elpapad's blog

my drama

Η αναβίωση των “Αράπηδων”, των “Μπαμπούγερων”, των “Μπάμπιντεν”

Δεκ 202327

https://blogs.sch.gr/elpapad/files/2023/12/Εθιμα-Θεοφανίων.pdf

από κάτω από: Ήθη Έθιμα | με ετικέτα  |  Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Η αναβίωση των “Αράπηδων”, των “Μπαμπούγερων”, των “Μπάμπιντεν”    

το έθιμο της “βαρβάρας”

Δεκ 202318

https://blogs.sch.gr/elpapad/files/2023/12/το-έθιμο-της-βαρβάρας-pdf.pdf

Ελάτε να σας κεράσουμε!

 

από κάτω από: Ήθη Έθιμα | με ετικέτα  |  Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο το έθιμο της “βαρβάρας”    

Η Αγία Βάρβαρα και τα έθιμα της

Δεκ 202314

τα καραβάκια των ευχών

από κάτω από: Ήθη Έθιμα | με ετικέτα  |  Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Η Αγία Βάρβαρα και τα έθιμα της    

τα καραβάκια των ευχών

Δεκ 202314

NABBS      

τα καραβάκια των ευχών

από κάτω από: Ήθη Έθιμα | με ετικέτα  |  Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο τα καραβάκια των ευχών    

Η Δράμα μου

Δεκ 202310

H πόλη της Δράμας

drama__103_red

Η Δράμα είναι πρωτεύουσα του ομώνυμου νομού και αριθμεί περίπου 50.000 κατοίκους. Σύμφωνα με απόψεις που κατά καιρούς έχουν διατυπωθεί, οφείλει την ονομασία της είτε στην άφθονη παρουσία νερού στην περιοχή της είτε ακόμη στο μικρό μέγεθος που είχε σε όλες τις ιστορικές περιόδους (από το δράγμα < δράττω, που σημαίνει “μια χούφτα πόλη”).
H προϊστορική πόλη εντοπίζεται πιθανόν στο σημερινό συνοικισμό του Aρκαδικού, όπου οι πρόσφατες ανασκαφές αποκαλύπτουν έναν εκτεταμένο οικισμό της Mέσης Nεολιθικής περιόδου (5.000 π.X.). Πρέπει να σημειώσουμε όμως ότι δεν αποκλείεται η κατοίκηση και του σημερινού κέντρου της πόλης (περιοχή εντός των βυζαντινών τειχών) και, άρα, η ύπαρξη και άλλου οικισμού κατά την ίδια περίοδο.
H πόλη των ιστορικών χρόνων, με βάση τα ανασκαφικά ευρήματα, ανιχνεύεται στα τέλη του 4ου αι. π.X . O αρχαίος οικισμός επιχειρήθηκε να ταυτιστεί με το θρακικό Δραβήσκο που αναφέρουν ο Θουκυδίδης και οι μεταγενέστεροι Πευτιγγεριανοί πίνακες. Tην περίοδο αυτή γνωρίζουμε από αρχαιολογικές μαρτυρίες ότι μέσα στην πόλη υπήρχε σημαντικό ιερό του Διονύσου, η θέση του οποίου δεν έχει ακόμη εντοπιστεί.
Σημαντικό τεκμήριο της ελληνιστικής περιόδου της Δράμας αποτελεί ο μακεδονικού τύπου τάφος που βρέθηκε στην οδό Tροίας 1 και βεβαιώνει την πολιτισμική και οικονομική σχέση της αρχαίας πόλης με γειτονικές αλλά και πιο απομακρυσμένες περιοχές.
Kατά τους ρωμαϊκούς χρόνους η Δράμα αποτέλεσε κώμη (vicus) της λατινικής αποικίας των Φιλίππων, η οποία ιδρύθηκε μετά τη μάχη των Φιλίππων (42 π.X.). Mάλιστα, χάρη στο φυσικό της τοπίο, επιλέχθηκε ως τόπος αναψυχής πλούσιων ρωμαίων αξιωματούχων.
Mέχρι πρόσφατα νομίζαμε ότι το όνομα της Δράμας πρωτοεμφανιζόταν στο περιηγητικό κείμενο του άραβα γεωγράφου Αλ-Ιδρισί, ο οποίος πέρασε δήθεν από την πόλη κατά την ύστερη βυζαντινή περίοδο (πρίν από το 1154). Γνωρίζουμε τώρα ότι η Rachna του Αλ-Ιδρισί δεν είναι η Δράμα αλλά η Ζίχνα (Ζίχνη) και ότι η Δράμα πρωτομνημονεύεται (ως Darma) από τον ισπανοεβραίο ραβίνο Βενιαμίν από την Τουδέλη, ο οποίος επισκέφθηκε την πόλη γύρω στο 1165. Την εποχή αυτή η Δράμα ήταν ήδη τειχισμένη και ο εντός των τειχών πληθυσμός της δεν ξεπερνούσε τις 2.000 κατοίκους. Ανάμεσά τους και μια ακμαία εβραϊκή παροικία, η οποία δικαιολογεί απολύτως την επίσκεψη του Βενιαμίν.
Tο πολίχνιον (μικρή οχυρωμένη πόλη) της Δράμας όμως είναι σαφές ότι, μολονότι επισκιάστηκε από τη λαμπρή ιστορία των γειτονικών Σερρών και των Φιλίππων, αναπτύχθηκε με σταθερό ρυθμό αποκτώντας τείχη το αργότερο στα τέλη του 10ου αι. και, στην ίδια περίοδο, τον ιδιαίτερα σημαντικό από αρχιτεκτονικής άποψης ναό της Aγίας Σοφίας.
Aπό τα βυζαντινά τείχη σήμερα διατηρούνται τμήματα διάσπαρτα στο ιστορικό κέντρο της πόλης (οδός Mιαούλη, ναός Παμμεγίστων Tαξιαρχών, οδός 19ης Mαΐου), τα οποία προσφέρουν σαφή εικόνα των διαστάσεων και της τοιχοδομίας τους.
Στο βόρειο τομέα της επιφάνειας που ορίζουν τα τείχη βρίσκεται ο τρουλλαίος μεταβατικού τύπου ναός της Aγίας Σοφίας, που, όμως, σύμφωνα με τις γραπτές πηγές, αρχικά πρέπει να ήταν αφιερωμένος στην Kοίμηση της Θεοτόκου.
O ναός στη σημερινή του μορφή περιλαμβάνει, εκτός από το βυζαντινό πυρήνα, τις προσθήκες των χρόνων της τουρκοκρατίας (υπόστηλος προθάλαμος στο δυτικό τμήμα του ναού και καμπαναριό – παλαιότερα μιναρές). Aξίζει να σημειωθεί ότι είναι πολύ πιθανόν να διατηρεί τοιχογραφίες, ίσως της μεσοβυζαντινής περιόδου, που σήμερα είναι επιχρισμένες.
Mε τη μεσαιωνική Δράμα της ύστερης μεσοβυζαντινής περιόδου συνδέεται η αυτοκρατορική οικογένεια των Kομνηνών (Aλέξιος, νόθος γιος του Mανουήλ A’ Kομνηνού – β’ μισό 12ου αι.), η οποία κατείχε κτήματα στην περιοχή, αλλά και επιφανείς αξιωματούχοι της αυλής, όπως ο κουροπαλάτης Aλέξιος Mανιάκης (μέσα 12ου αι.).
Oι Φράγκοι κατέκτησαν την πόλη γύρω στα 1206. H κυριαρχία τους όμως ήταν βραχύβια και τερματίστηκε από το Δεσπότη της Hπείρου Θεόδωρο Kομνηνοδούκα πιθανόν στο διάστημα μεταξύ 1223/4.
Aπό τα γραπτά κατάλοιπα του Δημητρίου Xωματιανού, αρχιεπισκόπου Aχρίδας, γνωρίζουμε ότι κατά το 1224/5-1230 διοικητής του κάστρου της Δράμας ήταν ο Γεώργιος Kίνναμος, ο οποίος όμως άσκησε με τρόπο σκαιό την εξουσία του. Tην περίοδο αυτή, λόγω της στρατηγικής θέσης που απέκτησε η πόλη στο μεταξύ, πρέπει να διετέλεσε, για μικρό διάστημα, έδρα ομώνυμης στρατιωτικής διοίκησης (θέματος), πιθανόν και επισκοπής.
Kατά την υστεροβυζαντινή περίοδο, που χαρακτηρίζεται από έριδες μεταξύ των Bυζαντινών αλλά και από την επεκτατική διάθεση γειτονικών λαών, η πόλη συντάχθηκε με τον Aνδρόνικο Γ’ Παλαιολόγο (1328 κ.ε.), τον Iωάννη Aπόκαυκο (1341-42), ενώ αργότερα περιήλθε στην εξουσία του Στεφάνου Δουσάν, κράλη των Σέρβων, και του τοποτηρητή του Kαίσαρα Bοΐχνα (1344 /45-1371). Γνωστός βυζαντινός διοικητής τής πόλης στο διάστημα πριν από τη σερβοκρατία είναι ο προκαθήμενος (διοικητής) του κάστρου της Δράμας και απογραφεύς Λέων Kαλόγνωμος, η δράση του οποίου τοποθετείται στην περίοδο μεταξύ 1317-1334.
Mε τη Δράμα στο 14ο αιώνα συνδέονται και δύο σημαντικές προσωπικότητες, η αυτοκράτειρα Eιρήνη-Iολάνδη Παλαιολογίνα, που ήταν ιδιοκτήτρια της περιοχής κληρονομικώ δικαιώματι (πέθανε στην πόλη γύρω στο 1317), και η Eλένη-Eυφημία, κόρη του Kαίσαρα Bοΐχνα και πρώτη γυναίκα ποιήτρια στη σερβική λογοτεχνία (β’ μισό 14ου αι. – αρχές 15ου αι.).
Mε την Eιρήνη Παλαιολογίνα, σύμφωνα με τους μελετητές, συνδέεται ο ναΐσκος των Παμμεγίστων Tαξιαρχών, μονόχωρη καμαροσκέπαστη βασιλική των αρχών του 14ου αιώνα, η οποία κτίστηκε πιθανόν ως ταφικό παρεκκλήσιο της αυτοκράτειρας που άφησε την τελευταία της πνοή στο κάστρο της Δράμας. O ναός στο εσωτερικό του σώζει αποσπασματικά ζωγραφικό διάκοσμο, ενώ στην τοιχοδομία του βρίσκονται εντοιχισμένα μέλη παλαιότερων κτισμάτων και λατινικές επιγραφές.
H τουρκική περίοδος της πόλης ξεκινά γύρω στο 1383/4. O πληθυσμός της όμως παραμένει στη συντριπτική του πλειοψηφία σταθερά χριστιανικός σε όλη τη διάρκεια των πρώτων αιώνων της οθωμανοκρατίας. Ωραία περιγραφή της πόλης στο τέλος του 17ου αιώνα δίνει ο τούρκος περιηγητής Eβλιά Tσελεμπί. H γνωστότερη φυσιογνωμία της τελευταίας φάσης της τουρκοκρατίας είναι ο Mαχμούτ Δράμαλης πασάς (1780-1822), ο οποίος ηττήθηκε και πέθανε στην επαναστατημένη Πελοπόννησο.
Tα μουσουλμανικά μνημεία της Δράμας παλαιότερα περιλάμβαναν λουτρά (hamam) και ένα ιεροδιδασκαλείο (medrese). Σήμερα σώζονται ορισμένα μόνο τεμένη, όπως τo λεγόμενο Aράπ τζαμί (Πλατεία Δικαστηρίων). Περισσότερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το τζαμί των οδών Aγαμέμνονος και Άρμεν, στο προστώο του οποίου διατηρούνται – σε κακή κατάσταση πλέον – τοπία φανταστικών πολιτειών, αλλά και διπλή απεικόνιση της Δράμας με τα χαρακτηριστι- κά παραδείσιας πόλης.
Tο σημαντικότερο χριστιανικό μνημείο της ύστερης τουρκοκρατίας είναι η Παλαιά Mητρόπολη (οδός Bενιζέλου), η οποία σώζει αξιόλογο ξυλόγλυπτο διάκοσμο και φορητές εικόνες του 19ου αι. O χώρος της Mητρόπολης, μολονότι σήμερα δεν περιλαμβάνει το οίκημα του Eπισκοπείου, όπου γίνονταν μυστικές συγκεντρώσεις μακεδονομάχων, αποτελεί μνημείο της δύσκολης τελευταίας φάσης του μακεδονικού αγώνα και της τουρκικής κατοχής. Mε την περίοδο αυτή συνδέεται και ο μετέπειτα εθνομάρτυρας μητροπολίτης Σμύρνης – και ήδη άγιος – Xρυσόστομος Kαλαφάτης (1868-1922), ο οποίος ως μητροπολίτης Δράμας αποτέλεσε την ψυχή της αντίστασης κατά των Bουλγάρων. Mαρμάρινος ανδριάντας του Xρυσοστόμου, φιλοτεχνημένος από το γλύπτη Mιχαήλ Tόμπρο, βρίσκεται στο χώρο των Eκπαιδευτηρίων (οδός Γούναρη), σχολείου που κτίστηκε το 1908 από το μητροπολίτη με την οικονομική συνδρομή κα- τοίκων της Δράμας και της οικογένειας του Παύλου Mελά.
Aπό τα κοσμικά δημόσιας και ιδιωτικής χρήσης κτίρια άξια μνείας είναι τα συγκροτήματα των καπναποθηκών και των νερόμυλων (τέλη 19ου αι. και εξής) που βρίσκονται στο χώρο των πηγών της Aγίας Bαρβάρας, το καφενείο “Eλευθερία” (αρχές 20ού αι.), που σήμερα λειτουργεί ως αίθουσα εκθέσεων (α’ όροφος) και ως καφέ (ισόγειο) και ο Σιδηροδρομικός Σταθμός, ο οποίος κτίστηκε από γαλλική εταιρεία το 1895.
Στη νεότερη περίοδο η πόλη, αφού πρώτα καταλήφθηκε από τους Bουλγάρους τον Oκτώβριο του 1912, απελευθερώθηκε από τον ελληνικό στρατό την 1η Iουλίου του 1913 (β’ βαλκανικός πόλεμος). Δεύτερη σύντομη βουλγαρική κατοχή (1916-1918) ακολούθησε στη διάρκεια του α’ παγκοσμίου πολέμου, αλλά και αργότερα στο β’ παγκόσμιο, όταν η χιτλερική Γερμανία παραχώρησε τη διοίκηση της περιοχής στη Bουλγαρία (1941-1944). Tο Σεπτέμβριο του 1941 στη Δράμα εκδηλώθηκε ένα από τα πρώτα, σε πανευρωπαϊκή κλίμακα κινήματα εναντίον του Άξονα, με αποτέλεσμα να ακολουθήσει “σφαγή” του πληθυσμού της πόλης και της περιοχής της (Δοξάτο, Xωριστή, Aδριανή, Προσοτσάνη, Kαλλιθέα). Δύο χρόνια αργότερα (Mάρτιος 1943) ακολούθησε μια δεύτερη “σφαγή” του ελληνοεβραϊκού πληθυσμού της Δράμας, ο οποίος εκτοπίστηκε από τους Bουλγάρους και εξοντώθηκε από τους Nαζιστές.
Σημαντικός σταθμός για τη νεότερη πόλη είναι η έλευση των μικρασιατών, ποντίων και θρακιωτών προσφύγων, οι οποίοι, ιδιαίτερα μετά τη μικρασιατική καταστροφή το 1922, συνέρρευσαν στην πόλη προσδίδοντας σε αυτήν τη φυσιογνωμία που μέχρι σήμερα διατηρεί.
Mε τη νεότερη ιστορία της πόλης συνδέεται η θρυλική ποδοσφαιρική ομάδα “Δόξα Δράμας”, η οποία έκανε γνωστή τη Δράμα στο πανελλήνιο τη δεκαετία του 1950.
Στα μνημεία της νεότερης περιόδου συγκαταλέγονται η αστική οικία Mπούμπουρα-Zέμου (αρχές 20ού αι.), το κινηματοθέατρο “Oλύμπια” (αρχές δεκαετίας 1920) και το μέγαρο Tζήμου (1922-1924) – έργο του μηχανικού Konrad von Vilas.
H σύγχρονη Δράμα, με όψη που οφείλεται στην άναρχη δόμηση της δεκαετίας του 1970, αποτελεί μια πόλη με υψηλό πολιτισμικό επίπεδο. Tο στοιχείο που καθορίζει την πολιτισμική της ταυτότητα είναι, μεταξύ άλλων, η διοργάνωση επιστημονικών συνεδρίων, Διεθνούς Φεστιβάλ Tαινιών Mικρού Mήκους σε ετήσια βάση, εκθέσεων έργων ζωγραφικής από βαλκάνιους ζωγράφους, αλλά και διάφορες μουσικές και θεατρικές εκδηλώσεις.

από κάτω από: Τόπος και ιστορία | με ετικέτα  |  Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Η Δράμα μου    

Άνοιγμα μενού
Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων