Ενεργός Πολίτης 2024-2025
Σχέδιο Δράσης: Επαγγέλματα και Αξιοπρεπής Εργασία (SDG 8)
Τίτλος Προγράμματος:
“Ανακαλύπτοντας τα Επαγγέλματα της Κοινότητάς μας”
Στόχοι του Προγράμματος:
1. Εξοικείωση των παιδιών με διάφορα επαγγέλματα της τοπικής κοινότητας: Αναγνώριση της σημασίας των επαγγελματιών στη ζωή και την κοινωνία μας.
2. Ενίσχυση της κατανόησης για την αξία της αξιοπρεπούς εργασίας
3. Ανάπτυξη συνεργασίας και οικονομικής σκέψης: Μέσα από βιωματικές δραστηριότητες όπως προσομοιώσεις επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.
4. Καλλιέργεια δεξιοτήτων ενεργού πολιτειότητας: Συμμετοχή σε δράσεις για την προαγωγή της βιώσιμης και χωρίς αποκλεισμούς οικονομικής ανάπτυξης.
Περιγραφή Δράσεων:
1. Επίσκεψη και Ανακάλυψη Επαγγελμάτων της Κοινότητας
Δραστηριότητα:
Τα παιδιά επισκέπτονται επαγγελματίες της τοπικής κοινότητας (φούρναρη, ταχυδρόμο, ζαχαροπλάστη) για να γνωρίσουν τη δουλειά τους, τα εργαλεία που χρησιμοποιούν και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν.
Περιγραφή:
– Αρχικά χρησιμοποιούνται εικόνες, σύμβολα και παιχνίδια ρόλων για να βοηθήσουν τα παιδιά με διαφορετικές δυνατότητες να κατανοήσουν τις έννοιες. Έπειτα, πργαματοποιούνται σύντομε επισκέψεις στο χώρο εργασίας του κάθε εππαγγέλματος και συμμετέχουν ενεργά σε δράσεις προκειμένου να το γνωρίσουν με βιωματικό τρόπο. Πιο συγκεκριμένα στο φούρναρη πάνε στο εργαστήριο και φτιάχνουν ψωμάκια και κουλουράκια, στο ζαχαροπλαστείο φτιάχνουν μελομακάρονα, πακετάρουν προϊόντα στο σούπερ μάρκετ) Σε γενικές γραμμές, χρησιμοποιούνται περισσότερα απτικά υλικά (π.χ. εργαλεία, στολές) για να εμπλέξουν τα παιδιά μέσω της αισθητηριακής εμπειρίας.
Στόχος:
Η αναγνώριση της συμβολής τους στην κοινωνία και η κατανόηση (όσον το δυνατόν γίνεται) για την έννοια της αξιοπρέπειας στην εργασία.
2. Δημιουργία Έκθεσης: “Οι Άνθρωποι της Κοινότητάς μας”
Δραστηριότητα:
Καταγραφή και παρουσίαση των επαγγελμάτων που γνωρίσαμε, μέσω φωτογραφιών, αφηγήσεων και μικρών έργων τέχνης από τα παιδιά.
Περιγραφή:
– Τα παιδιά δημιουργούν αφίσες με τις φωτογραφίες των επισκέψεων και σύντομες περιγραφές των επαγγελμάτων.
– Παρουσίαση με χρήση βίντεο και ήχων για να ενισχυθεί η κατανόηση.
– Οργανώνεται μια έκθεση στον χώρο του νηπιαγωγείου όπου γονείς και μέλη της κοινότητας μπορούν να δουν τις δημιουργίες των παιδιών.
Στόχος:
Η ανάδειξη της ποικιλίας και της σημασίας των επαγγελμάτων στην τοπική κοινότητα.
3. Προσομοίωση Μικρής Επιχείρησης
Δραστηριότητα:
Τα παιδιά προσομοιώνουν τη λειτουργία ενός μικρού μανάβικου στη γειτονιά.
Περιγραφή:
– Διαμορφώνεται ένας χώρος της τάξης σε μανάβικο.
– Τα παιδιά μοιράζονται ρόλους (πωλητές, πελάτες, υπεύθυνοι απογραφής προϊόντων).
– Χρησιμοποιούν ψεύτικα χρήματα για να κατανοήσουν την οικονομική δραστηριότητα και τη συνεργασία.
– Εισάγονται έννοιες όπως δικαιοσύνη στις συναλλαγές και ο σεβασμός του πελάτη.
– Η δραστηριότητα διαμορφώνεται με μικρότερο αριθμό συμμετεχόντων ανά φορά για να εξασφαλιστεί η προσοχή και η συμμετοχή όλων.
Στόχος:
Η κατανόηση της οικονομικής δραστηριότητας, της συνεργασίας και της ομαδικότητας.
Αναμενόμενα Αποτελέσματα:
1. Τα παιδιά θα αποκτήσουν ευρύτερη γνώση για τα επαγγέλματα και τη σημασία τους στην κοινωνία.
2. Θα ενισχυθεί η ευαισθητοποίησή τους για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των εργαζομένων.
3. Θα αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας, κριτικής σκέψης και λήψης αποφάσεων.
4. Θα βιώσουν τη χαρά της δημιουργίας μέσα από τις δράσεις και τις παρουσιάσεις.
Αξιολόγηση:
– Ποιοτικά Κριτήρια: Παρατήρηση της ενεργού συμμετοχής και του ενθουσιασμού των παιδιών.
– Ποσοτικά Κριτήρια: Ο αριθμός των επαγγελμάτων που καταγράφηκαν και παρουσιάστηκαν στην έκθεση.
– Ανατροφοδότηση: Συζήτηση με (παιδιά που μπορούν να μιλάνε), για το τι τους εντυπωσίασε περισσότερο και πώς αντιλαμβάνονται την αξία της αξιοπρεπούς εργασίας μετά τις δράσεις.