Εργαστήρια Δεξιοτήτων

  •  
    • Την εφαρμογή των εργαστηρίων δεξιοτήτων μπορείτε να την βρείτε στην διαδρομή ” Αρχική Σελίδα-> Κατηγορίες -> Εργαστήρια Δεξιοτήτων
    • https://blogs.sch.gr/eidnipamynt/category/dexiotiton/
       
      ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ    ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ   2024-2025
     
     
     
      ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ

    της Σχολικής Μονάδας

     

       
       
      ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ21+:

    http://iep.edu.gr/el/psifiako-apothetirio/skill-labs

     

       
       
       
       
       

     

    ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΡΑΣΗΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ

      ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

    ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ-

    ΕΙΔΙΚΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΠΑΡΤΗΣ

     

    ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2024-2025

    Σχολική μονάδα ΕΙΔΙΚΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΑΜΥΝΤΑΙΟΥ

     

    Αριθμός τμημάτων 1
    Αριθμός μαθητών/μαθητριών σχολικής μονάδας 5
    Αριθμός εκπαιδευτικών σχολικής μονάδας 9
    Αριθμός εκπαιδευτικών που συμμετέχουν στα Εργαστήρια δεξιοτήτων 2Νηπιαγωγοί 2 ΕΒΠ και  5 ΕΕΠ

     

    Ζω καλύτερα – Ευ Ζην Φροντίζω το Περιβάλλον Ενδιαφέρομαι και ΕνεργώΚοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη Δημιουργώ και ΚαινοτομώΔημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία
           
    1. ΥΓΕΙΑ: Διατροφή –

    Την διατροφή μου φροντίζω- Δόντια γερά χτίζω

    1. Οικολογία-οικολογική συνείδηση Το παράπονο των ζώων  1. Ανθρώπινα δικαιώματα

    Οικογένεια διαφορετική, οικογένεια μοναδική

    1. STEM/ Εκπαιδευτική Ρομποτική

    [STE(Α)M και Εκπαιδευτική Ρομποτική μέσα από τον κύκλο του Νερού και την Υδροδυναμική]

    Βασικός προσανατολισμός του ετήσιου Σχεδίου Δράσης (Πλεονεκτήματα-μειονεκτήματα)

     

    Το όραμά μας Όραμά του σχολείου μας είναι η δημιουργία μιας εκπαιδευτικής κοινότητας, μέσα στην οποία η καλή συνεργασία μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών που στηρίζεται στο σεβασμό της διαφορετικότητας και στις ιδιαίτερες ικανότητες του καθενός, να δημιουργήσει κατάλληλες πρακτικές και μεθόδους και να καλλιεργήσει μια στερεή βάση για την οικοδόμηση της γνώσης και της μάθησης σε ένα ευχάριστο σχολικό περιβάλλον. Οραματιζόμαστε οι μαθητές μας να αποκτήσουν όλες  τις απαραίτητες δεξιότητες  προκειμένου να λειτουργήσουν όσο το δυνατό πιο ανεξάρτητα. Ενώ στοχεύουμε στην αυτενέργεια και την αυτορρύθμιση τους, την ανάπτυξη των κοινωνικών και συναισθηματικών τους δεξιοτήτων, βελτιώνοντας την προσωπική τους ευημερία και γενικά την ζωή τους.  Πιο συγκεκριμένα, το Ειδικό Νηπιαγωγείο Αμυνταίου αξιοποιεί μεθόδους μαθητοκεντρικής διδασκαλίας και δίνει ιδιαίτερη έμφαση στον τρόπο με τον οποίο μαθαίνουν τα παιδιά και στην διατήρηση της νέας γνώσης ώστε να γίνουν ικανά να την εφαρμόσουν και σε πραγματικές καταστάσεις της ζωής τους. Ο/Η μαθητής/τρια βρίσκεται στο επίκεντρο της μαθησιακής διαδικασίας και διδάσκεται ανάλογα με τα ενδιαφέροντα, τις εμπειρίες, τις κλίσεις, το κοινωνικο-πολιτισμικό υπόβαθρο, τις ικανότητες και ανάγκες του. Κεντρικός άξονας της εκπαιδευτικής πορείας του σχολείου μας αποτελούν οι σύγχρονες μέθοδοι διδασκαλίας όπως είναι α) η ενεργητική μάθηση  β) η συνεργατική μάθηση γ) η επαγωγική μάθηση, δ) η μέθοδος project  ε) η επίλυση και στ) η διερευνητική μάθηση

     

     

     

     

    Μετά από διερεύνηση και βασιζόμενοι στην SWOT analysis, εντοπίσαμε τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα του σχολείου μας Πλεονεκτήματα

    1. Μόνιμο προσωπικό με μεγάλη διδακτική εμπειρία και  υλοποίηση προγραμμάτων κατά το παρελθόν.

    2. Επιμορφώσεις και  επιστημονική κατάρτιση των εκπαιδευτικών.

    3. Η διάθεση γόνιμης και ουσιαστικής συνεργασίας των εκπαιδευτικών για την επίτευξη ενός κοινού οράματος.

    4. Ικανοποιητική συνεργασία για τους γονείς, οι οποίοι δείχνουν  υποστηρικτική διάθεση στις ανάγκες του σχολείου.

    5. Ικανοποιητική συνεργασία με το ειδικό δημοτικό, τους τοπικούς φορείς  και με τους ανωτέρους.

    6. Αγάπη προς τους μικρούς μαθητές.

    7. Υλοποίηση διασχολικών δράσεων

    8.  Συμμετοχή σε προγράμματα

     

    Μειονεκτήματα

    1.Μικρή σχολική αίθουσα.

    2. Πεπαλαιωμένα ψηφιακά μέσα

    3.Η ιδιαίτερη συνθήκη της πανδημίας δημιουργεί διάφορα εμπόδια

     

     

     

     

     

    Στόχοι της σχολικής μονάδας σε σχέση με τις τοπικές και ενδοσχολικές ανάγκες  

    Ορμώμενοι από τα παραπάνω, οραματιζόμαστε να έχουμε ένα σχολείο μέσα στην κοινωνία , του οποίου οι στόχοι θα εστιάσουν στα παρακάτω:

    1 στη δημιουργία κλίματος εμπιστοσύνης και συνεργασίας τόσο μεταξύ των νηπίων όσο και  των εκπαιδευτικών

    2 στην εξοικείωση και την αίσθηση ασφάλειας στο νέο τους περιβάλλον

    3 στην καλλιέργεια των βασικών δεξιοτήτων με απώτερο στόχο την ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των νηπίων

    4 στην καλλιέργεια αισθήματος σεβασμού και αγάπης προς το περιβάλλον

    στην ικανότητα να μάθουν να μοιράζονται παιχνίδια και συναισθήματα

    5 στην ανάπτυξη και εδραίωση αξιών όπως η συνεργασία, ο σεβασμός, η αγάπη για τον πλησίον, η αλληλεγγύη και η αποδοχή της διαφορετικότητας.

    6 στην εξοικείωση των νηπίων με τις Νέες Τεχνολογίες και τα ψηφιακά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα

     

     

     

    Ο ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ  ΑΝΑ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ
      Περιγράφουμεαδράτιςαποφάσειςτουσυλλόγουδιδασκόντων
    ως προς τη  Θεματική Ενότητα

     

    Ζω καλύτερα- Ευ ζην

    Θέμα: Διατροφή – Ενδεικτικός τίτλος: «Τρώω σωστά– τρώω υγιεινά».

    Στον κύκλο των συνολικά 11 δραστηριοτήτων [περίπου 20 ώρες) θα δοθεί έμφαση στην καλλιέργεια των δεξιοτήτων που αναφέρθηκαν διεξοδικά στην πρώτη ενότητα του παρόντος Σχεδίου Δράσης.

     

    Βασικός σκοπός του θεματικού κύκλου, θα είναι η γνωριμία με τις πιο σημαντικές ομάδες τροφών στα πλαίσια της ισορροπημένης διατροφής καθώς και  της σημασίας τους  για τη στοματική υγιεινή  και τη ζωή μας. Επιπλέον, μέσα από από εξατομικευμένες και ομαδοσυνεργαστικές δράσεις, θα επιδιωχθεί ότι τόσο η παραγωγή όσο και η κατανάλωση τροφίμων φέρνουν ιδιαίτερα αρνητικές επιπτώσεις στα δόντια και στο περιβάλλον.

    Βασικοί στόχοι:

    -Καλλιέργεια των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα.

    -Γνωριμία των πιο σημαντικών ομάδων τροφών, της έννοιας της ισορροπημένης διατροφής και της σημασίας της για τη προστασία των δοντιών μας.

    – Να ευαισθητοποιηθούν για μια σωστή διατροφή και να μάθουν να διατρέφονται σωστά.

    -Να γνωρίσουν  τις ομάδες των τροφών (πυραμίδα διατροφής) και να μάθουν να  διαχωρίζουν τις τροφές σε υγιεινές και ανθυγιεινές.

    – Να αποκτήσουν πρωτοβουλία ,υπευθυνότητα και ικανότητα συνεργασίας.

     

     

     

     

    Διάρκεια:7 εβδομάδες. Περίοδος υλοποίησης: Οκτώβριος – Νοέμβριος

    ως προς τη Θεματική Ενότητα

     

    Φροντίζω το Περιβάλλον

    Θέμα: Οικολογική Συνείδηση – Ενδεικτικός τίτλος:

    «Τα ζώα της συντροφιάς».

    Στον κύκλο των 7 εργαστηρίων θα δοθεί έμφαση στην καλλιέργεια των δεξιοτήτων που αναφέρθηκαν διεξοδικά στην πρώτη ενότητα του παρόντος Σχεδίου Δράσης. Βασικός σκοπός του θεματικού αυτού κύκλου είναι να ευαισθητοποιηθούν οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές γύρω από το θέμα της κακοποίησης και της εγκατάλειψης ζώων συντροφιάς, ώστε να ενισχυθούν οι μηχανισμοί πρόληψης σε θέματα που αφορούν στα δικαιώματα των ζώων.

     

    Βασικοί στόχοι:

    Να ευαισθητοποιηθούν και να εκφράσουν συναισθήματα για τα ζώα συντροφιάς αναπτύσσοντας την ενσυναίσθηση.

    -Να διακρίνουν τα ζώα σε δεσποζόμενα και αδέσποτα και να αναφέρουν τα αίτια ύπαρξης των αδέσποτων.

    -Να συνειδητοποιήσουν τις υποχρεώσεις των ανθρώπων απέναντι στα ζώα συντροφιάς.

    -Να προτείνουν τρόπους αντιμετώπισης της εγκατάλειψης και κακοποίησης των ζώων συντροφιάς.

