Το Ηλεκτρονικό βιβλίο (e-book). Σχολιάστε την πρόταση του ΠΙ.

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ
ΔΙΑΤΜΗΜΑΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΓΙΑ ΤΗ
ΜΟΡΦΩΤΙΚΗ ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΑ ΤΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΚΑΙ ΤΟΝ ΔΙΑΛΟΓΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ
¼br> ¼br> ΠΡΟΤΑΣΗ
ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΙΣΑΓΩΓΗ
ΤΟΥ «ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ» ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΑΘΗΝΑ 2009
¼br> Α. Εννοιολογικές αποσαφηνίσεις
Ο όρος ηλεκτρονικό βιβλίο απαντά στην αγγλόφωνη βιβλιογραφία ως ebook, e-textbook, web textbook, online textbook, digital textbook. Δηλώνει την έκδοση ενός έντυπου βιβλίου σε ηλεκτρονική ή ψηφιακή μορφή, το οποίο μπορεί να διαβάσει κανείς σε επιτραπέζιο ηλεκτρονικό υπολογιστή (desktop computer), σε φορητό υπολογιστή (laptop), σε υπολογιστή χειρός (handheld device, PDA: Portable Digital Assistant), σε ειδικές ηλεκτρονικές πλατφόρμες ή φυλλομετρητές διαδικτύου (Internet Explorer, Mozilla κ.λπ.). Στην εκδοχή αυτή, το ηλεκτρονικό βιβλίο μπορεί επίσης να καταγραφεί σε CD-ROM ή DVD-ROM ή να «μεταφορτωθεί» δωρεάν ή επί πληρωμή από το διαδίκτυο στον ηλεκτρονικό υπολογιστή ή σε αυτόνομες συσκευές (Dedicated Reading Devices, eBook Readers) οι οποίες λειτουργούν αποκλειστικά ως «αναγνώστες», σε διάφορες μορφές με επικρατούσα αυτήν του pdf (portable document format).
¼br> Υπό μία ευρύτερη προοπτική, ο όρος «ηλεκτρονικό βιβλίο» δηλώνει το ψηφιοποιημένο και εμπλουτισμένο με στοιχεία πολυμέσων κείμενο. Τέτοια πολυμεσικά στοιχεία είναι ο ήχος, η εικόνα, οι υπερσύνδεσμοι, καθώς και μέσα τα οποία επιτρέπουν τη δημιουργία σελιδοδεικτών (bookmarks), σημειώσεων στα περιθώρια της σελίδας και υπογραμμίσεων στο κείμενο, την αναζήτηση λέξης ή φράσης μέσω ευρετηρίων κ.ά. Η διαθέσιμη τεχνολογία ενισχύει τη λειτουργικότητα του ηλεκτρονικού βιβλίου με δυνατότητες όπως η αλλαγή του τύπου και του μεγέθους των γραμματοσειρών, η ερμηνεία και μετάφραση όρων και λέξεων από ενσωματωμένα λεξικά, η αντιγραφή και μεταφορά μέρους του κειμένου σε άλλες εφαρμογές, η εκτύπωση κειμένου κ.λπ.
¼br> Ως εκ τούτου, με τον όρο «ηλεκτρονικό βιβλίο» δεν πρέπει να εννοούμε μόνον την ψηφιακή έκδοση ενός συμβατικού βιβλίου αλλά το δυναμικό και διαδραστικό μέσο μάθησης που λειτουργεί ως πολυμεσικό εργαλείο γνώσης.
Με αυτήν την έννοια, ο όρος δεν συνδέεται απλώς με τη δυνατότητα πρόσβασης του χρήστη σε κείμενα, ήχους και εικόνες. Αντιθέτως, το «ηλεκτρονικό βιβλίο» συνιστά ένα σύνθετο και δυναμικό περιβάλλον μάθησης. Η πρόσβαση του εκπαιδευτικού και του μαθητή σε πολλαπλές πηγές μάθησης μέσω υπερσυνδέσμων, καθώς και η δυνατότητα διάδρασης, μπορούν να καταστήσουν το μέσο αυτό ποιοτικό εργαλείο, όχι μόνον όσον αφορά στην άντληση πληροφοριών αλλά και όσον αφορά στην κατάκτηση και τη σύνθεση της νέας γνώσης [βλ. Πρόταση Παιδαγωγικού Ινστιτούτου για τα Αναλυτικά
Προγράμματα Σπουδών: Β. Στόχοι των νέων ΑΠΣ, Γ. Γενικές αρχές για τη σύνταξη των ΑΠΣ, Δ. Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) και ΑΠΣ].
¼br> Β. Περιπτώσεις αξιοποίησης του ηλεκτρονικού βιβλίου στην εκπαίδευση
¼br> Στην αγγλόφωνη κυρίως βιβλιογραφία αναφέρεται η πιλοτική εφαρμογή του ηλεκτρονικού βιβλίου σε περιορισμένο αριθμό σχολικών μονάδων στο Τέξας, τη Φιλαδέλφεια, τη Δυτική Βιρτζίνια και το Μίσιγκαν των ΗΠΑ. Συγκεκριμένα, στο Βόρειο Τέξας έχει τεθεί σε εφαρμογή από το 2006 το «Πιλοτικό πρόγραμμα Εμβύθισης στην Τεχνολογία» (TIP-Technology Immersion Pilot). Σύμφωνα με το πρόγραμμα αυτό, το ηλεκτρονικό βιβλίο εισάγεται στη σχολική τάξη ως κυρίαρχο μέσο μάθησης. Οι μαθητές χρησιμοποιούν φορητούς υπολογιστές (laptops) και παράλληλα χρησιμοποιούν το παραδοσιακό βιβλίο μόνο για μελέτη στο σπίτι.
¼br> Ανάλογη πιλοτική-ερευνητική δραστηριότητα καταγράφεται στη Φιλαδέλφεια, όπου οι εκπαιδευτικές αρχές ιδρύουν το «Σχολείο του Μέλλοντος» (School of the Future) και αξιοποιούν τις ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία. Επίσης, στη Δυτική Βιρτζίνια τα δημόσια σχολεία υιοθετούν σταδιακά το ηλεκτρονικό βιβλίο, το οποίο μεταφέρεται από τους μαθητές σε φορητούς υπολογιστές. Στην περίπτωση αυτή η παραγωγή του ψηφιακού διδακτικού υλικού έχει προταθεί να ανατίθεται στο Τμήμα Εκπαίδευσης της πολιτείας αυτής των ΗΠΑ και σε επιστημονικούς συνεργάτες. Έχει προταθεί επίσης και η δημιουργία ιστοσελίδας τύπου Wiki, στην οποία οι εκπαιδευτικοί θα μπορούν να «ανεβάζουν» το δικό τους εκπαιδευτικό υλικό. Τέλος, στο Μίσιγκαν η εισαγωγή του ηλεκτρονικού βιβλίου στην εκπαίδευση υποστηρίχθηκε από το «Πρόγραμμα Ελευθερία στη Μάθηση» (Freedom to Learn Program).
