ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΖΩΓΡΑΦΙΖΟΥΝ ΓΙΑ ΤΗΝ 28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ

Οι μαθητές της Ε΄ και της Στ΄ τάξης του σχολείου μας δημιούργησαν με τη συνδρομή των δασκάλων τους τα δικά τους ζωγραφικά έργα, εμπνεόμενοι από τα ιστορικά γεγονότα και τα διδάγματα που πηγάζουν από την 28η Οκτωβρίου 1940.

Ευχαριστούμε τον Πολιτιστικό Σύλλογο Βαθύλακου για την ιδέα του να εκτεθούν τα έργα των μαθητών ανήμερα της επετείου, καθώς και για την προσφορά των ειδικών χαρτιών σχεδίου.

 

ΕΚΔΡΟΜΗ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ

Πραγματοποιήθηκε από τις 17 έως τις 19 Μαΐου η τριήμερη εκδρομή της Στ΄ τάξης στην Αθήνα με την ευκαιρία της επίσκεψης στη Βουλή.

Οι μαθητές και οι μαθήτριες, καθώς και οι συνοδοί γονείς τους είχαν την ευκαιρία να θαυμάσουν από κοντά τα πιο αξιόλογα μνημεία της πρωτεύουσας της Ελλάδας.

Την Παρασκευή 17 Μαΐου επισκεφτήκαμε τον αρχαιολογικό χώρο των Δελφών και το διάσημο μουσείο τους, το οποίο είναι το Τιμώμενο Πανευρωπαϊκό Μουσείο για το 2013.

Το Σάββατο 18 Μαΐου επισκεφτήκαμε την Ακρόπολη και στη συνέχεια το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. Το πλήθος που υπήρχε εκείνη τη μέρα στην Ακρόπολη και στο μουσείο ήταν πράγματι κάτι το πρωτοφανές, λόγω του γεγονότος ότι εκείνη η μέρα ήταν Διεθνής Ημέρα Μουσείων και υπήρχε ελεύθερη είσοδος, αλλά και λόγω της άφιξης στον Πειραιά πολλών κρουαζιερόπλοιων. Πάνω στον ιερό βράχο μπορούσε να δει κανείς όλες τις φυλές και τις ηλικίες. Ήταν πολύ συγκινητική η εικόνα των ηλικιωμένων τουριστών που κινούνταν με μπαστούνι ή υποβαστάζονταν από τον/τη συνοδό τους και που είχαν ταξιδέψει χιλιάδες χιλιόμετρα για να επισκεφτούν και να θαυμάσουν την Ακρόπολη. Όσο για το μουσείο της Ακρόπολης, δίκαια θεωρείται ένα από τα καλύτερα μουσεία στον κόσμο. Η εσωτερική του διαρρύθμιση βοηθάει στο να αναδεικνύονται με τον πλέον ιδανικό τρόπο τα πολύτιμα εκθέματά του.

Την ίδια μέρα επισκεφτήκαμε τη Βουλή και είχαμε την ευκαιρία να περπατήσουμε στους χώρους του ναού της Δημοκρατίας. Καθίσαμε στα έδρανα της αίθουσας της Ολομέλειας της Βουλής και  ξεναγηθήκαμε στις αίθουσες όπου φιλοξενούνται κειμήλια από σημαντικά για την ιστορία της Ελλάδας πολιτικά πρόσωπα, όπως ο Χαρίλαος Τρικούπης και ο Ελευθέριος Βενιζέλος.

Την Κυριακή 19 Μαΐου επισκεφτήκαμε το κτίριο της Παλαιάς Βουλής που λειτουργεί σήμερα ως Εθνικό Ιστορικό Μουσείο και διαθέτει πολύ πλούσια συλλογή κειμηλίων, ιστορικών πινάκων, προσωπικών αντικειμένων κτλ., από τη νεότερη ιστορία της Ελλάδας.

Τελευταία επίσκεψη, πριν αναχωρήσουμε από την Αθήνα, στο Αττικό Πάρκο. Το Αττικό Πάρκο είναι μια πολύ σημαντική προσπάθεια που προβάλλει στους επισκέπτες του την ανάγκη να προστατέψουμε την άγρια φύση και το περιβάλλον.

Το άγαλμα τπου Κολοκοτρώνη μπροστά από το ΕΙΜ - Αντιγραφή Σημαία της Επανάστασης του 1821 - Αντιγραφή Εθνικό Ιστορικό Μουσείο - Αντιγραφή

 

 

 

 

από Βασίλη Βασιλειάδη

Η ΑΚΡΟΠΟΛΗ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ

Ο λόφος της Ακρόπολης. Στο κάτω μέρος της φωτογραφίας το μουσείο Ακρόπολης.

Εκατομμύρια άνθρωποι κάθε χρόνο ταξιδεύουν από όλο τον κόσμο για να επισκεφτούν την Αθήνα, την πρωτεύουσα της Ελλάδας. Ο λόγος που κάνει όλους αυτούς τους επισκέπτες να διανύουν χιλιάδες χιλιόμετρα από χώρες μακρινές, όπως η Ιαπωνία, η Κίνα, οι ΗΠΑ κ.ά. είναι βασικά ένας: η Ακρόπολη των Αθηνών. Το μνημείο του Παρθενώνα που κυριαρχεί στο βράχο της Ακρόπολης, είναι ένα από τα πιο διάσημα και αναγνωρίσιμα  μνημεία της ανθρωπότητας. Παρόλες τις καταστροφές και τις λεηλασίες που έχει υποστεί κατά τη διάρκεια της πολύπαθης ιστορίας του, διατηρεί τη λάμψη του και την αξία του ανά τους αιώνες.

