ΓΛΩΣΣΑ ΣΤ΄

ΓΛΩΣΣΑ ΣΤ Α

ΕΝΟΤΗΤΑ1-ΤΑΞΙΔΙΑ, ΤΟΠΟΙ, ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΑ ΜΕΣΑ

ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ

  1. Πώς χρησιμοποιούμε τους χρόνους του ρήματος;
  2. Πώς μιλάμε για το χθες, το σήμερα, το αύριο;
  3. Επιρρήματα και φράσεις που δηλώνουν χρόνο: νωρίς, τώρα, ύστερα, μόλις, πριν, αφού, αργά, γρήγορα, σήμερα, αρχικά, πρώτα, έπειτα, ύστερα.

ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑ

  1. Όμοια σύμφωνα
  2. Τα ρήματα που τελειώνουν σε –λλω,  σε –σσω,  σε –ττω.
  3. Τα θηλυκά ουσιαστικά που τελειώνουν σε –ισσα.
  4. Οι λέξεις με πρώτο συνθετικό τις προθέσεις ‘συν’ και ‘εν’



Λήψη αρχείου

  1. Το επίθετο πολύς
  2. Το αριθμητικό 9 γράφεται με δύο –ν– στις λέξεις: εννέα, εννιά, εννιακόσια, εννιακοσιοστός και τα παράγωγά τους (π.χ. εννεαετής)
  3. Η λέξη ενενήντα και τα παράγωγά της γράφονται με ένα –ν– (π.χ. ενενηντάρης)
  4. Επίθετα σε –ικος –η –ο



Λήψη αρχείου

ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΛΟΓΟΥ

  1. Πώς γράφουμε μια έκθεση;
  2. Πώς περιγράφουμε ένα πράγμα;
  3. Πώς αφηγούμαστε μια ιστορία;
  4. Πώς γράφουμε περίληψη;
  5. Πώς γράφουμε ανακοινώσεις;

ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ 1ης ΕΝΟΤΗΤΑΣ – ΓΛΩΣΣΑ ΣΤ΄

ΕΝΟΤΗΤΑ 2-ΚΑΤΟΙΚΙΑ

Οικογένεια λέξεων:

  • Η λέξη οδός σχηματίζει μια από τις μεγαλύτερες οικογένειες λέξεων με τη βοήθεια της σύνθεσης π.χ. οδογέφυρα, οδοδείκτης, οδοιπόρος, οδοκαθαριστής, οδομαχία, οδόσημο, οδόστρωμα, οδοστρωτήρας, οδόφραγμα, δίοδος, διέξοδος, είσοδος, έξοδος, κάθοδος, άνοδος, πάροδος, μέθοδος, περίοδος, σύνοδος κ.ά.
  • κοινό (ό,τι ανήκει σε πολλούς):κοινότητα, κοινόβιο, κοινόχρηστα, κοινοτικός, κοινολογώ, κοινωνικοποίηση, κοινοβούλιο, κοινοποίηση

ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ

  1. Αριθμητικά Επίθετα και Αριθμητικά Ουσιαστικά



Λήψη αρχείου

  1. Κλίση θηλυκών ουσιαστικών σε –η και –ος
  2. Ποιες λέξεις ή φράσεις δηλώνουν τόπο;
  3. Ελλειπτικές Προτάσεις



Λήψη αρχείου

ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑ

ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΛΟΓΟΥ

  1. Πώς περιγράφουμε ένα κτίσμα;
  2. Ποιος είναι ο ρόλος του επιθέτου σε ένα περιγραφικό κείμενο;
  3. Αγγελίες

ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ 2ης ΕΝΟΤΗΤΑΣ – ΓΛΩΣΣΑ ΣΤ΄

ΕΝΟΤΗΤΑ 4-ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Οικογένεια λέξεων:

  • Υπερθετικός βαθμός με σύνθετες λέξεις (όλος, θεός, κατά, πέντε, τρις + επίθετο => θεονήστικος, ολόφρεσκος κτλ.)

ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ

  1. Πώς σχηματίζουμε την προστακτική σύνθετων ρημάτων;
  2. Πώς σχηματίζουμε τα παραθετικά επιθέτων και επιρρημάτων;
  3. Αντώνυμα (αντίθετα) επιθέτων

ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟ

  1. Γενικά για τις προτάσεις
  2. Πώς χρησιμοποιούμε τις αποτελεσματικές προτάσεις;
  3. Οι υποθετικές προτάσεις
  4. Έναρθρα και Άναρθρα ουσιαστικά

ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑ

  1. Οι καταλήξεις της προστακτικής
  2. Πώς χρησιμοποιούμε τα διαλυτικά;

ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΛΟΓΟΥ

  1. Πώς δίνουμε οδηγίες για μια συνταγή;
  2. Πώς η διαφήμιση ενημερώνει και προσπαθεί να πείσει τον καταναλωτή για το προϊόν που διαφημίζεται;
  3. Εκφράσεις και Συμφράσεις

ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ 4ης ΕΝΟΤΗΤΑΣ – ΓΛΩΣΣΑ ΣΤ΄

ΕΝΟΤΗΤΑ 6-Η ΖΩΗ ΣΕ ΑΛΛΟΥΣ ΤΟΠΟΥΣ

ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ

  • Ποιος είναι ο ρόλος του Ενεστώτα σε ένα κείμενο που πληροφορεί / περιγράφει;

ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟ

  1. Αιτιολογικές προτάσεις
  2. Τοπικοί προσδιορισμοί : τοπικά επιρρήματα  – Φράσεις με προθέσεις



Λήψη αρχείου

ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑ

  • -τε ή –ται / -με ή -μαι

ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΛΟΓΟΥ

  1. Με ποιον τρόπο προσπαθούμε να πείσουμε κάποιον;
  2. Πώς δίνουμε πληροφορίες για μια χώρα;
  3. Πώς δίνουμε πληροφορίες για έναν τόπο που έχουμε επισκεφθεί;

ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ 6ης ΕΝΟΤΗΤΑΣ – ΓΛΩΣΣΑ ΣΤ΄

 

ΕΝΟΤΗΤΑ 7-Η ΖΩΗ ΕΞΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΟΛΗ

ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ
  1. Πώς κλίνονται τα επίθετα σε -ης, -ης, -ες;
  2. Πώς χρησιμοποιούνται οι κλιτές μετοχές σε -μένος, -μένη, -μένο;
  3. Πώς χρησιμοποιούμε τον Ενεστώτα και τον Αόριστο;

ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟ

  1. Πώς μετατρέπουμε τις ονοματικές σε ρηματικές φράσεις και αντίστροφα;
  2. Πώς ξεχωρίζουμε μια απλή από μια επαυξημένη πρόταση;

ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΛΟΓΟΥ

  1. Πώς παρουσιάζουμε πληροφορίες για ένα γεγονός που συνέβη;
  2. Πώς περιγράφουμε χώρους που μας κάνουν να νιώθουμε έντονα συναισθήματα;
  3. Πώς μιλάμε κυριολεκτικά ή μεταφορικά για κάτι;
  4. Πώς περιγράφουμε μια σειρά από πράξεις;
  5. Πώς κάνουμε μια περίληψη;

ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ

  • Προστακτική και Υποτακτική

ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟ

  1. Πώς χρησιμοποιούμε τις εξαρτημένες προτάσεις που εισάγονται με το «να»
  2. Επιρρηματικές, Ονοματικές, Τελικές , Βουλητικές προτάσεις

ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑ

  1. Πώς γράφονται οι καταλήξεις της προστακτικής : -είστε, -ήστε, -ίστε
  2. Λέξεις ξένης προέλευσης



Λήψη αρχείου

ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΛΟΓΟΥ

  1. Πότε χρησιμοποιούμε Προστακτική και πότε Υποτακτική;
  2. Πώς δίνουμε οδηγίες για μια συσκευή ή παιχνίδι;
  3. Πώς δίνουμε πληροφορίες και οδηγίες για το διαδίκτυο;
  4. Πώς φτιάχνουμε μια αφήγηση; / Ποια πρόσωπα και ποιους χρόνους χρησιμοποιούμε;

ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ

  1. Αντωνυμίες
  2. Συνώνυμα / Αντώνυμα
  3. Ομόηχες ή ομώνυμες
  4. Ποια ρήματα σχηματίζονται όπως στα αρχαία ελληνικά;



Λήψη αρχείου

ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟ

  1. Πώς βρίσκουμε το Υποκείμενο, το Ρήμα και τα συμπληρώματά του;
  2. Ρήματα: Μεταβατικά, Αμετάβατα, Συνδετικά, Απρόσωπα
  3. Ποιος είναι ο ρόλος των χρονικών και τοπικών προσδιορισμών;

ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑ

  • Πότε δύο λέξεις γράφονται σε μία;



Λήψη αρχείου

ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΛΟΓΟΥ

  1. Πώς διηγούμαστε κάτι που μας συμβαίνει;
  2. Περιγραφή τρόπων συμπεριφοράς που ταιριάζουν σε συγκεκριμένες περιστάσεις (κανόνες)
  3. Πώς κάνουμε μια έρευνα;
ΕΝΟΤΗΤΑ 11-ΣΥΓΓΕΝΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ

Οικογένεια λέξεων:

  • Οίκος +… (οικογένεια,, κατοικία, συνοικία, κτλ.)
  • Σύνθετες με συν +… (συγγενείς, συμμαθητής κτλ.) (10η ενότητα)



Λήψη αρχείου

  • Παιδί (παιδαγωγικός, παιδίατρος, κτλ.)
  • Μητέρα (μητρόπολη, μητριαρχία, κτλ.)

ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ

  • Χρονική αντικατάσταση ρημάτων



Λήψη αρχείου

ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟ

  1. Πώς λειτουργεί η γενική πτώση;
  2. Πώς συνδέονται οι προτάσεις μεταξύ τους; (παρατακτική, υποτακτική σύνδεση και ασύνδετο σχήμα)
  3. Ποια είναι τα είδη των εξαρτημένων προτάσεων;
  4. Πώς συνδέονται δύο προτάσεις που έχουν αντίθετο νόημα;

ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑ

ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΛΟΓΟΥ

  • Πώς περιγράφουμε ένα πρόσωπο;
ΕΝΟΤΗΤΑ 13-ΤΡΟΠΟΙ ΖΩΗΣ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ

Οικογένεια λέξεων:

  • Ροή (διαρροή, εισροή, κτλ.)
  • Βάση (πρόσβαση, διάβαση, έκβαση κτλ.)
  • Έργο (ανεργία, εργοδότης, εργάτης κτλ.)

ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑ

Οι σύνθετες λέξεις της νέας ελληνικής σχηματίζονται με δύο τρόπους:

α) Mε την προσθήκη στην αρχή της λέξης ενός μορφολογικού στοιχείου, που ονομάζεται αχώριστο μόριο ή πρόθημα, με μια διαδικασία που ονομάζεται προθηματοποίηση.

β) Mε την ένωση δύο ή περισσότερων λέξεων.

  • Σχηματισμός επιθέτων όπως στα αρχαία

Επίθετα σε:  –υς, -εία, -υ,        – ής, – ής, –ές       –ων, ούσα, -ον

ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟ

  1. Πώς μετατρέπουμε τον ευθύ σε πλάγιο λόγο;
  2. Πώς ενώνονται οι προτάσεις μεταξύ τους;

ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΛΟΓΟΥ

  1. Πώς παίρνουμε πληροφορίες κάνοντας ερωτήσεις;
  2. Περιγραφή μιας προσωπικής εμπειρίας
  3. Πώς φτιάχνουμε μια εικονογραφημένη ιστορία;
ΕΝΟΤΗΤΑ 15-ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ-ΘΕΑΤΡΟ

ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ

  1. Πότε και πώς χρησιμοποιούμε την παρομοίωση και τη μεταφορά;
  2. Συνώνυμες Λέξεις
  3. Επίθετο πολύς – πολλή – πολύ
  4. Διάκριση Επιθέτου και Επιρρήματος πολύ

ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟ

  1. Επιθετικοί Προσδιορισμοί
  2. Ποιος είναι ο ρόλος των χρονικών προσδιορισμών;

ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑ

ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΛΟΓΟΥ

  1. Πώς παρουσιάζουμε και σχολιάζουμε ένα καλλιτεχνικό θέαμα (ταινία) αναλυτικά και περιληπτικά;
  2. Πώς φτιάχνουμε ενημερωτικά κείμενα για μια εκδήλωση (ανακοίνωση, αφίσα, προσκλήσεις, πρόγραμμα);

Οικογένεια λέξεων:

Πράττω (άπραγος, πραγματοποιώ, απραγματοποίητο, διαπράττω κτλ.)

Πράττω = κάνω, εκτελώ, ενεργώ, καταγίνομαι με κάτι.

Συγγενικές λέξεις (πραγματεία. πράξη. πραγματεύομαι, πραμάτεια, κ.ά.)



Λήψη αρχείου

ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ

  • Ποια ρήματα σχηματίζονται όπως στα αρχαία ελληνικά;



Λήψη αρχείου

ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟ

  1. Πώς ξεχωρίζουμε την ενεργητική από την Παθητική σύνταξη;



Λήψη αρχείου

  1. Πώς ξεχωρίζουμε τα μεταβατικά από τα αμετάβατα, καθώς και τα ρήματα που παίρνουν αντικείμενο από αυτά που παίρνουν κατηγορούμενο;
  2. Αιτιολογικές προτάσεις

ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΛΟΓΟΥ

  1. Πώς αφηγούμαστε μια ιστορία;
  2. Περίληψη
  3. Πώς κάνουμε έναν απολογισμό (για όσα είδαμε, ακούσαμε, μάθαμε και αισθανθήκαμε) μετά από επίσκεψη σε κάποιο χώρο;
  4. Πώς πείθουμε κάποιον, δικαιολογώντας αυτά που λέμε;
  5. Πώς επιλέγουμε τις πληροφορίες που χρειαζόμαστε από ενημερωτικά κείμενα;
ΕΝΟΤΗΤΑ 17-ΠΟΛΕΜΟΣ ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ

ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ

  1. Τι είναι η αύξηση; (εσωτερική-συλλαβική-φωνηεντική)
  2. Πώς σχηματίζεται ο αόριστος οριστικής σε ρήματα με εσωτερική αύξηση;



Λήψη αρχείου

ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟ

  1. Απρόσωπα ρήματα
  2. Τελικές και αποτελεσματικές προτάσεις
  3. Πώς γίνεται μια επαυξημένη πρόταση απλή και το αντίστροφο;

ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑ

  1. Παραγωγή και σύνθεση λέξεων
  2. Σύνθετες με προθέσεις – αντί +, δια +, από +, εν +, συν +, προ +, εκ +… , υπό + … (εκπαιδεύομαι, αντιμετωπίζω κτλ.)

ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΛΟΓΟΥ

  • Με ποιον τρόπο προσπαθούμε να πείσουμε κάποιον για την άποψή μας;

ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ 17ης ΕΝΟΤΗΤΑΣ – ΓΛΩΣΣΑ ΣΤ΄