¼br> Η σταδιακή αξιολόγηση των παραπάνω προγραμμάτων έχει αρχίσει να καταδεικνύει τις αδυναμίες αλλά και τα θετικά αποτελέσματα της εισαγωγής του ηλεκτρονικού βιβλίου στη σχολική τάξη. Για παράδειγμα, έχει παρατηρηθεί αργή προσαρμογή των εμπλεκομένων όσον αφορά στην αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαίδευση. Το γεγονός αυτό οφείλεται κυρίως στην έλλειψη τεχνολογικής κουλτούρας από την πλευρά των εκπαιδευτικών. Το πρόβλημα, όμως, στις περισσότερες περιπτώσεις, αντιμετωπίζεται με τη συστηματική επιμόρφωση στις νέες μορφές διδασκαλίας. Ανάμεσα στα θετικά αποτελέσματα που έχουν καταγραφεί έως σήμερα αναφέρονται με ιδιαίτερη έμφαση η βελτίωση της επίδοσης και η τόνωση του ενδιαφέροντος των μαθητών για συμμετοχή σε ομαδικές δράσεις που αξιοποιούν τη διαδραστική λειτουργία του ηλεκτρονικού βιβλίου. Η υμμετοχική δράση των μαθητών, μέσω της ανάδρασης με το ίδιο το μέσο ή με τους συμμαθητές τους, προάγει ενεργητικούς τρόπους προσέγγισης της γνώσης και διαμορφώνει βιωματικές συνθήκες μάθησης. Επίσης, θεωρήθηκε ότι συνιστά συγκριτικό πλεονέκτημα για το ηλεκτρονικό βιβλίο η ευελιξία και η προσαρμοστικότητά του σε ποικίλες μαθησιακές ανάγκες, καθώς κάθε μαθητής έχει πρόσβαση σε αυτό ανεξάρτητα από το κοινωνικοπολιτισμικό του περιβάλλον, από τις εμπειρίες του, τα ενδιαφέροντά του, τις δυνατότητες ή τις αδυναμίες του.
¼br> Ειδικότερα για τους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες, η δυνατότητα ακρόασης κειμένου (text to speech), η οποία υποστηρίζεται από τους διάφορους τύπους ηλεκτρονικών υπολογιστών, φαίνεται ότι επιδρά θετικά στην κατάκτηση της γνώσης. Τέλος, ενώ το παραδοσιακό βιβλίο μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα σε δυσλεκτικούς μαθητές και σε μαθητές με προβλήματα όρασης, το ηλεκτρονικό βιβλίο καθιστά την πληροφορία ευκολότερα προσβάσιμη στους μαθητές με αναπηρίες.
¼br> Γ. Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα του ηλεκτρονικού βιβλίου
¼br> Πολλά από τα πλεονεκτήματα των ηλεκτρονικών βιβλίων έχουν άμεση σχέση με τα χαρακτηριστικά των ηλεκτρονικών συσκευών που χρησιμοποιούνται για την καταγραφή ή τη μεταφόρτωσή τους και αφορούν σε λειτουργίες που δεν διαθέτει το έντυπο βιβλίο, όπως: η δυνατότητα άμεσης διάθεσης του περιεχομένου του ηλεκτρονικού βιβλίου, οι αυξημένες δυνατότητες του υλικού (αναζήτηση ευρείας κλίμακας στο ηλεκτρονικό κείμενο, διαδραστικό λεξικό, δυνατότητες εμφάνισης πολυμέσων κ.λπ.), η
δυνατότητα επικαιροποίησης του εκπαιδευτικού υλικού, οι εκπαιδευτικές εφαρμογές, η εύκολη πρόσβαση σε πηγές πληροφόρησης, το φιλικό περιβάλλον διεπαφής (interface), η δυνατότητα βελτίωσης του επιπέδου της εγγραμματοσύνης -αλλά και της εκπαίδευσης γενικότερα- στις λιγότερο
ανεπτυγμένες χώρες, καθώς και η βελτίωση του επιπέδου εγγραμματοσύνης σε εθνικό επίπεδο με γνώμονα τα εκπαιδευτικά πρότυπα.
¼br> Συγκεκριμένα, στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του ηλεκτρονικού βιβλίου
συμπεριλαμβάνονται τα εξής:
– Δυνατότητα επικαιροποίησης του περιεχομένου.
– Δυνατότητα επικοινωνίας των εμπλεκομένων στην εκπαιδευτική διαδικασία.
– Δυνατότητα αμφίδρομης επικοινωνίας μεταξύ εκπαιδευτικών και γονέων μέσα στο περιβάλλον λειτουργίας του περιεχομένου.
– Δυνατότητα συνεργατικής μάθησης μεταξύ των μαθητών.
– Παράθεση των διδακτικών στόχων στην αρχή του μαθήματος.
– Πρόσβαση σε εξωτερικές πηγές πληροφοριών (κείμενα, ήχους, εικόνες κ.λπ.) μέσω υπερσυνδέσμων (hyperlinks) και δυνατότητα εκτέλεσης σύνθετων εργασιών (project).
– Δυνατότητα αποθήκευσης πολλαπλών πηγών.
– Αρχεία ήχου με σημαντικές παρατηρήσεις για το μάθημα ή επιπλέον ηχητικό υλικό.
– Ενσωμάτωση ολιγόλεπτων βίντεο, κινούμενων εικόνων (animation)
καθώς και πολυμεσικού περιεχομένου (multimedia clips).
– Ενσωμάτωση ποικίλων δραστηριοτήτων με τη μορφή μαθησιακών
αντικειμένων και δυνατότητα επιλογής των κατάλληλων
δραστηριοτήτων από τον δάσκαλο ανάλογα με το μαθησιακό επίπεδο
του μαθητή (εξατομικευμένη διδασκαλία).
