ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
Ι. ΓΕΝΙΚΑ
Σκοπός του Σχολικού κανονισμού
ΙΙ. Η ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΤΗ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Βασικές Αρχές
Δικαιώματα του μαθητή
Υποχρεώσεις του μαθητή
α) Φοίτηση των μαθητών
β) Συμπεριφορά των μαθητών
III. ΓΟΝΕΙΣ ΚΑΙ ΣΧΟΛΕΙΟ
Συνεργασία των γονέων με το σχολείο
Ι. ΓΕΝΙΚΑ
Το σχολείο είναι ο φυσικός χώρος της αγωγής και της μάθησης. Σκοπός του είναι η ολόπλευρη και ισόρροπη ανάπτυξη της προσωπικότητας του μαθητή. Κάθε μαθητής είναι μια ξεχωριστή και ανεπανάληπτη προσωπικότητα. Δικαιούται ατομική αναγνώριση και τη δυνατότητα να αναπτύσσεται ελευθέρα σύμφωνα με τους ρυθμούς και τις δικές του δυνατότητες. Το σχολείο οφείλει να αναπτύξει και την κοινωνική διάσταση του μαθητή ως μέλος της ομάδας. Έτσι καταξιώνεται η προσωπικότητα του, αποκτά κοινωνική υπόσταση και καλλιεργεί κοινωνική συνείδηση. Η σχολική κοινότητα είναι μια οργανωμένη ομάδα που έχει όλα τα χαρακτηριστικά της κοινωνίας. Η εσωτερική οργάνωση της σχολικής ζωής οφείλει να εκπαιδεύει και να διαπαιδαγωγεί τους μαθητές σύμφωνα με τα πρότυπα και τις ανάγκες της δημοκρατικής κοινωνίας. Η δημοκρατική οργάνωση της κοινότητας προϋποθέτει κατανομή ρόλων και ευθυνών, όρια και κανόνες.
Σκοπός του Σχολικού κανονισμού
Με τον όρο «σχολικό κανονισμό» εννοούμε το σύνολο των όρων και των κανόνων που αποτελούν προϋποθέσεις για να πραγματοποιείται ανενόχλητα, μεθοδικά και αποτελεσματικά το έργο του σχολείου. Οι συνθήκες αυτές πρέπει να αποβλέπουν στη διαμόρφωση ενός παιδαγωγικού και διδακτικού κλίματος το οποίο θα εξασφαλίζει τη συνεργασία των μελών της σχολικής κοινότητας χωρίς εντάσεις και συγκρούσεις, με αμοιβαίο σεβασμό, με ανοχή και αναγνώριση. Στο πλαίσιο αυτό ο όρος «σχολική πειθαρχία» αποκτά δημοκρατικό περιεχόμενο και αναδεικνύεται σε βασικό ποιοτικό περιεχόμενο του σύγχρονου δημοκρατικού σχολείου.
ΙΙ. Η ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΤΗ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Βασικές Αρχές
Οι μαθητές προσέρχονται στο σχολείο έχοντας διαφορετικές αφετηρίες και μεταφέροντας διαφορετικό μορφωτικό φορτίο. Η διαφορετικότητα κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς έχει κυρίως οικογενειακή προέλευση. Το κοινωνικό , το φυσικό καθώς και το σχολικό περιβάλλον θα προσδιορίσουν την περαιτέρω εξέλιξη. Γι αυτό πρέπει στα περιεχόμενα της σχολικής ζωής να περιλαμβάνονται στοιχεία και δραστηριότητες που καλλιεργούν αυριανούς πολίτες ελεύθερους, υπεύθυνους ,με ενεργό συμμετοχή, κοινωνική ευαισθησία και ευθύνη.
Δικαιώματα του μαθητή
Έλλειμμα των μαθητών που έχει προέλευση κοινωνική ή οικονομική ή φυσική και ιδιαιτερότητες με φυλετικό, θρησκευτικό, γλωσσικό ή άλλο χαρακτήρα, μέσα στο σχολείο και στις μεταξύ των μελών του σχέσεις δεν πρέπει να αποτελούν στοιχεία διάκρισης.
Δημιουργία θετικού περιβάλλοντος μάθησης ώστε ο μαθητής να αναπτύσσει μορφές συμπεριφοράς , σχολικές επιδόσεις, κίνητρα ,αξίες , στάσεις που τον καταξιώνουν ως άτομο και διασφαλίζουν την αποδοχή και αναγνώριση της ομάδας.
Οι επιδόσεις ,οι κλίσεις , τα ενδιαφέροντα, οι προσπάθειες που καταβάλλει ο μαθητής πρέπει να προβάλλονται από το σχολείο.
Η δυνατότητα να ανακατανέμονται οι ρόλοι και οι ευθύνες στους μαθητές στο πλαίσιο της σχολικής ζωής, καλλιεργεί στους μαθητές υπευθυνότητα και τους δίνει την ευκαιρία να αναλάβουν πρωτοβουλίες και να αναδείξουν τα ταλέντα τους.
Υποχρεώσεις του μαθητή
α) Φοίτηση των μαθητών
Η φοίτηση των μαθητών, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία είναι υποχρεωτική.
Οι μαθητές τηρούν το ωράριο του καθημερινού προγράμματος. Η έγκαιρη προσέλευση καθώς και η τήρηση του χρόνου έναρξης και λήξης των ωρών διδασκαλίας, δείχνουν ότι όλοι αναγνωρίζουν πόσο σημαντικό είναι το σχολείο και πόσος σεβασμός πρέπει να επιδεικνύεται στην αξιοποίηση του διαθέσιμου χρόνου προκειμένου να επιτευχθούν οι σκοποί του σχολείου.
Η άφιξη των μαθητών το πρωί γίνεται από ώρα 8:00 ως 8:10. Στη συνέχεια η είσοδος του σχολείου κλείνει για λόγους ασφαλείας. Η έγκαιρη προσέλευση βοηθά στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου.
Οι μαθητές δε φεύγουν πριν από τη λήξη των μαθημάτων χωρίς άδεια. Αν παρουσιαστεί ανάγκη αποχώρησης τους κατά τη διάρκεια του διδακτικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια), γίνεται με τη συνοδεία γονέα ή κηδεμόνα, αφού ενημερωθεί ο δάσκαλος της τάξης ή ο διευθυντής.
Οι μαθητές που συνοδεύονται καθημερινά κατά την αποχώρησή τους, δε φεύγουν ποτέ από το σχολείο ασυνόδευτοι, αν ο κηδεμόνας τους κάποια μέρα καθυστερήσει.
Η απουσία από τα μαθήματα δικαιολογείται μόνο όταν συντρέχει σοβαρός λόγος (ασθένεια ,έκτακτα οικογενειακά γεγονότα κ.α).
Για τη συμμετοχή των μαθητών στο μάθημα της φυσικής αγωγής καθώς και τις αθλητικές δραστηριότητες του σχολείου είναι απαραίτητη η συμπλήρωση Ατομικού Δελτίου Υγείας (στις Α΄, Β΄,Γ΄και Ε΄τάξεις ).
Η συμμετοχή στις σχολικές δραστηριότητες είναι υποχρέωση των μαθητών.
Κατά τη διάρκεια του διαλειμματος οι μαθητές βγαίνουν στο προαύλιο και δεν επιτρέπεται η παραμονή τους στις αίθουσες ή στους διαδρόμους. Σε περίπτωση κακοκαιρίας ορίζεται από τους εκπαιδευτικούς ο χώρος παραμονής των μαθητών.
Το διάλειμμα είναι χρόνος παιχνιδιού και ανάπτυξης κοινωνικών σχέσεων αλλά και χρόνος ικανοποίησης σωματικών αναγκών. Για οποιοδήποτε πρόβλημα αντιμετωπίζουν απευθύνονται στους δυο εφημερεύοντες δασκάλους που βρίσκονται σε προκαθορισμένες θέσεις στο προαύλιο και στο εσωτερικό του σχολείου.
β) Συμπεριφορά των μαθητών
Στις σχέσεις μεταξύ των μαθητών και του εκπαιδευτικού προσωπικού πρέπει να καλλιεργείται ο αμοιβαίος σεβασμός, ο δημιουργικός διάλογος ,η αποδοχή, η αλληλεγγύη και η συνέπεια. Η ευγενής άμιλλα είναι χρήσιμη. Εκείνο που πρέπει να καταστέλλεται είναι ο επιθετικός ανταγωνισμός.
Η τάξη, η ησυχία και το ήρεμο κλίμα στην αίθουσα διδασκαλίας είναι προϋποθέσεις ώστε να παραχθεί σοβαρό σχολικό έργο. Οι μαθητές συμμετέχουν στην εκπαιδευτική διαδικασία και σέβονται το δικαίωμα των συμμαθητών τους για μάθηση αποφεύγοντας διασπαστικές συμπεριφορές.
Καλλιεργείται στους μαθητές η αίσθηση της ευθύνης σε ό,τι αφορά την ποιότητα του σχολικού χώρου, ώστε να διατηρείται καθαρός. Επιπλέον σεβασμός και προσεκτική χρήση απαιτείται στη σχολική περιουσία, δηλαδή στα εποπτικά μέσα και στη λοιπή υλικοτεχνική υποδομή.
Δεν επιτρέπεται κάθε μορφής βία. Οι μαθητές επιλύουν τις διαφορές τους με τρόπο ειρηνικό. Δε φωνάζουν, δε χτυπούν, δεν εκβιάζουν και δε χρησιμοποιούν άσχημες λέξεις. Αν δε μπορούν να λύσουν τη διαφωνία τους ζητούν βοήθεια από τους δασκάλους που εφημερεύουν.
Απευθύνονται για οποιοδήποτε πρόβλημα πρώτα στον υπεύθυνο εκπαιδευτικό της τάξης και αν αυτός κρίνει σκόπιμο, στον διευθυντή.
Προετοιμάζουν με υπευθυνότητα την εργασία που τους ανατίθεται στο σπίτι, την φέρνουν εγκαίρως καθώς και τα απαραίτητα υλικά για το μάθημα.
Αποκλίσεις των μαθητών από την δημοκρατική συμπεριφορά, τους κανόνες του σχολείου, τους όρους της ισότιμης συμμετοχής στη ζωή του σχολείου, από τον οφειλόμενο σεβασμό στον εκπαιδευτικό, στη σχολική περιουσία, στο μαθητή, από όλα αυτά που το σχολείο θέτει ως κανόνες λειτουργίας του, πρέπει να θεωρούνται σχολικά παραπτώματα. Τα σχολικά παραπτώματα θα αντιμετωπίζονται από το σχολείο σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία και με γνώμονα την αρχή ότι η κατασταλτική αντιμετώπιση αυτών των φαινομένων πρέπει να είναι η τελευταία επιλογή, όμως δεν αποκλείεται ως παιδαγωγικό μέτρο. Η επιείκεια χωρίς όρια νομιμοποιεί τις αποκλίσεις και καλλιεργεί την αντίληψη της ατιμωρησίας.
III. ΓΟΝΕΙΣ ΚΑΙ ΣΧΟΛΕΙΟ
Συνεργασία των γονέων με το σχολείο
Φυσικοί κηδεμόνες του μαθητή είναι ο πατέρας και η μητέρα του. Αυτοί είναι κηδεμόνες του μαθητή, εφόσον κατοικούν στην πόλη όπου βρίσκεται το σχολείο. Διαφορετικά, ορίζουν οι ίδιοι με έγγραφη δήλωση τους τον κηδεμόνα του μαθητή.
Οι γονείς και οι κηδεμόνες εγγράφουν το μαθητή στο σχολείο, επικοινωνούν συχνά με το Διευθυντή και τους εκπαιδευτικούς της τάξης, παρακολουθούν με ενδιαφέρον τη φοίτηση, το ήθος και τη σχολική επίδοση και ενημερώνουν υπεύθυνα το σχολείο για όλα τα ζητήματα τα οποία σχετίζονται με το μαθητή και επηρεάζουν τη συμπεριφορά του στο σχολείο.
Κάθε φορά που δημιουργείται ένα θέμα το οποίο σχετίζεται με ένα συγκεκριμένο μαθητή και πρόκειται να απασχολήσει το σχολείο, ο πρώτος που πρέπει να ενημερωθεί σχετικά είναι ο Γονέας – Κηδεμόνας, ο οποίος με τη σειρά του θα πρέπει να συνεργαστεί με το σχολείο.
Για τη συμμετοχή του μαθητή σε ορισμένες σχολικές εκδηλώσεις είναι απαραίτητο να υπάρχει έγκριση του κηδεμόνα, όπως ορίζεται από την κείμενη νομοθεσία. Επίσης το σχολείο μπορεί να ζητήσει τη γνώμη ή την έγκριση του Γονέα – Κηδεμόνα για κάποιες άλλες εκδηλώσεις, για τις οποίες δεν υπάρχει σχετική πρόβλεψη. Αυτή η συνεργασία εμπεριέχει σημαντική ευθύνη και πρέπει να γίνεται με προσοχή.
Ο Γονέας – Κηδεμόνας δικαιούται να έχει πλήρη και υπεύθυνη ενημέρωση για το μαθητή, αλλά οφείλει και ο ίδιος να ενημερώνει το σχολείο για θέματα που μπορεί να επηρεάζουν την επίδοση ή τη συμπεριφορά του μαθητή στο σχολείο.
Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων αποτελεί τη συλλογική έκφραση της άποψης των Γονέων και Κηδεμόνων των μαθητών. Το σχολείο χρειάζεται και επιδιώκει τη συνεργασία του Συλλόγου για την προαγωγή του σχολικού έργου. Είναι προφανές ότι το εκπαιδευτικό έργο ανήκει στην αρμοδιότητα και ευθύνη των εκπαιδευτικών, του Συλλόγου των εκπαιδευτικών και του Διευθυντή του κάθε σχολείου. Τα θέματα όμως της παιδαγωγικής λειτουργίας, των ενδοσχολικών και εξωσχολικών εκδηλώσεων και το γενικότερο κλίμα στο σχολικό χώρο επηρεάζονται από την καλή συνεργασία των εκπαιδευτικών και του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων.
Η Σχολική Επιτροπή, το Σχολικό Συμβούλιο, η Τοπική Αυτοδιοίκηση, οι επιστημονικοί, οι καλλιτεχνικοί και οι πολιτιστικοί φορείς, πέρα από το θεσμικό τους ρόλο, είναι οι κοινωνικές συνιστώσες του σχολείου. Ένα ανοιχτό δημοκρατικό σχολείο έχει ανάγκη από τη σύμπραξη όλων αυτών, για να επιτύχει στην αποστολή του. Ο κοινωνικός περίγυρος αποτελεί το περιβάλλον μέσα στο οποίο το σχολείο αναπτύσσει το μορφωτικό έργο του.