- Ο ρόλος της λογοθεραπείας στην ειδική αγωγή κρίνεται ιδιαίτερα ωφέλιμος.
- Ο στόχος της ειδικής αγωγής είναι να εντάξει παιδιά με ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες, ανάλογα με τις ικανότητες τους, στο εκπαιδευτικό σύστημα με απώτερο σκοπό να τα παραδώσει ανεξάρτητα και ενεργά μέλη στην κοινωνία. Ως προς αυτό κατευθύνεται και ένας λογοθεραπευτής.
- Ο λογοθεραπευτής διαδραματίζει σημαντικό ρόλο ως μέλος διεπιστημονικής ομάδας που αποτελείται από τον εργοθεραπευτή, τον ψυχολόγο, τον παιδοψυχίατρο, τον ειδικό παιδαγωγό και άλλες ιατρικές ειδικότητες, συμβάλλοντας στην αξιολόγηση του μηχανισμού κατάκτησης της φωνολογικής ενημερότητας, της ανάγνωσης και κατανόησης κειμένου, της γραφής (αντιγραφή, ορθογραφία, αυθόρμητη γραφή), της οπτικής και ακουστικής διάκρισης των λέξεων.
- Στον τομέα της αντιμετώπισης των δυσκολιών, ο λογοθεραπευτής είναι ειδικός στην καλλιέργεια της φωνολογικής ενημερότητας που είναι σημαντική για την ανάπτυξη του γραπτού λόγου και του μηχανισμού της ανάγνωσης.
- Επιπλέον, εφαρμόζει εξειδικευμένα προγράμματα που αφορούν την αντιμετώπιση των πολλαπλών ορθογραφικών λαθών με στόχο τον περιορισμό τους και ασκήσεις εξάσκησης του μηχανισμού ανάγνωσης για να αποκτήσει η ανάγνωση κειμένων αλλά και μεμονωμένων λέξεων ροή και να περιοριστεί στο ελάχιστο ο συλλαβισμός σε επίπεδο λέξης, πρότασης και κειμένου.
- Σε μικρότερες ηλικίες ένας λογοθεραπευτής αποσκοπεί στην ανάπτυξη δεξιοτήτων που αφορούν την ανάγνωση, τη γραφή και την κατανόηση βασικών αριθμητικών εννοιών. Επίσης, μπορεί να παρέμβει σε παιδιά σχολικής ηλικίας με μαθησιακές δυσκολίες για να βελτιώσει τη νοηματική και σημασιολογική επεξεργασία κειμένων, την οργάνωση και μεταφορά πληροφοριών σε γραπτό ή προφορικό επίπεδο και την ορθή δόμηση του γραπτού λόγου ώστε οι σκέψεις να μπορούν να αποτυπωθούν σωστά με χρήση κατάλληλου λεξιλογίου και εκφράσεων.
- Τέλος, ο λογοθεραπευτής μπορεί να συνεργαστεί με τους γονείς ώστε να τους παρέχει πολύτιμες συμβουλές και στρατηγικές, επεκτείνοντας έτσι τη μάθηση και στο σπίτι. Το θεραπευτικό πρόγραμμα που εφαρμόζεται σε κάθε παιδί θα πρέπει να στηρίζεται στις ανάγκες, την προσωπικότητα, την ιδιοσυγκρασία και τις δυνατότητες του κάθε παιδιού. Η προσέγγιση του θα πρέπει να είναι ολιστική ώστε το παιδί να έχει ανατροφοδότηση από όλους εκείνους που ασχολούνται με τη μαθησιακή του εξέλιξή, να ενισχυθεί η αυτοπεποίθηση του και να αρχίσει να του αρέσει το σχολείο.