– Δυνατότητα χρήσης μηχανής αναζήτησης με λέξεις-κλειδιά σε κείμενα, στοιχείο που διευκολύνει την πραγματοποίηση σύνθετων εργασιών.
– Εμφάνιση/απόκρυψη μέρους της πληροφορίας προκειμένου να εστιαστεί η προσοχή σε συγκεκριμένα σημεία.
– Δυνατότητα υπερφώτισης (highlighter) και υπογράμμισης (underliner).
– Δυνατότητα καταγραφής σημειώσεων πάνω στην οθόνη καθώς και δυνατότητα αναίρεσής τους.
– Ειδικά διαμορφωμένο περιβάλλον διεπαφής, το οποίο βασίζεται στην πρόσφατη ερευνητική εμπειρία.
– Δυνατότητα εμφάνισης βοήθειας για κάθε κουμπί της επιφάνειας διεπαφής.
– Δυνατότητα εκφώνησης των κειμένων.
– Δυνατότητα μεγέθυνσης χαρακτήρων και εικόνων, απομόνωσης μέρους ενός κειμένου και αποστολής του σε κειμενογράφο για περαιτέρω επεξεργασία ή σχολιασμό.
– Μεταφορά σημειώσεων από υπολογιστή σε υπολογιστή αλλά και από το ένα λειτουργικό σύστημα στο άλλο.
– Εισαγωγή κειμένου text με συμβατικό τρόπο (πληκτρολόγιο) ή με τη χρήση εικονικού πληκτρολογίου.
– Δυνατότητες εκτύπωσης.
– Διαλειτουργικότητα (λειτουργία σε διάφορα λειτουργικά συστήματα).
– Δυνατότητα λειτουργίας και σε συμβατικούς υπολογιστές.
¼br> Στα μειονεκτήματα του ηλεκτρονικού βιβλίου συγκαταλέγονται προβλήματα ως προς:
– τις ταχύτατες τεχνολογικές αλλαγές που καθιστούν έναν Η/Υ μη λειτουργικό μέσα σε μια πενταετία.
– την αντοχή της συσκευής στον χρόνο (και στην κακή μεταχείριση)
– την επιβάρυνση του περιβάλλοντος από τα ηλεκτρονικά απόβλητα που προκύπτουν μετά από μια πενταετία χρήσης.
– το κόστος αγοράς και συντήρησης ενός ηλεκτρονικού υπολογιστή.
– τις αυξημένες ανάγκες συντήρησης των συσκευών και τις ανάγκες σε ειδικευμένο προσωπικό.
– την εξάρτηση των Η/Υ από την ηλεκτρική παροχή σε περίπτωση που ο ενσωματωμένος συσσωρευτής ρεύματος του φορητού Η/Υ εξασθενίσει.
– την τεχνοφοβία, η οποία μπορεί να αποτελέσει ανασταλτικό παράγοντα στην ενσωμάτωση του μοντέλου στη σχολική τάξη.
¼br> Δ. Προτάσεις
¼br> Το «ηλεκτρονικό βιβλίο» αποτελεί στην ουσία ένα εμπλουτισμένο με πολυμέσα ψηφιακό περιβάλλον μάθησης το οποίο χρησιμοποιείται υποστηρικτικά και παράλληλα με το παραδοσιακό έντυπο βιβλίο. Διαθέτει πληθώρα καινοτόμων χαρακτηριστικών και χρησιμοποιεί Η/Υ με ή χωρίς δυνατότητες αφής, κατά προτίμηση φορητούς, οι οποίοι είναι σε θέση να υποστηρίξουν πολλές μορφές διδασκαλίας σε συνδυασμό με το κατάλληλο περιβάλλον διεπαφής και το κατάλληλο περιεχόμενο (content). Ο εμπλουτισμός του «ηλεκτρονικού βιβλίου» με λογισμικά προσομοιώσεων, μοντελοποίησης, εννοιολογικής χαρτογράφησης και με πακέτα ανάπτυξης πολυμεσικών εφαρμογών επιτρέπει την ανάπτυξη ψηφιακού περιεχομένου και από τους ίδιους τους μαθητές.
¼br> Με αυτό το σκεπτικό, το «ηλεκτρονικό βιβλίο» αποτελεί σημαντικό υποστηρικτικό μέσο διδασκαλίας τόσο στην σχολική τάξη όσο και στο σπίτι, καθώς μπορεί να προσδώσει μεγαλύτερη αξία στο παραδοσιακό βιβλίο ενσωματώνοντας διαδραστικά πολυμέσα. Το «ηλεκτρονικό βιβλίο» περιέχει μια σειρά μαθησιακών αντικειμένων (learning objects), τα οποία διακρίνονται για τη σταθερή δομή τους, το κοινό περιβάλλον λειτουργίας (user interface) και τη δυνατότητα αξιοποίησης του υπερκειμένου (hypertext).
¼br> Παρέχει επίσης δυνατότητες ήχου, εικόνας, video και διαδραστικών
εργαλείων. Έρευνες έχουν αναδείξει το γεγονός ότι η προσθήκη δυναμικών
διαδραστικών οπτικών αναπαραστάσεων (visuals) στο ηλεκτρονικό βιβλίο ενισχύει τη μάθηση, την οπτικοποίηση και την κατανόηση των κειμένων, ενώ η παράλληλη χρήση του «ηλεκτρονικού βιβλίου» με το παραδοσιακό αποτρέπει από τη στείρα απομνημόνευση.
¼br> • Προτείνεται η εισαγωγή του «ηλεκτρονικού βιβλίου» στη σχολική πραγματικότητα να συνδυαστεί με την υιοθέτηση ενός ειδικά διαμορφωμένου Συστήματος Διαχείρισης Μάθησης (LMS: Learning Μanagement System), μέσω του οποίου θα επιτυγχάνονται:
¼br> – η αναβάθμιση/επικαιροποίηση του υλικού τόσο από το σχολείο όσο και από το σπίτι.
– η ενθάρρυνση της αξιοποίησης του διαδικτύου ως μέσου έρευνας με στόχο την πρόσβαση σε πολλαπλές πηγές μάθησης και την ανάπτυξη της αυτόνομης κατάκτησης της γνώσης από ελεγχόμενους και ασφαλείς ιστοχώρους για τους μαθητές.
– η δημιουργία e-portfolio με αποθήκευση εργασιών και πινάκων αξιολόγησης τόσο τοπικά όσο και διαδικτυακά.
– η αποστολή εργασιών και η δυνατότητα ανατροφοδότησης από τον εκπαιδευτικό.
– η παρουσίαση του υλικού σε διαδραστικό πίνακα.
