27η ΕΝΟΤΗΤΑ: ψ ραψωδία στίχοι 89-270
2 Ιουνίου 2014 ΑΡΚΟΥΛΗ ΕΛΕΝΗ
ΒΑΣΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΕΝΟΤΗΤΑΣ
- ΘΕΜΑ ΕΝΟΤΗΤΑΣ: Η αναγνώριση του Οδυσσέα από την Πηνελόπη.
- ΠΟΡΕΙΑ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗΣ :Κλιμακώνεται σε τρεις φάσεις, δηλαδή η έντασή της αυξάνεται σταδιακά. Οι φάσεις είναι:1η ΦΑΣΗ: Η Πηνελόπη εκφράζοντας δυσπιστία κατεβαίνει στο μέγαρο με προτροπή της Ευρύκλειας.2η ΦΑΣΗ: Ο ήρωας στέκεται στο μέγαρο σκυφτός και περιμένει την αντίδραση της Πηνελόπης με ( παρών ο Τηλέμαχος).3η ΦΑΣΗ: Ο ήρωας νέος και όμορφος αγανακτεί πια με τη στάση της Πηνελόπης.
- ΕΠΙΒΡΑΔΥΝΣΗ: ο Οδυσσέας συνομιλεί με τον Τηλέμαχο για το θέμα της αντεκδίκησης των μνηστήρων, καθυστερώντας την αναγνώριση και εντείνοντας την αγωνία.
- ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ: οι άνθρωποι τα ομηρικά χρόνια κατασκεύαζαν μόνοι τους τα πράγματα που χρειάζονταν, ακόμη κι αν ήταν βασιλιάδες και ο Οδυσσέας ήταν εξαιρετικός τεχνίτης.
- ΤΟ ΤΥΠΙΚΟ ΤΗΣ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗΣ ΤΟΥ ΟΔΥΣΣΕΑ:
- Η πολύχρονη απουσία του Οδυσσέα.
- Η απομόνωση του ζευγαριού.
- Η κάλυψη του Οδυσσέα ( μεταμόρφωση: βρόμικα, κουρελιασμένα ρούχα).
- Η αποκάλυψη της ταυτότητας του Οδυσσέα (από την Ευρύκλεια, τον Τηλέμαχο και τον ίδιο).
- Η δυσπιστία της Πηνελόπης (στήσιμο παγίδας με το κρυφό σημάδι του κρεβατιού και δοκιμασία του.
- Η αναγνώριση
- Έκφραση συναισθημάτων
- ΤΟ ΗΘΟΣ ΤΗΣ ΠΗΝΕΛΟΠΗΣ ΣΤΗ ΣΚΗΝΗ ΤΗΣ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗΣ:
- Αρχικά είναι δύσπιστη, επιφυλακτική, συγκρατημένη και προσεκτική στις ενέργειές της.
- Έπειτα εύστροφη και επινοητική στήνει παγίδα στον Οδυσσέα.
- Τέλος, μετά την αναγνώριση εκδηλώνει την αγάπη της χωρίς δισταγμό.
- ΤΟ ΗΘΟΣ ΤΗΣ ΠΗΝΕΛΟΠΗ ΓΕΝΙΚΑ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΟΔΥΣΣΕΙΑ:α) διακρίνεται για την ομορφιά, τη σεμνότητα, τη σύνεση, την επιβλητικότητα, τη μεγαλοπρέπεια, την επινοητικότητα, την ευστροφία ή ακόμη και τη δολοπλοκία.β) Είναι πιστή και αφοσιωμένη σύζυγος, δείχνει υπομονή και καρτερικότητα.γ) Επικρίνει την αλαζονική συμπεριφορά των μνηστήρων.
- ΤΟ ΗΘΟΣ ΤΟΥ ΟΔΥΣΣΕΑ ΣΤΗΝ Ψ ΡΑΨΩΔΙΑ:
- Εύστροφος, προνοητικός, συνεπής στις υποχρεώσεις του (χρησμός μάντη Τειρεσία).
- Ενώ αρχικά κατανοεί την ψυχρότητα της Πηνελόπης, ύστερα όμως παραπονιέται και αγανακτεί.
- Είναι ευάλωτος στην παγίδα της Πηνελόπης.
- Ικανός τεχνίτης (έφτιαξε το συζυγικό κρεβάτι)
- ΤΑ ΝΕΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΟΔΥΣΣΕΑ: α) κίνδυνος αντιποίνων από τους συγγενείς των μνηστήρων, β) η υποχρέωση της νέας αποδημίας.
- ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΜΕ ΤΡΑΓΟΥΔΙ : «Ο γυρισμός του ξενιτεμένου»
- ΟΜΟΙΟΤΗΤΕΣ: α) ο άνδρας επιστρέφει μετά από πολλά χρόνια αγνώριστος, β)ο άνδρας αρχικά αποκρύπτει την ταυτότητά του, γ) η γυναίκα είναι αφοσιωμένη στον άνδρα και θρηνεί για την απουσία του, δ) η γυναίκα δυσπιστεί και ζητά σημάδια, ε)η αναγνώριση πραγματοποιείται, όταν ο άνδρας αποκαλύπτει τα σημάδια.
- ΔΙΑΦΟΡΕΣ: α) στο δημοτικό η αναγνώριση είναι σύντομη, ενώ στην Οδύσσεια επιβραδύνεται και με άλλα γεγονότα, β) στο δημοτικό ο άνδρας στήνει παγίδα στη γυναίκα του για να δοκιμάσει την πίστη της, ζητώντας να τον φιλήσει, ενώ στην Οδύσσεια η γυναίκα στήνει την παγίδα για το μυστικό του κρεβατιού, γ) στο δημοτικό υπάρχει μόνο μία αναγνώριση, ενώ στην Οδύσσεια πολλές, δ)στο δημοτικό τραγούδι η αναγνώριση γίνεται έξω από το σπίτι, ενώ στην Οδύσσεια μέσα στο παλάτι.
Δημοσιευμένο στην κατηγορία ΟΔΥΣΣΕΙΑ Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ .
Πρόσφατα σχόλια