Η ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΚΑΙ Η ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΤΩΝ ΚΛΑΣΙΚΩΝ ΧΡΟΝΩΝ
24 Απριλίου 2024 ΑΡΚΟΥΛΗ ΕΛΕΝΗ
Πότε κορυφώνεται η ανάπτυξη των καλών τεχνών στον ελληνικό χώρο;
Μετά τους περσικούς πολέμους και σε όλη τη διάρκεια του 5ου και 4ου αιώνα π.Χ., φθάνουν σε μεγάλη ακμή οι καλές τέχνες (δηλαδή η αρχιτεκτονική, η γλυπτική και η ζωγραφική) στον ελληνικό χώρο.
Σε ποιες περιοχές ανακαλύφθηκαν πολλά καλλιτεχνικά δημιουργήματα της κλασικής εποχής;
Στην Ολυμπία, στην Ακρόπολη, στους Δελφούς και σε άλλα μεγαλύτερα ή μικρότερα ιερά οι ανασκαφές έφεραν στο φως αριστουργηματικά αγάλματα και ανάγλυφα.
Από ποια υλικά ήταν κατασκευασμένα τα γλυπτά;
Το μάρμαρο και ο ορείχαλκος εξακολουθούν να αποτελούν τα κυριότερα υλικά της γλυπτικής. Για τα λατρευτικά αγάλματα των θεών όμως που κάποτε είχαν κολοσσιαίο μέγεθος, χρησιμοποιούνταν το ελεφαντοστό για τα γυμνά μέρη των μορφών και φύλλα από χρυσάφι για τα ενδύματά τους.
Ποια ήταν τα μεγάλα χρυσελεφάντινα γλυπτά και ποιος ο γλύπτης τους;
Τα μεγάλα χρυσελεφάντινα αγάλματα ήταν το άγαλμα της Αθηνάς Παρθένου στον Παρθενώνα και του Δία στην Ολυμπία, και τα δύο έργα του Φειδία.
Ποια πρόσωπα απεικονίζονται στη γλυπτική;
Α) Αγάλματα γυμνών αθλητών σε ποικίλες στάσεις και κυρίως, δισκοβόλοι και δορυφόροι.
Β) Πολεμιστές.
Γ) Ήρωες, άλλοτε ντυμένοι και άλλοτε γυμνοί.
Δ) Μυθολογικές μορφές, ανδρικές και γυναικείες και ιδιαίτερα ο Ηρακλής, και οι θεοί του Ολύμπου.
Ε) Ηρωίδες της μυθολογίας με τον βαρύ, μάλλινο δωρικό πέπλο.
Ποιοι ήταν οι σημαντικότεροι γλύπτες και ποιο το χαρακτηριστικότερο έργο τους;
Χρυσελεφάντινο άγαλμα της Αθηνάς του γλύπτη Φειδία
Ερμής του Πραξιτέλη
Απόλλων Λεωχάρη Belvedere (Βατικανό)
Ο Μύρων: ο Δισκοβόλος.
Ο Φειδίας: χρυσελεφάντινα λατρευτικά αγάλματα Αθηνάς Παρθένου και Δία της Ολυμπίας
Ο Πολύκλειτος :ο Διαδούμενος
Ο Πραξιτέλης:ο Ερμής
Ο Λεωχάρης: ο Απόλλωνας
Ο Σκόπας από την Πάρο: η κεφαλή της Υγείας
Ο Λύσιππος :ο κουρασμένος Ηρακλής
Ποιοι ήταν οι σημαντικότεροι ζωγράφοι της κλασικής εποχής;
Ο Πολύγνωτος, ο Νικίας, ο Ζεύξις, ο Απελλής, και πολλοί άλλοι.
Τι θέματα ζωγραφίζουν;
Ζωγραφίζουν γνωστά μυθολογικά θέματα. Οι μεγάλοι πίνακές τους που στόλιζαν δημόσια κτίρια, επηρέασαν και τους ζωγράφους των ερυθρόμορφων αθηναϊκών αγγείων. Έτσι και την ταπεινότερη τέχνη της αγγειογραφίας διαπερνά το μεγαλόπρεπο, μετρημένο και συγκρατημένο ύφος της κλασικής τέχνης.
Από πού αντλούμε πληροφορίες για τη ζωγραφική;
Χάρη στις παραστάσεις των αγγείων μπορούμε σήμερα να σχηματίσουμε μία αμυδρή εικόνα για τη μεγάλη ζωγραφική αυτής της περιόδου, ιδιαίτερα του 5ου αιώνα π.Χ., αφού δε μας έχουν σωθεί αρχαία έργα ζωγραφικής, εκτός βέβαια από τις θαυμάσιες τοιχογραφίες των μακεδονικών τάφων της Βεργίνας που χρονολογούνται στον 4ο αιώνα π.Χ. και αποκαλύφθηκαν σχετικά πρόσφατα.
Δημοσιευμένο στην κατηγορία ΙΣΤΟΡΙΑ Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ .
Πρόσφατα σχόλια