– η δημιουργία αποθετηρίου μαθησιακών αντικειμένων πάνω στην πλατφόρμα διαχείρισης μάθησης ανά κατηγορίες, ανάλογα με το μάθημα.
– η δυνατότητα εισόδου των γονέων στην πλατφόρμα προκειμένου να παρακολουθούν τη μαθησιακή πορεία του μαθητή αλλά και να επικοινωνούν με τον εκπαιδευτικό.
– η συμμετοχή των μαθητών σε σχολική πλατφόρμα κοινωνικών δικτύων (chat, forum κ.λπ.) και σε δραστηριότητες συναφείς με το αντικείμενο διδασκαλίας.
– οι συνεργασίες μεταξύ σχολείων.
– η δυνατότητα χρήσης της πλατφόρμας ως χώρου επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών.
¼br> • Προτείνεται η προμήθεια της πλατφόρμας μάθησης από τον χώρο του ανοικτού/ελεύθερου λογισμικού προκειμένου να μειωθεί το συνολικό κόστος.
¼br> • Βραχυπρόθεσμα προτείνεται η πιλοτική εφαρμογή του μοντέλου σε ορισμένες σχολικές μονάδες και η δημιουργία ψηφιακού υποστηρικτικού υλικού σε συνδυασμό με τα ήδη υπάρχοντα παραδοσιακά βιβλία. Με τον τρόπο αυτόν, η εκπαιδευτική κοινότητα θα μπορέσει, με την ποιοτική έρευνα και την αξιολόγηση, να οδηγηθεί στην εξαγωγή ασφαλών συμπερασμάτων για τον τρόπο, τη φιλοσοφία και την έκταση στην οποία θα πρέπει να αξιοποιηθεί το ηλεκτρονικό βιβλίο στο πλαίσιο της δεδομένης εκπαιδευτικής πραγματικότητας. Τα συνολικά αποτελέσματα της ερευνητικής δράσης θα οδηγήσουν στη διαμόρφωση κριτηρίων ποιότητας, ώστε μακροπρόθεσμα να είναι δυνατή η αναμόρφωση των Προγραμμάτων Σπουδών στη βάση της φιλοσοφίας του «ηλεκτρονικού βιβλίου» ως εμπλουτισμένου ψηφιακού υποστηρικτικού υλικού για κάθε μάθημα.
¼br> Εν κατακλείδι, η αξιοποίηση του φορητού υπολογιστή ως «φορέα» (carrier) του «ηλεκτρονικού βιβλίου» δημιουργεί τις αναγκαίες προϋποθέσεις για την προαγωγή εκείνου του τρόπου μάθησης που επικεντρώνεται στον μαθητή, ενώ η κατάλληλη οργάνωση του διδακτικού υλικού και η δυνατότητα διάδρασης των μαθητών με το υλικό, σε ατομικό ή συλλογικό επίπεδο, ευνοεί τόσο την εξατομικευμένη όσο την ομαδοσυνεργατική διδασκαλία. Ακόμα, μέσω των διαδραστικών περιεχομένων μάθησης ενισχύεται και προωθείται η δυνατότητα οικοδόμησης των γνώσεων, ενώ παράλληλα ευνοούνται οι διαδικασίες υποστήριξης και ανάπτυξης εναλλακτικών τρόπων αυτοαξιολόγησης και ετεροαξιολόγησης των εμπλεκομένων στην εκπαιδευτική διαδικασία. Τέλος, προάγεται η κριτική και δημιουργική σκέψη και ενισχύονται οι κοινωνικοπολιτισμικές δεξιότητες που θα καταστήσουν τους μαθητές ενεργούς πολίτες στην κοινωνία της διά βίου μάθησης.
¼br> Ε. Ενδεικτική Βιβλιογραφία
Cavanaugh, C. & Cavanaugh, T. (2002). E-Books for Education. In C. Crawford et
al. (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology and Teacher Education
International Conference 2002 (pp. 1127-1129). Chesapeake, VA: AACE.Collins, J., Hammond, M., and Wellington, J. (1997). Teaching and Learning withMultimedia. London: Routledge.
Kofteros, A., Triantafillides, A., Skellas, A., and Krassa, A. (2008). Redesigning
the Moodle Interface for Use in Primary Schools with a Ratio of 1 Computer per
Student. European Conference on E-Learning. Agia Napa, 6-7 November 2008.
Landoni, M., Crestani, F., and Melucci, M. (2000). “The Visual Book and the
Hyper-Textbook: Two Electronic Books One Lesson?” RIAO 2000 (Recherche
d’Informations Assistée par Ordinateur – “Computer-assisted Information Retrieval”)
Conference Proceedings, Paris, April (pp. 247-265).
12
Maynard, S. & Cheyne, E. (2005). “Can Electronic Textbooks help Children
learn?” The Electronic Library 23 (1), 103-115.
McFall, R. (2005). “Electronic Textbooks that transform how Textbooks are used”
[Electronic version]. The Electronic Library, 23 (1), 72-81.
Rowhani, S. & Sedig, K. (2005). “E-Books Plus: Role of Interactive Visuals in
Exploration of Mathematical Information and E-Learning”. Journal of Computers in
Mathematics and Science Teaching, 24 (3), 273-298.
Turnbull, G. (2000b). “E-Βooks in Education”. Write the Web, available at:
http://writetheweb.com/Members/gilest/old/60/view (accessed: 12 December
2003).
Wilson, R., Landoni, M., and Gibb, F. (2002). “A user-centred Approach to E-Book”.
The Electronic Library, 20 (4), 322-330.
Ιστοσελίδες
http://www.dallasnews.com/sharedcontent/dws/dn/education/stories/110406dn
metebooks.3255a88.html
http://www.eschoolnews.com/news/showStory.cfm?ArticleID=6579
http://www.dailymail.com/News/200904230951?page=2&build=cache
http://www.mathisis.org_

Κατηγορίες: Γενικά. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.

17 Responses to Το Ηλεκτρονικό βιβλίο (e-book). Σχολιάστε την πρόταση του ΠΙ.

  1. Ο/Η Ευαγγελία λέει:

    *Βολικό το e-book λοιπόν…! (ιδιαίτερα αν δεν έχεις πολύ χώρο και χρόνο για τα «συμβατικά» βιβλία. Αλήθεια, ποιος έχει;) κανείς;!!
    *και… βοηθάει και στην αυτοσυγκέντρωση. (Ποιος θέλει να «ταξιδεύεις» την ώρα που εκπαιδεύεσαι;) όλοι;!!
    *και… εξασφαλίζει και διαδραστικό περιβάλλον μάθησης και ίσες ευκαιρίες για όλους και εύκολες παραπομπές (Ποιος δεν θέλει να «μάθει» με τέτοιες σαφείς προϋποθέσεις; ) μερικοί;!!
    – αλήθεια…. μήπως να κάνω το«διαδραστικό» προσθήκη στο λεξικό;
    *κ.ά.π. συμπεράσματα και ερωτήματα -ανάποδα τα είπα;-{ποιος ρωτάει; -εγώ μόνο(;) / ποιος απαντάει; -εμείς(;)}

  2. Είστε σκεπτικιστές σχετικά με την αξία του ηλεκτρονικού βιβλίου;
    Πιστεύετε ότι μπορούν τα βιβλία να γίνουν μια πιο… κοινωνική εμπειρία;
    Πολλά τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα του ηλεκτρονικού βιβλίου που διάβασα στο άρθρο.
    Σκέφτομαι ότι η μορφή του βιβλίου, όπως το γνωρίζουμε, θα παραμείνει ως έχει αλλά ο σκοπός του βιβλίου ανακαλύπτεται ξανά .
    Θέμα ολοκληρωτικής αντικατάστασης, λοιπόν, των τυπωμένων απ’ τα ψηφιακά βιβλία δεν υπάρχει. Ούτε και πρόκειται να τεθεί, για μένα, ακόμα και αν φτάσουμε στο σημείο κάθε βιβλίο να διατίθεται σε ηλεκτρονική μορφή .
    Η απόλαυση των αισθήσεων από το άγγιγμα του χαρτιού και τη μυρωδιά των σελίδων, αλλά κυρίως η επαφή με τον συγγραφέα που νιώθεις από το τυπωμένο βιβλίο, δεν συναντώνται στο ψηφιακό.
    Το τυπωμένο βιβλίο είναι έρωτας…….
    Αυτό, φυσικά, δεν μειώνει ούτε στο ελάχιστο την αξία των ψηφιακών βιβλίων ως μιας ακόμα εφεύρεσης που θα μπορούσε να συμβάλει στην ίση πρόσβαση στη γνώση.
    Η χρήση τους στη τάξη με προβληματίζει.

    Κάθε νέα ιδέα είναι εύθραυστη !

    Όταν έχεις μια νέα ιδέα, θεωρείσαι λοξός μέχρι η ιδέα σου να θριαμβεύσει.

    Η μόνη αληθινή οδός προς τη γνώση είναι το πείραμα.
    Ουίλιαμ Μπλέικ
    Ας πειραματιστούμε λοιπόν….

  3. Η αλματώδης εξέλιξη ως προς την ταχύτητα διάδοσης των πληροφοριών, την αξιοποίησή τους στις διάφορες διεργασίες και την οικοδόμηση νέων γνώσεων και δεξιοτήτων, καθιστούν πολύ θετική τη συμβολή του ηλεκτρονικού βιβλίου στην υπόθεση αυτή.
    Όμως αλήθεια είμαστε έτοιμοι να προχωρήσουμε σαν εκπαιδευτική κοινότητα σε μια τόσο συνταρακτική αλλαγή;
    Είναι έτοιμο το νέο πλαίσιο σπουδών, τα νέα αναλυτικά προγράμματα που θα προβλέπουν το είδος της χρήσης, τα υλικά μέσα (Η/Υ) που θα έχουν στη διάθεσή τους οι μαθητές και εκπαιδευτικοί;
    Είναι ενημερωμένοι και επιμορφωμένοι οι εκπαιδευτικοί ως προς το νέο τρόπο προσέγγισης με το ηλεκτρονικό βιβλίο;
    Υπάρχουν πολλά ζητήματα που πρέπει να λυθούν για να μπορέσει να μπει σωστά το ηλεκτρονικό βιβλίο στη διαδικασία της εκπαίδευσης. Ακόμα και αν όλα τα προβλήματα αντιμετωπιστούν επαρκώς, χρειάζεται ακόμα πολύς δρόμος για να καθιερωθεί στη συνείδηση όλων μας η διαφορετική φιλοσοφία της χρήσης του ηλεκτρονικού βιβλίου.
    Σε καμιά περίπτωση βέβαια πιστεύω δεν θα εξαλειφθεί το τυπωμένο βιβλίο.
    Ας εργαστούμε λοιπόν όλοι μας, πολιτεία, εκπαιδευτικοί, κοινωνία ώστε να μπορέσουμε να λάβουμε τα θετικά της προσφοράς του ηλεκτρονικού βιβλίου και να συμπληρώσουμε αυτά που δεν μπορεί να μας προσφέρει το συμβατικό βιβλίο.

  4. Ο/Η ΜΑΡΙΑ ΖΑΡΡΑ λέει:

    Πιστεύω πως χρειάζεται μια περίοδος προσαρμογής των μαθητών, των εκπαιδευτικών και των γονέων. Είναι απαραίτητη η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών όπως και η αλλαγή των αναλυτικών προγραμμάτων.
    Φοβάμαι και τη στιγμή που θ` αρχίσει ίσως να χάνεται αυτή η αίσθηση από την επαφή με το βιβλίο ακόμα κι όταν αυτό έχει παλιώσει…

  5. Το ηλεκτρονικό βιβλίο αξιοποιεί τη δυνατότητα που δίνει η τεχνολογία να έχουν πρόσβαση όλοι στη γνώση με ελάχιστο οικονομικό κόστος.Δίνεται η δυνατότητα στον αναγνώστη να διερευνήσει το κείμενο που διαβάζει πολύπλευρα,μέσα απο λέξεις ή φράσεις .Επιπλέον το ηλεκτρονικό βιβλίο μπορεί να έχει γραφικά και να είναι εμπλουτισμένο με ήχο έτσι ώστε η ανάγνωση να είναι πιο ενδιαφέρουσα.Ας μην ξεχνάμε ότι το ηλεκτρονικού βιβλίο είναι και οικολογικό αφου η χρήση του εξασφαλίζει τη ζωή πολλών δέντρων!
    Εμείς όμως που αγαπάμε να χαλαρώνουμε μέσα απο τις σελίδες ενός βιβλίου σίγουρα θα δυσκολευτούμε να το αντικαταστήσουμε με μια οθόνη!

  6. Ο/Η ΜΑΡΙΑ ΝΤΟΥΡΜΑ λέει:

    Σίγουρα το ηλεκτρονικό βιβλίο (μιας και θα είναι κάτι καινούριο για τους μαθητές) θα τονώσει το ενδιαφέρον τους και θα είναι πιο ελκυστικό από το παραδοσιακό βιβλίο. Αρκεί βέβαια να χρησιμοποιηθεί σωστά, παράλληλα με το σχολικό βιβλίο, ως ένα υποστηρικτικό μέσο διδασκαλίας και έρευνας στο διαδίκτυο.
    Σε καμία περίπτωση όμως δεν μπορεί και δεν πρέπει να αντικαταστήσει το σχολικό βιβλίο και βέβαια το δάσκαλο

  7. Αναμφίβολα το ηλεκτρονικό βιβλίο είναι αναγκαίο στις περιπτώσεις μαθησιακών δυσκολιών και οι δυνατότητες που προσφέρει με τη χρήση υπερσυνδέσεων, πολυμέσων κλπ. οδηγούν όλους τους μαθητές στην απόκτηση μιας πιο πολύπλευρης γνώσης. Πριν αποφασιστεί όμως η χρηματοδότηση του από το κράτος, ας περιμένουμε τα αποτελέσματα από τη χρήση του “δωρεάν” netbook στην Α΄ Γυμνασίου.
    Οι εκπαιδευτικοί, επίσης, είναι σε θέση να εντάξουν κάτι τόσο καινοτόμο στην καθημερινή πρακτική των σχολείων; Ίσως τα απλά σεμινάρια να μην είναι αρκετά για μια ουσιαστική αξιοποίηση του ηλεκτρονικού βιβλίου και των δυνατοτήτων που προσφέρει.
    Το παραδοσιακό βιβλίο δεν μπορεί να μπει στο περιθώριο ούτε να αντικατασταθεί και αυτό όχι για συναισθηματικούς λόγους, αλλά επειδή η έκδοσή του δίνει δουλειά σε τόσους ανθρώπους ενώ ένα e-book μεταφέρεται από τον έναν υπολογιστή στον άλλον με μηδενικό κόστος.
    Τέλος, πιστεύω πως το ουσιαστικό ερώτημα είναι αν οι μαθητές μας έχουν όρεξη για διάβασμα. Αν έχουν είτε ηλεκτρονικό είναι το βιβλίο είτε πιο …παραδοσιακό ίσως να μην έχει ιδιαίτερη σημασία.
    Χ.Κ.

  8. Προβληματίζομαι εδώ και πολύ ώρα για το τί να γράψω…
    Όχι για το πώς να το διατυπώσω αλλά γιατί με ανησυχεί η επιφυλακτικότητά μου, γιατί δεν περίμενα να είμαι επιφυλακτική απέναντι στο e-book από την στιγμή που ακόμα και στις διακοπές, κριτήριο επιλογής ξενοδοχείου αποτελεί η “δωρεάν χρήση ασύρματης σύνδεσης”.Αναμφισβήτητα, οι δυνατότητες που παρέχει το ηλεκτρονικό βιβλίο είναι πολλές, δελεαστικές και ενδιαφέρουσες αλλά και ο έρωτας για την μυρωδιά του έντυπου βιβλίου αξεπέραστος!
    Σίγουρα λοιπόν είμαι θετική στην χρήση του e-book ως συμπληρωματικού εποπτικού μέσου στην τάξη αλλά όχι ως κυρίαρχου μέσου μάθησης.
    Υ.Γ. Όποιος προσπάθησε να διαβάσει τo παραπάνω άρθρο σε netbook πιθανότατα έχει εντοπίσει άλλο ένα μειονέκτημα του ηλεκτρονικού βιβλίου…

  9. Το ηλεκτρονικό βιβλίο θα αποτελέσει μια καινοτομία στην εκπαίδευση. Είναι κάτι που θα αργήσει να γίνει όμως στην Ελλάδα. Προκειμένου να λειτουργήσει σωστά και να είναι χρήσιμο, θα πρέπει να εφοδιαστούν πρώτα οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί με φορητούς Η/Υ . Για να μη γίνει όμως ότι έγινε με τα laptop που δόθηκαν στην A΄ Γυμνάσιου, θα πρέπει να εξοικειωθούν και να εκπαιδευτούν καλά οι εκπαιδευτικοί πάνω σε αυτό για να εκπαιδεύσουμε και τους μαθητές.

  10. Στην προσπάθειά μου να σκεφτώ τι να γράψω ,ένιωσα όπως ακριβώς όταν η καθηγήτριά μου στο λύκειο μας έβαζε θέμα στην έκθεση: “ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΤΑ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΤΑ ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΤΗΣ”
    Τότε λοιπόν απλά απαριθμούσαμε τα θετικά και τα αρνητικά αλλά ποτέ δεν σκεφτήκαμε ότι ανάλογα με τις συνθήκες που επικρατούν , τις υποδομές που υπάρχουν, την οργάνωση και προετοιμασία που απαιτείται σε όλους τους τομείς τα πλεονεκτήματα της τεχνολογίας “μαγικά ” μεταμορφώνονται σε μειονεκτήματα!!!!!!
    Χωρίς καμία αμφιβολία είμαστε θετικοί σε οτιδήποτε νέο που αποτελεί πρόκληση αρκεί να έχει τη σωστή θέση στη σειρά δ ι α δ ο χ ή ς των πραγμάτων!!! Εφόσον δηλαδή οι μαθητές έχουν “ταξιδέψει ” μέσα στις άρτια οργανωμένες σχολικές βιβλιοθήκες έχουν γνωρίσει και ταυτιστεί με τον κόσμο του βιβλίου , έχουν διαχωρίσει στο μυαλό τους τους διαφορετικούς ρόλους που αυτό έχει (και δεν το πετάνε στο τέλος κάθε εξεταστικής στον ΕΥΡΙΠΟ), τότε ναι να έρθουν και σε επαφή με την πιο εκσυχρονισμένη του μορφή!!!!!!!
    Ο ασφαλέστερος τρόπος για να ανέβεις μια σκάλα είναι ένα -ένα σκαλί κάθε φορά!!!!! Άλλωστε αυτό μπορούν οι πολλοί και όχι αυτό που κάνει ο ακροβάτης!!!!!!!!! Και εμείς για το σύνολο ενδιαφερόμαστε όχι τις εξαιρέσεις!!! Χωρίς αυτό να σημαίνει πως τους στερούμε τις ευκαιρίες!!!!!!

  11. Το ηλεκτρονικό βιβλίο με την εικόνα, τον ήχο,το βίντεο κρατούν το ενδιαφέρον και την προσοχή του αναγνώστη.θα ήταν πολύ ελκυστικό μέσο μάθησης ως συμπληρωματικό όμως εποπτικό μέσο παράλληλα με το τυπωμένο βιβλίο.
    Η επαφή με το συγγραφέα,το άγγιγμα των σελίδων,η μυρωδιά του καινούριου βιβλίου,τα σχόλια και τα σκίτσα του μαθητή στις σελίδες του ,η εξέλιξη του γραφικού του χαρακτήρα καθιστούν το έντυπο βιβλίο αντικείμενο προσωπικό με συναισθηματική αξία και πολλές αναμνήσεις.
    Αξίζει να τα θυσιάσουμε όλα αυτά στο βωμό της τεχνολογίας ;;;;

  12. Ο/Η ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΝΙΚΑ λέει:

    Σίγουρα το ηλεκτρονικό βιβλίο διαθέτει πληθώρα καινοτόμων χαρακτηριστικών,δυνατότητες ήχου, εικόνας, video και διαδραστικών εργαλείων.Ενα μάθημα μπορεί να διδαχθεί αποτελεσματικά σε οποιοδήποτε παιδί αρκεί να χρησιμοποιηθεί η γλώσσα που το παιδί καταλαβαίνει,ανάλογα με το επίπεδο τησ νοητικής του ανάπτυξης, στο οποίο είναι σε θέση να λειτουργεί.Μπορεί να κάνουμε πιο ελκυστική τη μάθηση για τα παιδιά,εξασφαλίζοντας όσο το δυνατόν μεγαλύτερη συμμετοχή, δίνοντας τους τη δυνατότητα να χτίσουν τη νέα γνώση πάνω στα δικά τους προσωπικά δομήματα. Σίγουρα όμως δεν μπορεί να αντικαταστήσει το τυπωμένο βιβλίο.Την επαφή με τις σελίδες του και σίγουρα την…μυρωδιά του!!!!!Νομίζω ότι η συνύπαρξη τους θα είναι το ιδανικό μοντέλο!Αλλά πρώτα ας εξασφαλίσουμε εκπαιδευτικούς που να είναι σε θέση να εντάξουν κάτι τόσο καινοτόμο στην καθημερινή πραγματικότητα του σχολείου,σύγχρονα εργαστήρια υπολογιστών και μετά βλέπουμε!!!!

  13. Έχουν περάσει αρκέτες δεκαετίες από τότε που οι θεωρείες μάθησης είχαν δασκαλοκεντρικό χαρακτήρα. Όλες οι σύγχρονες θεωρείες
    τονίζουν τον μαθητοκεντρικό τρόπο μάθησης και ο νεος ρόλος μας στην τάξη ειναι του καθοδηγητή,εμψυχωτή,συντονιστή. Έτσι λοιπόν ένα πάρα πολύ χρήσιμο εργαλείο για μία σύγχρονη διδασκαλία ειναι το e-book. Υπάρχει κανένας άραγε που να διαφωνεί οτι μία τόσο μικρή συσκευή μεγέθους παλάμης, με κόστος λιγότερο απο 300 ευρώ που χωράει πανω απο 1000 βιβλία και όχι μόνο δεν είναι ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο στα χέρια μας?
    Τα πλεονεκτήματα του e-book είναι πολλά(αναφέρονται στο άρθρο του Π.Ι. όπως επίσης και τα μειονεκτήματά του.(τεχνοφοβία,εξάρτηση,κόστος συσκευής,κόστος συντήρησης). Πρέπει πρώτα να ελεγχθούν όλοι οι παράμετροι για την όσο πιο σύγχρονη,αποτελεσματική και ουσιαστική χρήση του(κατάρτιση εκπαιδευτικών,σύγχρονες και εξοπλισμένες αίθουσες διδασκαλίας κ.α.).
    Μάλλον θα έπρεπε να είμαστε λιγότερο επιφυλακτικοί με τη χρήση γενικά των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση και η ενσωμάτωση του e-book στην διδασκαλία θα είναι ένα αισιόδοξο βήμα.
    Πάντως όταν(και αν) τα ηλεκτρονικά βιβλία μπουν στην τάξη, οι εκπαιδευτικοί, θα ξεχάσουμε πολλές διαχρονικές ατάκες των μαθητών μας όπως Κυριε-α ξέχασα το βιβλίο μου, Κυριε-α είναι πολύ βαριά η τσάντα μου σήμερα, Κυριε-α ο διπλανός μου έσκισε, ζωγράφισε,εκλεψε το βιβλίο μου…

  14. Παντα ήθελα σε ένα σχολείο να βρω μια πλούσια και οργανωμένη βιβλιοθήκη ώστε οι μαθητές να βρίσκουν μόνοι τους αυτό που τους ενδιαφέρει κάθε φορά.
    Η επαφή με το βιβλίο ταξιδεύει τα παιδιά σε φανταστικούς χώρους και πέρα από την απόκτηση γνώσεων αναπτύσεται ο ψυχικός και συναισθηματικός τους κόσμος.
    Σίγουρα το e-book έχει αρκετά θετικά . Μπορεί όμως να καλλιεργήσει το ψυχοσυναισθηματικό κομμάτι της προσωπικότητας;
    Θέλω τα παιδιά να αγαπήσουν το βιβλίο και το διάβασμα .Αν μπορεί να γίνει αυτό και με τη νέα μορφή βιβλίων τότε πραγματικά θα είναι πολύ σημαντική η συμβολή τους. Αν είναι ,όμως, τα παιδιά να ασχολούνται παραπάνω ώρες με τον Η/Υ αυτό με φοβίζει.

  15. Την παραπάνω πρόταση του ΠΙ τη βλέπω κατ’αρχήν θετικά γιατί η τεχνολογική εξέλιξη είναι δεδομένη. Το e-book αποτελεί πρόκληση για το μέλλον και το θεωρώ σαν ένα ελκυστικό υποστηρικτικό μέσο στη δουλειά μας και πολύ περισσότερο και για μαθητές με ειδικές μαθησιακές ανάγκες.
    Το θέμα είναι, είμαστε έτοιμοι (σε όλους τους τομείς) να το χρησιμοποιήσουμε αξιοποιώντας τα πλεονεκτήματά του;

  16. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΧΡΗΣΗΣ ΙΣΤΟΛΟΓΙΩΝ

    Αλλο ένα ελκυστικό εργαλείο στη σημερινή ψηφιακή εποχή. Ολα ακούγονται ωραία και προκλητικά, όμως μπορούμε να τα χρησιμοποιήσουμε στην πράξη; (με τα σημερινά δεδομένα του Ελληνικού σχολείου)…

  17. Εντάξει με το ηλεκτρονικό βιβλίο. Εχει πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα. Τώρα σκεφτείτε λίγο και τον ηλεκτρονικό καθηγητή – δάσκαλο (μη γελάστε, μπορεί να μας αντικαταστήσει για την μείωση του κόστους και για τον πλήρη έλεγχο των μαθητών ) αλλά και τον ηλεκτρονικό μαθητή ( ένα πλάσμα του κοντινού μέλλοντος που θα γνωρίζει τα πάντα από το Ιντερνετ αλλά θα τα ζει μέσα από αυτό….) ενώ η πραγματική ζωή θα περνάει από τον άλλο δρόμο…

Αφήστε μια απάντηση