ομάδα:
Έργο της είναι να συνεπικουρεί το παιδαγωγικό έργο του Δικτύου.
- Αβραμίδου Καλλιφρόνη- Φιλόλογος MA in Classical Studies– Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Πανεπιστημίου Πατρών
- Βλάχος Ιωάννης – Γεωλόγος – Εκπαιδευτικός 13ου Γυμνασίου Πάτρας
- Ζωδιάτου Έλενα – Θεολόγος – Αναπληρώτρια Υπεύθυνη ΚΠΕ Κλειτορίας-Ακράτας
- Καρακαπιλίδης Νικόλαος – Καθηγητής του Πανεπιστημίου Πατρών – Τμήμα Μηχανολόγων και Αεροναυπηγών
- Κιζήλου Κωνσταντίνα – Δασκάλα – Μέλος της Παιδαγωγικής Ομάδας ΚΠΕ Κλειτορίας-Ακράτας
- Μπαλωμένου Αθανασία- Μαθηματικός MSc στην “Οργάνωση και Διοίκηση Εκπαίδευσης”, “στα Υπολογιστικά Μαθηματικά και την Πληροφορική”, “Μαθηματικά των Υπολογιστών και των αποφάσεων”, Διευθ/ντρια Πρότυπου Πειραματικού Γυμνασίου Πανεπιστημίου Πατρών
- Ξανθόπουλος Νικόλαος – Φυσικός – Υπεύθυνος ΕΚΦΕ Πάτρας
- Παπαϊωάννου Ιωάννα – Γεωλόγος MSc στις Περιβαλλοντικές Επιστήμες- Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
- Παρασκευάς Μιχαήλ – Επίκουρος Καθηγητής στο Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής Τ.Ε του Τ.Ε.Ι Δ. Ελλάδας και Διευθυντής του Πανελληνίου Σχολικού Δικτύου και Δικτυακών Τεχνολογιών του ΙΤΥΕ Διόφαντος
- Σχοινάς Βασίλης- Αγγλικών, MA in English Literature – Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Πανεπιστημίου Πατρών
- Φύττας Γεώργιος – ΜSc Φυσικός -Πρότυπο Πειραματικό Λύκειο Πανεπιστημίου Πατρών
Επικοινωνία
Το email επικοινωνίας του δικτύου είναι: netacoustics@lyk-aei-patras.ach.sch.gr
Το υλικό του δικτύου θα αναρτάται στην υπο κατασκευή σελίδα ιστοσελίδα: http//netacoustics.sch.gr