ΚΑΙΝΟΤΟΜΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ

ΚΑΙΝΟΤΟΜΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ 2018-2019

1. ΕΚΜΑΘΗΣΗ ΠΡΟΠΑΙΔΕΙΑΣ – Β΄ΤΑΞΗ
Μια από τις πιο βασικές γνώσεις που πρέπει να κατακτήσει ένας μαθητής του δημοτικού σχολείου είναι και αυτή της προπαίδειας. Η εκμάθηση της προπαίδειας γίνεται κυρίως στην β΄ δημοτικού, αλλά είναι συχνό το φαινόμενο μαθητές ακόμα και των μεγαλύτερων τάξεων του δημοτικού σχολείου να δυσκολεύονται με αυτή. Είναι γνωστό πως ο κάθε μαθητής έχει το δικό του τρόπο να μαθαίνει και πολλές φορές η δυσκολία στην εκμάθηση της προπαίδειας οφείλεται σε αυτό το γεγονός. Η εκμάθηση για παράδειγμα της προπαίδειας με τον κλασικό τρόπο του πίνακα ευνοεί κυρίως τους οπτικούς τύπους και αυτούς που απομνημονεύουν εύκολα από μια εικόνα. Γι’ αυτό το λόγο στη συνέχεια θα δούμε μια σειρά από τρόπους εκμάθησης της προπαίδειας που κάναμε στην τάξη , έτσι ώστε ο κάθε μαθητής που δυσκολεύεται να διαλέξει τον δικό του προσωπικό τρόπο.
* ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΑ
* ΜΕ ΠΑΖΛ
* ΠΑΙΞΕ ΜΕ ΤΙΣ ΠΑΛΑΜΕΣ ΣΟΥ
Και όταν οι προπαίδεια μέχρι το 5 θα είναι εύκολη υπόθεση, αλλά από το 6 και μετά η κατάσταση θυμίζει ναυάγιο, τότε αυτό το κόλπο είναι αναγκαίο. Αντιστοιχίζοντας κάθε δάχτυλο με ένα νούμερο από το 6 έως το 10 όπως στην εικόνα, η προπαίδεια αυτών των δύσκολων αριθμών γίνεται ευκολότερη.

Για κάθε πολλαπλασιασμό, αρχικά λυγίζουμε τα χέρια που αντιστοιχούν στους αριθμούς της πράξης (έστω ότι έχουμε το 6χ8, τότε λυγίζουμε στο ένα χέρι το δάχτυλο του 6 και στο άλλο τα δάχτυλα με τους αριθμούς 6,7 και 8). Έπειτα, μετράμε τα χέρια που έχουμε λυγίσει και τα αντιστοιχούμε σε δεκάδες (1 στο ένα χέρι και 3 στο άλλο ίσον 4 δεκάδες, άρα 40). Στη συνέχεια, μετράμε τα δάχτυλα που μείνανε και τα πολλαπλασιάζουμε μεταξύ τους (4 στο ένα χέρι και 2 στο άλλο, άρα 4χ2=8). Τέλος προσθέτουμε τις δεκάδες με το γινόμενο και βρίσκουμε πόσο κάνει ο αρχικός, δύσκολος πολλαπλασιασμός (Δηλαδή 40+8=48).

4.Αν βάλουμε στη σειρά τα γινόμενα της προπαίδειας του 9 θα δούμε ότι το πρώτο ψηφίο τους δημιουργεί μία σειρά αριθμών από το 0 έως το 9, ενώ δίπλα τους τα δεύτερα ψηφία μία ανάποδη, από το 9 έως το 0. Το νούμερο με το οποίο πολλαπλασιάζεις το 9 παράγει έναν αριθμό ο οποίος αρχίζει με τον αμέσως προηγούμενό του. Παράλληλα, αν προστεθούν τα δύο ψηφία από κάθε γινόμενο κάνουν 9! Δηλαδή, όταν θα πολλαπλασιάζεις το 9 με το 6, θα ξέρεις ότι το νούμερο που ψάχνεις θα αρχίζει με το 5 (το 5 είναι ο αμέσως προηγούμενος αριθμός του 6), 9-5=4 άρα το δεύτερο ψηφίο είναι το 4, άρα 9χ6=54!\
2. ΟΙ ΜΙΚΡΟΙ ΒΟΤΑΝΟΛΟΓΟΙ ΤΗΣ Β΄ΤΑΞΗΣ  🙂
Τα παιδιά φύτεψαν σπόρους σε γλαστράκια  όπως φακές , φασόλια γίγαντες, μαυρομάτικα ,πεπόνια και άλλα με 2 τρόπους :
α) με βαμβάκι
β)με χώμα
και καθημερινά παρακολουθούσαν και κατέγραφαν την πορεία της γέννησης, τις ανάγκες και τι χρειάζεται ουσιαστικά ένα φυτό ώστε να αναπτυχθεί σωστά. Διατύπωναν υποθέσεις, οι οποίες καθημερινά μέσα από την παρακολούθηση και καταγραφή επιβεβαιώνονταν ή όχι.
Τέλος σε ομάδες περιέγραφαν  τις φωτογραφίες και έφτιαχναν ιστορίες με όλα τα βήματα ανάπτυξης ενός φυτού, χρησιμοποιώντας το κατάλληλο λεξιλόγιο και επισημαίνοντας τους παράγοντες που επηρεάζουν την ανάπτυξή τους.

