Ο ΚΗΠΟΣ ΜΕ ΤΙΣ 27 ΓΑΤΕΣ

“Ο κήπος με τις 27 γάτες” είναι ένα πρόγραμμα αγωγής υγείας από το Ε΄1 του Δημοτικού σχολείου Βαθύλακου Θεσσαλονίκης με θέμα τα ανθρώπινα δικαιώματα, τον ρατσισμό, την ξενοφοβία, τις προκαταλήψεις και τα στερεότυπα.

Πατήστε εδώ για να μεταβείτε στην ενδιαφέρουσα ιστοσελίδα που έχει δημιουργήσει για τις ανάγκες του προγράμματος ο δάσκαλος του Ε΄1 κ. Δημήτρης Τσίντζας.

ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΟΥ ΣΤ΄2 ΓΡΑΦΟΥΝ ΣΤΟΝ ΔΗΜΑΡΧΟ

Τρίτη 11 Δεκεμβρίου 2012
Αγαπητέ κύριε Δήμαρχε
Οι κάδοι των σκουπιδιών έξω από το σχολείο μας είναι συνέχεια  γεμάτοι. Σας παρακαλούμε να δώσετε λύση στο πρόβλημά μας. Να έρθουν φορτηγά να πάρουν τους γεμάτους κάδους και να φέρετε άλλους, που να είναι σε πιο καλή κατάσταση, γιατί αυτοί είναι σπασμένοι.
Στο σχολείο μας ο κάδος ανακύκλωσης έχει γεμίσει κι αυτός και κανένας δεν έρχεται να τον αδειάσει. Έτσι αναγκαζόμαστε να πετάμε τα ανακυκλώσιμα σκουπίδια στους κάδους σκουπιδιών. Θα θέλαμε να τοποθετήσετε και σε άλλα σημεία του χωριού, κάδους ανακύκλωσης.
Εμείς θα ενημερώσουμε όσο περισσότερο μπορούμε τον κόσμο για την αξία της ανακύκλωσης. Είναι υποχρέωσή μας να σώσουμε το περιβάλλον.
Με εκτίμηση οι μαθητές της Στ΄ 2 τάξης του Δημοτικού Σχολείου Βαθύλακου
(από την μαθήτρια Ιωάννα Ρουμελιώτη)
Κύριε Δήμαρχε
Τα προβλήματα του χωριού μας και οι ελλείψεις είναι πάρα πολλές, εγώ όμως θα σας μιλήσω για ένα θέμα που μαστίζει αυτή την εποχή την κοινωνία μας. Είναι η εύρεση τρόπων βοήθειας και ενίσχυσης των άπορων οικογενειών. Το φαινόμενο έχει γίνει σχεδόν καθημερινό. Υπάρχουν παιδιά που δεν έχουν φαγητό, ρούχα, θέρμανση. Έρχονται άγιες μέρες κι ο Άγιος Βασίλης πρέπει να χτυπήσει την πόρτα και των δικών τους σπιτιών, με ένα ρούχο, μια σοκολάτa ένα παιχνίδι!
Μετά τιμής
Ευαγγελία Μπαγιοπούλου

Κύριε Δήμαρχε
Θα ήθελα να σας ζητήσω να επισκευάσετε την παιδική χαρά στον Βαθύλακο, γιατί όλα είναι σπασμένα και είναι γεμάτη σκουπίδια.
Ευχαριστώ
Βασούλα Τζίτζικα
Αξιότιμε κύριε Δήμαρχε
Σας στέλνω αυτήν την επιστολή, διότι θέλω μέσα από αυτή να εκφράσω τα παράπονα και τις επιθυμίες μου. Θα επιθυμούσαμε εμείς οι μαθητές να δημιουργηθεί μια δημοτική βιβλιοθήκη στο χωριό μας, που θα παρέχει γνώσεις, ψυχαγωγία και ευχαρίστηση στους κατοίκους και κυρίως στους μαθητές. Θα ήταν πιστεύω δυνατό να εγκατασταθούν  και υπολογιστές οι οποίοι θα δίνουν πληροφορίες σε όποιον κάτοικο το επιθυμεί.
Με εκτίμηση
Χρυσούλα Καδή