Η επίσκεψη στην Ακρόπολη σε συνδυασμό με την επίσκεψη στο νέο μουσείο της Ακρόπολης, που βρίσκεται στα νότια του βράχου και που εγκαινιάστηκε τον Ιούνιο του 2009, είναι ο καλύτερος τρόπος για να έρθει κανείς σε επαφή με την αξεπέραστη κλασική ομορφιά και τέχνη της ελληνικής αρχαιότητας.

Ο λόφος της Ακρόπολης στα πολύ παλιά χρόνια

Κατά τη Μυκηναϊκή εποχή (1600-1100 π.Χ.) και τη γεωμετρική περίοδο (11ος-8οςαιώνας π.Χ.) υπήρχε στον λόφο της Ακρόπολης οχύρωση όπου βρισκόταν η κατοικία του βασιλιά.

Από τα μέσα του 8ου αι. π.Χ. υπάρχουν αρχαιολογικές μαρτυρίες για ύπαρξη ιερού στην Ακρόπολη.

Την ίδια εποχή συγκροτήθηκε όλη η περιοχή της Αττικής σε ενιαία πόλη-κράτος. Το γεγονός αυτό οδήγησε στη δημιουργία στην Ακρόπολη ενός μεγάλου θρησκευτικού κέντρου για τη λατρεία της θεάς Αθηνάς, της πολιούχου θεότητας της Αθήνας.

Κατά την αρχαϊκή εποχή (7ος-5οςαι. π.Χ.), σύμφωνα με την επικρατέστερη θεωρία, υπήρχαν δύο ναοί: ο αρχαϊκός Παρθενώνας και ο αρχαίος ναός που βρισκόταν στη θέση του Ερεχθείου.

η Ακρόπολη τον 5ο αι π.Χ.

Η κλασική Ακρόπολη

Μετά τους νικηφόρους Περσικούς Πολέμους, η Αθήνα και η Ακρόπολη είχαν υποστεί πολλές ζημιές, ύστερα από την καταστροφή της πόλης από τον Ξέρξη το 480 π.Χ.

Μέσα σε λίγα χρόνια όμως, η Αθήνα αναδείχτηκε σε ηγέτιδα πόλη και σε πνευματικό και καλλιτεχνικό κέντρο όλου του ελληνικού κόσμου. Κατά το β΄ μισό του 5ου αι. π.Χ. τέθηκε σε εφαρμογή από τον Περικλή, τον ηγέτη της αθηναϊκής δημοκρατίας, ένα μεγάλο οικοδομικό πρόγραμμα που περιλάμβανε 12 ναούς και άλλα μνημειακά οικοδομήματα σ’ όλη την Αττική. Επίκεντρο της οικοδομικής δραστηριότητας ήταν ο ιερός βράχος της Ακρόπολης.

Το νέο τείχος που περιέβαλε τον βράχο μεγάλωσε την επιφάνεια στην κορυφή του λόφου της Ακρόπολης σε 34 στρέμματα. Το έδαφος ισοπεδώθηκε με τη μεταφορά χιλιάδων τόνων χώματος. Μέσα σε τέσσερις δεκαετίες, από το 447 έως το 406 π.Χ. κατασκευάστηκαν οι τρεις ναοί της προστάτιδας θεάς Αθηνάς: Ο Παρθενώνας, το Ερεχθείο και ο ναός της Αθηνάς Νίκης. Επίσης, ως είσοδος στα ιερά της Ακρόπολης, χτίστηκαν τα Προπύλαια.

Ήταν μια εποχή κατά την οποία συνέπεσαν πολλές ευνοϊκές συγκυρίες, όπως :

·Το δημοκρατικό πολίτευμα.

·Ο ενθουσιασμός και το όραμα ενός ολόκληρου λαού για δημιουργία μετά από νικηφόρους πολέμους.

·Η παρουσία σπουδαίων ηγετών.

·Τα άφθονα οικονομικά μέσα.

·Η συνύπαρξη εμπνευσμένων δημιουργών με άριστους τεχνίτες.

Τα οικοδομήματα της Ακρόπολης είχαν ως στόχο από τη μια να αποδώσουν τιμή στη θεά Αθηνά και από την άλλη να εξυμνήσουν και να αναδείξουν το ηρωικό παρελθόν και τα επιτεύγματα των Αθηναίων, μια περίοδο που η πόλη της Αθήνας διεκδικούσε την πανελλήνια ηγεμονία της. Ο Περικλής ανέδειξε την Αθήνα στη μεγαλύτερη δύναμη της εποχής. Στα επιτεύγματά του συμπεριλαμβάνονται τα μεγάλα έργα στην Ακρόπολη, που έκαναν την Αθήναπνευματικό κέντρο της αρχαιότητας και αιώνιο σύμβολο της κλασικής τέχνης. Δίκαια ο 5ος αιώνας π.Χ. ονομάστηκε «χρυσός αιώνας του Περικλή».

Τα οικοδομήματα του ιερού βράχου της Ακρόπολης

Τα Προπύλαια

Οικοδομήθηκαν από το 437 έως το 432 π.Χ. Ήταν ένα έργο που χρησίμευε και χρησιμεύει ακόμα ως είσοδος στο χώρο της Ακρόπολης. Αν και τα Προπύλαια δεν είχαν γλυπτό διάκοσμο όπως οι ναοί, είχαν επιβλητικότητα μεγάλου ναού. Οι κίονες των Προπυλαίων ήταν δωρικού ρυθμού, όπως και του Παρθενώνα.

Ο ναός της Αθηνάς Νίκης

Οικοδομήθηκε από το 432, με διαλείμματα λόγω του Πελοποννησι-ακού Πολέμου, και ολοκληρώθηκε το 421.

Ο μικρός σε μέγεθος ναός της Αθηνάς Νίκης είναι χτισμένος σε υπερυψωμένο προμαχώνα στα δεξιά της εισόδου των Προπυλαίων. Η Αθηνά Νίκη στην οποία ήταν αφιερωμένος ο ναός, ήταν αυτή που συμπαραστεκόταν στους Αθηναίους κατά τις πολεμικές τους επιχειρήσεις, η θεά που χάριζε στους Αθηναίους πολεμικές νίκες. Ήταν ο πρώτος ναός ιωνικού ρυθμού που χτίστηκε στην Αθήνα.

Το Ερέχθειο

Οικοδομήθηκε από το 421, με διαλείμματα λόγω του Πελοποννησιακού Πολέμου και ολοκληρώθηκε το 406 π.Χ. Το κτίριο αποτελείται από τρεις διαφορετικούς όγκους και διαθέτει τέσσερις όψεις με διαφορετικές στέγες και κιονοστοιχίες.

Πήρε το όνομά του από τον μυθικό ήρωα Ερεχθέα ή Εριχθόνιο που, σύμφωνα με το μύθο, έσωσε την Αθήνα από λιμό. Αν και ο ναός του Ερεχθείου υπολείπεται σε ακτινοβολία του Παρθενώνα, ήταν ο σημαντικότερος ναός στην Ακρόπολη, γιατί εκεί φυλασσόταν το πανάρχαιο, από ξύλο ελιάς, άγαλμα της θεάς Αθηνάς, στο οποίο κάθε τέσσερα χρόνια τοποθετούσαν το νέο πέπλο των μεγάλων Παναθηναίων.

Εκτός από την Αθηνά, στο ναό του Ερεχθείου λατρεύονταν ο Δίας, ο Ποσειδώνας και ο Ήφαιστος. Οι λατρείες αυτές είχαν σχέση με τα «ιερά μαρτύρια» δηλαδή με τα σημάδια της θεϊκής παρουσίας στον ιερό βράχο, όπως η ελιά της Αθηνάς, τα ίχνη από την τρίαινα και το νερό του Ποσειδώνα, τα σημάδια από τον κεραυνό του Δία που σκότωσε τον Ερεχθέα κ.ά.

Ο πιο γνωστός γλυπτός διάκοσμος του Ερεχθείου είναι οι Καρυάτιδες, έξι κόρες ύψους 2,20 μ. που ως κίονες (κολόνες) στηρίζουν τμήμα από τη στέγη του ναού. Οι πέντε αυθεντικές Καρυάτιδες εκτίθενται πλέον στο Μουσείο της Ακρόπολης, ενώ στο Ερέχθειο έχουν τοποθετηθεί αντίγραφά τους. Η έκτη «κόρη» βρίσκεται στο Βρετανικό Μουσείο.

Ο Παρθενώνας

Οικοδομήθηκε από το 447 έως το 432 π.Χ.

Ο Παρθενώνας, ο ναός της Αθηνάς Παρθένου, είναι το κορυφαίο επίτευγμα της αρχαίας ελληνικής αρχιτεκτονικής, το χαρακτηριστικότερο έργο του χρυσού αιώνα του Περικλή και ένα από τα τελειότερα δημιουρ-γήματα του ανθρώπινου πολιτισμού.

Ως αρχιτέκτονες του ναού ορίστηκαν από τους Αθηναίους ο Ικτίνος και ο Καλλικράτης, ενώ τη γενική εποπτεία του έργου είχε ο γλύπτης Φειδίας, ο οποίος είχε δημιουργήσει το μεγάλο ορειχάλκινο άγαλμα της Αθηνάς Πρόμαχου το 460 π.Χ. για να τιμηθεί η νίκη στον Μαραθώνα. Το άγαλμα ήταν τοποθετημένο αμέσως μετά την είσοδο των Προπυλαίων.

Σύμφωνα με τις επιγραφές που έχουν διασωθεί, οι εργασίες για τον Παρθενώνα άρχισαν το 447 π.Χ. με την κοπή των πρώτων μαρμάρων στα λατομεία του βουνού της Πεντέλης. Μέσα σε δέκα χρόνια το κτίριο είχε περατωθεί, ενώ μέχρι το 432 είχε τοποθετηθεί ο γλυπτός διάκοσμος στα αετώματα, στις μετόπες και στη ζωφόρο.

Ο Παρθενώνας είναι ένα μεγάλο έργο το οποίο, σε αντίθεση με τα έργα άλλων πολιτισμών της αρχαιότητας, δεν υπηρετεί τη δόξα του ηγεμόνα, ούτε αποφασίζεται από τον ίδιο και οι υπήκοοι δουλικά εκτελούν. Αντίθετα πρόκειται για ένα έργο που προήλθε από την κοινή θέληση και την απόφαση της εκκλησίας του δήμου, δηλαδή όλων των πολιτών, οι οποίοι συμμετείχαν ενεργά στην υλοποίησή του. Η δημιουργία του Παρθενώνα είχε ως στόχο να εξυμνήσει και να αναδείξει τα επιτεύγματα της αθηναϊκής πολιτείας, ολόκληρου δηλαδή του αθηναϊκού λαού.

Περιγραφή του ναού του Παρθενώνα

Ο Παρθενών ήταν ένας περίπτερος ναός, δηλαδή με κίονες γύρω γύρω, δωρικού ρυθμού. Στις στενές του πλευρές είχε 8 κίονες και στις μακριές 17. Στο εσωτερικό του υπήρχε ο σηκός, δηλ. ο ναός της Αθηνάς. Στις στενές πλευρές του σηκού σχηματίζονταν ο πρόναος και ο οπισθόδομος του ναού με 6 κίονες ο καθένας. Μέσα στον σηκό ήταν τοποθετημένο το χρυσελεφάντινο άγαλμα της θεάς Αθηνάς, έργο του Φειδία, το οποίο έχει χαθεί ή καταστραφεί και το γνωρίζουμε μόνο από αντίγραφά του. Στο δυτικό διαμέρισμα του σηκού φυλάσσονταν ο δημόσιος θησαυρός, τα αφιερώματα στη θεά και το ταμείο της αθηναϊκής συμμαχίας.

Ο Παρθενών είναι ένας από τους μεγαλύτερους σε μέγεθος κλασικούς ναούς. Έχει μήκος 69,50 μ. και πλάτος 30,88 μ., δηλαδή έκταση πάνω από 2.000 τ.μ. Είναι χτισμένος από 16.500 μαρμάρινα μέλη διαφόρων μεγεθών: από τα τεράστια επιστύλια μήκους 4,30 μ. και βάρους 5-10 τόνων μέχρι τα μαρμάρινα κεραμίδια που έφταναν σε αριθμό τις 9.000.

Ο γλυπτός διάκοσμος του Παρθενώνα

Ο γλυπτός διάκοσμος του Παρθενώνα ανατέθηκε κυρίως στον Φειδία και τους μαθητές του.

Οι δημιουργοί τους διακόσμησαν:

·Τις 92 μετόπες, δηλ. τις λίθινες επιφάνειες ύψους 1,20 μ., που ήταν τοποθετημένες επάνω από τους εξωτερικούς κίονες και περιβάλλουν όλες τις πλευρές του μνημείου. Στις μετόπες του Παρθενώνα απεικονίζονταν σε μαρμάρινα ανάγλυφα σκηνές από τη Γιγαντομαχία, την Κενταυρομαχία, την Αμαζονομαχία και τον Τρωικό Πόλεμο.

·Τα δύο αετώματα, δηλ. τις μεγάλες τριγωνικές επιφάνειες που βρίσκονται στις δύο στενές πλευρές του Παρθενώνα, ανάμεσα στις μετόπες και τη δίριχτη σκεπή του ναού. Στα αετώματα είχαν τοποθετηθεί μεγάλα γλυπτά, κυρίως με τους θεούς του Ολύμπου, με πιο χαρακτηριστική αναπαράσταση τη «μάχη» ανάμεσα στην Αθηνά και τον Ποσειδώνα για το ποιος απ’τους δύο θεούς θα δώσει το όνομά του στην πόλη.

·Τη ζωφόρο του ναού, δηλ. τις λίθινες επιφάνειες στο επάνω μέρος του εσωτερικού ναού του Παρθενώνα, που περιβάλλουν όλες τις πλευρές του σηκού. Στη ζωφόρο μήκους 160 μ. απεικονίζεται σε 115 μαρμάρινα ανάγλυφα ύψους 1 μ., η λαμπρή πομπή των Παναθηναίων.

Στον 3ο όροφο του μουσείου της Ακρόπολης που έχει ίδιες διαστάσεις και προσανατολισμό με τον Παρθενώνα, εκτίθενται τα γλυπτά του Παρθενώνα με πανομοιότυπη τοποθέτηση, όπως και στο ναό. Συνδυά-ζονται τα αυθεντικά μαρμάρινα έργα ή τμήματά τους με γύψινα αντίγραφα όσων φυλάσσονται σε άλλα μουσεία του εξωτερικού, κυρίως στο Βρετανικό Μουσείο όπου κατέληξαν μετά την αρπαγή τους από τον Άγγλο λόρδο του Elginτο 1801-1803.

Άλλα μνημεία γύρω απ’την Ακρόπολη

Γύρω απ’την Ακρόπολη, αλλά και πάνω στο βράχο υπήρχαν πλήθος άλλα ιερά, ναοί, μνημεία και άλλα δημόσια κτίρια. Τα πιο σπουδαία μνημεία βρίσκονταν στις νότιες πλαγιές του βράχου της Ακρόπολης.

·Το ιερό και το θέατρο του Διονύσου Ελευθερέως

Χτίστηκε στο τέλος του 6ου π.Χ. αι. Εκεί δόθηκαν οι πρώτες θεατρικές παραστάσεις στην ιστορία κατά τη γιορτή των Μεγάλων Διονυσίων. Μετά τους κλασικούς χρόνους, η εκκλησία του δήμου συνερχόταν στο θέατρο του Διονύσου, όπου οι Αθηναίοι πολίτες κάθονταν στα καθίσματα του κοίλου. Το θέατρο έπαψε να χρησιμοποιείται μετά την καταστροφή των Ερούλων το 267 μ.Χ.

·Η στοά του Ευμένους

Δυτικά του θεάτρου του Διονύσου οικοδομήθηκε τον 2ο π.Χ. αι. μακρά στοά, δωρεά του βασιλιά της Περγάμου Ευμένη Β΄, που είχε σκοπό να προστατεύει τους θεατές του θεάτρου σε περίπτωση κακοκαιρίας.

·Το Ασκληπιείο

Ήταν το ιερό του θεού-ιατρού Ασκληπιού. Τα περισσότερα κτίρια χτίστηκαν κατά τον 4ο αι. π.Χ. Υπήρχε διώροφη στοά όπου οι ασθενείς κατακλίνονταν για να δουν στον ύπνο τους τον θεό ή τον τρόπο θεραπείας τους.

·Το Ωδείο Ηρώδη του Αττικού (Ηρώδειο)

Το 160 μ.Χ. χτίστηκε με δωρεά του πάμπλουτου Αθηναίου σοφιστή Ηρώδη του Αττικού το ομώνυμο Ωδείο, για να στεγάσει τους μουσικούς αγώνες των Παναθηναίων.

από Βασίλη Βασιλειάδη, επιλογή κειμένων και φωτογραφιών από τα βιβλία:
“Η Ακρόπολη μέσα  από το μουσείο της” του Πάνου Βαλαβάνη, εκδ. ΚΑΠΟΝ               “Αρχαία Αθήνα” της Ελένης Σβορώνου, εκδ. ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ                                                  “Μουσείο Ακρόπολης-Σύντομος οδηγός”

ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥ Ε΄1 ΖΩΓΡΑΦΙΖΟΥΝ…

…εκφράζουν τη γνώμη τους για το πώς μπορούμε να σταθούμε απέναντι στον ρατσισμό και την ξενοφοβία.

από κ. Δημήτρη Τσίντζα

ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ “ΚΤΗΜΑ ΣΤΟ ΜΠΑΪΡΙ”

Την Πέμπτη 25 Απριλίου οι μικρότερες τάξεις του σχολείου μας επισκέφτηκαν το “Κτήμα στο Μπαΐρι”,  στην Αξιούπολη.

Το πρόγραμμα που παρακολούθησαν είχε θέμα την παραγωγή σιταριού και την παρασκευή ψωμιού, που είναι η πιο βασική τροφή του ανθρώπου.

Ο υπεύθυνος του αγροκτήματος, ο κ. Κώστας, έδειξε στα παιδιά τον τρόπο που καλλιεργούσαν τα παλιά χρόνια το σιτάρι με τη χρήση των παραδοσιακών εργαλείων και των ζώων. Εμείς κάναμε με τη σειρά όλες τις αγροτικές εργασίες όπως τις έκαναν οι γεωργοί εκείνης της εποχής, που δεν είχανε στη διάθεσή τους τα τρακτέρ και τα μηχανήματα που έχουν οι σημερινοί αγρότες: Οργώσαμε, σβαρνίσαμε, σπείραμε, θερίσαμε, αλωνίσαμε, αλέσαμε το σιτάρι.Ζυμώσαμε και ψήσαμε ψωμί και το φάγαμε με μέλι που μας πρόσφερε ο κ. Κώστας.

Στη συνέχεια κάναμε έναν περίπατο στο μικρό φαράγγι, μέσα από το μονοπάτι  που έχει διαμορφώσει με ασφάλεια ο ιδιοκτήτης. Για την υπόλοιπη ώρα οι μαθητές έπαιξαν στους κατάλληλα διαμορφωμένους χώρους του κτήματος.

Κατά την επίσκεψή μας είχαμε και μια ευχάριστη έκπληξη. Την προηγούμενη ημέρα μια φοράδα είχε γεννήσει ένα πουλαράκι που εμείς είχαμε την τύχη να γίνουμε οι “νονοί” του και να του δώσουμε το όνομα “Αχιλλέας”!

Όλα τα παιδιά έφυγαν με τις καλύτερες εντυπώσεις. Συνιστούμε ανεπιφύλακτα το “Κτήμα στο Μπαΐρι” σε όλα τα σχολεία!

από κ. Μαρία Ηλιάδου

Ο ΚΗΠΟΣ ΜΕ ΤΙΣ 27 ΓΑΤΕΣ

“Ο κήπος με τις 27 γάτες” είναι ένα πρόγραμμα αγωγής υγείας από το Ε΄1 του Δημοτικού σχολείου Βαθύλακου Θεσσαλονίκης με θέμα τα ανθρώπινα δικαιώματα, τον ρατσισμό, την ξενοφοβία, τις προκαταλήψεις και τα στερεότυπα.

Πατήστε εδώ για να μεταβείτε στην ενδιαφέρουσα ιστοσελίδα που έχει δημιουργήσει για τις ανάγκες του προγράμματος ο δάσκαλος του Ε΄1 κ. Δημήτρης Τσίντζας.

ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΟΥ ΣΤ΄2 ΓΡΑΦΟΥΝ ΣΤΟΝ ΔΗΜΑΡΧΟ

Τρίτη 11 Δεκεμβρίου 2012
Αγαπητέ κύριε Δήμαρχε
Οι κάδοι των σκουπιδιών έξω από το σχολείο μας είναι συνέχεια  γεμάτοι. Σας παρακαλούμε να δώσετε λύση στο πρόβλημά μας. Να έρθουν φορτηγά να πάρουν τους γεμάτους κάδους και να φέρετε άλλους, που να είναι σε πιο καλή κατάσταση, γιατί αυτοί είναι σπασμένοι.
Στο σχολείο μας ο κάδος ανακύκλωσης έχει γεμίσει κι αυτός και κανένας δεν έρχεται να τον αδειάσει. Έτσι αναγκαζόμαστε να πετάμε τα ανακυκλώσιμα σκουπίδια στους κάδους σκουπιδιών. Θα θέλαμε να τοποθετήσετε και σε άλλα σημεία του χωριού, κάδους ανακύκλωσης.
Εμείς θα ενημερώσουμε όσο περισσότερο μπορούμε τον κόσμο για την αξία της ανακύκλωσης. Είναι υποχρέωσή μας να σώσουμε το περιβάλλον.
Με εκτίμηση οι μαθητές της Στ΄ 2 τάξης του Δημοτικού Σχολείου Βαθύλακου
(από την μαθήτρια Ιωάννα Ρουμελιώτη)
Κύριε Δήμαρχε
Τα προβλήματα του χωριού μας και οι ελλείψεις είναι πάρα πολλές, εγώ όμως θα σας μιλήσω για ένα θέμα που μαστίζει αυτή την εποχή την κοινωνία μας. Είναι η εύρεση τρόπων βοήθειας και ενίσχυσης των άπορων οικογενειών. Το φαινόμενο έχει γίνει σχεδόν καθημερινό. Υπάρχουν παιδιά που δεν έχουν φαγητό, ρούχα, θέρμανση. Έρχονται άγιες μέρες κι ο Άγιος Βασίλης πρέπει να χτυπήσει την πόρτα και των δικών τους σπιτιών, με ένα ρούχο, μια σοκολάτa ένα παιχνίδι!
Μετά τιμής
Ευαγγελία Μπαγιοπούλου

Κύριε Δήμαρχε
Θα ήθελα να σας ζητήσω να επισκευάσετε την παιδική χαρά στον Βαθύλακο, γιατί όλα είναι σπασμένα και είναι γεμάτη σκουπίδια.
Ευχαριστώ
Βασούλα Τζίτζικα
Αξιότιμε κύριε Δήμαρχε
Σας στέλνω αυτήν την επιστολή, διότι θέλω μέσα από αυτή να εκφράσω τα παράπονα και τις επιθυμίες μου. Θα επιθυμούσαμε εμείς οι μαθητές να δημιουργηθεί μια δημοτική βιβλιοθήκη στο χωριό μας, που θα παρέχει γνώσεις, ψυχαγωγία και ευχαρίστηση στους κατοίκους και κυρίως στους μαθητές. Θα ήταν πιστεύω δυνατό να εγκατασταθούν  και υπολογιστές οι οποίοι θα δίνουν πληροφορίες σε όποιον κάτοικο το επιθυμεί.
Με εκτίμηση
Χρυσούλα Καδή

Κύριε Δήμαρχε
Το θέμα που με απασχολεί είναι ότι στο χωριό όπου κατοικώ, κάποια παιδιά το καλοκαίρι δεν πηγαίνουν διακοπές, γιατί δεν έχουν χρήματα. Θα ήθελα πολύ να κατασκευαστεί ένα κολυμβητήριο, έτσι ώστε όλα τα παιδιά να περάσουν ένα όμορφο καλοκαίρι!
Με εκτίμηση
Γιώργος Τσαμασλίδης
Αγαπητέ κ. Δήμαρχε
Θα θέλαμε να φτιάξετε ένα δημοτικο θερινό κινηματογράφο, ένα μεγάλο πάρκο με δέντρα και άλλα μέρη όπου μπορούν να μαζεύονται οι νέοι για να περνούν τον ελεύθερο χρόνο τους.  Αυτό που θα θέλαμε περισσότερο είναι ένας χώρος, στον οποίο θα μπορούσαμε να μάθουμε διάφορα αθλήματα, χορό, τέχνες.
Σας ευχαριστώ που διαβάσατε την επιστολή μου
Σάρα Ντούκα

Κύριε Δήμαρχε
Θα ήθελα να σας ενημερώσω για ένα πρόβλημα που έχω στη γειτονιά μου και συγκεκριμένα μπροστά στο σπίτι μου. Εδώ και ένα μήνα είναι καμένη η λάμπα της ΔΕΗ που φωταγωγεί την οδό μας (Δαβάκη 28). Αυτό το πρόβλημα απασχολεί όλη τη γειτονιά και κυρίως τα παιδιά που δυσκολεύονται να κινηθούν μετά τη δύση του ηλίου γυρνώντας από τις δραστηριότητές τους.
Με στενοχωρεί πολύ το γεγονός διότι δεν έχει λυθεί ακόμη, παρότι έχουμε ενημερώσει κάποιους αρμόδιους.
Ελπίζω η επιστολή μου να γίνει η αφορμή ώστε να ενεργήσετε και να επιλυθεί το πρόβλημα φωτισμού.
Με τιμή
Λύσανδρος Μανιάδης

ΤΟ ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ

Η Α΄ τάξη του σχολείου μας, στα πλαίσια της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και της Ευέλικτης Ζώνης, πραγματοποιεί από την αρχή της σχολικής χρονιάς διάφορες δραστηριότητες με θέμα το φθινόπωρο.

Σκοπός του προγράμματος είναι να γνωρίσουν οι μαθητές κι οι μαθήτριες τις αγροτικές ασχολίες που γίνονται στον τόπο μας, τον Βαθύλακο, κατά τη διάρκεια της εποχής του φθινόπωρου. Επίσης να εκτιμήσουν τα πολύτιμα και θρεπτικά αγαθά που μας δίνει η γη αυτή την εποχή και να ευαισθητοποιηθούν στα ζητήματα του περιβάλλοντος. Μέσα από τις δραστηριότητες δίνεται στα παιδιά η ευκαιρία να εκφραστούν, να δημιουργήσουν και να αναπτύξουν τη σκέψη τους.

Αποκορύφωμα των δραστηριοτήτων ήταν “η Γιορτή του Φθινόπωρου”, που ετοιμάσαμε μες στην τάξη. Τα παιδιά της Πρώτης τάξης παρουσίασαν στους συμμαθητές τους και στους μαθητές της Τρίτης τάξης, ποιήματα, δραστηριότητες και σκετς. σχετικά με το φθινόπωρο. Είπαμε τραγούδια, αινίγματα, διαβάσαμε ένα παραμύθι και παίξαμε το παιχνίδι με τη φρουτοσαλάτα. Στο τέλος όλοι δοκιμάσαμε τα φρούτα και τους καρπούς του φθινόπωρου που πρόσφεραν οι γονείς.

από Μαρία Ηλιάδου και Χριστίνα Βουκοβίνου

ΕΚΔΡΟΜΗ ΣΤΗΝ ΑΠΟΛΛΩΝΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗ ΛΙΜΝΗ ΒΟΛΒΗ

Πατήστε εδώ για να δείτε κι άλλες φωτογραφίες από την εκδρομή στη λίμνη Βόλβη (δημιουργία βίντεο-προβολής από τον κ. Δημήτρη Τσίντζα)

Την Παρασκευή 2 Νοεμβρίου πραγματοποιήθηκε η επίσκεψη των Δ΄ και Ε΄ τάξεων του σχολείου μας στην Απολλωνία, στο Κέντρο Πληροφόρησης του Φορέα Διαχείρισης Λιμνών Κορώνειας – Βόλβης.

Η υπεύθυνη του Κέντρου Πληροφόρησης, ενημέρωσε τους μαθητές και τις μαθήτριες για τη σημασία της περιοχής των λιμνών Βόλβης και Κορώνειας για τη βιοποικιλότητα και την οικονομία της περιοχής, αλλά και για τις επιπτώσεις που έχουν οι δραστηριότητες του ανθρώπου στο περιβάλλον και στους βιότοπους της περιοχής των λιμνών.

Οι λίμνες και οι βιότοποι γύρω από αυτές, είναι πλούσιες σε πανίδα (είδη ζώων) και σε χλωρίδα (είδη φυτών). Οι άνθρωποι από πολύ παλιά εγκαταστάθηκαν γύρω από τις λίμνες για να έχουν πόσιμο νερό και άφθονη τροφή.

Στην εποχή μας δυστυχώς μερικές δραστηριότητες του ανθρώπου αποδείχτηκαν  καταστρεπτικές για τις λίμνες.

Η παράνομη ρίψη τοξικών βιομηχανικών λυμάτων , καθώς και η συγκέντρωση  γεωργικών λιπασμάτων και φυτοφαρμάκων επί πολλά χρόνια στη λίμνη Κορώνεια, επέφερε ξαφνικά, πριν από λίγα χρόνια, το θάνατο όλων των ψαριών και των πτηνών της λίμνης Κορώνειας. Επιπλέον η υπερβολική άντληση νερών για το πότισμα των χωραφιών και για βιομηχανική χρήση, είχε σαν αποτέλεσμα το νερό της λίμνης Κορώνειας να εξαφανιστεί.

Για τους λόγους αυτούς έχουν προγραμματιστεί έργα αποκατάστασης της λίμνης με στόχο τον εμπλουτισμό του υπόγειου υδροφορέα, την εκβάθυνση της λίμνης και την οικολογική αποκατάσταση. Από το 2003 έχει εφαρμοστεί αγροπεριβαλλοντικό πρόγραμμα με σκοπό τη μείωση της κατανάλωσης αρδευτικού νερού και  λιπασμάτων.

Η λίμνη Βόλβη (από κείμενο του Φορέα Διαχείρισης Λιμνών Κορώνειας – Βόλβης)

  • Είναι η δεύτερη σε μέγεθος φυσική λίμνη της Ελλάδας (μετά από την Τριχωνίδα), με έκταση 68.000 στρέμματα και βάθος περισσότερο από 20 μέτρα.
  • Εύφορη λίμνη με πλούσια ιχθυοπανίδα (24 είδη ψαριών), με τη λιπαριά (Alosa macedonica, ενδημικό είδος) να είναι η μοναδική σε όλο τον κόσμο.
  • Στην περιοχή υπάρχουν περισσότερα από 200 είδη πουλιών (59% του συνολικού αριθμού της Ελλάδας), 34 είδη θηλαστικών (μεταξύ των οποίων η βίδρα, το τσακάλι και η αγριόγατα) και 19 είδη αμφίβιων και ερπετών.
  • 336 είδη φυτών έχουν καταγραφεί στα υδατικά και υγροτοπικά οικοσυστήματα και ένα από τα ελάχιστα εναπομείναντα παραλίμνια δάση, αυτό της Απολλωνίας αποτελεί μνημείο της φύσης και καταφύγιο ζωής και αναπαραγωγής για εκατοντάδες πουλιά και άλλα ζώα, μεταξύ των οποίων και αρκετά σπάνια είδη.
  • Είναι αγαπημένος προορισμός των αθλητών της ιστιοσανίδας, λόγω της μόνιμης αύρας που υπάρχει σε όλη τη διάρκεια του έτους.
  • Είναι πηγή ζωής για πολλούς ψαράδες, γεωργούς και κτηνοτρόφους της περιοχής.

από Βασίλη Βασιλειάδη

ΜΑΘΑΙΝΩ ΓΙΑ ΤΗΝ 28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940

Καθ΄οδόν προς το μέτωπο

Νύχτα πάνω στη νύχτα, βαδίζαμε ασταμάτητα, ένας πίσω απ΄τον άλλο, ίδια τυφλοί. Με κόπο ξεκολλώνταςτο ποδάρι από τη λάσπη, όπου, φορές, εκαταβούλιαζε ίσαμε το γόνατο… (Οδυσσέα Ελύτη “Το Άξιον Εστί”)

(γελοιογραφία από αγγλική εφημερίδα της εποχής)

ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΕΙΚΟΝΕΣ ΚΑΙ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΕΤΕ ΚΕΙΜΕΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ 28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940

Η επέτειος της 28ης Οκτωβρίου είναι μαζί με την 25η Μαρτίου, οι δύο μεγάλες εθνικές μας γιορτές. Κάθε εθνική επέτειος είναι μια ευκαιρία για να μάθουμε την Ιστορία της πατρίδας μας.

Στο σχολείο τονίζουμε ότι οι μαθητές και οι μαθήτριες πρέπει να μαθαίνουν την Ιστορία του τόπου τους, της χώρας τους, και καθώς μεγαλώνουν, την παγκόσμια Ιστορία. Η γνώση της Ιστορίας, μάς βοηθάει στο να καταλάβουμε τη σημερινή πραγματικότητα. Αυτοί που αγνοούν την Ιστορία, δεν μπορούν να κατανοήσουν και να εξηγήσουν τα γεγονότα της σύγχρονης εποχής. Οι λαοί που δεν έχουν διδαχτεί  από τα ιστορικά γεγονότα, κινδυνεύουν να επαναλάβουν τα ίδια λάθη που έκαναν οι άνθρωποι στο παρελθόν. Ο άνθρωπος που δεν έχει γνώση της Ιστορίας μοιάζει με δέντρο χωρίς ρίζες. Δεν μπορεί να προοδεύσει και με το πρώτο δυνατό φύσημα του ανέμου, μπορεί να παρασυρθεί, να ξεριζωθεί και να σωριαστεί στο έδαφος.

Η παρακάτω φωτογραφία είναι χαρακτηριστική της περιόδου της Κατοχής:                     1942. Παιδιά σε συσσίτιο στον Πειραιά. Στη διάρκεια της επισιτιστικής κρίσης και του λιμού (1941-1942) οργανώθηκαν από διάφορες οργανώσεις  δίκτυα αλληλεγγύης για παιδιά και μεγάλους.

Μία από τις πιο διάσημες φωτογραφίες του Β΄Παγκοσμίου Πολέμου. Μάιος 1943, στο γκέτο της Βαρσοβίας (Πολωνία). Οι Γερμανοί στρατιώτες  με τη βία βγάζουν έξω από τα καταφύγια όπου είχαν υπό περιορισμό, όλους τους κατοίκους εβραϊκής καταγωγής, για να τους στείλουν στα στρατόπεδα συγκέντρωσης. Από τη βαρβαρότητα και τις φρικαλεότητες της ναζιστικής Γερμανίας του Χίτλερ δεν γλίτωσαν ούτε τα μικρά παιδιά.

Όλοι ας προσπαθήσουμε να μην επαναληφθούν αυτές οι τραγικές εικόνες.

ΟΧΙ ΣΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ   ΟΧΙ ΣΤΟΝ ΦΑΣΙΣΜΟ  ΟΧΙ ΣΤΟΝ ΝΑΖΙΣΜΟ

ΝΑΙ ΣΤΗΝ ΕΙΡΗΝΗ  ΝΑΙ ΣΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ   ΝΑΙ ΣΤΗ  ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

Διαβάστε για τα βασικά ιστορικά γεγονότα του Πολέμου του ’40 και δείτε χαρακτηριστικές εικόνες από εκείνη την εποχή.

από Βασίλη Βασιλειάδη

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση