Η μέθοδος project
Πριν την ανάγνωση
Η φάση αυτή είναι εισαγωγική και πολύ σημαντική γιατί εισάγει τους μαθητές στο θέμα και τους φέρνει σε επαφή με τα κείμενα . Ο
σκοπός της είναι να δώσει κίνητρα για την ανάγνωση , να πλουτίσει το γνωστικό και πολιτισμικό ορίζοντα των μαθητών,
και να δημιουργήσει προβληματισμούς .
Σ’ αυτή τη φάση εισαγάγουμε τους μαθητές είτε στο θέμα της διδακτικής ενότητας επιστρατεύοντας τα προσωπικά τους
βιώματα, τις προηγούμενες γνώσεις τους (σχολικές και εξωσχολικές) και τις εμπειρίες τους.
Τα κείμενα που χρησιμοποιούμε σε αυτή τη φάση είναι συνήθως μη λογοτεχνικά (επιστημονικά, πληροφοριακά,
δημοσιογραφικά, οπτικά, ηλεκτρονικά) αλλά και μικρά λογοτεχνικά κείμενα (μικρά διηγήματα, αποσπάσματα από
μεγαλύτερα πεζά, ποιήματα) που διαβάζονται μέσα στηντάξη .
Ανάγνωση -παρουσίαση
Οι μαθητές διαβάζουν μεγαλύτερα κείμενα (συστάδες ποιημάτων, διηγήματα, κεφάλαια από μυθιστορήματα
και, στο τέλος, ολόκληρα βιβλία) στο σπίτι τους.
Η τάξη χωρίζεται σε ομάδες και κάθε ομάδα αναλαμβάνει να διαβάσει και να παρουσιάσει ένα
διαφορετικό κείμενο.
Κάθε ομάδα μπορεί να αναλάβει ένα ή περισσότερα κείμενα που να ταιριάζουν στις δυνατότητές της και
στις επιθυμίες της. Οι μαθητές αλληλοβοηθούνται και συνεργάζονται : άλλος μπορεί να κατάλαβε καλύτερα ένα σημείο, άλλος
κάποιο άλλο, ανταλλάσσουν απόψεις και αξιοποιούν τις όποιες ικανότητες έχει ο καθένας.
Οι μαθητές έπειτα παρουσιάζουν τα κείμενα και τις εργασίες τους.
Οι μαθητές επιδιώκουν με τις εργασίες τους να αναπτύξουν αιτιολογημένη και τεκμηριωμένη
προσωπική άποψη γι’ αυτά που διαβάζουν, να αναγνωρίζουν τα διάφορα πολιτισμικά στοιχεία που υπάρχουν στα κείμενα και να
προσδιορίζουν την ιστορικότητά τους.
Να περιγράφουν και να ερμηνεύουν την εποχή, το κοινό και τις συνθήκες παραγωγής ενός έργου, να επισημαίνουν τους
συγκρουόμενους κώδικες συμπεριφοράς και τις αξίες που εκφράζονται από τους ήρωες, να διατυπώνουν προτάσεις και
πιθανές λύσεις για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ήρωες, όσο και για τις επιλογές που πρέπει να πραγματοποιήσουν, να
συγκρίνουν κείμενα (λογοτεχνικά και οπτικοακουστικά, πεζά και ποιητικά) ως προς έναν παράγοντα (π.χ. κοινή θεματική).
Άλλες εργασίες εστιάζουν στην οπτική γωνία από την οποία μιλά ο αφηγητής, στη συγκεκριμένη στάση ζωής στην οποία παραπέμπει
και ζητούν να σχολιάσουν τους διαφορετικούς τρόπους σκέψης, τις διαφορετικές αξίες που καθορίζουν τις συμπεριφορές των ηρώων.
Άλλες εργασίες επικεντρώνονται στην αναζήτηση μορφικών χαρακτηριστικών των κειμένων, ανάλογα με το λογοτεχνικό είδος
στο οποίο ανήκουν ή την τεχνοτροπία που υιοθετούν.
Μετά την ανάγνωση
Σ’ αυτή τη φάση ζητείται από τους μαθητές να γράψουν, ατομικά ή ομαδικά, ένα κείμενο ανάλογο του είδους που διάβασαν, να
κάνουν έρευνα και να γράψουν μια συνθετική εργασία. Στις εργασίες αυτής της φάσης αξιοποιούνται συνήθως μοτίβα,
λογοτεχνικοί χαρακτήρες και επεισόδια από τα βιβλία που διαβάστηκαν αλλά και οι ειδικότερες γνώσεις γύρω από το
λογοτεχνικό είδος ή φαινόμενο που μελέτησαν.
Με τις τελικές αυτές δραστηριότητες, άλλοτε πιο «καλλιτεχνικές» (όπως είναι η συγγραφή ή διασκευή ποιημάτων, θεατρικών έργων)
και άλλοτε πιο «επιστημονικές» (όπως είναι η συγγραφή συνθετικών εργασιών), ολοκληρώνεται η διδακτική ενότητα, δηλ.
το project.
Και στις τρεις φάσεις γίνεται εναλλαγή μεταξύ της μετωπικής διδασκαλίας και της διδασκαλίας σε ομάδες, της ομαδικής και της ατομικής εργασίας ανάλογα με τις ανάγκες της τάξης κάθε φορά, χωρίς να υποτιμάται καμία από αυτές.