 

3. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΥΓΕΙΝΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΤΗΣ Β΄ΤΑΞΗΣ

“Γιατί η καλή μέρα από το πρωί φαίνεται.”

Δεδομένου ότι η καλή μέρα από το πρωί φαίνεται, αυτό μπορεί να επιτευχθεί με την κατανάλωση ενός θρεπτικού, χορταστικού και πλήρους πρωινού γεύματος που συντελεί στην πνευματική και σωματική ευεξία των παιδιών μας. Αυτό έγινε κατανοητό από τα παιδιά του Β2 την Παρασκευή 17-5-2019 στα πλαίσια του προγράμματός τους. Απόλαυσαν ένα υγιεινό και θρεπτικό πρωινό που τα ίδια ετοίμασαν μέσα στην τάξη και πήραν την απαραίτητη ενέργεια και απόδοση που χρειάζονταν!

 

4. ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΤΩΝ ΛΑΧΑΝΙΚΩΝ

Την Τετάρτη 27 Μαρτίου 2019 η συγγραφέας του παιδικού βιβλίου “Στη χώρα  των λαχανικών“, κ. Μ. Χολέβα, επισκέφτηκε τα τμήματα της Β’ τάξης του σχολείου  μας για την πλαισίωση του προγράμματος “Υγιεινή  Διατροφή” στο οποίο  συμμετέχουν.

Στόχος μας ήταν να μάθουν τα παιδιά να επιλέγουν συνειδητά τα λαχανικά στην καθημερινή διατροφή τους. Μέσα από πρωτότυπα πιάτα που έφτιαξαν τα ίδια τα παιδιά, έμαθαν πώς η προετοιμασία ενός φαγητού μπορεί να είναι ένα διασκεδαστικό παιχνίδι.

Ακολουθώντας τη σύγχρονη προσέγγιση ως προς την υγιεινή διατροφή, τα λαχανικά παρουσιάστηκαν με έναν τρόπο ιδιαίτερα φιλικό προς τα παιδιά, προάγοντας συναισθήματα όπως η έκπληξη και η χαρά!!!

                                                                  

5. ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΟΥ Β΄2

Η απόκτηση δεξιοτήτων βασικών πρώτων  βοηθειών  αποτελεί αναγκαιότητα στην καθημερινή ζωή και όσο νωρίτερα δοθεί η ευκαιρία στα παιδιά να τις αποκτήσουν, τόσο το καλύτερο. Το σύγχρονο σχολείο αποτελεί το ιδανικό μέρος για την εισαγωγή και απόκτηση αυτών των σημαντικών δεξιοτήτων. Η βασική υποστήριξη της ζωής είναι μια ζωτικής σημασίας μάθηση που όλοι θα πρέπει να κατακτούν με την πρώτη ευκαιρία.

Αυτή η ευκαιρία δόθηκε στους μαθητές και τις μαθήτριες του Β2 στα πλαίσια της συμμετοχής τους στο πρόγραμμα Αγωγής  Υγείας  με θέμα: Πρώτες Βοήθειες για παιδιά. Έτσι την Παρασκευή  15-3-2019 ο εκπρόσωπος του σώματος του Ελληνικού  Ερυθρού Σταυρού κ. Σταύρος Δρόσος επισκέφθηκε το σχολείο μας.

Το πρόγραμμα περιελάμβανε θεωρητική πληροφόρηση, όσο και ταυτόχρονη πρακτική επίδειξη και εξάσκηση (μετά το πέρας του θεωρητικού μέρους), για την ανάπτυξη δεξιοτήτων στην παροχή πρώτων βοηθειών από τους συμμετέχοντες μαθητές.

