Υλοποιείται ο νόμος για την πρόληψη και την αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού – «Ζούμε Αρμονικά ΜΑΖΙ, Σπάμε τη Σιωπή!» και στο σχολείο μας! Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί για την πρόληψη και αντιμετώπιση της βίας και του εκφοβισμού είναι η Δντής κ. Χριστίνα Οικονόμου και η εκπαιδευτικός κ. Σπυριδούλα Κανελλοπούλου. Είναι έτοιμη η ψηφιακή πλατφόρμα, όπου οι μαθητές και οι μαθήτριες θα μπορούν να αναφέρουν περιστατικά ανώνυμα ή επώνυμα και οι γονείς και οι κηδεμόνες μόνο επώνυμα. Θα δοθεί έτσι η δυνατότητα σε περισσότερα θύματα σχολικού εκφοβισμού και ενδοσχολικής βίας και να μιλήσουν και να υποστηριχθούν. Οι υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί θα μπορούν να επιληφθούν αμέσως των περιστατικών αυτών, ενώ θα ενημερώνονται και οι Ομάδες Δράσεις των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης.
Το Πρόγραμμα «Ζούμε Αρμονικά ΜΑΖΙ, Σπάμε τη Σιωπή!» έχει σκοπό την πρόληψη, εκπαιδευτική προσέγγιση, αντιμετώπιση και προστασία παιδιών και εφήβων από κάθε μορφή βίας και σχολικού εκφοβισμού και η δημιουργία ασφαλών, ενταξιακών σχολικών και εκπαιδευτικών περιβαλλόντων ικανών να προάγουν την αρμονική ψυχοκοινωνική ανάπτυξη και πρόοδο όλων των μαθητών/τριών και εκπαιδευμένων. Το πρόγραμμα απευθύνεται σε ολόκληρη την εκπαιδευτική κοινότητα: στελέχη εκπαίδευσης, εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς.
Χρειάζονται συνεργασίες με αρμόδιους φορείς και συστηματικές επιμορφώσεις τόσο των εκπαιδευτικών όσο και των γονέων και κηδεμόνων. Επίσης χρειάζονται Εργαστήρια δεξιοτήτων για τους μαθητές και τις μαθήτριες με θέματα τα ανθρώπινα δικαιώματα, τη συμπερίληψη και την ψυχική και συναισθηματική υγεία και πρόληψη με στόχο τη δημιουργία κουλτούρας πρόληψης της σχολικής βίας και την καλλιέργεια του αλληλοσεβασμού αλλά και την ενημέρωση και ενδυνάμωση των παιδιών, ώστε να προστατεύουν τον εαυτό τους από τη σεξουαλική θυματοποίηση και βία.
Το φαινόμενο της ενδοσχολικής βίας και του σχολικού εκφοβισμού απασχολεί την εκπαιδευτική κοινότητα εδώ και δεκαετίες και θεωρείται κοινωνικό πρόβλημα. Ο όρος που χρησιμοποιείται διεθνώς για να περιγράψει το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού είναι «bullying». Προέρχεται από το ρήμα «bully» που σημαίνει «πληγώνω ή τρομοκρατώ ή υποχρεώνω κάποιον με τη βία να κάνει κάτι που δεν θέλει».
Τι είναι σχολική βία και σχολικός εκφοβισμός; Η σχολική βία και ο σχολικός εκφοβισμός είναι η επιθετική εκείνη συμπεριφορά που είναι εσκεμμένη, απρόκλητη και επαναλαμβανόμενη, αποτελεί κατάχρηση εξουσίας και εμπεριέχει ανισότητα στη δύναμη αντικειμενική (π.χ. σωματική) ή αντιληπτή (π.χ. προσωπικότητας).
Τι δεν είναι σχολική βία και σχολικός εκφοβισμός; Όταν τα εμπλεκόμενα μέρη είναι ίσης δύναμης και όχι άνισης, λόγω αριθμού, σωματικής διάπλασης, κοινωνικής θέσης, κουλτούρας, τότε πρόκειται για σύγκρουση, βίαιη ίσως, αλλά όχι εκφοβιστική συμπεριφορά. Επίσης, εκτός από την ισότητα στη δύναμη, παρατηρείται όμοια συναισθηματική αντίδραση, που σημαίνει ότι και τα δύο παιδιά είναι θυμωμένα και όχι όπως στον εκφοβισμό όπου το παιδί – στόχος φοβάται και αδυνατεί να υπερασπιστεί τον εαυτό του. Υπάρχει επίσης η περίπτωση του πειράγματος, όπου οι μαθητές / μαθήτριες κάνουν αστεία μεταξύ τους διασκεδάζοντας και οι δύο πλευρές αληθινά.
Η σχολική βία και ο εκφοβισμός είναι μια κατάσταση κατά την οποία ασκείται εσκεμμένη, απρόκλητη, συστηματική και επαναλαμβανόμενη βία και επιθετική συμπεριφορά, με σκοπό την επιβολή και την πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου σε μαθητές από συμμαθητές τους, εντός και εκτός σχολείου. Αποτελεί φαινόμενο που ενισχύεται από τη λάθος αντιμετώπισή του, καθόσον τα περισσότερα περιστατικά αποσιωπούνται, διότι θεωρείται ότι στιγματίζουν τους θύτες, τα θύματα και το κύρος του σχολείου. Ωστόσο, το φαινόμενο αυτό έχει πολλές και σοβαρές επιπτώσεις, τόσο στη σωματική και ψυχική υγεία, όσο και στην ψυχοκοινωνική ανάπτυξη του παιδιού, ενίοτε με επικίνδυνες συνέπειες και τραγικά αποτελέσματα.