Μόλις ολοκληρώθηκαν οι Πανελλήνιες Εξετάσεις και φέτος. Καθώς απ’ τη μια τυγχάνω Εκπαιδευτικός ενώ απ’ την άλλη πρόκειται για μια περίοδο του έτους που τραβούσε το ενδιαφέρον μου από πολύ νωρίς στη ζωή, κάθε χρόνο τέτοια εποχή τυρβάζω γενικώς περί Παιδείας. Τούτη τη χρονιά την προσοχή αρχικά τράβηξε ένα προτεινόμενο θέμα εξετάσεων στο μάθημά μου την Πληροφορική. Κάποιος συνάδελφος, κάπου στη χώρα, λίγο πριν αρχίσουν οι εξετάσεις, πρότεινε στους μαθητές της Γ’ Λυκείου το εξής:
Να γράψετε στο τετράδιό σας τον αριθμό του κάθε κενού ((1)…(5)) και δίπλα τι θα πρέπει να συμπληρωθεί ώστε το τμήμα ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ στα αριστερά να δημιουργεί τον Π[5,5] πίνακα στα δεξιά.
ΓΙΑ Ι ΑΠΟ .(1). ΜΕΧΡΙ .(2). Π[.(3). , .(4).] ← .(5). ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ |
|
Πιστεύω πως οι περισσότεροι Πληροφορικοί της Εκπαίδευσης θα συμφωνήσουν ότι πρόκειται για αρκετά απαιτητικό πρόβλημα, το οποίο μάλλον θα απογοήτευε όσους υποψηφίους δεν θα μπορούσαν να το λύσουν. Τους περισσότερους δηλαδή της εν λόγω Ομάδας Προσανατολισμού. Μια απογοήτευση που θα βίωναν μια δυο βδομάδες πριν κληθούν να συναγωνιστούν συμμαθητές τους σε μια απ’ τις –ενδεχομένως- πλέον κρίσιμες δοκιμασίες της ζωής τους.
Αντίστοιχη απογοήτευση μάλλον θα βίωναν μαθητές των οποίων ο καθηγητής Μαθηματικών επέλεγε ένα πρόβλημα απ’ το βιβλίο «Πώς να το λύσω» του G. Polya όπως το ακόλουθο:
Προσδιορίστε το m ώστε η εξίσωση του x:
x4-(3m+2)x2+m2=0
να έχει τέσσερις (4) πραγματικές ρίζες που να σχηματίζουν αριθμητική πρόοδο.
Αντίστοιχα, υποθέτω ότι και σε υποψηφίους των λεγόμενων Ανθρωπιστικών Σπουδών συχνά θα προτείνονται δύσκολα θέματα, αλλά ας παραμείνω (προς το παρόν) στα «του οίκου μας». Προκύπτει λοιπόν το ερώτημα: Τι είδους μόρφωση θέλουμε να παίρνουν οι νέοι μας; Τι πρέπει να γνωρίζει και πόσο καλά ο απόφοιτος του Λυκείου ή του ΕΠΑΛ; Ποια άραγε πρέπει να είναι η –ποσοτική- αναλογία γνώσεις/δεξιότητες; Το εν λόγω κλάσμα θέλουμε να είναι μεγαλύτερο ή όχι της μονάδος;
Βλέποντας κανείς τις πρόσφατες πολιτικές αποφάσεις με την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής στις Πανελλήνιες, την τράπεζα θεμάτων σε Λύκεια και ΕΠΑΛ (“τράπεζα” στην οποία απαντώνται και θέματα όπως τα παραπάνω), σε συνδυασμό με την κλίση σε όλες τις πτώσεις του ουσιαστικού “αριστεία” από το Υπουργείο Παιδείας και τα ΜΜΕ, οδηγούμαστε στο συμπέρασμα ότι -μάλλον- η Πολιτεία επιδιώκει τη μεγιστοποίηση του παραπάνω κλάσματος. Το επιθυμητό δηλαδή είναι οι νέοι να έχουν υψηλού επιπέδου μόρφωση, όχι απαραίτητα πολύ πλατιά, αλλά σίγουρα βαθιά. Για οικονομία χώρου θα χρησιμοποιήσω ένα παράδειγμα. Λέγαν παλιότερα, επαναλαμβάνουν και σήμερα οι σχεδιαστές των Προγραμμάτων Σπουδών: Ας μη μαθαίνουν τίποτε τα παιδιά για τη φύση του φωτός. (Ποιες οι θεωρίες περί αυτής; Είναι π.χ. κύμα ή σωματίδιο; ) Αρκεί να ξέρουν “απ’ έξω κι ανακατωτά” όλους τους τύπους της Οπτικής, να είναι μ’ άλλα λόγια “άριστοι” στον υπολογισμό των γωνιών ανάκλασης, διάθλασης, να ξέρουν τι είναι συμβολή κλπ. Ή ας πούμε στη Γεωμετρία: Εξαντλούμε τους μαθητές της Β’ Λυκείου στις μετρικές σχέσεις, αλλά τους αφήνουμε να νιώθουν εντελώς ανίκανοι μπροστά σ’ ένα τυπικό πρόβλημα απόδειξης.
Αυτή η επιλογή φαίνεται να διαποτίζει όλο το Εκπαιδευτικό μας σύστημα τουλάχιστον απ’ τα μέσα του 20ου αιώνα. Απ’ την εποχή που οι μαθητές του “Κλασικού” (Γυμνασίου) γνώριζαν μεν να κλίνουν άψογα το “πατρίς” (και στον δυϊκό αριθμό), αλλά αγνοούσαν π.χ. το νόημα του Σωκρατικού “[…] ἀπάντων τιμιώτερόν ἐστιν ἡ Πατρὶς […]”. Και ίσως η παραπάνω λογική να μην είναι και λανθασμένη. Όμως δεν θα κρίνω αυτό τώρα. Αντιθέτως αναρωτιέμαι: Μα πράγματι ενδιαφέρονται οι του Υπουργείου Παιδείας για τη μεγιστοποίηση του κλάσματος γνώσεις/δεξιότητες; Έστω και μόνο με αύξηση του αριθμητή;
Μάλλον όχι. Η αίσθηση του γράφοντα είναι πως -καλώς ή κακώς- ούτε αυτό ισχύει. Διότι, πώς να μεγαλώσει το κλάσμα όταν ο παρονομαστής (δεξιότητες) μεγεθύνεται; Ήδη από πέρυσι έχουν εισαχθεί τα λεγόμενα “Εργαστήρια Δεξιοτήτων” (http://www.iep.edu.gr/el/psifiako-apothetirio/skill-labs) σε σχεδόν όλο το εύρος της Εκπαίδευσης: Απ’ το Νηπιαγωγείο (!) ως το Λύκειο. Δεν αποκλείεται σύντομα να τα δούμε και στην Τριτοβάθμια. Σε κάποια Τμήματα νομίζω ήδη υπάρχουν εργαστήρια εκμάθησης εφαρμογών “αυτοματισμού γραφείου”.
Και τι είναι οι δεξιότητες (skills); Στο μυαλό μου έρχονται λέξεις και φράσεις όπως: Πλέξιμο, κλάδευση, οδήγηση αυτοκινήτου, δακτυλογράφηση, μαγειρική, συνεννόηση σε μια ξένη γλώσσα, πλοήγηση στο διαδίκτυο κ.α. Φαίνεται λοιπόν (και στην ιστοσελίδα του ΙΕΠ) πως επιθυμούμε διακαώς να αποκτούν και τέτοιες οι νέοι μας. Δεδομένου όμως ότι ο χρόνος στο σχολείο είναι συγκεκριμένος, κάθε αυξομείωση του ενός μεγέθους (γνώσης ή δεξιότητας) επηρεάζει αντίστροφα το άλλο. Μάλιστα ο γράφων είχε την ευκαιρία να σχολιάσει περισσότερο το θέμα “skills” στο κοντινό παρελθόν: https://bit.ly/3NVp5Zb Εν ολίγοις, στο άρθρο εκείνο γράφαμε ότι περισσότερες δεξιότητες σημαίνει λιγότερη γνώση και το ανάποδο. Κι εδώ ξανατονίζουμε πως όταν μιλάμε για γνώσεις στην Ελλάδα, εννοούμε εμβάθυνση ως το μη περαιτέρω σε πολύ συγκεκριμένα “τμήματα” της κάθε Επιστήμης. Γενικά λέξεις όπως πλατιά και εγκύκλια (μόρφωση) δεν είναι αρεστές απ’ όσους χαράσσουν την εκπαιδευτική μας πολιτική.
Τι προσφέρουμε λοιπόν οι της Εκπαίδευσης στα παιδιά σήμερα; Απ’ τη μια βαθιές και λεπτομερείς μεν, αποσπασματικές δε, γνώσεις· κι απ’ την άλλη: Δεξιότητες. Χώρια που στην προσπάθειά μας να εντρυφήσουν οι νέοι όσο περισσότερο γίνεται σ’ αυτά τα ελάχιστα ψήγματα γνώσης που παίρνουν, συχνά τους αποθαρρύνουμε (θυμίζω την εισαγωγή του παρόντος κειμένου) και τους στρέφουμε είτε προς τις δεξιότητες (ως κάτι απλούστερο), είτε ακόμη και εκτός εκπαίδευσης! Πιο γλαφυρά: Με το να ζητάμε π.χ. από έναν 17χρονο να προγραμματίζει σε Assembly ή να βρίσκει (χωρίς υπολογιστή) τον αντίστροφο ενός πίνακα 5×5, αν δεν τον διώχνουμε εντελώς απ’ το σχολείο, σίγουρα τον οδηγούμε μακριά απ’ την Επιστήμη και την αληθινή γνώση.
Κι εδώ πραγματικά ανησυχώ: Μήπως αυτός ακριβώς είναι ο σκοπός κάποιων;