Κύριε Δήμαρχε
Το θέμα που με απασχολεί είναι ότι στο χωριό όπου κατοικώ, κάποια παιδιά το καλοκαίρι δεν πηγαίνουν διακοπές, γιατί δεν έχουν χρήματα. Θα ήθελα πολύ να κατασκευαστεί ένα κολυμβητήριο, έτσι ώστε όλα τα παιδιά να περάσουν ένα όμορφο καλοκαίρι!
Με εκτίμηση
Γιώργος Τσαμασλίδης
Αγαπητέ κ. Δήμαρχε
Θα θέλαμε να φτιάξετε ένα δημοτικο θερινό κινηματογράφο, ένα μεγάλο πάρκο με δέντρα και άλλα μέρη όπου μπορούν να μαζεύονται οι νέοι για να περνούν τον ελεύθερο χρόνο τους.  Αυτό που θα θέλαμε περισσότερο είναι ένας χώρος, στον οποίο θα μπορούσαμε να μάθουμε διάφορα αθλήματα, χορό, τέχνες.
Σας ευχαριστώ που διαβάσατε την επιστολή μου
Σάρα Ντούκα

Κύριε Δήμαρχε
Θα ήθελα να σας ενημερώσω για ένα πρόβλημα που έχω στη γειτονιά μου και συγκεκριμένα μπροστά στο σπίτι μου. Εδώ και ένα μήνα είναι καμένη η λάμπα της ΔΕΗ που φωταγωγεί την οδό μας (Δαβάκη 28). Αυτό το πρόβλημα απασχολεί όλη τη γειτονιά και κυρίως τα παιδιά που δυσκολεύονται να κινηθούν μετά τη δύση του ηλίου γυρνώντας από τις δραστηριότητές τους.
Με στενοχωρεί πολύ το γεγονός διότι δεν έχει λυθεί ακόμη, παρότι έχουμε ενημερώσει κάποιους αρμόδιους.
Ελπίζω η επιστολή μου να γίνει η αφορμή ώστε να ενεργήσετε και να επιλυθεί το πρόβλημα φωτισμού.
Με τιμή
Λύσανδρος Μανιάδης

ΤΟ ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ

Η Α΄ τάξη του σχολείου μας, στα πλαίσια της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και της Ευέλικτης Ζώνης, πραγματοποιεί από την αρχή της σχολικής χρονιάς διάφορες δραστηριότητες με θέμα το φθινόπωρο.

Σκοπός του προγράμματος είναι να γνωρίσουν οι μαθητές κι οι μαθήτριες τις αγροτικές ασχολίες που γίνονται στον τόπο μας, τον Βαθύλακο, κατά τη διάρκεια της εποχής του φθινόπωρου. Επίσης να εκτιμήσουν τα πολύτιμα και θρεπτικά αγαθά που μας δίνει η γη αυτή την εποχή και να ευαισθητοποιηθούν στα ζητήματα του περιβάλλοντος. Μέσα από τις δραστηριότητες δίνεται στα παιδιά η ευκαιρία να εκφραστούν, να δημιουργήσουν και να αναπτύξουν τη σκέψη τους.

Αποκορύφωμα των δραστηριοτήτων ήταν “η Γιορτή του Φθινόπωρου”, που ετοιμάσαμε μες στην τάξη. Τα παιδιά της Πρώτης τάξης παρουσίασαν στους συμμαθητές τους και στους μαθητές της Τρίτης τάξης, ποιήματα, δραστηριότητες και σκετς. σχετικά με το φθινόπωρο. Είπαμε τραγούδια, αινίγματα, διαβάσαμε ένα παραμύθι και παίξαμε το παιχνίδι με τη φρουτοσαλάτα. Στο τέλος όλοι δοκιμάσαμε τα φρούτα και τους καρπούς του φθινόπωρου που πρόσφεραν οι γονείς.

από Μαρία Ηλιάδου και Χριστίνα Βουκοβίνου

ΕΚΔΡΟΜΗ ΣΤΗΝ ΑΠΟΛΛΩΝΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗ ΛΙΜΝΗ ΒΟΛΒΗ

Πατήστε εδώ για να δείτε κι άλλες φωτογραφίες από την εκδρομή στη λίμνη Βόλβη (δημιουργία βίντεο-προβολής από τον κ. Δημήτρη Τσίντζα)

Την Παρασκευή 2 Νοεμβρίου πραγματοποιήθηκε η επίσκεψη των Δ΄ και Ε΄ τάξεων του σχολείου μας στην Απολλωνία, στο Κέντρο Πληροφόρησης του Φορέα Διαχείρισης Λιμνών Κορώνειας – Βόλβης.

Η υπεύθυνη του Κέντρου Πληροφόρησης, ενημέρωσε τους μαθητές και τις μαθήτριες για τη σημασία της περιοχής των λιμνών Βόλβης και Κορώνειας για τη βιοποικιλότητα και την οικονομία της περιοχής, αλλά και για τις επιπτώσεις που έχουν οι δραστηριότητες του ανθρώπου στο περιβάλλον και στους βιότοπους της περιοχής των λιμνών.

Οι λίμνες και οι βιότοποι γύρω από αυτές, είναι πλούσιες σε πανίδα (είδη ζώων) και σε χλωρίδα (είδη φυτών). Οι άνθρωποι από πολύ παλιά εγκαταστάθηκαν γύρω από τις λίμνες για να έχουν πόσιμο νερό και άφθονη τροφή.

Στην εποχή μας δυστυχώς μερικές δραστηριότητες του ανθρώπου αποδείχτηκαν  καταστρεπτικές για τις λίμνες.

Η παράνομη ρίψη τοξικών βιομηχανικών λυμάτων , καθώς και η συγκέντρωση  γεωργικών λιπασμάτων και φυτοφαρμάκων επί πολλά χρόνια στη λίμνη Κορώνεια, επέφερε ξαφνικά, πριν από λίγα χρόνια, το θάνατο όλων των ψαριών και των πτηνών της λίμνης Κορώνειας. Επιπλέον η υπερβολική άντληση νερών για το πότισμα των χωραφιών και για βιομηχανική χρήση, είχε σαν αποτέλεσμα το νερό της λίμνης Κορώνειας να εξαφανιστεί.

Για τους λόγους αυτούς έχουν προγραμματιστεί έργα αποκατάστασης της λίμνης με στόχο τον εμπλουτισμό του υπόγειου υδροφορέα, την εκβάθυνση της λίμνης και την οικολογική αποκατάσταση. Από το 2003 έχει εφαρμοστεί αγροπεριβαλλοντικό πρόγραμμα με σκοπό τη μείωση της κατανάλωσης αρδευτικού νερού και  λιπασμάτων.

Η λίμνη Βόλβη (από κείμενο του Φορέα Διαχείρισης Λιμνών Κορώνειας – Βόλβης)

  • Είναι η δεύτερη σε μέγεθος φυσική λίμνη της Ελλάδας (μετά από την Τριχωνίδα), με έκταση 68.000 στρέμματα και βάθος περισσότερο από 20 μέτρα.
  • Εύφορη λίμνη με πλούσια ιχθυοπανίδα (24 είδη ψαριών), με τη λιπαριά (Alosa macedonica, ενδημικό είδος) να είναι η μοναδική σε όλο τον κόσμο.
  • Στην περιοχή υπάρχουν περισσότερα από 200 είδη πουλιών (59% του συνολικού αριθμού της Ελλάδας), 34 είδη θηλαστικών (μεταξύ των οποίων η βίδρα, το τσακάλι και η αγριόγατα) και 19 είδη αμφίβιων και ερπετών.
  • 336 είδη φυτών έχουν καταγραφεί στα υδατικά και υγροτοπικά οικοσυστήματα και ένα από τα ελάχιστα εναπομείναντα παραλίμνια δάση, αυτό της Απολλωνίας αποτελεί μνημείο της φύσης και καταφύγιο ζωής και αναπαραγωγής για εκατοντάδες πουλιά και άλλα ζώα, μεταξύ των οποίων και αρκετά σπάνια είδη.
  • Είναι αγαπημένος προορισμός των αθλητών της ιστιοσανίδας, λόγω της μόνιμης αύρας που υπάρχει σε όλη τη διάρκεια του έτους.
  • Είναι πηγή ζωής για πολλούς ψαράδες, γεωργούς και κτηνοτρόφους της περιοχής.

από Βασίλη Βασιλειάδη

ΜΑΘΑΙΝΩ ΓΙΑ ΤΗΝ 28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940

Καθ΄οδόν προς το μέτωπο

Νύχτα πάνω στη νύχτα, βαδίζαμε ασταμάτητα, ένας πίσω απ΄τον άλλο, ίδια τυφλοί. Με κόπο ξεκολλώνταςτο ποδάρι από τη λάσπη, όπου, φορές, εκαταβούλιαζε ίσαμε το γόνατο… (Οδυσσέα Ελύτη “Το Άξιον Εστί”)

(γελοιογραφία από αγγλική εφημερίδα της εποχής)

ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΕΙΚΟΝΕΣ ΚΑΙ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΕΤΕ ΚΕΙΜΕΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ 28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940

Η επέτειος της 28ης Οκτωβρίου είναι μαζί με την 25η Μαρτίου, οι δύο μεγάλες εθνικές μας γιορτές. Κάθε εθνική επέτειος είναι μια ευκαιρία για να μάθουμε την Ιστορία της πατρίδας μας.

