Σχέδιο μαθήματος
Σκοποθεσία
- να εξετάσουν θέματα που απασχολούν την ελληνική και παγκόσμια λογοτεχνία και να παρατηρήσουν ομοιότητες και αλλάγες
- να συνειδητοποιήσουν την αλληλεπίδραση των κειμένων με το ιστορικό πλάισιο
- να εντοπίσουν κι άλλα θέματα εκτός του κεντρικού θέματος /να εντοπίσουν το γενικό θέμα
- να εξετάσουν τους ανθρώπινους τύπους
- να εντοπίσουν το κοινωνικό ,ιστορικό, πολιτισμικό πλαίσιο
- να διερευνούν κοινωνικά στερεότυπα
- να γνωρίσουν αφηγηματικούς τρόπους, αφηγηματικές τεχνικές
- να εντοπίζουν το αυτοβιογραφικό στοιχείο και να καταλάβουν ότι ο συγγραφέας δεν ταυτίζεται με τον αφηγητή ή κάποιον ήρωα
- να γνωρίσουν τα χαρακτηριστικά της ποίησης
- να γνωρίσουν λογοτεχνικά ρεύματα και να κατανοήσουν οτι τα λογοτεχνικά ρεύματα σχετίζονται με την εποχής τους.
Δεξιότητες
- να αναλύουν λογοτεχνικό ήρωα
- να σχολιάζουν κοινωνικές παραμέτρους που προσδιορίζουν την υποκειμενικότητα των ηρώων
- να εντοπίζουν τη φωνή /φωνές
- να ανιχνεύουν αφηγηματικές τεχνικές και να προσδιορίζουν το ρόλο τους στο νόημα του κειμένου
- να προσδιορίζουν το ρόλο του χώρου ,χρόνου της ιδεολογίας της εποχής
- να εντοπίζουν ομοιότητες ή διαφορές στα κείμενα
- να συγκρίνουν το λογοτεχνικό λόγο με άλλους λόγους όπως ο δημοσιογραφικός ή ο επιστημονικός
- να ανιχνεύουν κοινωνικά στερεότυπα και να ελεγχουν αν το κείμενο τα ανατρέπει ή τα αναπαράγει
- να συνδέουν τις παρατηρήσεις τους από τα κείμενα με έργα άλλων τεχνών ή με την εμπειρία τους από την καθημερινή ζωή
- να διακρίνουν τα χαρακτηριστικά των ποιημάτων
- να διακρίνουν χαρακτηριστικά λογοτεχνικών κινημάτων
- να αισθάνονται το ρυθμό του στίχου
- να είναι ανοικτοι στην πολυσημία του ποιητικού λόγου
- να πειραματίζονται με τισ δυναντότητες της γλώσσας και τους συνειρμούς
Περιεχόμενο
Αναφέρουμε τα κείμενα που πρόκειται να επεξεργαστούν οι μαθητές .
Δραστηριότητες
- αναζήτηση διαφόρων κειμενικών ειδών που αναφέρονται στο θέμα
- συνεξέταση δύο κειμένων με άξονα παρατήρησης ένα ή περισσότερα από τα υποθέματα
- σύγκριση ρόλων , σχέσεων σε κείμενα της ίδιας ή διαφορετικής εποχής
- σύγκριση διαφορετικών κειμενικών ειδών (λογοτεχνικά ,δημοσιογραφικά )
- επισήμανση της οπτικής γωνίας
- αλλαγή του αφηγητή της ιστορίας
- συγγραφή ερευνητικών εργασιών για ένα θέμα
- συνεργασία με σχολεία του εξωτερικού για συγκριτική εξέταση του θέματος στη λογοτεχνία άλλων χωρών
- δραματοποίηση σκηνών που παρουσιάζουν εσωτερικές ή εξωτερικές συγκρούσεις , διλήμματα
- σύγκριση έργου και μεταφοράς του στον κινηματογράφο
- παρουσίαση των εργασιών στην ομάδα , στην τάξη σε ιστολόγιο
- συγγραφή κειμένου για οπισθόφυλλο βιβλίου με σκοπό να προσελκύσει έφηβους αναγνώστες
- ταύτιση με κάποιον ήρωα και συγγραφή σελίδων του ημερολογίου του ή επστολών του
- έρευνα σε λεξικό λογοτεχνικών όρων
- κατασκευή πίνακα με τα χαρακτηριστικά του κάθε κινήματος
- δημιουργία συστάδων ποιημάτων με κοινά χαρακτηριστικά
- σύγκριση ποιημάτων
- αναζήτηση ποιητικών και καθημερινών λέξεων και κατασκευή πίνακα
- εντοπισμός του άλογου στοιχείου
- ανίχνευση συμβόλων σε ποιήματα και κατάταξη σε κατηγορίες
- μεταγραφή ποιήματος σε πεζό ή το αντίστροφο
- σύνθεση ποιήματος
- συγγραφή κατά ομάδες υπερρεαλιστικού ποιήματος
- ακρόαση μελοποιημένων ποιημάτων
- εκφραστική ανάγνωση
- συγγραφή κριτικής
- μετατροπή του αφηγηματικού κειμένου σε θεατρικό
Αξιολόγηση
- Να μπορούν να περιγράφουν ένα λογοτεχνικό χαρακτήρα σε σχέση με την εποχή του και να μπορούν να αιτιολογούν την αποψή τους παραπέμποντας στο κείμενο
- Να αναγνωρίζουν το γενικό θέμα του κειμένου και τα υποθέματα
- Να εκφέρουν άποψη για τα κείμενα συνδέοντας τα με την καθημερινότητα τους
- να συγκρίνουν κείμενα με ταινίες
- να αξιοποιούν γραπτές ή ψηφιακές πηγές
- να συγγράφουν ερευνητικές εργασίες
- να συζητούν στην τάξη τεκμηριώνοντας τις απόψεις τους
- να αναγνωρίζουν βασικά χαρακτηριστικά πεζογραφίας και ποίησης
- να γνωρίζουν βασικά χαρακτηριστικά λοοτεχνικών ρευμάτων
- να γνωρίζουν σημαντικούς συγγραφείς ή ποιητές