 

6. ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ – ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Β΄ΤΑΞΗΣ

Στα πλαίσια του προγράμματος Αγωγή Υγείας με θέμα ” Διατροφή για παιδιά” οι μαθητές  και οι μαθήτριες της Β τάξης κατασκεύασαν μια τρισδιάστατη Πυραμίδα Μεσογειακής Διατροφής.  Αρχικά, λαμβάνοντας  υπόψη τις γνώσεις των παιδιών ως προς την διάκριση  των τροφών σε υγιεινές  και ανθυγιεινές, έφτιαξαν ο καθένας το δικό του “υγιεινό  πιάτο”.

Έπειτα, αφού διδάχτηκαν  τις ομάδες των τροφών και ποιες τροφές ανήκουν σ’ αυτές, έφεραν εικόνες από τροφές και τις τοποθέτησαν με κριτήριο τη συχνότητα κατανάλωσής τους, σε καθημερινή, εβδομαδιαία και  μηνιαία βάση.

Χωρίστηκαν σε 3 ομάδες. Κάθε ομάδα ανέλαβε μια έδρα της πυραμίδας και τη γέμισε με εικόνες αντιπροσωπευτικές κάθε ομάδας. Απολαύστε  το αποτέλεσμα!

 

7) 9 Φεβρουαρίου, Παγκόσμια Ημέρα Ελληνικής Γλώσσας.

Τα παιδιά του Γ2 έμαθαν για τη σπουδαιότητα της ελληνικής γλώσσας, γνώρισαν τον Όμηρο μέσα από κείμενα της ιστορίας τους, εντυπωσιάστηκαν από λέξεις της Ιλιάδας που κάνουν … διεθνή καριέρα (όπως Mentor =σύμβουλος, από το όνομα Μέντωρ, σύμβουλο του Τηλέμαχου και Ajax διάσημη ομάδα από τον Αίαντα, ήρωα του Tρωικού πολέμου), διάβασαν το μήνυμα της συγγραφέως Μαρίας Παπαγιάννη και ζωγράφισαν…

 

8. Η Δ΄ ΤΑΞΗ ΜΑΓΕΙΡΕΥΕΙ ΜΕ ΕΛΑΙΟΛΑΔΟ!!!

«Μαγειρεύουμε με ελαιόλαδο» κουλουράκια λαδιού ήταν το μάθημα της Γλώσσας και οι μαθητές της Δ΄ τάξης του σχολείου μας μετέτρεψαν την αίθουσα εκδηλώσεων σε εργαστήρι ζαχαροπλαστικής.

      

Τα τραπέζια καθαρίστηκαν και τα χέρια πλύθηκαν. Τα παιδιά αφού χωρίστηκαν σε 4 ομάδες τοποθέτησαν τα υλικά τους πάνω στα τραπέζια. Οι γονείς, που πάντα μας στηρίζουν σε παρόμοιες δράσεις, είχαν εξοπλίσει τα παιδιά με τα απαραίτητα υλικά.

Οι μικροί ζαχαροπλάστες άρχισαν να εκτελούν τη συνταγή με «μεράκι και αγάπη» . Η όλη διαδικασία κράτησε περίπου 1 ώρα. Τα κουλουράκια μεταφέρθηκαν στον ξυλόφουρνο της γειτονιάς, που περίμενε ειδικά τα κουλουράκια μας.

Μετά από λίγο το σχολείο μας μύρισε λάδι, κανέλα, πορτοκάλι και σουσάμι καβουρδισμένο. Τα κουλουράκια μας ήταν έτοιμα. Οι μαθητές δεν κρατιούνταν…!!! Το αποτέλεσμα μας ικανοποίησε όλους. Τα παιδιά έφαγαν μερικά στο σχολείο και τα υπόλοιπα τα πήγαν κέρασμα στο σπίτι τους.

9. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Β΄ΤΑΞΗΣ – ΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ: “ΥΓΙΕΙΝΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ”

Τα παιδιά της Β΄ τάξης, στα πλαίσια του προγράμματος Αγωγής Υγείας με τίτλο “Υγιεινή Διατροφή,” ενημερώθηκαν για τη λειτουργία του ανθρώπινου πεπτικού συστήματος, με την αξιοποίηση σύγχρονων τεχνολογικών μέσων.

Οι μαθητές παρακολούθησαν το βίντεο “Το πεπτικό σύστημα για μικρά παιδιά“: http://youtu.be/33EvdpJ_whk

Ακολούθησε συζήτηση και στη συνέχεια προβλήθηκε το βίντεο “Η πέψη“: htpps://youtu.be/FiQ4M4ESuUU

Οι μικροί μαθητές έμαθαν τη διαδικασία της πέψης και το ταξίδι της τροφής και έφτιαξαν σε κολλάζ το πεπτικό μας σύστημα.