Στο σχολείο τονίζουμε ότι οι μαθητές και οι μαθήτριες πρέπει να μαθαίνουν την Ιστορία του τόπου τους, της χώρας τους, και καθώς μεγαλώνουν, την παγκόσμια Ιστορία. Η γνώση της Ιστορίας, μάς βοηθάει στο να καταλάβουμε τη σημερινή πραγματικότητα. Αυτοί που αγνοούν την Ιστορία, δεν μπορούν να κατανοήσουν και να εξηγήσουν τα γεγονότα της σύγχρονης εποχής. Οι λαοί που δεν έχουν διδαχτεί  από τα ιστορικά γεγονότα, κινδυνεύουν να επαναλάβουν τα ίδια λάθη που έκαναν οι άνθρωποι στο παρελθόν. Ο άνθρωπος που δεν έχει γνώση της Ιστορίας μοιάζει με δέντρο χωρίς ρίζες. Δεν μπορεί να προοδεύσει και με το πρώτο δυνατό φύσημα του ανέμου, μπορεί να παρασυρθεί, να ξεριζωθεί και να σωριαστεί στο έδαφος.

Η παρακάτω φωτογραφία είναι χαρακτηριστική της περιόδου της Κατοχής:                     1942. Παιδιά σε συσσίτιο στον Πειραιά. Στη διάρκεια της επισιτιστικής κρίσης και του λιμού (1941-1942) οργανώθηκαν από διάφορες οργανώσεις  δίκτυα αλληλεγγύης για παιδιά και μεγάλους.

Μία από τις πιο διάσημες φωτογραφίες του Β΄Παγκοσμίου Πολέμου. Μάιος 1943, στο γκέτο της Βαρσοβίας (Πολωνία). Οι Γερμανοί στρατιώτες  με τη βία βγάζουν έξω από τα καταφύγια όπου είχαν υπό περιορισμό, όλους τους κατοίκους εβραϊκής καταγωγής, για να τους στείλουν στα στρατόπεδα συγκέντρωσης. Από τη βαρβαρότητα και τις φρικαλεότητες της ναζιστικής Γερμανίας του Χίτλερ δεν γλίτωσαν ούτε τα μικρά παιδιά.

Όλοι ας προσπαθήσουμε να μην επαναληφθούν αυτές οι τραγικές εικόνες.

ΟΧΙ ΣΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ   ΟΧΙ ΣΤΟΝ ΦΑΣΙΣΜΟ  ΟΧΙ ΣΤΟΝ ΝΑΖΙΣΜΟ

ΝΑΙ ΣΤΗΝ ΕΙΡΗΝΗ  ΝΑΙ ΣΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ   ΝΑΙ ΣΤΗ  ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

Διαβάστε για τα βασικά ιστορικά γεγονότα του Πολέμου του ’40 και δείτε χαρακτηριστικές εικόνες από εκείνη την εποχή.

από Βασίλη Βασιλειάδη

ΖΩΓΡΑΦΙΖΟΥΜΕ ΤΟΝ ΜΙΚΡΟ ΠΡΙΓΚΙΠΑ

Το Ρωσικό Κέντρο Θεσσαλονίκης βράβευσε το Σάββατο 29 Σεπτεμβρίου τους μαθητές του κάθε σχολείου, που συμμετείχαν στον διαγωνισμό ζωγραφικής με θέμα “Ο Μικρός Πρίγκιπας”. Από το σχολείο μας  βραβεύτηκαν για τη συμμετοχή τους όλοι οι μαθητές και μαθήτριες που έστειλαν κάποιο έργο: Μαρκέλλα Ρουμελιώτη (Α΄βραβείο για το σχολείο μας), Σεβαστή Τέβα (Β΄ βραβείο), Φάνης Τσουκαλέλης (Γ΄ βραβείο), καθώς και Γιασεμή Παναγιωτίδου, Θόδωρος Τσουκαλέλης και Βασιλική Τσουκαλέλη (συμμετοχή).

από  Βασίλη Βασιλειάδη

ΑΙΓΕΣ – Η ΠΡΩΤΗ ΠΟΛΗ ΤΩΝ ΜΑΚΕΔΟΝΩΝ

Η επίσκεψη της Δ΄ τάξης του σχολείου μας στο Μουσείο Βασιλικών Τάφων των Αιγών στη Βεργίνα στις 6 Απριλίου, είναι μια ευκαιρία για να μάθουμε την ιστορία της πρώτης πρωτεύουσας της αρχαίας Μακεδονίας, των Αιγών.

Η Βεργίνα, ένα χωριό του Νομού Ημαθίας 8 χμ. Νοτιοανατολικά της Βέροιας, δημιουργήθηκε μετά το 1922 από πρόσφυγες και ντόπιους κατοίκους. Εκεί ο αρχαιολόγος Μανόλης Ανδρόνικος και η ομάδα του εντόπισαν το 1977 τις  Αιγές, τη χαμένη ως τότε πόλη-μύθο των αρχαίων Μακεδόνων, καθώς και έναν τάφο που όλα τα στοιχεία δείχνουν ότι είναι του Φιλίππου του Β΄ (382-336 π.Χ.), του πατέρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου (356-323 π.Χ.)

Χάρτης της αρχαίας Μακεδονίας με τις κυριότερες πόλεις της (κάντε κλικ στο εικονίδιο)

Οι Αιγές

Στη Μακεδονία υπήρχαν κατά την αρχαιότητα πολλές σημαντικές και ισχυρές πόλεις: Η Πέλλα, οι Αιγές, το Δίον, η Αιανή, η Αμφίπολη, η Θέρμη, η Όλυνθος  κ.ά. είναι μερικές απ’ αυτές. Οι πιο σπουδαίες ήταν οι Αιγές και η Πέλλα, οι δύο πόλεις όπου είχαν την έδρα τους οι Μακεδόνες βασιλείς.

Οι Αιγές ήταν η πρώτη πόλη που ίδρυσαν οι Μακεδόνες με το βασιλιά Περδίκκα τον Α΄, στα μέσα του 7ου αιώνα π.Χ. Ο μύθος λέει, ότι σύμφωνα με το χρησμό του Μαντείου των Δελφών, η νέα πόλη θα έπρεπε να χτιστεί σ’ εκείνο το μέρος όπου θα υπήρχαν κοπάδια με ζώα. Η λέξη Αιγές ίσως βγαίνει από την αίγα (η αιξ, της αιγός), που σημαίνει γίδα. Η πόλη χτίστηκε στους πρόποδες των Πιερίων ορέων, στα νότια  του ποταμού Αλιάκμονα και του πλούσιου κάμπου της Μακεδονίας. Σε αυτό το χώρο από τον 11ο αι. π.Χ. είχε ήδη αναπτυχθεί ένα σημαντικό, πλούσιο και πολυάνθρωπο κέντρο.

Οι Αιγές έγιναν η πρωτεύουσα ενός από τα πιο ισχυρά κράτη της περιοχής. Τον 6ο και 5ο αι. π.Χ. γνωρίζουν μεγάλη περίοδο ακμής και πλούτου. Στα χρόνια του βασιλιά Αρχέλαου (413-399 π.Χ.), η αυλή των Αιγών θα γίνει κέντρο παραγωγής πολιτισμού και σημαντικοί φιλόσοφοι και καλλιτέχνες θα την λαμπρύνουν με την παρουσία τους. Ανάμεσά τους ο Ζεύξις, ο μέγιστος των ζωγράφων, οι ποιητές Χοιρίλος, Τιμόθεος και Αγάθων. Επίσης ο Ευριπίδης  θα γράψει και θα παρουσιάσει εδώ τις τελευταίες τραγωδίες του.

Την ίδια περίοδο η πρωτεύουσα μεταφέρεται στην Πέλλα, που τότε ήταν ένας ασήμαντος παραθαλάσσιος οικισμός. Παρόλο που έγινε  μεταφορά της πρωτεύουσας του μακεδονικού κράτους από τις Αιγές στην Πέλλα, από τον βασιλιά Αρχέλαο στα τέλη του 5ου αιώνα π.Χ., η πόλη των Αιγών δεν έχασε τη σημασία της. Παρέμεινε η ιερή πόλη των Μακεδόνων, η πόλη όπου γίνονταν οι βασιλικές γιορτές και τελετές και ο τόπος όπου έθαβαν τους βασιλείς.

Στο θέατρο των Αιγών, δολοφονήθηκε ο βασιλιάς Φίλιππος ο Β΄ το 336 π.Χ. κατά τη διάρκεια της τελετής του γάμου της κόρης του Κλεοπάτρας. Μάρτυρας στη σκηνή και τιμωρός του δολοφόνου και των συνεργατών του, ήταν ο γιος του και διάδοχος του μακεδονικού θρόνου, ο νεαρός Αλέξανδρος. Από την επόμενη κιόλας στιγμή ο εικοσάχρονος Αλέξανδρος ανακηρύχτηκε από το στρατό βασιλιάς της Μακεδονίας. Από τις Αιγές ξεκίνησε την πορεία του που άλλαξε την ιστορία και έγινε θρύλος.

Μετά το θάνατο του Μεγάλου  Αλεξάνδρου το 323 π.Χ. οι Αιγές σιγά σιγά παρακμάζουν. Το 168 π.Χ. οι Ρωμαίοι κατακτούν τη Μακεδονία. Η παλιά βασιλική πόλη καταστρέφεται. Τα τείχη, τα λαμπρά ανάκτορα που είχε χτίσει ο Φίλιππος ο Β΄, το θέατρο, τα δημόσια και ιδιωτικά κτίρια καίγονται και γκρεμίζονται. Οι κάτοικοι προσπαθούν να επισκευάσουν τα ιερά και τα σπίτια. Όμως το παλάτι, σύμβολο κάποτε της εξουσίας των Μακεδόνων βασιλέων, θα μείνει ερείπια για πάντα. Τον 1ο αι. μ.Χ. ύστερα από μια ξαφνική καταστροφή οι κάτοικοι μετακινούνται σε άλλο οικισμό.

Η πόλη και το όνομα των Αιγών έπαψε πλέον να υπάρχει. Για πολλούς αιώνες κανείς δεν γνώριζε πού βρισκόταν η πρώτη πόλη των Μακεδόνων, οι αρχαίες Αιγές.

Οι σύγχρονες ανασκαφές

Ο πρώτος ανασκαφέας  του μεγάλου αρχαιολογικού χώρου της περιοχής ήταν ο Γάλλος αρχαιολόγος Léon Heuzey, ο οποίος εντόπισε για πρώτη φορά το 1856 τον αρχαιολογικό χώρο, χωρίς όμως να τον συσχετίσει με τις αρχαίες Αιγές.

Πολύ αργότερα, το 1937, οι ανασκαφές συνεχίστηκαν από τον καθηγητή  Αρχαιολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνο Ρωμαίο, και στη συνέχεια από τους βοηθούς του, Φ. Πέτσα και Μανόλη Ανδρόνικο. Οι ανασκαφές κορυφώθηκαν με την έρευνα της Μεγάλης Τούμπας και την ανακάλυψη των βασιλικών τάφων (1976-1980). Οι ανασκαφές συνεχίζονται ως τις μέρες μας, ιδιαίτερα στην περιοχή όπου βρίσκεται το ανάκτορο και στα υψώματα γύρω απ’ αυτό.

Η Μεγάλη Τούμπα

Η τεχνητός λόφος που σκέπαζε μερικούς από τους βασιλικούς τάφους των Αιγών είναι γνωστός ως η Μεγάλη Τούμπα. Είχε ύψος 13 μ. και διάμετρο 100 μ. Η μεγάλη αυτή τούμπα είχε δημιουργηθεί στην αρχαιότητα για να προστατεύσει τα ταφικά μνημεία, ύστερα από τις λεηλασίες που είχαν υποστεί από τις επιδρομές του βασιλιά της Ηπείρου Πύρρου το 274/273 π.Χ. Ο μεγάλος τεχνητός λόφος σκέπασε τους τάφους και τις μικρές τούμπες εξήντα χρόνια μετά τη δημιουργία τους.

Το 1976 ο Μανόλης Ανδρόνικος καθηγητής της Αρχαιολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ξεκινά τις ιστορικές ανασκαφές του στη Μεγάλη Τούμπα που βρίσκεται στην τεράστια σε έκταση νεκρόπολη των αρχαίων Αιγών, δίπλα στο χωριό Βεργίνα. Η ανακάλυψη των βασιλικών τάφων στη Μεγάλη Τούμπα, προσέφερε μερικά από τα σπουδαιότερα αρχαιολογικά ευρήματα για τη μελέτη της ιστορίας της Μακεδονίας.

