ΝΕΟ ΣΥΝΟΡΟ

O tempora o mores…


Δημοσιευμένο στις 5 Σεπτεμβρίου 2018 – 19:19 | από ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΜΑΡΚΑΝΤΩΝΑΤΟΣ

Έγινε κι αυτό. Στα ελληνικά σχολεία δεν θα διδάσκονται πια τα λατινικά, ο ένας από τους δύο πυλώνες του ευρωπαϊκού πολιτισμικού κεφαλαίου. Ούτε καν στη σχετική κατεύθυνση της τελευταίας τάξης. Δεν χρειάζονται ούτε εκεί, λέει. Τα παιδιά πρέπει να μαθαίνουν πράγματα που τα ενδιαφέρουν, όπως η …κοινωνιολογία (που, σε αντίθεση με τα λατινικά, δεν προσφέρεται για παπαγαλία…)! Μάλλον οτιδήποτε είναι διαχρονικά αναγνωρισμένο ότι μπορεί να μετουσιώσει τη γνώση σε παιδεία και απαιτεί μόχθο είναι εξοβελιστέο. Σειρά προφανώς έχουν τα αρχαἰα ελληνικά, το «ξήλωμα» των οποίων έχει ξεκινήσει από καιρό. Κριτήριο λοιπόν για τα πανελληνίως εξεταζόμενα μαθήματα δεν είναι πλέον ό,τι από αιώνες αποτελεί εγνωσμένο θεμέλιο παιδείας αλλά αυτό που (δηλώνουμε ότι) ενδιαφέρει τα (δικά μας;) παιδιά! Ο λαϊκισμός δεν είχε εκδηλωθεί ποτέ σε τόσο κυνική μορφή, καθώς τώρα βιώνουμε την επίσημη θεσμοθέτηση του σχολείου της αμάθειας.  Η αβάσταχτη ελαφρότητα πλέον και de iure. Συμπτώματα μιας παιδείας σε αποδρομή, τουτέστιν μιας κοινωνίας σε παρακμή.

Μετά τον «Επιτάφιο» …


Δημοσιευμένο στις 1 Αυγούστου 2017 – 17:52 | από ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΜΑΡΚΑΝΤΩΝΑΤΟΣ

Μήπως, μετά την επαναφορά του «Επιταφίου», ήλθε η ώρα να επανακάμψουν στο αναλυτικό πρόγραμμα κείμενα όπως η πλατωνική «Απολογία Σωκράτους» ή ο «Κρίτων»; Όταν η περιφρόνηση στις επιταγές του νόμου έχει φτάσει να θεωρείται σχεδόν κανονικότητα ή η επίκλησή τους γίνεται επί το πλείστον κατά το δοκούν, η επαφή των νέων με κείμενα που αναδεικνύουν την εμμονή στη δημοκρατική νομιμότητα ως μοναδικό εχέγγυο δικαιοσύνης και προϋπόθεση για την ευημερία είναι αναγκαίο παιδευτικό μέσο για την καλλιέργεια του νέου πατριωτισμού που έχει σήμερα ανάγκη η χώρα. Ας εξετάσουν οι ιθύνοντες τα προαναφερθέντα πλατωνικά έργα αλλά και τα «Σικελικά» και τον «Κατά Ερατοσθένους» λόγο του Λυσία. Πρόκειται για κλασικά κείμενα που στο παρελθόν διδάχτηκαν στο Γυμνάσιο και συνέβαλαν, ώστε πολλές διδακτικές ώρες πραγματικά να «πιάσουν τόπο». Μια απλή ανάγνωση ενός αποσπάσματος των Σικελικών ακόμα και από τον πιο αδιάφορο διδάσκοντα μπορεί να έχει παιδευτική επίδραση, σε κάποιους έστω μαθητές, απείρως μεγαλύτερη από ορισμένα απίθανα «διδακτικά» αντικείμενα στα οποία σήμερα διαθέτει ώρες το αναλυτικό πρόγραμμα.

 

Οι ρίζες του μίσους, Κ. Καστοριάδης


Δημοσιευμένο στις 1 Αυγούστου 2017 – 17:47 | από ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΜΑΡΚΑΝΤΩΝΑΤΟΣ

Οι ρίζες του μίσους

Έγκλημα και τιμωρία: Ο τορπιλισμός του ελληνικού φορτηγού «Πηλεύς» από το U-852


Δημοσιευμένο στις 1 Αυγούστου 2017 – 10:39 | από ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΜΑΡΚΑΝΤΩΝΑΤΟΣ

Υπόθεση Πηλέας-Eck

Πόλεμος και ηθική τάξη στον αρχαίο ελληνικό κόσμο


Δημοσιευμένο στις 8 Νοεμβρίου 2014 – 08:06 | από ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΜΑΡΚΑΝΤΩΝΑΤΟΣ

Πόλεμος και «ηθική τάξη» στον αρχαίο ελληνικό κόσμο

Δειγματική διδασκαλία, Αριστοτέλους Ηθικά Νικομάχεια


Δημοσιευμένο στις 13 Ιουνίου 2014 – 20:48 | από ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΜΑΡΚΑΝΤΩΝΑΤΟΣ

δειγματική Αριστοτέλους Ηθικά 4-2-2014

Δειγματική διδασκαλία, Θουκυδίδου Κερκυραϊκά


Δημοσιευμένο στις 13 Ιουνίου 2014 – 20:46 | από ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΜΑΡΚΑΝΤΩΝΑΤΟΣ

δειγματική θουκυδίδης 3.71 13-2-2014

Σημειώσεις στα Ηθικά Νικομάχεια


Δημοσιευμένο στις 24 Νοεμβρίου 2013 – 21:08 | από ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΜΑΡΚΑΝΤΩΝΑΤΟΣ

Σημειώσεις στα Ηθικά Νικομάχεια Aristotle– κάντε κλικ εδώ

Ἀριστοτέλης (ρωμαϊκό αντίγραφο χάλκινου ελληνικού γλυπτού)

Πλάτωνος Πολιτεία – Σημειώσεις


Δημοσιευμένο στις 22 Νοεμβρίου 2013 – 15:05 | από ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΜΑΡΚΑΝΤΩΝΑΤΟΣ

Plato_Silanion_Musei_Capitolini_MC1377

Plato, Musei Capitolini

platonos politeia – κάντε κλικ εδώ

Λατινικά Γ΄ Λυκείου – Σημειώσεις


Δημοσιευμένο στις 11 Σεπτεμβρίου 2013 – 16:00 | από ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΜΑΡΚΑΝΤΩΝΑΤΟΣ

 

M.T. Cicero

M.T. Cicero

Λατινικά Γ Λυκείου – Σημειώσεις