     

     

    Διάρκεια: 7 εβδομάδες. Περίοδος υλοποίησης: Δεκέμβριος – Ιανουάριος

     

     

    ως προς τηΘεματική Ενότητα

     

    Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ- Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη

    Θέμα: Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη– Ενδεικτικός τίτλος:

    «Φροντίζω και εγώ για το τόπο όπου ζώ».

    Στον κύκλο των 7 εργαστηρίων θα δοθεί έμφαση στην καλλιέργεια των δεξιοτήτων που αναφέρθηκαν διεξοδικά στην πρώτη ενότητα του παρόντος Σχεδίου Δράσης. Βασικός σκοπός  είναι να νίσουν τα παιδιά μέλος ενός συνόλου – της τοπικής κοινωνίας του και να μπορέσουν μυηθούν στον εθελοντισμό προς βελτίσω της κοινωνίας όπου ζουν.

    Βασικοί στόχοι:

    Στόχος είναι τα παιδιά:

    -Καλλιέργεια δεξιοτήτων 21ου αιώνα

    -Να αναλάβουν τον ρόλο του ενεργού πολίτη που ενδιαφέρεται και φροντίζει την κοινωνία που τον περιβάλλει και που αποτελεί μέλος της.

    -Να βιώσουν το αίσθημα της αλληλεγγύης

     

     

    Διάρκεια: 7 εβδομάδες.

    Περίοδος υλοποίησης: Φεβρουάριος-Μάρτιος

     

     

     

     

     

     

    ως προς τηΘεματική Ενότητα

     

    Δημιουργώ και Καινοτομώ- Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία

     

     

    Θέμα: STE(A)M – Ενδεικτικός τίτλος:«STE(A)M και Εκπαιδευτική Ρομποτική μέσα από τον κύκλο του Νερού και την Υδροδυναμική».

    «Γνωρίζω τα επαγγέλματα »

    Στον κύκλο των συνολικά 7 εργαστηρίων θα δοθεί έμφαση στην καλλιέργεια των δεξιοτήτων που αναφέρθηκαν διεξοδικά στην πρώτη ενότητα του παρόντος Σχεδίου Δράσης .Οι μαθητές επιδιώκεται:

    -Να μάθουν να συνεργάζονται .
    -Να αισθανθούν τη χαρά της προσωπικής δημιουργίας , μέσα από ποικίλες καλλιτεχνικές δραστηριότητες .

    – Καλλιέργεια δεξιοτήτων 21ου αιώνα

    -Να γνωρίσουν τα επαγγέλματα και να συσχετίσουν την ύπαρξή τους με την προστασία της φύσης και του περιβάλλοντος

    Διάρκεια: 7 εβδομάδες. Περίοδος υλοποίησης: Απρίλιος – Μάιος

    Αναμενόμενο όφελος ως προς το σχολικό κλίμα Με τα συγκεκριμένα σχέδια εργασίας στόχος είναι να:

    ➢ καλλιεργηθεί η πρωτοβουλία, η υπευθυνότητα και η ανάδειξη της έννοιας του ενεργού πολίτη

    ➢ ενεργοποιηθεί ο συμμετοχικός διάλογος με απώτερο στόχο τη διατύπωση ιδεών χωρίς δισταγμό.

    ➢ επιλύονται ειρηνικά οι όποιες διαφορές μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών/τριων

    ➢ αναδεικνύονται οι καλές πρακτικές (πεπραγμένα) του σχολείου

    ➢ αξιοποιούνται τα ενδιαφέροντα αλλά και οι δεξιότητες

    Ø δημιουργία θετικού και ευχάριστου κλίματος ώστε η συμμετοχή  των παιδιών στις δραστηριότητες να γίνεται με ενθουσιώδη τρόπο

     

    Ειδικότερα οφέλη  

    Στηριζόμενοι στην επιτυχημένη οργάνωση των πληροφοριών, στην αξιοποίηση καλά συστηματοποιημένου εννοιολογικού πλαισίου και στην αξιοποίηση της διαφοροποιημένης διδασκαλίας επιδιώκουμε τα σχέδια δράσης να ενισχύσουν:

    ➢ τη νοητική κατάσταση των παιδιών καθώς αυξάνουν τα κίνητρα για μάθηση, προκαλούν το ενδιαφέρον τους και ενισχύουν τη συγκέντρωση της προσοχής τους παράλληλα, με την αίσθηση της ικανοποίησής τους από την όλη διδακτική πορεία

    ➢ τη μαθητοκεντρική μάθηση, αφού πλέον όλα τα παιδιά είναι υπεύθυνα για την πρόοδό τους γεγονός που βελτιώνει την απόδοσή και έχει ισχύ και στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση (αντεστραμμένη τάξη)

    ➢ την καμπύλη μάθησης, ώστε οι μαθητές να εξοικειώνονται γρηγορότερα με το γνωστικό αντικείμενο με διάχυση σε όλα τα γνωστικά πεδία

    ➢ την ισότιμη ένταξη όλων των μαθητών/τριών στην εκπαιδευτική πρακτική στοχεύοντας στη δραστηριοκεντρική προσέγγιση με ανομοιογενείς ομάδες εργασίας στις οποίες παρατηρείται άμβλυνση των όποιων γνωστικών και αναπτυξιακών διαφορών

    ➢ την προσβασιμότητα σε ποικίλες πηγές πληροφόρησης καλλιεργώντας τη μνήμη και την ανάκληση πληροφοριών

    ➢ τη συνδιδασκαλία μέσα στη σχολική κοινότητα αφού χρειάζεται να ενεργοποιηθούν τα σύγχρονα μοντέλα της (π.χ. διδασκαλία σε σταθμούς μάθησης, παράλληλη διδασκαλία κ.ά. )

    Αναμενόμενο αντίκτυπο για την ανάπτυξη της σχολικής κοινότητας  

    Ο αναμενόμενος αντίκτυπος των εργαστηρίων δεξιοτήτων όσον αφορά στην ανάπτυξη της σχολικής μας μονάδας θα είναι πολύ θετικός. Συγκεκριμένα, προσδοκούμε να αναπτυχθεί ένα πνεύμα ενθουσιασμού, δημιουργικότητας και να ενισχυθεί το ενδιαφέρον τόσο των μαθητών όσο και των εκπαιδευτικών. Θα στηριχθούμε στην ενδυνάμωση της συνεργασίας και της ανταλλαγής ιδεών. Ενώ αναμένεται η βελτίωση των δεξιοτήτων και των δυνατοτήτων των μαθητών μας σε ένα σύνολο τομέων της αναπτυξιακής τους κλίμακας. Επίσης, στοχεύουμε στην αποδοτικότερη  αξιοποίηση των πόρους του σχολείου (ανθρώπινους και υλικούς) και στην δημιουργία  γνωστικών αποθετήριων

    Αντίκτυπο στην τοπική κοινότητα Ο αντίκτυπος στην τοπική κοινωνία ευελπιστούμε να είναι θετικός και να ενδυναμώσει ακόμη περισσότερο τη σχέση της σχολικής μας μονάδας με ένα πλήθος φορέων και οργανισμών που στηρίζουν χρόνια τώρα τους μαθητές μας. Ακόμη, προσδοκούμε οι ίδιοι οι μαθητές μας να έρθουν σε στενότερη επαφή με την κοινωνία μέσα στην οποία ζουν και να αντιληφθούν πληρέστερα όσο συμβαίνουν γύρω τους
    Προσαρμογέςγια τη συμμετοχή και την ένταξη όλων των μαθητών Ο αναμενόμενος αντίκτυπος των εργαστηρίων δεξιοτήτων όσον αφορά στην ανάπτυξη της σχολικής μας μονάδας θα είναι πολύ θετικός. Συγκεκριμένα, προσδοκούμε να αναπτυχθεί ένα πνεύμα ενθουσιασμού, δημιουργικότητας και να ενισχυθεί το ενδιαφέρον τόσο των μαθητών όσο και των εκπαιδευτικών. Οι δραστηριότητες στις οποίες οι μαθητές/τριες συμμετέχουν είναι κατάλληλα προσαρμοσμένες για όλους/ες τους/τις μετέχοντες στη σχολική μονάδα. Ακολουθούνται μαθητοκεντρικές μέθοδοι διδασκαλίας με ομαδοσυνεργατικές πρακτικές προς αποφυγή περιστατικών στιγματισμού και περιθωριοποίησης ομάδων μαθητών/τριών που ενδεχομένως να αποκλίνουν από τη μέση επίδοση των συμμαθητών /τριών τους. Θα στηριχθούμε στην ενδυνάμωση της συνεργασίας και της ανταλλαγής ιδεών. Ενώ αναμένεται η βελτίωση των δεξιοτήτων και των δυνατοτήτων των μαθητών μας σε ένα σύνολο τομέων της αναπτυξιακής τους κλίμακας.

     

     

    Φορείς και άλλες συνεργασίες που θα εμπλουτίσουν το σχέδιο δράσης .  ➢ Δημόσιους & ιδιωτικούς φορείς

    ➢ Σ.Ε.Ε.

    ➢ Υπεύθυνος/η σχολικών δραστηριοτήτων

    Τελικά προϊόντα(ενδεικτικά) των εργαστηρίων  που υλοποιήθηκαν  Ό,τι υλικό έχει παραχθεί με τα επισυναπτόμενα αρχεία τους
    Εκπαιδευτικό υλικό και εργαλεία  που χρησιμοποιήθηκαν εκτός της Πλατφόρμας των Εργαστήρια Δεξιοτήτων του ΙΕΠ. ➢ Ιστοσελίδες

    ➢ Έντυπο υλικό

    ➢ Ψηφιακό υλικό

     

     

    ΑΝΑΣΤΟΧΑΣΜΟΣ – ΤΕΛΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ
    1. Τελική αξιολόγηση της υλοποίησης των τεσσάρων Θεματικών Ενοτήτων

    Κείμενο 100 λέξεων (με βάση την αξιολόγηση και τον αναστοχασμό)στην μορφή λίστας για κάθε Θεματική Ενότητα

     

    Ζω καλύτερα- Ευ ζην

     

    Φροντίζω το Περιβάλλον

     

     

    Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ- Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη

     

    Δημιουργώ και Καινοτομώ- Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία

    1. ΥΓΕΙΑ: Διατροφή – Αυτομέριμνα, Οδική Ασφάλεια 1. Οικολογία – Παγκόσμια και τοπική Φυσική κληρονομιά 1. Ανθρώπινα δικαιώματα 1. STEM/ Εκπαιδευτική Ρομποτική
    2. Ψυχική και Συναισθηματική Υγεία – Πρόληψη 2. Κλιματική αλλαγή – Φυσικές Καταστροφές, Πολιτική προστασία 2. Εθελοντισμός διαμεσολάβηση 2. Επιχειρηματικότητα- Αγωγή Σταδιοδρομίας- Γνωριμία με επαγγέλματα
    3. Γνωρίζω το σώμα μου – Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση 3. Παγκόσμια και τοπική Πολιτιστική κληρονομιά 3. Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα  
           
    2. Οφέλη συνολικά από την υλοποίηση του Σχεδίου Δράσης

    (σε συνάφεια με την αρχική ανάλυση αναγκών)

    ως προς το σχολικό κλίμα γενικά  
    ως προς τη ανάπτυξη της σχολικής κοινότητας (μαθητές, εκπαιδευτικοί, γονείς)  
    ως προς την τοπική κοινότητα  
    3. Δυσκολίες – Εμπόδια κατά την υλοποίηση της πιλοτικής εφαρμογής του προγράμματος
    Δυσκολίες και εμπόδια, σύντομη περιγραφή (ξεπεράστηκαν / ήταν ανυπέρβλητα)  

     

    Προτάσεις
    Στη μορφή λίστας (150 λέξεις)

    ● ………………

    ● ………………

    ● ………………

     

  • Την εφαρμογή των εργαστηρίων δεξιοτήτων μπορείτε να την βρείτε στην διαδρομή ” Αρχική Σελίδα-> Κατηγορίες -> Εργαστήρια Δεξιοτήτων
  • https://blogs.sch.gr/eidnipamynt/category/dexiotiton/

 

   
   
  ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
   
 
   
  ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ

της Σχολικής Μονάδας

 

 
  ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ21+:

http://iep.edu.gr/el/psifiakoapothetirio/skilllabs

 

   
   
   
   
   

 

 

 

ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΡΑΣΗΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ-

ΕΙΔΙΚΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΠΑΡΤΗΣ

 

ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2023-2024

Σχολική μονάδα ΕΙΔΙΚΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΑΜΥΝΤΑΙΟΥ

 

Αριθμός τμημάτων 1
Αριθμός μαθητών/μαθητριών σχολικής μονάδας 4
Αριθμός εκπαιδευτικών σχολικής μονάδας 7
Αριθμός εκπαιδευτικών που συμμετέχουν στα Εργαστήρια δεξιοτήτων 1 Νηπιαγωγός σε συνεργασία  με 5ΕΕΠ

 

Ζω καλύτερα – Ευ Ζην Φροντίζω το Περιβάλλον Ενδιαφέρομαι και ΕνεργώΚοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη Δημιουργώ και ΚαινοτομώΔημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία
1.    ΥΓΕΙΑ: Διατροφή –

Την διατροφή μου φροντίζω- Δόντια γερά χτίζω

1. Οικολογία-οικολογική συνείδηση Το παράπονο των ζώων 1. Ανθρώπινα δικαιώματα

Εγώ και εσύ-διαφορετικοί

1.       STEM/ Εκπαιδευτική Ρομποτική

[STE(Α)M και Εκπαιδευτική Ρομποτική μέσα από τον κύκλο του Νερού και την Υδροδυναμική]

 

 

Βασικός προσανατολισμός του ετήσιου Σχεδίου Δράσης (Πλεονεκτήματα-μειονεκτήματα)

 

Το όραμά μας Όραμά του σχολείου μας είναι η δημιουργία μιας εκπαιδευτικής κοινότητας, μέσα στην οποία η καλή συνεργασία μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών που στηρίζεται στο σεβασμό της διαφορετικότητας και στις ιδιαίτερες ικανότητες του καθενός, να δημιουργήσει κατάλληλες πρακτικές και μεθόδους και να καλλιεργήσει μια στερεή βάση για την οικοδόμηση της γνώσης και της μάθησης σε ένα ευχάριστο σχολικό περιβάλλον. Οραματιζόμαστε οι μαθητές μας να αποκτήσουν όλες  τις απαραίτητες δεξιότητες  προκειμένου να λειτουργήσουν όσο το δυνατό πιο ανεξάρτητα. Ενώ στοχεύουμε στην αυτενέργεια και την αυτορρύθμιση τους, την ανάπτυξη των κοινωνικών και συναισθηματικών τους δεξιοτήτων, βελτιώνοντας την προσωπική τους ευημερία και γενικά την ζωή τους.  Πιο συγκεκριμένα, το Ειδικό Νηπιαγωγείο Αμυνταίου αξιοποιεί μεθόδους μαθητοκεντρικής διδασκαλίας και δίνει ιδιαίτερη έμφαση στον τρόπο με τον οποίο μαθαίνουν τα παιδιά και στην διατήρηση της νέας γνώσης ώστε να γίνουν ικανά να την εφαρμόσουν και σε πραγματικές καταστάσεις της ζωής τους. Ο/Η μαθητής/τρια βρίσκεται στο επίκεντρο της μαθησιακής διαδικασίας και διδάσκεται ανάλογα με τα ενδιαφέροντα, τις εμπειρίες, τις κλίσεις, το κοινωνικο-πολιτισμικό υπόβαθρο, τις ικανότητες και ανάγκες του. Κεντρικός άξονας της εκπαιδευτικής πορείας του σχολείου μας αποτελούν οι σύγχρονες μέθοδοι διδασκαλίας όπως είναι α) η ενεργητική μάθηση  β) η συνεργατική μάθηση γ) η επαγωγική μάθηση, δ) η μέθοδος project  ε) η επίλυση και στ) η διερευνητική μάθηση

 

 

 

 

Μετά από διερεύνηση και βασιζόμενοι στην SWOT analysis, εντοπίσαμε τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα του σχολείου μας Πλεονεκτήματα

1.       Μόνιμο προσωπικό με μεγάλη διδακτική εμπειρία και  υλοποίηση προγραμμάτων κατά το παρελθόν.

2.       Επιμορφώσεις και  επιστημονική κατάρτιση των εκπαιδευτικών.

3.       Η διάθεση γόνιμης και ουσιαστικής συνεργασίας των εκπαιδευτικών για την επίτευξη ενός κοινού οράματος.

4.       Ικανοποιητική συνεργασία για τους γονείς, οι οποίοι δείχνουν  υποστηρικτική διάθεση στις ανάγκες του σχολείου.

5.       Ικανοποιητική συνεργασία με το ειδικό δημοτικό, τους τοπικούς φορείς  και με τους ανωτέρους.

6.       Αγάπη προς τους μικρούς μαθητές.

7.       Υλοποίηση διασχολικών δράσεων

8.        Συμμετοχή σε προγράμματα

 

Μειονεκτήματα

1.Μικρή σχολική αίθουσα.

2. Πεπαλαιωμένα ψηφιακά μέσα

3.Η ιδιαίτερη συνθήκη της πανδημίας δημιουργεί διάφορα εμπόδια

 

 

 

 

 

Στόχοι της σχολικής μονάδας σε σχέση με τις τοπικές και ενδοσχολικές ανάγκες  

Ορμώμενοι από τα παραπάνω, οραματιζόμαστε να έχουμε ένα σχολείο μέσα στην κοινωνία , του οποίου οι στόχοι θα εστιάσουν στα παρακάτω:

1         στη δημιουργία κλίματος εμπιστοσύνης και συνεργασίας τόσο μεταξύ των νηπίων όσο και  των εκπαιδευτικών

2         στην εξοικείωση και την αίσθηση ασφάλειας στο νέο τους περιβάλλον

3         στην καλλιέργεια των βασικών δεξιοτήτων με απώτερο στόχο την ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των νηπίων

4         στην καλλιέργεια αισθήματος σεβασμού και αγάπης προς το περιβάλλον

στην ικανότητα να μάθουν να μοιράζονται παιχνίδια και συναισθήματα

5         στην ανάπτυξη και εδραίωση αξιών όπως η συνεργασία, ο σεβασμός, η αγάπη για τον πλησίον, η αλληλεγγύη και η αποδοχή της διαφορετικότητας.

6         στην εξοικείωση των νηπίων με τις Νέες Τεχνολογίες και τα ψηφιακά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα

 

 

 

Ο ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ  ΑΝΑ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ
  Περιγράφουμεαδράτιςαποφάσειςτουσυλλόγουδιδασκόντων
ως προς τη  Θεματική Ενότητα

Ζω καλύτερα- Ευ ζην

Θέμα: Διατροφή – Ενδεικτικός τίτλος: «Τρώω Υγιεινά και έχω δοντάκια γερά».

Στον κύκλο των συνολικά 11 δραστηριοτήτων [περίπου 20 ώρες) θα δοθεί έμφαση στην καλλιέργεια των δεξιοτήτων που αναφέρθηκαν διεξοδικά στην πρώτη ενότητα του παρόντος Σχεδίου Δράσης.

 

Βασικός σκοπός του θεματικού κύκλου, θα είναι η γνωριμία με τις πιο σημαντικές ομάδες τροφών στα πλαίσια της ισορροπημένης διατροφής καθώς και  της σημασίας τους  για τη στοματική υγιεινή  και τη ζωή μας. Επιπλέον, μέσα από από εξατομικευμένες και ομαδοσυνεργαστικές δράσεις, θα επιδιωχθεί ότι τόσο η παραγωγή όσο και η κατανάλωση τροφίμων φέρνουν ιδιαίτερα αρνητικές επιπτώσεις στα δόντια και στο περιβάλλον.

Βασικοί στόχοι:

• Καλλιέργεια των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα.

• Γνωριμία των πιο σημαντικών ομάδων τροφών, της έννοιας της ισορροπημένης διατροφής και της σημασίας της για τη προστασία των δοντιών μας.

Ανάπτυξη της κριτικής σκέψης.

• Στρατηγική και πλάγια σκέψη.

• Συνειδητοποίηση του ότι τόσο η υπερπαραγωγή όσο και η υπερκατανάλωση τροφίμων φέρνουν ιδιαίτερα αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον

 

Διάρκεια:7 εβδομάδες. Περίοδος υλοποίησης: Οκτώβριος – Νοέμβριος

ως προς τη Θεματική Ενότητα

Φροντίζω το Περιβάλλον

Θέμα: Οικολογική Συνείδηση – Ενδεικτικός τίτλος:

«Το παράπονο των ζώων».

Στον κύκλο των 7 εργαστηρίων θα δοθεί έμφαση στην καλλιέργεια των δεξιοτήτων που αναφέρθηκαν διεξοδικά στην πρώτη ενότητα του παρόντος Σχεδίου Δράσης. Βασικός σκοπός του θεματικού κύκλου θα είναι αρχικά η γνωριμία με όλα τα ζώα κι στην συνέχεια ο εντοπισμός και η προστασία των αδέσποτων ζώων.

Βασικοί στόχοι:

• Οι μαθητές αρχικά να συνειδητοποιήσουν τις έννοιες του δεσποζόμενου και αδέσποτου ζώου

 

• Να αναπτύξουν την ενσυναίσθηση και την αγάπη προς τα ζώα συντροφιάς, κατανοώντας ταυτόχρονα τις υποχρεώσεις των ανθρώπων απέναντί τους.

 

Διάρκεια: 7 εβδομάδες. Περίοδος υλοποίησης: Δεκέμβριος – Ιανουάριος

 

 

ως προς τηΘεματική Ενότητα

Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ- Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη

Θέμα: Ανθρώπινα Δικαιώματα και Συμπερίληψη – Ενδεικτικός τίτλος:

«Εγώ και εσύ μαζί και  διαφορετικοί».

Στον κύκλο των 7 εργαστηρίων θα δοθεί έμφαση στην καλλιέργεια των δεξιοτήτων που αναφέρθηκαν διεξοδικά στην πρώτη ενότητα του παρόντος Σχεδίου Δράσης. Βασικός σκοπός του θεματικού κύκλου θα είναι η γνωριμία των μαθητών με τον εαυτό τους  και  η κατανόηση της διαφορετικότητας με τους άλλους. Μέσα από στοχευμένες δραστηριότητες θα επιδιωχθεί η κατανόηση της διαφορετικότητας τόσο σε ατομικό, όσο και σε οικογενειακό επίπεδο.

Βασικοί στόχοι:

✓ Αυτοσεβασμός: Τα παιδιά μαθαίνουν να εκτιμούν την αξία τους ως άτομα μοναδικά, πολύτιμα, ικανά που αξίζουν και είναι σημαντικά στη ζωή.

✓ Σεβασμός προς τους άλλους: Τα παιδιά μαθαίνουν να αντιλαμβάνονται την ύπαρξη του άλλου ως άτομο εξίσου πολύτιμο και

✓ Ότι οι άνθρωποι είναι μεταξύ τους ίδιοι και διαφορετικοί

Διάρκεια: 7 εβδομάδες. Περίοδος υλοποίησης: Φεβρουάριος-Μάρτιος

 

 

 

 

 

 

ως προς τηΘεματική Ενότητα

Δημιουργώ και Καινοτομώ- Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία

 

 

Θέμα: STE(A)M – Ενδεικτικός τίτλος:«STE(A)M και Εκπαιδευτική Ρομποτική μέσα από τον κύκλο του Νερού και την Υδροδυναμική».

«Τρέχει το νερό στο αυλάκι…»

Στον κύκλο των συνολικά 7 εργαστηρίων θα δοθεί έμφαση στην καλλιέργεια των δεξιοτήτων που αναφέρθηκαν διεξοδικά στην πρώτη ενότητα του παρόντος Σχεδίου Δράσης .Με αξιοποίηση της πειραματικής μεθόδου, τα νήπια θα προσπαθήσουν να κατανοήσουν τον κύκλο του νερού. Ταυτόχρονα, θα ενθαρρυνθούν να δημιουργήσουν με την βοήθεια των νηπιαγωγών  κατασκευές που θα έχουν σχέση με τον κύκλο του νερού.

Οι μαθητές επιδιώκεται:

➢ Να κατανοήσουν τη σημασία του νερού για τη διατήρηση της ζωής

➢ Να περιγράψουν τον κύκλο και τις μορφές του νερού στη φύση (νερό, υδρατμοί, σύννεφα, βροχή, χιόνι, πάγος).

➢ Να συνδέσουν τις διάφορες μορφές του νερού με τις μεταβολές της φυσικής κατάστασής του.

➢ Να εξοικειωθούν με την παρατήρηση και τον πειραματισμό.

Οι δεξιότητες που στόχο έχουν να καλλιεργηθούν είναι:

➢ Δεξιότητες ψηφιακής δημιουργικής και πλάγιας σκέψης

➢ Δεξιότητες συνεργασίας και επικοινωνίας

➢ Δεξιότητες ψηφιακής ιθαγένειας

➢ Δεξιότητες κοινωνικής ενσυναίσθησης

 

Διάρκεια: 7 εβδομάδες. Περίοδος υλοποίησης: Απρίλιος – Μάιος

Αναμενόμενο όφελος ως προς το σχολικό κλίμα Με τα συγκεκριμένα σχέδια εργασίας στόχος είναι να:

➢ καλλιεργηθεί η πρωτοβουλία, η υπευθυνότητα και η ανάδειξη της έννοιας του ενεργού πολίτη

➢ ενεργοποιηθεί ο συμμετοχικός διάλογος με απώτερο στόχο τη διατύπωση ιδεών χωρίς δισταγμό.

➢ επιλύονται ειρηνικά οι όποιες διαφορές μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών/τριων

➢ αναδεικνύονται οι καλές πρακτικές (πεπραγμένα) του σχολείου

➢ αξιοποιούνται τα ενδιαφέροντα αλλά και οι δεξιότητες

Ø  δημιουργία θετικού και ευχάριστου κλίματος ώστε η συμμετοχή  των παιδιών στις δραστηριότητες να γίνεται με ενθουσιώδη τρόπο

 

Ειδικότερα οφέλη  

Στηριζόμενοι στην επιτυχημένη οργάνωση των πληροφοριών, στην αξιοποίηση καλά συστηματοποιημένου εννοιολογικού πλαισίου και στην αξιοποίηση της διαφοροποιημένης διδασκαλίας επιδιώκουμε τα σχέδια δράσης να ενισχύσουν:

➢ τη νοητική κατάσταση των παιδιών καθώς αυξάνουν τα κίνητρα για μάθηση, προκαλούν το ενδιαφέρον τους και ενισχύουν τη συγκέντρωση της προσοχής τους παράλληλα, με την αίσθηση της ικανοποίησής τους από την όλη διδακτική πορεία

➢ τη μαθητοκεντρική μάθηση, αφού πλέον όλα τα παιδιά είναι υπεύθυνα για την πρόοδό τους γεγονός που βελτιώνει την απόδοσή και έχει ισχύ και στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση (αντεστραμμένη τάξη)

➢ την καμπύλη μάθησης, ώστε οι μαθητές να εξοικειώνονται γρηγορότερα με το γνωστικό αντικείμενο με διάχυση σε όλα τα γνωστικά πεδία

➢ την ισότιμη ένταξη όλων των μαθητών/τριών στην εκπαιδευτική πρακτική στοχεύοντας στη δραστηριοκεντρική προσέγγιση με ανομοιογενείς ομάδες εργασίας στις οποίες παρατηρείται άμβλυνση των όποιων γνωστικών και αναπτυξιακών διαφορών

➢ την προσβασιμότητα σε ποικίλες πηγές πληροφόρησης καλλιεργώντας τη μνήμη και την ανάκληση πληροφοριών

➢ τη συνδιδασκαλία μέσα στη σχολική κοινότητα αφού χρειάζεται να ενεργοποιηθούν τα σύγχρονα μοντέλα της (π.χ. διδασκαλία σε σταθμούς μάθησης, παράλληλη διδασκαλία κ.ά. )

Αναμενόμενο αντίκτυπο για την ανάπτυξη της σχολικής κοινότητας  

Ο αναμενόμενος αντίκτυπος των εργαστηρίων δεξιοτήτων όσον αφορά στην ανάπτυξη της σχολικής μας μονάδας θα είναι πολύ θετικός. Συγκεκριμένα, προσδοκούμε να αναπτυχθεί ένα πνεύμα ενθουσιασμού, δημιουργικότητας και να ενισχυθεί το ενδιαφέρον τόσο των μαθητών όσο και των εκπαιδευτικών. Θα στηριχθούμε στην ενδυνάμωση της συνεργασίας και της ανταλλαγής ιδεών. Ενώ αναμένεται η βελτίωση των δεξιοτήτων και των δυνατοτήτων των μαθητών μας σε ένα σύνολο τομέων της αναπτυξιακής τους κλίμακας. Επίσης, στοχεύουμε στην αποδοτικότερη  αξιοποίηση των πόρους του σχολείου (ανθρώπινους και υλικούς) και στην δημιουργία  γνωστικών αποθετήριων

Αντίκτυπο στην τοπική κοινότητα Ο αντίκτυπος στην τοπική κοινωνία ευελπιστούμε να είναι θετικός και να ενδυναμώσει ακόμη περισσότερο τη σχέση της σχολικής μας μονάδας με ένα πλήθος φορέων και οργανισμών που στηρίζουν χρόνια τώρα τους μαθητές μας. Ακόμη, προσδοκούμε οι ίδιοι οι μαθητές μας να έρθουν σε στενότερη επαφή με την κοινωνία μέσα στην οποία ζουν και να αντιληφθούν πληρέστερα όσο συμβαίνουν γύρω τους
Προσαρμογές για τη συμμετοχή και την ένταξη όλων των μαθητών Ο αναμενόμενος αντίκτυπος των εργαστηρίων δεξιοτήτων όσον αφορά στην ανάπτυξη της σχολικής μας μονάδας θα είναι πολύ θετικός. Συγκεκριμένα, προσδοκούμε να αναπτυχθεί ένα πνεύμα ενθουσιασμού, δημιουργικότητας και να ενισχυθεί το ενδιαφέρον τόσο των μαθητών όσο και των εκπαιδευτικών. Οι δραστηριότητες στις οποίες οι μαθητές/τριες συμμετέχουν είναι κατάλληλα προσαρμοσμένες για όλους/ες τους/τις μετέχοντες στη σχολική μονάδα. Ακολουθούνται μαθητοκεντρικές μέθοδοι διδασκαλίας με ομαδοσυνεργατικές πρακτικές προς αποφυγή περιστατικών στιγματισμού και περιθωριοποίησης ομάδων μαθητών/τριών που ενδεχομένως να αποκλίνουν από τη μέση επίδοση των συμμαθητών /τριών τους. Θα στηριχθούμε στην ενδυνάμωση της συνεργασίας και της ανταλλαγής ιδεών. Ενώ αναμένεται η βελτίωση των δεξιοτήτων και των δυνατοτήτων των μαθητών μας σε ένα σύνολο τομέων της αναπτυξιακής τους κλίμακας.

 

 

Φορείς και άλλες συνεργασίες που θα εμπλουτίσουν το σχέδιο δράσης .  ➢ Δημόσιους & ιδιωτικούς φορείς

➢ Σ.Ε.Ε.

➢ Υπεύθυνος/η σχολικών δραστηριοτήτων

Τελικά προϊόντα(ενδεικτικά) των εργαστηρίων  που υλοποιήθηκαν  Ό,τι υλικό έχει παραχθεί με τα επισυναπτόμενα αρχεία τους
Εκπαιδευτικό υλικό και εργαλεία  που χρησιμοποιήθηκαν εκτός της Πλατφόρμας των Εργαστήρια Δεξιοτήτων του ΙΕΠ. ➢ Ιστοσελίδες

➢ Έντυπο υλικό

➢ Ψηφιακό υλικό