Η πρόσοψη του Τάφου του Φίλιππου Β΄. Στο πάνω μέρος βρίσκεται η ζωφόρος με την τοιχογραφία με το κυνήγι. Οι μακεδονικοί τάφοι είναι κτίσματα μεγάλα σαν δωμάτια. Έχουν θάλαμο (όπου είναι τα οστά του νεκρού) και προθάλαμο. Ένας δρόμος οδηγεί στην είσοδο του τάφου. Η πρόσοψη της εισόδου έχει κίονες, διάζωμα, ζωφόρο, γείσο κτλ. Το χαρακτηριστικό γνώρισμα των μακεδονικών τάφων είναι η καμαρωτή πετρόχτιστη σκεπή. Ήταν σκεπασμένοι με χώμα και μόνο η πρόσοψη ήταν ανοιχτή.

Ο τάφος του Φιλίππου Β΄ στη Μεγάλη Τούμπα

Η αποκάλυψη το 1977 ενός μεγάλου ασύλητου (που δεν είχε λεηλατηθεί) μακεδονικού τάφου αποτέλεσε πολύ σημαντικό γεγονός. Όλα τα στοιχεία δείχνουν ότι ο νεκρός του τάφου  ήταν ο βασιλιάς Φίλιππος Β’, ο οποίος είχε δολοφονηθεί στις Αιγές. Ο νεκρός τάφηκε βιαστικά στο μεγάλο τάφο μαζί με τα πλούσια δώρα του. Πολύτιμα όπλα και ασημένια και χάλκινα σκεύη συνόδευαν το σπουδαίο νεκρό. Από τα ευρήματα στον Τάφο του Φιλίππου ξεχωρίζουν η τοιχογραφία με τη σκηνή κυνηγιού, το χρυσό στεφάνι του νεκρού, η χρυσελεφάντινη κλίνη και η χρυσή λάρνακα όπου βρίσκονταν τα οστά του βασιλιά.

Η μεγάλη χρυσή λάρνακα που βρέθηκε μέσα στη μαρμάρινη σαρκοφάγο του θαλάμου του τάφου του Φιλίππου Β΄. Τα οστά του νεκρού βασιλιά μετά την καύση συγκεντρώθηκαν στο πολύτιμο κιβώτιο. Το κάλυμμα διακοσμείται με το μεγάλο δεκαεξάκτινο αστέρι, ενώ στις πλευρές διάφορα άνθη σχηματίζουν διακοσμητικές ταινίες.

Η ταύτιση του αρχαιολογικού χώρου της Βεργίνας με τις αρχαίες Αιγές

Πρώτος ο Άγγλος ιστορικός Νίκολας Χάμοντ, το 1968, διατύπωσε τη θεωρία ότι οι αρχαίες Αιγές βρίσκονται στον αρχαιολογικό χώρο κοντά  στη Βεργίνα.

Ο Μανόλης Ανδρόνικος με την ανακάλυψη του τάφου του Φιλίππου  το 1977 απέδειξε ότι αυτή η άποψη ήταν σωστή. Τα πολύτιμα ευρήματα που βρέθηκαν στον τάφο του Φιλίππου Β΄, η ζωγραφική του διακόσμηση με θέματα όπως το κυνήγι του λιονταριού, που σχετίζονται με τη βασιλική οικογένεια, αλλά και η ανακάλυψη του θεάτρου των Αιγών, όπου δολοφονήθηκε ο Φίλιππος, ήταν στοιχεία που έδειχναν ότι ο νεκρός ήταν ο Φίλιππος Β΄ και ότι εδώ βρισκόταν η ιερή πόλη των Μακεδόνων, οι Αιγές.

Το Μουσείο Βασιλικών Τάφων Αιγών στη Βεργίνα

Για την προστασία των βασιλικών τάφων στη Μεγάλη Τούμπα, κατασκευάστηκε το 1993 υπόγειο κτίριο που προστατεύει τα μνημεία. Το κτίριο αυτό σκεπάστηκε με χώμα έτσι ώστε να έχει τη μορφή που είχε η Μεγάλη Τούμπα πριν από τις ανασκαφές του Μανόλη Ανδρόνικου και της ομάδας του. Από το Νοέμβριο του 1997 στο εσωτερικό του  εκτίθενται οι θησαυροί που βρέθηκαν μέσα στους βασιλικούς τάφους και φυσικά οι ίδιοι οι βασιλικοί τάφοι στις θέσεις όπου ήταν εξαρχής.

Εκτός από τον τάφο του Φιλίππου Β΄, στον προθάλαμο του οποίου βρίσκεται και η λάρνακα με τα οστά της τελευταίας συζύγου του, υπάρχουν και άλλοι 3 τάφοι:

Ο Τάφος της Περσεφόνης, που ανήκε σε άγνωστη γυναίκα και βρέθηκε συλημένος (λεηλατημένος, τα πολύτιμα αντικείμενα είχαν κλαπεί). Στους τοίχους βρίσκεται μεγάλη τοιχογραφία με θέμα την αρπαγή της Περσεφόνης από τον Πλούτωνα. Αυτή η τοιχογραφία, όπως και εκείνη που βρέθηκε στο τάφο του Φιλίππου, είναι τα μοναδικά  έργα μεγάλων ζωγράφων που έχουν διασωθεί από την αρχαία ελληνική ζωγραφική.

Επίσης βρέθηκε ασύλητος ο ονομαζόμενος Τάφος του Αλεξάνδρου Δ΄, ενός νεαρού πρίγκιπα  13-15 ετών που ίσως είναι ο γιος του Αλέξανδρου και της Ρωξάνης και τέλος στον ίδιο χώρο βρίσκεται ο λεγόμενος Τάφος με τους ελεύθερους κίονες (συλημένος).

Μέρος από την τοιχογραφία της αρπαγής της Περσεφόνης από τον Πλούτωνα. Διακρίνεται το άρμα με τον Πλούτωνα – το θεό του Κάτω Κόσμου – και την Περσεφόνη που αντιστέκεται. Δεξιά διακρίνεται μια φίλη της που είναι τρομαγμένη. Η τοιχογραφία βρίσκεται στον Τάφο της Περσεφόνης που ανήκει στο είδος των κιβωτιόσχημων τάφων. Αυτοί δεν έχουν πρόσοψη και από παντού είναι χτισμένοι με μεγάλους πωρόλιθους. Η ταφή γινόταν από πάνω.

ΠΗΓΕΣ – ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

ΒΕΡΓΙΝΑ Περιδιαβάζοντας τον αρχαιολογικό χώρο εκδόσεις ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ-ΤΑΠ, συγγραφείς Στέλλα Δρούγου, Χρυσούλα Σαατσόγλου- Παλιαδέλη

Ιστοσελίδα «ΟΔΥΣΣΕΑΣ» του Υπουργείου Πολιτισμού συντάκτης Αγγελική Κοτταρίδη

από Βασίλη Βασιλειάδη

Η ΕΚΤΗ ΤΑΞΗ ΦΤΙΑΧΝΕΙ ΒΑΦΛΕΣ

Με αφορμή το 11ο κεφάλαιο (Frühstück, δηλαδή πρωινό) του βιβλίου μας στο μάθημα των Γερμανικών, αποφασίσαμε να φτιάξουμε βάφλες με τους μαθητές της Στ’ τάξης. Στην αρχή συγκεντρώσαμε τα υλικά και μάθαμε την ονομασία τους στα Γερμανικά. Μετά όλοι μαζί βοηθήσαμε στην παρασκευή τους και τελικά τις δοκιμάσαμε με μέλι, συνδυάζοντας έτσι μια γερμανική συνταγή με τη συνοδεία ενός ελληνικού προϊόντος.

Συνταγή για βάφλες

Υλικά:

250 γραμ. βιτάμ

200 γραμ. ζάχαρη

2 αυγά

1 φακελάκι μπέικιν πάουντερ

500 γραμ. αλεύρι

1 βανίλια

500 ml γάλα

Εκτέλεση:

Αρχικά χτυπάμε με το μίξερ το βιτάμ, τη ζάχαρη, τα αυγά και τη βανίλια. Μετά προσθέτουμε και χτυπάμε καλά το αλεύρι, το μπέικιν πάουντερ και το γάλα. Στη συνέχεια βάζουμε με μια κουτάλα τη ζύμη στην κατάλληλη συσκευή (βαφλιέρα). Την ψήνουμε για 5 λεπτά και τέλος τη βγάζουμε προσεκτικά με μια σπάτουλα. Περιχύνουμε μέλι ή μερέντα και τρώμε τη βάφλα κατα προτίμηση όσο είναι ζεστή.

Καλή επιτυχία και… guten Appetit! (…καλή όρεξη!)

(πηγή: http://www.chefkoch.de/rezepte/640341164982947/Einfache-Waffeln.html)

από  Αναστασία Γκιλδάκη http://agildaki.wordpress.com/

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ (ΜΠΛΟΓΚ)

Καλωσήρθατε στο Blogs.sch.gr/ dimvatht

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση