27η ΕΝΟΤΗΤΑ: ψ ραψωδία στίχοι 89-270

2 Ιουνίου 2014 ΑΡΚΟΥΛΗ ΕΛΕΝΗ

ΒΑΣΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΕΝΟΤΗΤΑΣ

  1. ΘΕΜΑ ΕΝΟΤΗΤΑΣ: Η αναγνώριση του Οδυσσέα από την Πηνελόπη.
  2. ΠΟΡΕΙΑ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗΣ :Κλιμακώνεται σε τρεις φάσεις, δηλαδή η έντασή της αυξάνεται σταδιακά. Οι φάσεις είναι:1η ΦΑΣΗ: Η Πηνελόπη εκφράζοντας δυσπιστία κατεβαίνει στο μέγαρο με προτροπή της Ευρύκλειας.2η ΦΑΣΗ: Ο ήρωας στέκεται στο μέγαρο σκυφτός και περιμένει την αντίδραση της Πηνελόπης με  ( παρών ο Τηλέμαχος).3η ΦΑΣΗ: Ο ήρωας νέος και όμορφος αγανακτεί πια με τη στάση της Πηνελόπης.
  3. ΕΠΙΒΡΑΔΥΝΣΗ: ο Οδυσσέας συνομιλεί με τον Τηλέμαχο για το θέμα της αντεκδίκησης των μνηστήρων, καθυστερώντας την αναγνώριση και εντείνοντας την αγωνία.
  4. ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ: οι άνθρωποι τα ομηρικά χρόνια κατασκεύαζαν μόνοι τους τα πράγματα που χρειάζονταν, ακόμη κι αν ήταν βασιλιάδες και ο Οδυσσέας ήταν εξαιρετικός τεχνίτης.
  5. ΤΟ ΤΥΠΙΚΟ ΤΗΣ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗΣ ΤΟΥ ΟΔΥΣΣΕΑ:
    • Η πολύχρονη απουσία του Οδυσσέα.
    • Η απομόνωση του ζευγαριού.
    • Η κάλυψη του Οδυσσέα ( μεταμόρφωση: βρόμικα, κουρελιασμένα ρούχα).
    • Η αποκάλυψη της ταυτότητας του Οδυσσέα (από την Ευρύκλεια, τον Τηλέμαχο και τον ίδιο).
    • Η δυσπιστία της Πηνελόπης (στήσιμο παγίδας με το κρυφό σημάδι του κρεβατιού και δοκιμασία του.
    • Η αναγνώριση
    • Έκφραση συναισθημάτων
  6. ΤΟ ΗΘΟΣ ΤΗΣ ΠΗΝΕΛΟΠΗΣ ΣΤΗ ΣΚΗΝΗ ΤΗΣ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗΣ:
    • Αρχικά είναι δύσπιστη, επιφυλακτική, συγκρατημένη και προσεκτική στις ενέργειές της.
    • Έπειτα εύστροφη και επινοητική στήνει παγίδα στον Οδυσσέα.
    • Τέλος, μετά την αναγνώριση εκδηλώνει την αγάπη της χωρίς δισταγμό.
  7. ΤΟ ΗΘΟΣ ΤΗΣ ΠΗΝΕΛΟΠΗ ΓΕΝΙΚΑ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΟΔΥΣΣΕΙΑ:α) διακρίνεται για την ομορφιά, τη σεμνότητα, τη σύνεση, την επιβλητικότητα, τη μεγαλοπρέπεια, την επινοητικότητα, την ευστροφία ή ακόμη και τη δολοπλοκία.β) Είναι πιστή και αφοσιωμένη σύζυγος, δείχνει υπομονή και καρτερικότητα.γ) Επικρίνει την αλαζονική συμπεριφορά των μνηστήρων.
  8. ΤΟ ΗΘΟΣ ΤΟΥ ΟΔΥΣΣΕΑ ΣΤΗΝ Ψ ΡΑΨΩΔΙΑ:
    • Εύστροφος, προνοητικός, συνεπής στις υποχρεώσεις του (χρησμός μάντη Τειρεσία).
    • Ενώ αρχικά κατανοεί την ψυχρότητα της Πηνελόπης, ύστερα όμως παραπονιέται και αγανακτεί.
    • Είναι ευάλωτος στην παγίδα της Πηνελόπης.
    • Ικανός τεχνίτης (έφτιαξε το συζυγικό κρεβάτι)
  9. ΤΑ ΝΕΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΟΔΥΣΣΕΑ: α) κίνδυνος αντιποίνων από τους συγγενείς των μνηστήρων, β) η υποχρέωση της νέας αποδημίας.
  10. ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΜΕ ΤΡΑΓΟΥΔΙ : «Ο γυρισμός του ξενιτεμένου»
    • ΟΜΟΙΟΤΗΤΕΣ: α) ο άνδρας επιστρέφει μετά από πολλά χρόνια αγνώριστος, β)ο άνδρας αρχικά αποκρύπτει την ταυτότητά του, γ) η γυναίκα είναι αφοσιωμένη στον άνδρα και θρηνεί για την απουσία του, δ) η γυναίκα δυσπιστεί και ζητά σημάδια, ε)η αναγνώριση πραγματοποιείται, όταν ο άνδρας αποκαλύπτει τα σημάδια.
    • ΔΙΑΦΟΡΕΣ: α) στο δημοτικό η αναγνώριση είναι σύντομη, ενώ στην Οδύσσεια επιβραδύνεται και με άλλα γεγονότα, β) στο δημοτικό ο άνδρας στήνει παγίδα στη γυναίκα του για να δοκιμάσει την πίστη της, ζητώντας να τον φιλήσει, ενώ στην Οδύσσεια η γυναίκα στήνει την παγίδα για το μυστικό του κρεβατιού, γ) στο δημοτικό  υπάρχει μόνο μία αναγνώριση, ενώ στην Οδύσσεια πολλές, δ)στο δημοτικό τραγούδι η αναγνώριση γίνεται  έξω από το σπίτι, ενώ στην Οδύσσεια μέσα στο παλάτι.

Δημοσιευμένο στην κατηγορία  ΟΔΥΣΣΕΙΑ Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ .

Τα σχόλια δεν επιτρέπονται.


Πρόσφατα άρθρα

Πρόσφατα σχόλια

    Ιστορικό

    Kατηγορίες

    Μεταστοιχεία


    Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
    Αντίθεση