Τα μαθηματικά, έκτος των άλλων, σας διδάσκουν να είστε ειλικρινείς και με τον εαυτό σας και με τους άλλους.

Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή για τη φωτογραφία.

“Δεν μπορείτε να μάθετε μαθηματικά βλέποντας κάποιον άλλο να ασχολείται με αυτά. Μια ενεργή διαδικασία μάθησης εμπεριέχει την επίλυση προβλημάτων αυξανόμενης δυσκολίας, αν λύνετε συνεχώς προβλήματα της ίδιας πάντα δυσκολίας αυτά καταλήγουν απλώς ασκήσεις ρουτίνας. Αν ένα συγκεκριμένο πρόβλημα σας αντιστέκεται επίμονα, μπορείτε μεν να κοιτάτε το ταβάνι ή να συνοφρυώνεστε (δεν υπάρχει κανείς νόμoς να το απαγορεύει), αλλά το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να πάρετε χαρτί και μολύβι και να αρχίσετε να πειραματίζεστε : προβείτε σε κάποιες εκτιμήσεις, θεωρήστε ειδικές περιπτώσεις, περιγράψτε τις ιδέες σας, και ούτω καθεξής. Ο Leonard Euler είπε κάποτε : «Το μολύβι μου μερικές φορές κατεβάζει καλύτερες ιδέες από το κεφάλι μου».
Για να αντιμετωπίσετε το πρόβλημα, πρέπει να συγκεντρώσετε την προσοχή σας στις συνθήκες του και στην διατύπωση του έως ότου εμφανιστεί η πρώτη αναλαμπή μιας ιδέας και η ελπίδα της επιτυχίας. Η επίλυση ενός προβλήματος δεν αποτελεί μόνο διανοητική πρόκληση αλλά και δοκιμασία της θέλησης, απαιτεί «μαχητικό πνεύμα».
Δεν είναι απαραίτητο (ούτε καν εφικτό) να λύσετε όλα τα γνωστά μαθηματικά προβλήματα. Πρέπει επομένως να διαλέξετε ο,τι θεωρείτε ευχάριστο, διδακτικό ενδιαφέρον και στα πλαίσια των δυνατοτήτων σας. Μέσα από αυτήν την διαδικασία θα καλλιεργήσετε τα κριτήρια σας και θα αποκτήσετε ευρύτερη μαθηματική «κουλτούρα».
Τα μαθηματικά, έκτος των άλλων, σας διδάσκουν να είστε ειλικρινείς και με τον εαυτό σας και με τους άλλους. Όταν απαντάτε σε ένα μαθηματικό πρόβλημα δεν είναι δυνατές οι υπεκφυγές. Και επιπλέον, η ειλικρίνεια αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση του συνεπούς τρόπου σκέψης. Έκτος αυτού, όταν λύνουμε προβλήματα δεν μαθαίνουμε μόνο πως να αποδεικνύουμε αληθείς προτάσεις αλλά και πώς να μαντεύουμε ποιες είναι οι αληθείς. Και η ικανότητα να μαντεύουμε αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της παραγωγικής σκέψης.
Ο όμορφος κόσμος των μαθηματικών προβλημάτων αυξάνεται και πληθύνεται συνεχώς, γεγονός που αποδεικνύει ότι τα μαθηματικά είναι πράγματι μια ζωντανή επιστήμη.”

V.Proizvolov

Προσφορά ψηφιακού υλικού από την Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία

ΕΛΛΗΝΙΚΗ  ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ  ΕΤΑΙΡΕΙΑ

Πανεπιστημίου (Ελευθερίου Βενιζέλου) 34

106 79   ΑΘΗΝΑ

Τηλ. 3616532 – 3617784 – Fax: 3641025

e-mail : info@hms.gr

www.hms.gr

GREEK     MATHEMATICAL      SOCIETY

34, Panepistimiou (Εleftheriou Venizelou) Street

GR.  106 79 – Athens – HELLAS

Tel. 3616532 – 3617784 – Fax: 3641025

e-mail : info@hms.gr

www.hms.gr

Προσφορά ψηφιακού υλικού από την Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία

 

Αθήνα, 4 Απριλίου 2020

Αγαπητές και αγαπητοί συνάδελφοι

Αγαπητοί μαθητές και μαθήτριες

Αγαπητοί γονείς

 

Η Ελλάδα σήμερα περνά δύσκολες στιγμές, περιορισμένη από την επέλαση της πανδημίας και τις επιπτώσεις της στη ζωή όλων μας. Το ίδιο και όλη η εκπαιδευτική κοινότητα. Συνεχίζει όμως τον αγώνα πνευματικά ενωμένη, ώστε να προσφέρει έστω και μέσα από δύσκολους δρόμους τη γνώση και την ελπίδα.

Στο πλαίσιο αυτό η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία, ως προσφορά στους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς έχει ανεβάσει στο δικτυακό της τόπο www.hms.gr επιλεγμένα άρθρα και ασκήσεις που έχουν δημοσιευθεί στα περιοδικά Ευκλείδης Α για το Γυμνάσιο και Ευκλείδης Β για το Λύκειο (51 άρθρα στο σύνδεσμο http://www.hms.gr/?q=node/1653με σκοπό να συμβάλει στην τιτάνια προσπάθεια των εκπαιδευτικών αλλά και των μαθητών στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Επίσης υπάρχουν ολόκληρα τα τεύχη 113 και 114 των παραπάνω περιοδικών.

Για τους μαθητές που ετοιμάζονται να δώσουν Πανελλήνιες εξετάσεις υπάρχει η Τράπεζα Θεμάτων (http://www.hms.gr/?q=taxonomy/term/7%2C79) με ασκήσεις ειδικά επιλεγμένες να συμβάλουν στην προσπάθειά τους αυτή.

Τέλος, για εκείνους τους μαθητές που ενδιαφέρονται για τα μαθηματικά των διαγωνισμών που διεξάγει η Ελληνική Μαθηματική Εταιρείας υπάρχουν δημοσιευμένα τα θέματα και των τριών φάσεων του διαγωνισμού (Θαλής, Ευκλείδης και Αρχιμήδης) από το 2010 μέχρι και σήμερα (,http://www.hms.gr/?q=competitions/home) καθώς και πληθώρα υποστηρικτικού υλικού (http://www.hms.gr/?q=node/614).

Για τους μικρούς μαθητές του Δημοτικού υπάρχουν αντίστοιχα τα θέματα του διαγωνισμού για την Ε και Στ τάξη του Δημοτικού «Παιχνίδι και Μαθηματικά»

(http://www.hms.gr/?q=node/427, http://www.hms.gr/?q=node/557, http://www.hms.gr/?q=node/675, http://www.hms.gr/?q=node/802,http://www.hms.gr/?q=node/930,http://www.hms.gr/?q=node/1047, http://www.hms.gr/?q=node/1191,http://www.hms.gr/?q=node/1346http://www.hms.gr/?q=node/1516),

καθώς κι επιλεγμένα άρθρα από το πρώτο τεύχος του νέου περιοδικού της ΕΜΕ «ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ» (http://www.hms.gr/?q=node/1653).

Στην ψηφιακή βιβλιοθήκη της ΕΜΕ υπάρχουν ψηφιοποιημένες, παλιότερες περιοδικές εκδόσεις της ΕΜΕ, Εκδόσεις για τους διαγωνισμούς, η Θεωρία Αριθμών και Πρακτικά Συνεδρίων (http://www.hms.gr/apothema/).

Ευχόμαστε γρήγορα να κατορθώσει η χώρα μας αλλά και όλος ο κόσμος να τιθασεύσει την πανδημία και να καταφέρουμε να γυρίσουμε στην καθημερινότητά μας αλώβητοι αλλά και πιο δυνατοί.

Καλή δύναμη σε όλους και καλή επιτυχία στο δύσκολο έργο σας.

 

Για το Διοικητικό Συμβούλιο

της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας

Ο Πρόεδρος

Ανάργυρος Φελλούρης

Ομότιμος Καθηγητής Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου

                    Ο Γενικός Γραμματέας

Παναγιώτης  Δρούτσας

Καθηγητής φροντιστηριακής Εκπαίδευσης

Η μεγάλη περιπέτεια των μαθηματικών

Posted on 24/03/2020

Ο Γάλλος Μίκαελ Λονέ (Mickael Launay), 36 ετών σήμερα, έχει αφιερώσει το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου του στο να κάνει τους ανθρώπους να αγαπήσουν ή έστω να εξοικειωθούν με τα Μαθηματικά. Εκτός από το να πηγαίνει σε λαϊκές αγορές και πανηγύρια και να στήνει τραπεζάκι δίπλα σε αυτούς που πουλούν σαπούνια ή σπιτικά αρώματα και να δείχνει διάφορα εντυπωσιακά τρικ σχετικά με τα Μαθηματικά, έχει και ένα πολύ δημοφιλές κανάλι όπου εμφανίζεται και δείχνει επίσης τα Μαθηματικά ως τρόπο διασκέδασης. Υπάρχει μάλιστα μαγνητοσκοπημένη ομιλία του σε θέατρο όπου ξεκινάει τρώγοντας μακαρόνια και καταλήγει να εξηγεί σοβαρά ζητήματα Μαθηματικών.

Τελείωσε την École normale supérieure, έκανε διδακτορικό στις Πιθανότητες σχετικά με τον πολλαπλασιασμό κάποιων ζώων, αλλά δηλώνει πολύ πιο πρόθυμα «YouTuber» και εκλαϊκευτής μαθηματικών. Έχει δικό του κανάλι πλέον στο YouTube, γνωστό ως MicMaths, με 400.000 συνδρομητές. Ένα από τα βίντεο που έχει κάνει για την προπαίδεια του πολλαπλασιασμού πέρασε τις 3.200.000 προβολές. Για να εξηγήσει καλύτερα αυτό που θέλει, χρησιμοποιεί χαρτιά της τράπουλας, ζάρια δικής του κατασκευής, πλαστικά αυτοκινητάκια αγορασμένα από υπαίθριο παζάρι και άλλα πολύ φθηνά σύνεργα.

Το ενδιαφέρον του για όλα αυτά ξεκίνησε στο Λύκειο, όταν ο καθηγητής του των Μαθηματικών τα μεσημέρια της Δευτέρας, 12 με 2, μετά το μάθημα, προσκαλούσε τους μαθητές του σε κάτι άλλο, πολύ πιο ελκυστικό. Σε ένα τραπέζι, όπου τους παρουσίαζε «μαγικά» βασισμένα στις ιδιότητες των αριθμών, τα βαρετά κεφάλαια του βιβλίου αποκτούσαν ξαφνικά άλλο ενδιαφέρον.

Μετά τις σπουδές του αποφάσισε πως περισσότερο από όλα τού άρεσε να επινοεί τρόπους για να εξηγεί τα Μαθηματικά στους άλλους. Απολαμβάνει να διαβάζει τα σχόλια κάτω από τα βίντεο που ανεβάζει στο YouTube, γράφει βιβλία και έχει δημιουργήσει μικρά εργαστήρια στη γειτονιά του και αλλού για τι άλλο; Για τα Μαθηματικά.

Αυτόν τον καιρό έβγαλε ένα ακόμα επεισόδιο αλλά πηγαίνει και σε διάφορες πόλεις για να παρουσιάσει το νέο του βιβλίο, με τίτλο «Το θεώρημα της ομπρέλας» που η βασική του ιδέα σχετίζεται με την αντιμεταθετικότητα ή μη κάποιων αριθμητικών πράξεων.

Για παράδειγμα, 3 Χ 4 και 4 Χ 3 είναι το ίδιο, αλλά 4 – 3 και 3 – 4 όχι. Αν την ώρα που βρέχει πας μέχρι ένα σημείο και εκεί ανοίξεις την ομπρέλα δεν έχει το ίδιο αποτέλεσμα αν την ανοίξεις πρώτα και φθάσεις μετά στο ίδιο σημείο. Τη μια φορά είσαι βρεγμένος και την άλλη στεγνός.

Οι δύο τρόποι δεν αντιμετατίθενται (χωρίς συνέπειες).

Το κακό βέβαια είναι πως όλα αυτά είναι στα αγγλικά και στα γαλλικά. Για να γίνει κάτι τέτοιο και στα ελληνικά, χρειάζεσαι πρωταγωνιστές με όρεξη και φαντασία. Ιδιαίτερα το πρώτο σε αρκετά μεγάλες δόσεις, ενώ για το δεύτερο ο δρόμος έχει ήδη ανοίξει από τους έξω.

Τους σταρ του είδους τούς ψάχνουμε λοιπόν και εδώ, στον δικό μας χώρο.

Σίγουρα υπάρχουν αλλά δρουν προς το παρόν σε περιορισμένο κύκλο, γιατί και τα παιδιά στο σχολείο δεν έχουν εκπαιδευθεί στο να κάνουν τις ερωτήσεις που πρέπει και να ζητούν περισσότερα από αυτούς που έχουν αναλάβει να τα διδάξουν.

Η τωρινή πικρή εμπειρία όμως έδειξε πως οι τρόποι να μαθαίνεις πράγματα μπορεί να χρειαστεί να αλλάξουν πολύ απότομα και να επικρατήσει μια οδυνηρή αμηχανία.

Δίνοντας στους αριθμούς μια δεύτερη ευκαιρία

«Εδώ και ένα τέταρτο της ώρας αυτή η κυρία έχει στηθεί μπροστά στον πάγκο μου, μαζί με άλλους περαστικούς, και με ακούει με προσοχή να παρουσιάζω διάφορες γεωμετρικές παραξενιές.
– Και εκτός από αυτό τι άλλο κάνετε στη ζωή σας, με ρώτησε.
– Είμαι μαθηματικός.
– Α, καλά. Εγώ ήμουν πάντα πάτος στα μαθηματικά.
– Αλήθεια; Και όμως, αυτά που λέω φαίνεται να σας ενδιαφέρουν.
– Ναι, αλλά αυτά δεν είναι στ’ αλήθεια μαθηματικά, είναι κατανοητά».

Ετσι ξεκινάει το βιβλίο του για την περιπέτεια των μαθηματικών ο Μικαέλ Λονέ.

Και στο πρώτο κεφάλαιο μας πηγαίνει στο Λούβρο, όπου αφήνοντας πίσω τις αίθουσες της Αναγέννησης και του Μεσαίωνα, της ρωμαϊκής και της ελληνιστικής εποχής, στέκεται με ένα σημειωματάριο στο χέρι μπροστά στις βιτρίνες με τα αγγεία από τη Μεσοποταμία. Οκτώ χιλιάδες χρόνια π.Χ.

Οι φρίζες που κοσμούν τα χείλη των αγγείων προκαλούν το ενδιαφέρον του. Διακρίνει συμμετρίες, περιστροφές, μετατοπίσεις. «Αυτοί οι προϊστορικοί αγγειοπλάστες είχαν αρχίσει να διαμορφώνουν τους πρώτους συλλογισμούς ενός φανταστικού κλάδου των μαθηματικών που έμελλε χιλιάδες χρόνια αργότερα να ενεργοποιήσει μεγάλο αριθμό ερευνητών».

Αυτά στο πρώτο κεφάλαιο. Φθάνοντας στο τελευταίο ο αναγνώστης θα έχει διατρέξει όλο αυτό το χρονικό διάστημα από το 8000 π.Χ. έως το 2000 μ.Χ. και από τον Αρχιμήδη και το πι θα έχει γνωριστεί με τον Φιμπονάτσι και τον Καρτέσιο, θα έχει περάσει στην ανακάλυψη των απειροστών, φθάνοντας έως τον Γκέντελ και τα φράκταλ, χωρίς ίχνος από δύσκολες πράξεις ή εξισώσεις.

Είναι από τα βιβλία που λες γιατί να μην είναι ένα από αυτά που θα έπρεπε να έχουν τα παιδιά στο σχολείο. Όλα τα κεφάλαια αναπτύσσονται κατανοητά και όσοι είχαν «τραυματιστεί» από τα μαθηματικά του σχολείου θα βρουν ίσως στο βιβλίο του Λονέ ένα αποτελεσματικό βότανο για τις πληγές τους. Σε αυτό βοηθάει και η πολύ στρωτή μετάφραση του Ανδρέα Μιχαηλίδη.

Το μόνο αρνητικό σε ένα βιβλίο που συνιστώ θερμά βρίσκω να είναι η έλλειψη ευρετηρίου λέξεων στο τέλος. Δεν θα έπρεπε να λείπει από κανένα βιβλίο.

Γαλδαδάς Άλκηςhttps://www.tovima.gr/2020/03/24/science/ta-mathimatika-sta-xronia-tou-koronoiou/

Πηγή : physicsgg.me

Παροχή προσωπικών λογαριασμών στους μαθητές της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης από το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο

ΘΕΜΑ: Παροχή προσωπικών λογαριασμών στους μαθητές της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης από το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο

Για τη διασύνδεση των σχολείων, των εκπαιδευτικών και των μαθητών της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε ένα ασφαλές δίκτυο και την παροχή ποιοτικών ηλεκτρονικών υπηρεσιών σε αυτούς, το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων λειτουργεί και εξελίσσει το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (www.sch.gr).

Το σχετικό έγγραφο σε μορφή pdf και πλήρες οδηγίες

Πηγή : www.minedu.gov.gr

Online Εκπαιδευτικό Λογισμικό Α’Βάθμιας & Β’Βάθμιας Εκπαίδευσης

Τετάρτη, 07 Σεπτέμβριος 2011 16:06
Στον παρόντα δικτυακό χώρο παρέχεται σε online μορφή το πιστοποιημένο εκπαιδευτικό λογισμικό για την Α’Βάθμια & Β’Βάθμια εκπαίδευση και μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε ανεξάρτητα του λειτουργικού σας συστήματος και του φυλλομετρητή που διαθέτει ο Η/Υ σας.

Τα συγκεκριμένα λογισμικά έχουν “χτιστεί” σε τεχνολογία flash. Την 1η και μόνο φορά που θα χρησιμοποιήσετε κάποιο λογισμικό, στις αλλαγές οθονών, θα πρέπει να “κατέβουν” τα αντίστοιχα .swf αρχεία και ίσως παρουσιαστεί μικρή καθυστέρηση.
Επειδή τα δημοφιλή περιβάλλοντα περιήγησης στον παγκόσμιο ιστό πληροφοριών (πχ Internet Explorer, Mozilla Firefox, Google Chrome, Microsoft Edge) έχουν σταματήσει ή πρόκειται να σταματήσουν άμεσα (εντός του 2020) την υποστήριξη σε flash, java κτλ, προτείνουμε την εγκατάσταση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Pale Moon το οποίο θα εξακολουθήσει να υποστηρίζει τις παραπάνω τεχνολογίες, μαζί με την εγκατάσταση και ρύθμιση των προτεινόμενων εφαρμογών flash και java. Οι αντίστοιχες οδηγίες για Ubuntu Linux είναι διαθέσιμες στο http://ts.sch.gr/wiki/Linux/Εγκατάσταση_λογισμικού.

Σε περίπτωση που επιθυμείτε την τοπική εγκατάσταση των συγκεκριμένων λογισμικών, αυτά είναι διαθέσιμα:

 

Οι εφαρμογές είναι διαθέσιμες online στους παρακάτω συνδέσμους:

 

Τελευταία Ενημέρωση στις Κυριακή, 08 Δεκέμβριος 2019 20:30

 

 

ts.sch.gr

Πώς θα διαφυλάξουμε την ψυχική μας υγεία μέσα στην κρίση του κορωνοϊού

Η επιστημονική ομάδα της ΑΜΚΕ «Πλοήγηση» μας ενημερώνει πώς θα διαφυλάξουμε την ψυχική μας υγεία μέσα στην κρίση του κορωνοϊού.

Ως επιστημονική ομάδα της ΑΜΚΕ «Πλοήγηση» νιώθουμε την ανάγκη να εκφράσουμε κάποιες σκέψεις σε σχέση με την πολύ δύσκολη κατάσταση που όλοι ζούμε λόγω του κορωνοϊού. Είναι απαραίτητο να τηρούμε τις οδηγίες που λαμβάνουμε από την πολιτεία για να προφυλάξουμε εμάς και τους άλλους αλλά χρειάζεται να φροντίσουμε και την ψυχική μας υγεία. Ο καθένας μας αυτή τη στιγμή καλείται να βρει τη δική του δύναμη.

Πώς μπορεί να γίνει αυτό;

  • Για κάποιες ώρες της ημέρας κλείνουμε υπολογιστές, κινητά, τηλεοράσεις και δεν ενημερωνόμαστε διαρκώς για τον κορωνοϊό.
  • Αποδεχόμαστε τον θυμό, τη λύπη και τον φόβο μας. Είναι φυσικές αντιδράσεις στη δύσκολη κατάσταση που ζούμε.
  • Συνεχίζουμε να κάνουμε μέσα στο σπίτι όσα μας κάνουν να νιώθουμε όμορφα. Τα θετικά συναισθήματα μας κάνουν ανοσολογικά πιο δυνατούς. Το ότι υπάρχει μια δύσκολη κατάσταση εκεί έξω δεν σημαίνει πως παύουμε να γελάμε, να αγαπάμε, να ονειρευόμαστε, να δημιουργούμε, να απολαμβάνουμε. Κάνουμε όσα μας έχουν βοηθήσει στο παρελθόν σε δύσκολες καταστάσεις που έχουμε αντιμετωπίσει (π.χ. διάβασμα, ζωγραφική, γυμναστική).
  • Προσπαθούμε να μην ξεσπάμε στους γύρω μας, αποφεύγουμε τις εντάσεις με τους δικούς μας ή με αγνώστους στο διαδίκτυο.
  • Αποδεχόμαστε πως δεν μπορούμε να ελέγξουμε ό,τι συμβαίνει στον κόσμο σε μεγάλη κλίμακα. Μπορούμε να ελέγξουμε μόνο τη δική μας συμπεριφορά και τις δικές μας επιλογές.
  • Με υπομονή αντιμετωπίζουμε τις ματαιώσεις των επιθυμιών μας.
  • Συνεχίζουμε να ελπίζουμε. Η ανθρωπότητα στη διάρκεια της ιστορίας της αντιμετώπισε μεγάλες κρίσεις και επιβίωσε. Συνεχίζουμε να πιστεύουμε στον Θεό, στους ανθρώπους, στην επιστήμη, στον εαυτό μας.
  • Αποφεύγουμε τα σενάρια καταστροφής και δεν σκεφτόμαστε το μακρινό μέλλον. Επικεντρωνόμαστε στο παρόν, στη στιγμή και ζούμε την κάθε μέρα όσο καλύτερα μπορούμε.
  • Μιλάμε ψύχραιμα, με απλά, ειλικρινή λόγια στα παιδιά. Τους δίνουμε την ευκαιρία να μας πουν όσα τα φοβίζουν ή τα προβληματίζουν.

Κάθε κρίση είναι κίνδυνος ή ευκαιρία. Δεν υπάρχει ζωή χωρίς κρίσεις, χωρίς προβλήματα, χωρίς αλλαγές. Ας είναι λοιπόν αυτή η κρίση μια ευκαιρία να γίνουμε πιο ευέλικτοι, πιο υπεύθυνοι, πιο αλληλέγγυοι και πιο ευγνώμονες για τα όσα τόσο καιρό είχαμε και παραβλέπαμε…

Πηγή : www.newsitamea.gr

Ηλεκτρονική Σχολική Τάξη & Υπηρεσία ζωντανών ηλεκτρονικών μαθημάτων

Η υπηρεσία Ηλεκτρονική Σχολική Τάξη (η-Τάξη) απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς και μαθητές, με στόχο τον εμπλουτισμό της κλασικής διδασκαλίας που πραγματοποιείται καθημερινά στο σχολείο, με σύγχρονα εργαλεία που ενδυναμώνουν τη διαδικασία της μάθησης (περισσότερα εδώ).

 

Υπηρεσία ζωντανών ηλεκτρονικών μαθημάτων

Καλως ήρθατε στην υπηρεσία ζωντανών ηλεκτρονικών μαθημάτων lessons.sch.gr. Η υπηρεσία επιτρέπει στους εκπαιδευτικούς να πραγματοποιήσουν διαδικτυακά μαθήματα με τους μαθητές των σχολείων τους.

Για να χρησιμοποιήσουν την υπηρεσία, τόσο οι εκπαιδευτικοί, όσο και οι μαθητές, πρέπει να έχουν λογαριασμό στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο.

 

Προϋπόθεση βέβαια είναι να έχει κάποιος λογαριασμό στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο, οπότε σύμφωνα με την ανακοίνωσή του :

Εκπαιδευτικοί και μαθητές δημόσιων και ιδιωτικών σχολείων σπεύσατε!
Αν δεν είστε ήδη εγγεγραμμένοι, εγγραφείτε σήμερα στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (ΠΣΔ).

To Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (ΠΣΔ) παρέχει δικτυακές συνδέσεις σε όλα τα σχολεία και διοικητικές, και άλλες μονάδες της εκπαίδευσης. Οι δικτυακές συνδέσεις παρέχουν πρόσβαση και στο διαδίκτυο. Επίσης παρέχει μια σειρά δικτυακών υπηρεσιών σε όλη την εκπαιδευτική κοινότητα, σχολεία, διοικητικές μονάδες, εκπαιδευτικούς, διοικητικό προσωπικό και μαθητές.

Η πρόσβαση στις υπηρεσίες του ΠΣΔ προβλέπει διαδικασίες εγγραφής που εξασφαλίζουν ότι οι χρήστες των υπηρεσιών είναι μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Οι Υπηρεσίες του Πανελληνίου Σχολικού Δικτύου
* Σύνδεση στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο
* Εγγραφή χρηστών και ανάκτηση στοιχείων
* Υποστήριξη και ενημέρωση χρηστών
* Υπηρεσίες επικοινωνίας
* Φιλοξενία ιστοτόπων
* Δημοσίευση και συνεργασία
* Ηλεκτρονική μάθηση
* Υπηρεσίες πολυμέσων
* Δημιουργική και Ασφαλής πρόσβαση στο Διαδίκτυο
* Υποστηρικτικές υπηρεσίες

https://register.sch.gr/teachers/

https://register.sch.gr/students/

12th International Week Dedicated to Maths 2020

από 3 έως και 10 Μαΐου 2020

‘Τα Μαθηματικά στην Διασυνδεδεμένη Κοινωνία της Γνώσης’
Mathematics in the Interconnected Society of Knowledge

Συνδιοργάνωση:

·         Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία, Παράρτημα Κεντρικής Μακεδονίας
·         Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Σχολή Θετικών Επιστημών
·         Πανεπιστήμιο Σόφιας (Βουλγαρία), Ακαδημία Επιστημών
·         Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας (Μαθηματικό Τμήμα), Παράρτημα EME Καστοριάς
·         Διεθνές Πανεπιστήμιο ΔΙΠΑΕ Καβάλας, Παράρτημα EME Καβάλας

12η Διεθνής Μαθηματική Εβδομάδα 2020
12th International Week Dedicated to Maths 2020
3-10 Μαΐου 2020

Διοργάνωση Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία – Παράρτημα Κεντρικής Μακεδονίας σε συνεργασία με τα Παραρτήματα Καστοριάς και Καβάλας

Η θεματολογία της 12ης Διεθνούς Μαθηματικής Εβδομάδας θα είναι πολύ πλούσια και το πρόγραμμα θα περιλαμβάνει ειδικές συνεδρίες με περιεχόμενο όπως: Εργασίες Ανάλυσης, Εργασίες Γεωμετρίας, Στοχαστικά Μαθηματικά, Προτάσεις διδασκαλίας των Μαθηματικών σε Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο, Θέματα από την Ιστορία των Μαθηματικών, Έρευνες, Πανελλαδικές Εξετάσεις, Δημοσιεύσεις πτυχιακών, μεταπτυχιακών και διδακτορικών εργασιών, Τεχνολογία, κ.α.
Κατάθεση εργασιών για κρίση στην Επιστημονική Επιτροπή μέχρι 10 Απριλίου 2020
Οι εργασίες θα αποστέλνονται στην Επιστημονική Επιτροπή του Συνεδρίου στο e-mail: emethes2018@gmail.com

Δασκαλάκης: Δεν είσαι υπεύθυνος πολίτης, αν δεν γνωρίζεις πώς λειτουργούν οι αλγόριθμοι

Το στάδιο στο οποίο βρίσκεται σήμερα η πρόοδος στον τομέα της Τεχνητής Νοημοσύνης και οι προκλήσεις που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι επιστήμονες βρέθηκαν στο επίκεντρο ομιλίας που παρέδωσε στο Ίδρυμα Ευγενίδου ο Κωνσταντίνος Δασκαλάκης, καθηγητής του τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Επιστήμης Υπολογιστών του ΜΙΤ στις ΗΠΑ.

Στην ομιλία του, με κατανοητό και άμεσο λόγο, ο κ. Δασκαλάκης εξήγησε ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη βασίζεται εν πολλοίς στα δεδομένα που υπάρχουν στο ψηφιακό αποτύπωμα της ανθρωπότητας και τον τρόπο με τον οποίο τα επεξεργάζονται οι εκάστοτε αλγόριθμοι.

Ωστόσο, τόνισε το «τεράστιο ζήτημα αξιοπιστίας» της τεχνολογίας, που προκύπτει είτε από ελλιπή ή μη αντιπροσωπευτικά δεδομένα, είτε από κακή χρήση στατιστικών μεθόδων. ‘Αλλωστε, η έρευνά του για την Τεχνητή Νοημοσύνη επικεντρώνεται εν μέρει και στο πώς μπορεί να αποφευχθεί η υιοθέτηση στερεοτύπων και προκαταλήψεων που εμπεριέχονται στα δεδομένα από τα οποία εκείνη μαθαίνει.

Η έλλειψη αξιοπιστίας της Τεχνητής Νοημοσύνης, πάντως, δεν θα πρέπει να αποτελεί αποτρεπτικό παράγοντα χρήσης της. Αντιθέτως. Ο κ. Δασκαλάκης είναι υπέρμαχος της εισαγωγής του μαθήματος της πληροφορικής ήδη από το δημοτικό. «Πρέπει να ξέρεις τις διεργασίες που γίνονται και πώς λειτουργούν οι αλγόριθμοι. Αλλιώς δεν μπορείς να θεωρείσαι ολοκληρωμένος άνθρωπος και να είσαι υπεύθυνος πολίτης σήμερα», τόνισε και πρόσθεσε: «Γι’ αυτό και θέλω να βοηθήσω το ευρύτερο κοινό να μπορεί να αντιλαμβάνεται τι διεργασίες μπορεί να γίνονται πίσω από την τεχνολογία που χρησιμοποιεί».

Επιπλέον, η Τεχνητή Νοημοσύνη, σύμφωνα με τον κ. Δασκαλάκη, έχει σκοπό να είναι βοηθός του ανθρώπου και όχι τροχοπέδη στην ανάπτυξή του. «Ο άνθρωπος του μέλλοντος και του παρόντος χρησιμοποιεί την τεχνολογία ως βοήθεια. Για να κάνει υπολογισμούς, στους οποίους είναι καλύτεροι οι υπολογιστές», είπε, για να επισημάνει: «Ο ανθρώπινος εγκέφαλος είναι από τους πιο εκπληκτικούς υπολογιστές. Με την Τεχνητή Νοημοσύνη, θέλουμε να τον απαλλάξουμε από τις τετριμμένες εργασίες και να τον αφήσουμε ελεύθερο για να κάνει τις πιο δημιουργικές εργασίες».

Ο κ. Δασκαλάκης εξήγησε ότι έως σήμερα η επιστήμη έχει σημειώσει μεγάλη πρόοδο σε ό,τι αφορά το κομμάτι της αναπαραγωγής νοητικών διεργασιών, όπως η κατανόηση φωνής και εικόνας και το παίξιμο παιχνιδιών. ‘Αλλωστε, όλο και περισσότεροι πραγματοποιούν φωνητικές αναζητήσεις στο κινητό τους ή χρησιμοποιούν έξυπνες συσκευές-βοηθούς, «συνομιλώντας» με τους οποίους μπορούν να επιλέξουν τι μουσική θα ακούσουν είτε τι θα αγοράσουν μέσω διαδικτύου.

Μέτρια είναι η πρόοδος σε ό,τι αφορά την κατανόηση κειμένου, τη μετάφραση και τη σύνθεση, ενώ απογοητευτικά είναι τα αποτελέσματα που έχει να δείξει η επιστήμη σχετικά με τον μακροπρόθεσμο προγραμματισμό, τη μεταφορά γνώσης και τη γενική νοημοσύνη, που χρειάζονται για να κάνει ένα ρομπότ σκι, για παράδειγμα.

Η ομιλία του κ. Δασκαλάκη πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο έκθεσης στο Ίδρυμα Ευγενίδου σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους για τον μεγάλο Έλληνα μαθηματικό, Κωνσταντίνο Καραθεοδωρή, η οποία θα διαρκέσει μέχρι και τις 17 Ιανουαρίου 2020.

Πηγή : www.euractiv.gr

Πώς και γιατί μελετάμε μαθηματικά.

Μια επιστολή προς μαθητές.

Γράφει ο Φάνης Μαργαρώνης, Μαθηματικός, συγγραφέας

Α’ Μέρος – Τι είναι τα μαθηματικά

Σας λένε: «Τα μαθηματικά είναι η απόλυτη αλήθεια, δεν κάνουν λάθος ποτέ, δεν παρουσιάζουν καμιά αντίφαση. Είναι ένα στέρεο ατσάλινο οικοδόμημα στο οποίο δεν μπορεί να υπάρξει ποτέ κανένα αδιέξοδο και καμιά διαφωνία».

Σωστά;

Και όμως, ΛΑΘΟΣ!

Το 1972 ο Morris Kline έγραψε: «Τα μαθηματικά δεν είναι μια δομή από ατσάλι η οποία βασίζεται πάνω στα θεμέλια της αντικειμενικής πραγματικότητας, αλλά ένας ιστός αράχνης που πάλλεται μαζί με άλλες σκέψεις στους μερικά μόνο εξερευνήσιμους χώρους του ανθρώπινου μυαλού».

Τα μαθηματικά είναι μια ανθρώπινη κατασκευή, όπως και τόσες άλλες, γι’ αυτό και μπορεί να γίνει -υπό όρους- αντιληπτή από τον καθένα. Με τον ίδιο τρόπο που θα μπορούσε ο οποιοσδήποτε να παίξει μουσική ή ποδόσφαιρο, θα μπορούσε (με την κατάλληλη προσπάθεια και επιμονή) να μάθει μαθηματικά. Βέβαια, πόσο καλά θα μπορέσει να μάθει μαθηματικά, αν θα… σολάρει σε κάποια μαθηματική συναυλία ή αν θα σκοράρει σε κάποιο μαθηματικό Champions League έχει να κάνει φυσικά με κάποιο ταλέντο, αλλά κυρίως εξαρτάται από σκληρή προπόνηση, από τους δασκάλους του /της, την ψυχολογία και την προσωπικότητά του / της.

Τα μαθηματικά καμιά φορά εμφανίζονται στα βιβλία μας αυστηρά και στριφνά, έως και  αποκρουστικά. Η αλήθεια, όμως, είναι ότι αποτελούν το αποτέλεσμα μιας μακρόχρονης ανακαλυπτικής διαδικασίας, στην οποία σπουδαίο ρόλο έχει παίξει η διαίσθηση, η εικασία, η φαντασία και η εξερεύνηση. Μετά από τη διόρθωση πολλών λαθών σε βάθος αιώνων, παρουσιάζονται σε εμάς σαν αποστειρωμένο οικοδόμημα, όμως καθόλου δεν έχουν γεννηθεί με αυτό τον τρόπο. Και έτσι, λοιπόν, πρέπει να τα αντιμετωπίζουμε: Όχι ως ένα αποστειρωμένο σύνολο πληροφοριών, αλλά ως ένα ανθρώπινο, ζωντανό δημιούργημα, με μια πορεία ζωής γεμάτη από λάθη και αντιφάσεις, όπως η πορεία καθενός από εμάς. Πού ξέρετε; Μπορεί από τα μαθηματικά λάθη να μάθουμε να αποφεύγουμε τα δικά μας!

Αν δούμε με αυτό το… «μάτι» τα μαθηματικά, θα εξανθρωπιστούν, θα έρθουν πιο κοντά στη δική μας πραγματικότητα. Τα θεωρήματα, οι ορισμοί, οι αποδείξεις έχουν την ίδια αξία με τα λάθη, με τη διερεύνηση, με τη φαντασία, με μια ιδέα που μπορεί –ή και όχι, αυτό δεν έχει πάντα σημασία- να μας οδηγεί σε νέες ανακαλύψεις. Ο μοναδικός τρόπος να αγαπήσουμε και να μάθουμε τα μαθηματικά είναι να καταλάβουμε την ανθρώπινη, ζωντανή φύση τους.

Β’ μέρος – Γιατί μαθαίνουμε μαθηματικά;

«Για να μην μας κοροϊδέψει ο μπακάλης» μου είπαν κάποτε, το πίστεψα, με στοίχειωνε μια ζωή. Έχω ακούσει κι άλλες απαντήσεις, όπως: «επειδή είναι χρήσιμα» ή «επειδή πρέπει να τα εφαρμόζουμε στην οικονομία, την πολιτική, την επιστήμη, όλους τους τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας».

Τα παραπάνω δεν μπορούμε να τα πολυπάρουμε στα σοβαρά, γιατί πλέον δεν μπορεί να μας κοροϊδέψει ο μπακάλης και – κακά τα ψέματα- στην καθημερινότητά μας δεν είναι και ιδιαίτερα χρήσιμα τα μαθηματικά. Εκτός αν κάποιος δουλεύει στη NASA τα απογεύματα, οπότε το πράγμα αλλάζει. Βέβαια ως υποψήφιοι που δίνουν μαθηματικά στις πανελλήνιες οπωσδήποτε θα χρειαστείτε τα μαθηματικά ως αυριανοί φοιτητές, πτυχιούχοι και επαγγελματίες. Αλλά και πάλι, όχι σε τέτοιο συγκλονιστικό βαθμό ώστε να δικαιολογείται όλος αυτός ο ντόρος, όλη αυτή η οδυνηρή εμπειρία της μάθησης των μαθηματικών. Τί συμβαίνει λοιπόν; Γιατί μαθαίνουμε τόσα πράγματα όταν το πιθανότερο είναι στη ζωή μας να χρησιμοποιούμε κυρίως τις τέσσερεις αριθμητικές πράξεις;

Υπάρχουν 3 βασικές κατηγορίες σκοπών για τους οποίους μαθαίνουμε μαθηματικά:

  1. Πρακτικοί σκοποί: Για να είμαστε ειλικρινείς, ακόμα κι αν δεν μας κοροϊδεύει ο μπακάλης, χρειαζόμαστε κάποια βασικά μαθηματικά με τα οποία μπορούμε να επεξεργαζόμαστε τη ζωή γύρω μας, να αναλύουμε γεγονότα που συμβαίνουν δίπλα μας.

ΙΙ. Μορφωτικοί σκοποί: Υπάρχει αυτό που λέμε «διανοητική καλλιέργεια». Το σύνολο, δηλαδή, των γνωρισμάτων του ατόμου που συμβάλουν στο «επίπεδό» του, στη συνολική του «μόρφωση». Έτσι, άμεσα ή έμμεσα, τα μαθηματικά συμβάλουν στη μεταφορά αυτών των γνωρισμάτων σε άλλους τομείς, σε άλλες καταστάσεις της προσωπικής, κοινωνική ή επαγγελματικής ζωής στις οποίες είναι πολύτιμα. Για παράδειγμα:
α. Η ανάπτυξη της ικανότητας για καθαρή και στοχευμένη σκέψη.
β. Η ικανότητα διαμόρφωσης κρίσης και λογικής σκέψης.
γ. Η ικανότητα αναγνώρισης λογικών σχέσεων μεταξύ ανεξάρτητων γεγονότων.
δ. Η γενική ικανότητα της αφαιρετικής σκέψης αλλά και της γενίκευσης.
ε. Η απόκτηση πολύτιμων διανοητικών στάσεων, που δύσκολα κατακτούνται, όπως: πειθαρχία, ακρίβεια, σαφήνεια, υπομονή, επιμονή.
στ. Η ικανότητα κατάστρωσης σχεδίου, στρατηγικής για την επίλυση ενός προβλήματος (το οποίο σήμερα είναι το εμβαδόν μιας επιφάνειας, αύριο όμως μπορεί να είναι κάποιο επαγγελματικό, οικογενειακό πρόβλημα κλπ).

ΙΙΙ. Πολιτισμικοί σκοποί: Εδώ έχουμε διανοητικούς, αισθητικούς, πνευματικούς σκοπούς. Τα μαθηματικά είναι ασφαλώς πολιτισμικό αγαθό και με τη μελέτη τους αναπτύσσουμε πολύπλευρα την προσωπικότητά μας. Για παράδειγμα μαθαίνουμε:
α. Να αναγνωρίζουμε την ομορφιά, το ωραίο, το καλαίσθητο.
β. Να αναζητάμε και να αναγνωρίζουμε την τελειότητα.
γ. Να αναγνωρίζουμε την αξία της οργάνωσης, της τάξης, της αρμονίας.

Φυσικά για εμάς τα μαθηματικά συνδέονται άρρηκτα με ένα ιδιαίτερα σημαντικό σκοπό, αυτόν της εισαγωγής στο πανεπιστήμιο της επιλογής μας. Αυτό, ίσως, επισκιάζει όλα τα παραπάνω, όμως μονάχα μέχρι να ολοκληρωθούν οι πανελλήνιες εξετάσεις.

Γ’ Μέρος – Πώς αφομοιώνουμε τα μαθηματικά;

  1. Η μάθηση ξεκινά στην τάξη. Το πρώτο βήμα που κάνουμε είναι η σύλληψη. Δεχόμαστε ένα ερέθισμα και στη συνέχεια το εγγράφουμε στη μνήμη μας. Η λήψη του ερεθίσματος είναι ανάλογη με την προσοχή που επιδεικνύουμε τη δεδομένη στιγμή, με την αντίληψη που έχουμε ήδη αναπτύξει, αλλά και με την ιδιοσυγκρασία μας. Εν ολίγοις, στο μάθημα γίνεται η μισή δουλειά!
  2. Στη συνέχεια πρέπει το αρχικό ερέθισμα να εντυπωθεί για τα καλά στη μνήμη μας. Αυτή είναι η φάση της απόκτησης. Σπουδαία επιμέρους διαδικασία της φάσης αυτής είναι η εξάσκηση μέσω της επανάληψης (ουσιαστικά μέσω των ασκήσεών μας) ώστε να διατηρούνται «επίκαιρα» στη μνήμη μας όσα έχουμε κατανοήσει. Κάνουμε δηλαδή “copy” την πληροφορία, ώστε να την περάσουμε στο σκληρό μας δίσκο.
  3. Ακολουθεί η φάση της συγκράτησης. Εδώ κάνουμε “paste” και αποθηκεύουμε την πληροφορία στη μακροπρόθεσμη μνήμη, στο… σκληρό δίσκο του εγκεφάλου. Ο καθένας μας λειτουργεί κάπως διαφορετικά σε αυτή τη φάση. Κοινή αναφορά είναι η επιμονή με τη δημιουργική εξάσκηση, ενώ σημαντικό ρόλο παίζει η απομνημόνευση, η φαντασία, τα οπτικά σχήματα, οι εικόνες, τα χρώματα. Είναι ένα στοίχημα να βρείτε τους δικούς σας τρόπους μάθησης!
  4. Η φάση της ανάκλησης και γενίκευσης.  Κατά την ανάκληση επανέρχεται η πληροφορία από τη μνήμη μας και τη χρησιμοποιούμε ξανά. Όσο καλύτερα έχουμε δουλέψει ως τώρα, τόσο πιο εύκολο θα είναι να ανακληθεί η πληροφορία.  Κατά τη γενίκευση εφαρμόζουμε την ίδια πληροφορία σε ένα εντελώς καινούριο περιβάλλον, συνθέτουμε, δημιουργούμε καινούριους δρόμους. Δηλαδή αυτό που τελικά απαιτείται για να γράψει κανείς πολύ καλά στις εξετάσεις.
  5. Η φάση της εκτέλεσης και επανατροφοδότησης. Εφόσον εκτελείται μια ενέργεια, τότε είμαστε σίγουροι ότι έχει αφομοιωθεί. Αν λύσουμε μια δευτεροβάθμια εξίσωση, σημαίνει ότι ξέρουμε να λύνουμε όλες τις αντίστοιχες δευτεροβάθμιες εξισώσεις. Οπότε έτσι «πατάμε» στη γνώση αυτή, επιστρέφουμε στην τάξη και τη μελέτη μας  και τροφοδοτούμε νέες γνώσεις, παραπέρα μάθηση.

Δ’ μέρος – Πώς μελετάμε μαθηματικά;

Συχνό ερώτημα είναι: «Πώς γίνεται στην πράξη η παραπάνω διαδικασία;». Ο καθένας από εμάς είναι διαφορετικός από το διπλανό του. Άρα ο καθένας έχει τα δικά του χαρακτηριστικά, τις δικές του συνήθειες και ιδιορρυθμίες. Η μελέτη του ίδιου αντικειμένου ανάμεσα σε δύο άτομα δεν μπορεί να είναι ποτέ η ίδια. Υπάρχουν, όμως, βασικά σημεία στα οποία μπορούμε να πατήσουμε όλοι:

  1. Προσοχή στην τάξη. Είπαμε: στην τάξη γίνεται η μισή δουλειά. Σημειώνουμε παρατηρήσεις, αξιοπρόσεκτα σημεία. Φροντίζουμε το τετράδιό μας να είναι.. δικό μας! Να έχει την προσωπικότητά μας παντού. Σημάδια, κώδικες, σύμβολα, post it, σελιδοδείκτες, υπογραμμίσεις, highlighter. Οτιδήποτε μας βολεύει και μας βοηθά είναι αξιοποιήσιμο. Εξυπακούεται ότι τίποτε από αυτά δεν έχει σημασία αν δεν είμαστε συγκεντρωμένοι στη συζήτηση που γίνεται κατά τη διάρκεια του μαθήματος.
  2. Δουλειά στο σπίτι. Ανοίγουμε το βιβλίο και το τετράδιο (αλλιώς δε γίνεται!).
    ΔΕΝ ΒΙΑΖΟΜΑΣΤΕ ΝΑ ΛΥΣΟΥΜΕ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΑΝ ΜΗΧΑΝΑΚΙΑ!
  3. Πρώτα θυμόμαστε τι συζητούσαμε στην τάξη. Διαβάζουμε τον τίτλο, συνειδητοποιούμε ποιο είναι το αντικείμενο της ενότητας που μελετάμε.
  4. Ξεκινάμε πάντα από τις ασκήσεις που είχαμε λύσει την προηγούμενη φορά. Ξαναδιαβάζουμε τα πιο σημαντικά σημεία, μελετάμε πιο επίμονα τα λάθη μας και τις παρατηρήσεις που έγιναν.  Επιμένουμε στην επίλυση εκείνων που δεν είχαν «βγει» την προηγούμενη φορά. Προσηλωνόμαστε στην ουσιαστική τους κατανόηση, δεν τις προσπερνάμε, δεν αφήνουμε κενά. Αν συνεχίζουν να υπάρχουν απορίες, τις σημειώνουμε για να ρωτήσουμε τον καθηγητή.

iii. Θεωρία. Επί της ουσίας κάθε λύση προβλήματος βρίσκεται μέσα στη θεωρία μας. Αντιλαμβανόμαστε τους ορισμούς και τις προτάσεις. Αρχικά ας μην τα μάθουμε απ’ έξω, δεν είναι αυτό το πιο σημαντικό. Σιγά σιγά, θα γίνονται κτήμα μας μέσω της εφαρμογής τους, οπότε στο τέλος της μελέτης μας θα επιδιώξουμε να τα αποστηθίσουμε.

iii. Διάβασμα των εφαρμογών που κάναμε στην τάξη. Ιδανικό είναι να ξαναλύσουμε τις εφαρμογές αυτές, να μελετήσουμε τις λύσεις, τα βήματα, το σκεπτικό πίσω από κάθε λύση. Αν προκύπτουν απορίες, σημειώνουμε και ρωτάμε τον καθηγητή μας.

  1. Ξεκινάω να λύνω τις ασκήσεις που έχω. Δεν τις ξεπετάω! Επιμένω σε κάθε μία ξεχωριστά, αναζητώ τρόπους λύσεις, συμβουλεύομαι τις λυμένες εφαρμογές. Κάθε άσκηση αποτελεί ένα προσωπικό στοίχημα. Είναι ένα βήμα που μας φέρνει πιο κοντά στο πανεπιστήμιο.

    Ειδικά για την επίλυση των ασκήσεων, σοφά είναι τα λόγια του Polya, ο οποίος περιέγραψε τα στάδια επίλυσης ενός μαθηματικού προβλήματος ως εξής:

  • Κατανόηση του προβλήματος
    Ποιος είναι ο άγνωστος; Ποια είναι τα δεδομένα; Κάνω ένα σχήμα, ξεχωρίζω τα διαφορετικά μέρη της υπόθεσης, καταγράφω συνθήκες, υποθέσεις.
  • Καταστρώνω ένα σχέδιο
    Βρίσκω τη σχέση ανάμεσα στα δεδομένα και τα ζητούμενα. Μήπως έχω ξαναδεί κάπου το πρόβλημα; Μήπως το έχω δει σε ελαφρώς διαφορετική μορφή; Μπορώ να χρησιμοποιήσω κάτι από το γνωστό μου πρόβλημα; Από τη μεθοδολογία του; Από το αποτέλεσμά του; Μήπως γνωρίζω κάποια πρόταση που φαίνεται να σχετίζεται; Εν τέλει θα πρέπει να μπορέσω να καταστρώσω ένα σχέδιο επίλυσης του προβλήματος.
  • Βάζω σε εφαρμογή το σχέδιο
    Ελέγχω κάθε βήμα ότι είναι σωστό και ότι κάθε μου σκέψη είναι αποδεδειγμένη.
  • Κοιτάζω προς τα πίσω και μετά προς τα μπρος
    Ελέγχω το αποτέλεσμα. Στέκει; Έχει λογική; Μήπως μπορούσα να εξάγω το αποτέλεσμα διαφορετικά;
    Τώρα, που έχει λυθεί, μπορώ να το αξιοποιήσω για την επίλυση άλλων προβλημάτων;

Αν δεν τα καταφέρνω σε μια άσκηση, σημειώνω να τη συζητήσουμε στην τάξη. Προσοχή! Φέρνω μαζί τις δοκιμές που έκανα, τα σχέδια μου που απέτυχαν. Μπορεί κάποιο από αυτά να ήταν πολύ κοντά στο αποτέλεσμα! Εξάλλου από τις αποτυχίες μας μαθαίνουμε!

  1. Η επιστροφή στην τάξη. Λύνω απορίες, συζητάω σκέψεις κλπ. Καλύπτω τα κενά, προχωράω παρακάτω.

    Παράπλευρες σημειώσεις για τη μελέτη στο σπίτι:

  • Αν νιώσουμε κούραση κάνουμε ένα μικρό διάλειμμα για αποφόρτιση. Στο διάλειμμα δεν βλέπουμε τηλεόραση, ούτε διαβάζουμε κάτι άλλο. Χαλαρώνουμε και ανακτούμε δυνάμεις. Εξυπακούεται ότι στόχος είναι να μην κουραζόμαστε εύκολα και να μη χάνουμε περιττό χρόνο σε διαλείμματα.
  • Μπορούμε να εναλλάσσουμε τα μαθήματα αν νιώθουμε ότι μας βοηθά, αλλά γενικά καλό είναι να αποφεύγεται. Ο απαιτούμενος βαθμός συγκέντρωσης δεν επιτυγχάνεται εύκολα και οι συχνές αλλαγές τον αποδυναμώνουν.
  • Ο χώρος όπου μελετάμε πρέπει να είναι φωτεινός και οικείος, να νιώθουμε άνετα. Προφανώς να έχει ησυχία και να μην ευνοεί τις περισπάσεις. Επίσης καλό είναι να έχουμε τη θεωρία ή τα τυπολόγιά μας κολλημένα στον τοίχο για άμεση πρόσβαση.
  • Σωστή στάση μελέτης. Όχι διάβασμα στο κρεβάτι. Η σπονδυλική στήλη πρέπει να είναι σε όρθια θέση.
  • Εξασφαλίζουμε ότι ξεκουραζόμαστε αρκετά και δεν χάνουμε χρόνο από τον ύπνο ή το διάβασμά μας σε κουταμάρες.
  • Συχνές επαναλήψεις της ύλης λειτουργούν καθοριστικά για την αφομοίωσή της. Αξιοποιούμε το τελευταίο μισάωρο της ημέρας για μια γρήγορη επανάληψη. Επίσης το Σαββατοκύριακο κάνουμε μια ανασκόπηση της εβδομάδας. Πριν το επαναληπτικό διαγώνισμα εμβαθύνουμε σε όλη την προηγούμενη ύλη.

Σε κάθε περίπτωση, οι καθηγητές σας είμαστε εδώ για εσάς. Κάθε πρόβλημα λύνεται, αρκεί να το μοιραστείτε μαζί μας. Μη διστάσετε ποτέ να απευθυνθείτε σε εμάς για να ξεπεράσουμε μαζί κάθε πρόβλημα. Ο δικός μας ρόλος ολοκληρώνεται όταν γινόμαστε δρόμος για να πετύχετε τα όνειρά σας.

Βιβλιογραφία

Foulin, J.-N., & Mouchon, S. (2002). Εκπαιδευτική Ψυχολογία. Αθήνα: Μεταίχμιο.

Kline, M. (1980). Mathematics, The loss of certainty. New York: Oxford University Press.

Kline, M. (1990). Γιατί δεν μπορεί να κάνει πρόσθεση ο Γιάννης. Η αποτυχία των μοντέρνων μαθηματικών. Θεσσαλονίκη: ΒΑΝΙΑΣ.

Polya, G. (1957). How to Solve it? Princeton University Press.

Siety, A. (2003). Μαθηματικά, ο αγαπημένος μου φόβος. Αθήνα: Σαββάλας.

Whitaker, T. (2012). Ο καλός δάσκαλος. Σε τι ξεχωρίζει. Αθήνα: Πατάκη.

Ανδριανός, Η., & Καρύδης, Σ.(επιμ.) (2017). Οι θετικές επιστήμες ως πολιτισμικό αγαθό. Προσεγγίσεις των Θετικών επιστημών εκτός Αναλυτικού Προγράμματος. Θεσσαλονίκη: Ροπή.

Βοσνιάδου, Σ. (2005). Η Ψυχολογία των Μαθηματικών. Αθήνα: Gutenberg.

Καλφοπούλου, Κ. (2017). Ο Γιάννης που αγάπησα. Ιστορίες ανατροπής στην τάξη των μαθηματικών. Αθήνα: Τραυλός.

Κολέζα, Ε. (2017). Θεωρία και Πράξη στη διδασκαλία των μαθηματικών. Αθήνα: Gutenberg.

Τουμάσης, Μ. (2002). Σύγχρονη Διδακτική των Μαθηματικών. Αθήνα: Gutenberg.

 

Πηγή : isiglavas.blogspot.com

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση