ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟY ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ
3 Απριλίου 2024 ΑΡΚΟΥΛΗ ΕΛΕΝΗ
Ποια ήταν η έκταση του κράτους του Αλεξάνδρου, ποιες δυσκολίες είχε η διακυβέρνησή του και πώς τις ξεπέρασε ο Αλέξανδρος;
Η εκστρατεία του Αλέξανδρου δημιουργεί ένα εκτεταμένο κράτος από την Αδριατική έως τον Ινδό ποταμό και από την Κασπία έως την Αίγυπτο. Αυτό περιλάμβανε ένα πλήθος λαών με διαφορετικές γλώσσες, θρησκείες, νοοτροπίες και παραδόσεις. Ο Αλέξανδρος κατανόησε ότι, για να κυβερνηθεί αυτό το κράτος, έπρεπε να εφαρμοστεί μια πολιτική που θα γινόταν αποδεκτή από τους λαούς.
Ποιες είναι οι βασικές πτυχές της πολιτικής που εφάρμοσε ο Αλέξανδρος για να κυβερνήσει το απέραντο κράτος;
Α) ΣΤΟΝ ΣΤΡΑΤΟ
Η αρχή της νέας πολιτικής γίνεται από το στρατό. Εντάσσονται σ’ αυτόν νεαροί Πέρσες, αφού πρώτα εκπαιδεύονταν στη μακεδονική πολεμική τακτική και στα ελληνικά γράμματα.
Β) ΣΤΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ
Διατηρείται η διοικητική διαίρεση της περσικής αυτοκρατορίας.
Γ) ΣΤΑ ΗΘΗ ΚΑΙ ΕΘΙΜΑ
Υιοθετούνται ορισμένα από τα έθιμα της περσικής αυλής και ενθαρρύνονται οι μεικτοί γάμοι, ένα μέσο για τη συμφιλίωση Ελλήνων και Περσών. Αυτή η πολιτική συνεργασίας είναι μια προσπάθεια φιλόδοξη και νεωτεριστική. Ο Αλέξανδρος δεν επιδιώκει να μεταβάλει τους λαούς της Ασίας σε Έλληνες, αλλά να τους αναμείξει σ’ ένα αρμονικό σύνολο, όπου ο καθένας θα είχε τη θέση του. Ο καλύτερος τρόπος για να πετύχει το σχέδιο είναι οι μεικτοί γάμοι. Ο Αλέξανδρος δίνει το παράδειγμα. Νυμφεύεται τη Ρωξάνη, τη θυγατέρα ενός ευγενή από τη Βακτριανή. Μέσα σε μια ημέρα, όταν ο στρατός επιστρέφει από την Ινδία, οι περισσότεροι στρατηγοί του και 10.000 στρατιώτες νυμφεύονται (παντρεύονται) Περσίδες σε μια λαμπρή τελετή. Όλη αυτή η συμπεριφορά έδειχνε ότι ο Αλέξανδρος επιθυμούσε να συμπεριφερθεί προς όλους τους κατοίκους του κράτους του όχι ως κατακτητής αλλά ως αγαθός ηγεμόνας.
Γ) ΣΤΙΣ ΝΕΕΣ ΠΟΛΕΙΣ
Ο Αλέξανδρος ίδρυσε πόλεις στα κατακτημένα εδάφη. Στις νέες Αλεξάνδρειες εγκαταστάθηκαν αρχικά Έλληνες στρατιώτες. Γρήγορα όμως έγιναν πόλος έλξης και για πολλούς άλλους Έλληνες από την Ελλάδα και τη Μικρά Ασία. Οι πόλεις αυτές, με το πέρασμα του χρόνου, μεταβλήθηκαν σε οικονομικές και πολιτιστικές κυψέλες του ελληνισμού, όπου άνθησαν η ελληνική παιδεία και γλώσσα καθώς και ο ελληνικός τρόπος ζωής. Για πρώτη φορά ο ελληνικός πολιτισμός απλώνεται στα βάθη της Ανατολής και ο απόηχος της κληρονομιάς που άφησε ο Αλέξανδρος στις περιοχές αυτές κρατά μέχρι σήμερα. Αυτή είναι η μεγαλύτερη προσφορά του Αλέξανδρου στον πολιτισμό.
Δ) ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ
Συγχρόνως οργανώνει τη διδασκαλία των ελληνικών για 40.000 παιδιά της Περσίας.
Ακόμη καλεί καλλιτέχνες από την Ελλάδα, όπως τον Λύσιππο και τον Απελλή, για να απαθανατίσουν με την τέχνη τους τη δόξα του.
Οργανώνει στις πόλεις της Ασίας γυμναστικούς και μουσικούς αγώνες.
Ε) ΣΤΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ
Ο Αλέξανδρος εξακολουθεί να λατρεύει τους Έλληνες θεούς. Όμως κατανοεί την αξία της ανεξιθρησκίας και επιτρέπει στον καθένα να πιστεύει ό,τι θέλει.
ΣΤ) ΣΤΙΣ ΑΝΤΑΛΛΑΓΕΣ
Όμως ο Αλέξανδρος είναι αρκετά ρεαλιστής για να κατανοεί ότι οι ανταλλαγές είναι η ασφαλέστερη εγγύηση για την ενοποίηση της αυτοκρατορίας. Γίνονται ανταλλαγές ζωικών ή φυτικών προϊόντων ανάμεσα σε απομακρυσμένες περιοχές. Κυρίως, γίνονται ανταλλαγές ανθρώπων, τις οποίες διευκολύνουν οι δρόμοι, οι διώρυγες, τα λιμάνια, τα πλοία που συνεχώς κατασκευάζει ή επιδιορθώνει.
Ζ) ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Επιπλέον επιβάλλει στην αυτοκρατορία ένα κοινό νόμισμα. Τα μακεδονικά νομίσματα αντικαθιστούν σταδιακά στην Ασία τους δαρεικούς, τα βαριά περσικά νομίσματα.
Τι πέτυχε στον σύντομο βίο του ο Αλέξανδρος;
Δωδεκάμισι χρόνια βασιλείας. Ελάχιστα και όμως αρκετά για τον Αλέξανδρο για να επιφέρει ριζικούς νεωτερισμούς, οι οποίοι επηρέασαν την πορεία της ιστορίας.
α)Θεμελιώνει ένα νέο συγκεντρωτικό πολίτευμα (όλη η διοίκηση ελέγχεται από τον βασιλιά),
β) διαδίδει τον ελληνικό τρόπο ζωής στην Αίγυπτο και την Ασία,
γ)εγκαινιάζει μια αντιρατσιστική πολιτική, αναγνωρίζοντας την ισότητα όλων των λαών. Κυρίως γι’ αυτό το τελευταίο η ιστορία δίκαια τον ονόμασε «Μέγα».
ΠΗΓΕΣ
ΨΗΦΙΑΚΟ ΒΙΒΛΙΟ ΙΣΤΟΡΙΑΣ Α ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-A105/749/4884,22345/
ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Δημοσιευμένο στην κατηγορία ΙΣΤΟΡΙΑ Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ .
Πρόσφατα σχόλια