Feed
Άρθρα
Σχόλια

Σχέδιο μαθήματος

Σκοποθεσία

  • να εξετάσουν θέματα που απασχολούν την ελληνική και παγκόσμια λογοτεχνία και να παρατηρήσουν ομοιότητες και αλλάγες
  • να συνειδητοποιήσουν την αλληλεπίδραση των κειμένων με το ιστορικό πλάισιο
  • να εντοπίσουν κι άλλα θέματα εκτός του κεντρικού θέματος /να εντοπίσουν το γενικό θέμα
  • να εξετάσουν τους ανθρώπινους τύπους
  • να εντοπίσουν το κοινωνικό ,ιστορικό, πολιτισμικό πλαίσιο
  • να διερευνούν κοινωνικά στερεότυπα
  • να γνωρίσουν αφηγηματικούς τρόπους, αφηγηματικές τεχνικές
  • να εντοπίζουν το αυτοβιογραφικό στοιχείο και να καταλάβουν ότι ο συγγραφέας δεν ταυτίζεται με τον αφηγητή ή κάποιον ήρωα
  • να γνωρίσουν τα χαρακτηριστικά της ποίησης
  • να γνωρίσουν λογοτεχνικά ρεύματα και να κατανοήσουν οτι τα λογοτεχνικά ρεύματα σχετίζονται με την εποχής τους.

Δεξιότητες

  • να αναλύουν λογοτεχνικό ήρωα
  • να σχολιάζουν κοινωνικές παραμέτρους που προσδιορίζουν την υποκειμενικότητα των ηρώων
  • να εντοπίζουν τη φωνή /φωνές
  • να ανιχνεύουν αφηγηματικές τεχνικές και να προσδιορίζουν το ρόλο τους στο νόημα του κειμένου
  • να προσδιορίζουν το ρόλο του χώρου ,χρόνου της ιδεολογίας της εποχής
  • να εντοπίζουν ομοιότητες ή διαφορές στα κείμενα
  • να συγκρίνουν το λογοτεχνικό λόγο με άλλους λόγους όπως ο δημοσιογραφικός ή ο επιστημονικός
  • να ανιχνεύουν κοινωνικά στερεότυπα και να ελεγχουν αν το κείμενο τα ανατρέπει ή τα αναπαράγει
  • να συνδέουν τις παρατηρήσεις τους από τα κείμενα με έργα άλλων τεχνών ή με την εμπειρία τους από την καθημερινή ζωή
  • να διακρίνουν τα χαρακτηριστικά των ποιημάτων
  • να διακρίνουν χαρακτηριστικά λογοτεχνικών κινημάτων
  • να αισθάνονται το ρυθμό  του στίχου
  • να είναι ανοικτοι στην πολυσημία του ποιητικού λόγου
  • να πειραματίζονται με τισ δυναντότητες της γλώσσας και τους συνειρμούς

Περιεχόμενο

Αναφέρουμε τα κείμενα που πρόκειται να επεξεργαστούν οι μαθητές .

Δραστηριότητες

  • αναζήτηση διαφόρων κειμενικών ειδών που αναφέρονται στο θέμα
  • συνεξέταση δύο κειμένων με άξονα παρατήρησης ένα ή περισσότερα από τα υποθέματα
  • σύγκριση ρόλων , σχέσεων σε κείμενα της ίδιας ή διαφορετικής εποχής
  • σύγκριση διαφορετικών κειμενικών ειδών (λογοτεχνικά ,δημοσιογραφικά )
  • επισήμανση της οπτικής γωνίας
  • αλλαγή του αφηγητή της ιστορίας
  • συγγραφή ερευνητικών εργασιών για ένα θέμα
  • συνεργασία με σχολεία του εξωτερικού για συγκριτική εξέταση του θέματος στη λογοτεχνία άλλων χωρών
  • δραματοποίηση σκηνών που παρουσιάζουν εσωτερικές ή εξωτερικές συγκρούσεις , διλήμματα
  • σύγκριση έργου και μεταφοράς του στον κινηματογράφο
  • παρουσίαση των εργασιών στην ομάδα , στην τάξη σε ιστολόγιο
  • συγγραφή κειμένου για οπισθόφυλλο βιβλίου με σκοπό να προσελκύσει έφηβους αναγνώστες
  • ταύτιση με κάποιον ήρωα και συγγραφή σελίδων του ημερολογίου του ή επστολών του
  • έρευνα σε λεξικό λογοτεχνικών όρων
  • κατασκευή πίνακα με τα χαρακτηριστικά του κάθε κινήματος
  • δημιουργία συστάδων ποιημάτων με κοινά χαρακτηριστικά
  • σύγκριση ποιημάτων
  • αναζήτηση ποιητικών και καθημερινών λέξεων και κατασκευή πίνακα
  • εντοπισμός του άλογου στοιχείου
  • ανίχνευση συμβόλων σε ποιήματα και κατάταξη σε κατηγορίες
  • μεταγραφή ποιήματος σε πεζό ή το αντίστροφο
  • σύνθεση ποιήματος
  • συγγραφή κατά ομάδες υπερρεαλιστικού ποιήματος
  • ακρόαση μελοποιημένων ποιημάτων
  • εκφραστική ανάγνωση
  • συγγραφή κριτικής
  • μετατροπή του αφηγηματικού κειμένου σε θεατρικό

Αξιολόγηση

  • Να μπορούν να περιγράφουν ένα λογοτεχνικό χαρακτήρα σε σχέση με την εποχή του  και να μπορούν να αιτιολογούν την αποψή τους παραπέμποντας στο κείμενο
  • Να αναγνωρίζουν το γενικό θέμα του κειμένου και τα υποθέματα
  • Να εκφέρουν άποψη για τα κείμενα συνδέοντας τα με την καθημερινότητα τους
  • να συγκρίνουν κείμενα με ταινίες
  • να αξιοποιούν γραπτές ή ψηφιακές πηγές
  • να συγγράφουν ερευνητικές εργασίες
  • να συζητούν στην τάξη  τεκμηριώνοντας τις απόψεις τους
  • να αναγνωρίζουν βασικά χαρακτηριστικά πεζογραφίας και ποίησης
  • να γνωρίζουν βασικά χαρακτηριστικά λοοτεχνικών ρευμάτων
  • να γνωρίζουν σημαντικούς συγγραφείς ή ποιητές

Σελίδες: 1 2 3 4 5

Άνοιγμα μενού
Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων