Χρόνος είναι και περνά

Με αφορμή την αλλαγή του χρόνου και την εναλλαγή των εποχών προβληματιστήκαμε για την μέτρηση του χρόνου

Τι είναι ο χρόνος; Πως τον μετράμε;

Μα φυσικά με τα ρολόγια.

Παρατηρήσαμε πίνακες αναφοράς (της Ανθής Ζήση) με διάφορα είδη ρολογιών:

Ένα παιδί αναφέρθηκε στο ρολόι κούκο που έχει η γιαγιά του. Με αυτή την αφορμή σχετικά  βίντεο και γελάσαμε με το πουλάκι που βγαίνει μέσα από το μεγάλο ρολόι

Και διασκεδάσαμε με την Πέππα το γουρουνάκι και το ρολόι κούκος

 

Με κλεψύδρες και χρονόμετρα που έφεραν τα παιδιά, κρατούσαμε τον χρόνο σε διάφορα κινητικά παιχνίδια.

Παρατηρώντας το ρολόι της τάξης μιλήσαμε για τους δείκτες και την χρησιμότητά τους

Ο μικρός δείκτης μας δείχνει την ώρα ακριβώς( ωροδείκτης), ενώ ο μεγάλος τα λεπτά (λεπτοδείκτης).

Είπαμε πως όταν ο λεπτοδείκτης είναι στο 12 λέμε ακριβώς ενώ όταν είναι στο 6 λέμε και μισή.

Τα παιδιά ένα ένα κλήθηκαν να τοποθετήσουν τους δείκτες στη σωστή ώρα σύμφωνα με αυτό που τους ζητούσα κάθε φορά. π.χ 2 ακριβώς ή 2 και μισή στο ρολόι κατασκευή που είχαμε στην τάξη.

 

Μάθαμε να μετράμε 5, 10, 15,20….. για να μπορέσουμε να διαβάζουμε την ώρα όπως οι μεγάλοι. Για να μην μπερδευτούν δεν ασχοληθήκαμε με τις έννοιες τέταρτο, παρά, και.

 

και φτιάξαμε τα δικά μας ρολόγια σε χάρτινα πιάτα:

 

 

Όμως πως μετρούσαν την ώρα τα παλιότερα χρόνια όταν δεν υπήρχαν ρολόγια; Συζητήσαμε για την μέτρηση της ώρας εκείνα τα χρόνια με το ηλιακό ρολόι.

Με την βοήθεια του φακού για ήλιο, ενός μεγάλου άσπρο χαρτιού(για να φαίνεται καλύτερα η σκιά),πλαστελίνη για χώμα και ένα μολύβι παίξαμε με το δικό μας ηλιακό ρολόι και παρατηρήσαμε την αλλαγή της σκιάς του ξύλου ανάλογα με την θέση του ήλιου. Συμπεράναμε πως όταν ο ήλιος ήταν ακριβώς πάνω από το ξύλο δεν υπήρχε σκιά οπότε ήταν μεσημέρι. Ενώ αν ο ήλιος ήταν από την ανατολή η σκιά έδειχνε απόγευμα και το αντίστροφο.