Αντισεισμικός Σχεδιασμός σχολικής μονάδας 2024 – 2025

images

Εισαγωγή

Στην κατεύθυνση της εκπόνησης του Αντισεισμικού Σχεδιασμού της σχολικής μας μονάδας για το παρόν σχολικό έτος θα υλοποιηθούν τα ακόλουθα:

  • σύνταξη ή/και επικαιροποίηση του ήδη υπάρχοντος Σχεδίου Έκτακτης Ανάγκης του Σχολείου
  • διοργάνωση ασκήσεων ετοιμότητας για σεισμό ενημέρωση των εκπαιδευτικών, των μαθητών, των γονέων και κηδεμόνων

Α. Σχέδιο έκτακτης ανάγκης για Σεισμό

Το παρόν Σχέδιο Έκτακτης Ανάγκης του Δημοτικού Σχολείου Μαυρομματίου, το οποίο στεγάζεται σε κτίριο , το οποίο αποτελείται από το ισόγειο και  έναν όροφο τα οποία βλέπουν αμφότερα σε δρόμο  κυκλοφορίας,  συντάχθηκε τον Σεπτέμβριο του έτους 2024 με ευθύνη του Διευθυντή Χαλιαμάλια Φωτιου , σύμφωνα με τις κατευθυντήριες οδηγίες του Ο.Α.Σ.Π. και του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και το Επικαιροποιημένο «Μνημόνιο Ενεργειών για τη Διαχείριση του Σεισμικού Κινδύνου σε Σχολική Μονάδα» του ΟΑΣΠ, που διαβίβασε στις σχολικές μονάδες και αφορά στη σχολική περίοδο 2024-25.

Το Σχέδιο αυτό, το οποίο περιγράφει τις ενέργειες διαχείρισης του σεισμικού κινδύνου της σχολικής μας μονάδας (πριν, κατά τη διάρκεια και μετά από σεισμό), θα επικαιροποιηθεί κατά τη διάρκεια της σχολικής αυτής χρονιάς οποτεδήποτε κριθεί απαραίτητο.

  1. Επιλογή κατάλληλου χώρου συγκέντρωσης και καταφυγής των μαθητών μετά το σεισμό

 Ο χώρος που πληροί  τις προϋποθέσεις  για τη συγκέντρωση και καταφυγή  των μαθητών  μετά το σεισμό  είναι  η πλατεία που βρίσκεται ακριβώς απέναντι από την κεντρική είσοδο του σχολείου. Το προαύλιο του σχολείου κρίνεται ότι είναι αρκετά μικρό και στενό για να παρέχει την απαιτούμενη ασφάλεια στους μαθητές.

  1. Καθορισμός των οδών  διαφυγής και της διαδικασίας εκκένωσης  ανά όροφο

Α. Οι μαθητές των Α΄,   Β΄ και  Γ΄ τάξεων,  εξέρχονται από τις εξόδους των αιθουσών τους όπως ορίζεται από το σχέδιο διαφυγής που είναι αναρτημένο σε κάθε αίθουσα ( παράρτημα Α) και κατευθύνονται με ευθύνη των εκπ/κών που διδάσκουν στο χώρο συγκέντρωσης. Οι μαθητές που πιθανόν βρίσκονται στην αίθουσα υπολογιστών ή στο τμήμα ένταξης, ακολουθούν την ίδια διαδικασία.

Β. Οι μαθητές των Δ΄, Ε΄ και Στ΄ τάξεων, που βρίσκονται στον 1ο όροφο ακολουθούν το σχέδιο διαφυγής που είναι αναρτημένο σε κάθε αίθουσα ( παράρτημα Β) με προτεραιότητα κατεύθυνσης τα τμήματα που βρίσκονται εγγύτερα στις σκάλες και με ευθύνη των εκπ/κών.

 Γ. Οι μαθητές που βρίσκονται στις  αίθουσες του Ολοήμερου (στις αίθουσες Β΄ και Γ΄) στο ισόγειο του σχολείου εξέρχονται από τις εξόδους των αιθουσών τους όπως ορίζεται από το σχέδιο διαφυγής που είναι αναρτημένο σε κάθε αίθουσα ( παράρτημα Α) και κατευθύνονται με ευθύνη των εκπ/κών που διδάσκουν στο χώρο συγκέντρωσης.

  1. Ορισμός αρμοδιοτήτων  στο προσωπικό για τη περίπτωση σεισμικής έκτακτης  ανάγκης:

Μόνιμοι/αναπληρωτές

Ομάδα ασφάλειας:  

Άνοιγμα εξωτερικών θυρών:  Η δασκάλα της Α΄τάξης Τσακαγιάννη Στέλλα

Κατέβασμα γενικού διακόπτη:  Στεργιούλης Στέργιος, Χαλιαμάλιας Φώτιος

Κλείσιμο κεντρικής βάνας που βρίσκεται στην ανατολική πλευρά του σχολείου: Μπαλάς Βασίλειος, γυμναστής

Ομάδα παροχής Α΄ Βοηθειών:  Ντόβας Δημήτριος, Ζαφειροπούλου Γεωργία

 (Ως χώρος της εγκατάστασης Σταθμού Α΄ Βοηθειών ορίζεται ο χώρος συγκέντρωσης)

Ομάδα υποστήριξης ΑμΕΑ ή άλλες ιδιαιτερότητες: Ο δάσκαλος της τάξης και η εκπ/κός ΕΑΕ Πανταζή Παρασκευή.

Ομάδα καταγραφής  απόντων μαθητών: Οι  δάσκαλοι των τάξεων-παράδοση στον Δ/ντη(εννοείται όλοι οι εκπ/κοί που βρίσκονται εκείνη τη στιγμή σε κάθε τμήμα)

Ομάδα αναζήτησης ατόμων  που δεν έχουν  παρουσιαστεί στο χώρο καταφυγής: Λιάσκου Μαρία, Καλαβά Βαλεντίνη

Ομάδα ελέγχου προσέγγισης μαθητών σε επικίνδυνα σημεία: Χαλιαμάλιας Φώτιος, Μπαλάς Βασίλειος,

Υπεύθυνος επικοινωνίας με τους αρμόδιους φορείς: Χαλιαμάλιας Φώτιος

(Θα αναρτηθεί κατάσταση με τα τηλέφωνα των μαθητών κατά τάξη  σε φάκελο στον εξωτερικό πίνακα ανακοινώσεων,  δίπλα στην έξοδο)

Ομάδα αποκατάστασης βλαβών:  Συντονιστής: Χαλιαμάλιας Φώτιος

Οι εκπαιδευτικοί που βρίσκονται  σε αίθουσα διδασκαλίας έχουν ως αρμοδιότητα τη μέριμνα  για την ασφαλή προφύλαξη των μαθητών τους την  ώρα του σεισμού, καθώς και το συντονισμό της εκκένωσης της αίθουσας μετά το τέλος της δόνησης, σύμφωνα πάντα  με όσα προβλέπονται  στο Σχέδιο  του σχολείου.

    4. Πρόβλεψη καθημερινών ενεργειών  που σχετίζονται άμεσα με το σχεδιασμό σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης:

Επισήμανση και άρση  επικινδυνοτήτων ανά χώρο: Έχει ληφθεί μέριμνα

Τοποθέτηση σημάνσεων στο κτήριο:  Θα αναρτηθούν στις αίθουσες και στους κοινόχρηστους χώρους ανάλογα σχεδιαγράμματα

Προμήθεια απαραίτητων  εφοδίων έκτακτης ανάγκης: Οι υπεύθυνοι του φαρμακείου θα φροντίσουν για την έγκαιρη παραλαβή του.(Μπαλάς Βασίλειος)

Πρόβλεψη διαφόρων πιθανών σεναρίων σε περίπτωση ισχυρού σεισμού

  • Διακοπή ρεύματος: Αναμονή βοήθειας από εξωτερικούς  φορείς
  • Τραυματισμός κάποιου μαθητή: Κλήση ΕΚΑΒ
  • Δίκτυα τηλεπικοινωνιών εκτός λειτουργίας: Αναμονή βοήθειας από εξωτερικούς  φορείς

 Αμέσως μετά  την συγκέντρωση των μαθητών στο χώρο που προαναφέραμε:

 Οι  εκάστοτε εφημερεύοντες  καταγράφουν  όσους μαθητές παραλαμβάνουν συγγενικά τους πρόσωπα και φροντίζουν  για την ασφαλή αναχώρηση των υπόλοιπων μαθητών.

 Σε περίπτωση που εκδηλωθεί σεισμός κατά τη διάρκεια του διαλείμματος και οι μαθητές βρίσκονται στον αύλειο χώρο, οι δάσκαλοι όλοι θα τρέξουν κοντά τους. Αν εξαιτίας δυσμενών καιρικών συνθηκών οι μαθητές είναι μέσα στο κτίριο, θα αντιδράσουν σύμφωνα με την ενημέρωση που τους έχει γίνει από τους δασκάλους τους. Συγχρόνως οι εφημερεύοντες και όλοι οι δάσκαλοι θα φροντίσουν για την οργανωμένη εκκένωση του διδακτηρίου, καθώς και όσοι εκπαιδευτικοί των ειδικοτήτων παρευρίσκονται στο χώρο του σχολείου.

 Μαθητές και γονείς έχουν ενημερωθεί για το σημείο συνάντησης μετά το πέρας της σεισμικής δόνησης.

Σε περίπτωση που διαπιστωθούν ζημιές ο Δ/ντης του Σχολείου Χαλιαμάλιας Φώτιος ειδοποιεί τις αρμόδιες τεχνικές Υπηρεσίες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να κάνουν αυτοψία και να αποφανθούν για την καταλληλότητα ή μη των κτιριακών εγκαταστάσεων .

Ανά τρίμηνο θα γίνει  άσκηση ετοιμότητας του Σχολείου.

Β. Διοργάνωση  Ασκήσεων Ετοιμότητας για Σεισμό:

  1. Η έναρξη της άσκησης-προσομοίωσης  της δόνησης καθώς και το τέλος της προσομοίωσης της δόνησης γίνεται  ως εξής:

 Κουδούνι πρώτο(μονός χτύπος): σεισμός-προστασία

Μεσολαβεί διάστημα: 15΄΄

Κουδούνι δεύτερο(τριπλός χτύπος): εκκένωση

     2. Όσο χρόνο διαρκεί η άσκηση οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές μένουν στο χώρο που βρίσκονται εκείνη τη χρονική στιγμή και με ψυχραιμία ακολουθούν τη βασική οδηγία αυτοπροστασίας:

  • Σκύβουν, καλύπτονται κάτω από ένα γερό τραπέζι ή θρανίο κρατώντας με το χέρι τους το πόδι του επίπλου και μένουν σε αυτή τη θέση  μέχρι να τελειώσει ο σεισμός.
  • Εάν δεν υπάρχει  τραπέζι, γραφείο ή θρανίο στο χώρο που βρίσκονται, πρέπει να σκύψουν  και να  πλησιάσουν στο δάπεδο, προστατεύοντας το κεφάλι και τον αυχένα με τα χέρια τους.
  • Στη θέση αυτή  πρέπει να παραμείνουν  όση ώρα διαρκεί η σεισμική δόνηση.
  • Μετά το σεισμό οι μαθητές αποχωρούν οργανωμένα με την ευθύνη κάθε διδάσκοντα, ο οποίος οφείλει να φθάσει πρώτος στην έξοδο που ορίζεται και να την ανοίξει διάπλατα.
  • Σε περίπτωση  πραγματικού γεγονότος ενεργούν με αντίστοιχο τρόπο όταν αρχίσει ο σεισμός.

    3. Μόλις ακουστεί ο συνθηματικός ήχος της λήξης του σεισμού αρχίζει η εκκένωση του  κτιρίου με τάξη και ψυχραιμία, σύμφωνα με όσα προδιαγράφονται στο Σχέδιο του σχολείου.

4. Οι μαθητές συγκεντρώνονται στον προαποφασισμένο χώρο, όπου ακολουθεί καταμέτρησή τους.

 Ο εκπαιδευτικός πρέπει να έχει μαζί του και τον κατάλογο με τα στοιχεία των  γονέων και κηδεμόνων των μαθητών του τμήματος, γιατί  μπορεί να χρειαστεί να επικοινωνήσει μαζί τους.

5.Μετά από κάθε άσκηση ακολουθεί αξιολόγηση για επισήμανση τυχόν   προβλημάτων ή αδυναμιών  στο επί χάρτου Σχολικό Σχέδιο και προτείνονται βελτιώσεις.

 Γ.  Ενέργειες Κατά τη Διάρκεια του Σεισμού

  1. Ενέργειες Εκπαιδευτικών και Διοίκησης
  • Διατηρούν την ψυχραιμία τους.
  • Ζητούν από τους μαθητές τους να καλυφθούν κάτω από τα θρανία τους, κρατώντας με το χέρι τους το πόδι του θρανίου, δίνοντας την οδηγία: «Παιδιά καλυφθείτε – Σεισμός». Οι ίδιοι προφυλάσσονται με τον ίδιο τρόπο κάτω από την έδρα.
  • Προφυλάσσονται κατάλληλα ανάλογα με τη θέση που βρίσκονται την ώρα του σεισμού, σύμφωνα με την οδηγία: «Μένω στο χώρο που βρίσκομαι, Σκύβω, Καλύπτομαι, Κρατιέμαι», εάν δεν βρίσκονται σε αίθουσα διδασκαλίας την ώρα της δόνησης. Πιο συγκεκριμένα εάν δεν υπάρχει γερό, ξύλινο τραπέζι ή γραφείο για να καλυφθούν στο χώρο που βρίσκονται, γονατίζουν στο μέσον του χώρου όσο το δυνατόν μακριά από επικινδυνότητες και καλύπτουν το κεφάλι και τον αυχένα με τα χέρια τους.
  • Παραμένουν προφυλαγμένοι για όσο χρόνο διαρκεί ο σεισμός.
  1. Ενέργειες Μαθητών
  • Καλύπτονται αμέσως κάτω από τα θρανία τους κρατώντας με το χέρι τους το πόδι του θρανίου, εάν την ώρα του σεισμού βρίσκονται μέσα στις αίθουσες διδασκαλίας.
  • Προφυλάσσονται κατάλληλα ανάλογα με τη θέση που βρίσκονται την ώρα του σεισμού (π.χ. διάδρομο, τουαλέτα), σύμφωνα με την οδηγία: «Μένω στο χώρο που βρίσκομαι, Σκύβω, Καλύπτομαι, Κρατιέμαι», εάν δεν βρίσκονται σε αίθουσα διδασκαλίας. Εάν στο χώρο που βρίσκονται δεν υπάρχει γερό, ξύλινο τραπέζι ή γραφείο για να καλυφθούν, γονατίζουν στο μέσον του χώρου όσο το δυνατόν μακριά από επικινδυνότητες και καλύπτουν το κεφάλι και τον αυχένα με τα χέρια τους.
  • Παραμένουν προφυλαγμένοι για όσο χρόνο διαρκεί ο σεισμός.
  • Παραμένουν στον αύλειο χώρο, μακριά από τις όψεις του κτιρίου, εάν βρίσκονται στο προαύλιο κατά τη διάρκεια της σεισμικής δόνησης.
  1. Ενέργειες Επισκεπτών
  • Εφαρμόζουν τα μέτρα προστασίας που προαναφέρθηκαν, ανάλογα με το χώρο που βρίσκονται.

Δ. Ενέργειες Μετά το Τέλος του Σεισμού

  1. Ενέργειες Διευθυντή / Υποδιευθυντών
  • Διατηρούν την ψυχραιμία τους και μεριμνούν για την ανύψωση του ηθικού των μαθητών και του προσωπικού.
  • Επιτηρούν την εφαρμογή του προσεισμικού Σχολικού Σχεδιασμού, δηλαδή την ασφαλή εκκένωση των αιθουσών και των άλλων χώρων του κτιρίου και τη συγκέντρωση των μαθητών στο προαύλιο του σχολείου.
  • Επικοινωνούν με την Προϊσταμένη τους Αρχή και άλλους αρμόδιους φορείς (εάν απαιτείται), για να ενημερωθούν για τις ενέργειές τους σε ότι αφορά στη διακοπή ή όχι της λειτουργίας του σχολείου ή για να ενημερώσουν για τυχόν προβλήματα που προέκυψαν από τον σεισμό.
  • Παραμένουν μαζί με τους συναδέλφους τους και τους μαθητές τους στον χώρο καταφυγής για όσο χρόνο απαιτηθεί. Σε περίπτωση που ανακοινωθεί από τον Δήμο, την Περιφέρεια κ.λπ. απόφαση διακοπής της λειτουργίας των σχολικών μονάδων θα πρέπει να παραμείνουν στο χώρο καταφυγής έως ότου παραληφθούν όλοι οι μαθητές από τους γονείς ή τους κηδεμόνες τους.
  • Λαμβάνουν, κατά την κρίση τους, κάθε μέτρο για τη διασφάλιση της ζωής και της ακεραιότητας διδασκομένων και διδασκόντων, καθώς και της περιουσίας του Δημοσίου.
  1. Ενέργειες Εκπαιδευτικών
  • Διατηρούν την ψυχραιμία τους και μεριμνούν για την ανύψωση του ηθικού των μαθητών τους και των συναδέλφων τους.
  • Μετά το τέλος της σεισμικής δόνησης ζητούν από τους μαθητές να προετοιμαστούν για την εκκένωση της αίθουσά τους.
  • Ζητούν από τους μαθητές τους να μην τρέχουν, να κινούνται γρήγορα αλλά με ηρεμία και τάξη κατά την εκκένωση του κτιρίου.
  • Ανοίγουν την πόρτα της αίθουσάς τους, ελέγχουν για τυχόν επικινδυνότητες, παρακολουθούν την εκκένωση των αιθουσών που προηγούνται της δικής τους και δίνουν το έναυσμα της εκκένωσης όταν έρθει η σειρά της συγκεκριμένης αίθουσας, σύμφωνα με το Σχέδιο Έκτακτης Ανάγκης του Σχολείου (Παράρτημα Α).
  • Παίρνουν μαζί τους το απουσιολόγιο και την κατάσταση με τα στοιχεία των γονέων και κηδεμόνων των μαθητών που υπάρχει στην αίθουσα, πριν την εκκενώσουν.
  • Βεβαιώνονται ότι δεν έμεινε κανένας μαθητής μέσα στην αίθουσα και φεύγουν τελευταίοι από την αίθουσα πίσω από τους μαθητές, κατευθυνόμενοι προς τον ασφαλή προκαθορισμένο χώρο συγκέντρωσης. Προσέχουν τις επικινδυνότητες που βρίσκονται στη διαδρομή τους.
  • Καταμετρούν τους μαθητές τους όταν συγκεντρωθούν στο προαύλιο. Όσοι εκπαιδευτικοί δεν είχαν καθήκοντα διδασκαλίας την ώρα της σεισμικής δόνησης ενεργούν σύμφωνα με τις αρμοδιότητες που τους έχουν ανατεθεί στο Σχέδιο Έκτακτης Ανάγκης.
  • Παραμένουν μαζί με τους συναδέλφους τους και μαθητές τους στο χώρο καταφυγής για όσο χρόνο απαιτηθεί. Σε περίπτωση που ανακοινωθεί από το Δήμο, την Περιφέρεια κ.λπ. απόφαση διακοπής της λειτουργίας των σχολικών μονάδων θα πρέπει να παραμείνουν στο χώρο καταφυγής έως ότου όλοι οι μαθητές τους παραληφθούν από τους γονείς ή τους κηδεμόνες τους.
  1. Ενέργειες Μαθητών
  • Μετά το τέλος της σεισμικής δόνησης, βγαίνουν από τα θρανία κάτω από τα οποία είχαν προφυλαχθεί, και προετοιμάζονται για την εκκένωση της αίθουσάς τους σύμφωνα με τις οδηγίες του εκπαιδευτικού τους.
  • Εκκενώνουν το σχολικό κτίριο, σύμφωνα με το Σχέδιο Έκτακτης Ανάγκης του Σχολείου, χωρίς να τρέχουν, γρήγορα και με τάξη.
  • Συγκεντρώνονται ανά τμήμα στον χώρο καταφυγής και βοηθούν τον εκπαιδευτικό τους να ολοκληρώσει την καταμέτρησή τους.
  • Ακολουθούν με σοβαρότητα τις οδηγίες που τους δίνονται από τους εκπαιδευτικούς.
    • Παραμένουν στο χώρο καταφυγής έως ότου παραληφθούν από τους γονείς ή τους κηδεμόνες τους, σε περίπτωση που ανακοινωθεί απόφαση διακοπής της λειτουργίας του Σχολείου.
    • Εάν οι μαθητές βρεθούν μόνοι τους εντός του σχολικού κτιρίου π.χ. διάδρομο, τουαλέτα (εκτός αίθουσας διδασκαλίας) την ώρα του σεισμού, όπως έχει ήδη αναφερθεί παραπάνω προφυλάσσονται κατάλληλα ανάλογα με το χώρο που βρίσκονται την ώρα του σεισμού και εκκενώνουν το σχολικό κτίριο μετά το πέρας της σεισμικής δόνησης σύμφωνα με το Σχέδιο του Σχολείου, δηλαδή κατευθύνονται στο προκαθορισμένο σημείο συγκέντρωσης του προαύλιου του Σχολείου όπου συναντούν το τμήμα τους.
  • Εάν κατά τη διάρκεια της εκκένωσης του κτιρίου εκδηλωθεί νέα σεισμική δόνηση σταματά αμέσως η διαδικασία εκκένωσης, οι μαθητές προφυλάσσονται κατάλληλα στη θέση που βρίσκονται (αίθουσα, κλιμακοστάσιο, διάδρομο κ.α.), σύμφωνα πάντοτε με την οδηγία: «Μένω στο χώρο που βρίσκομαι, Σκύβω, Καλύπτομαι, Κρατιέμαι». Μετά το πέρας και του σεισμού αυτού συνεχίζουν κανονικά την εκκένωση του σχολικού κτιρίου από το σημείο που βρίσκονται.
  1. Ενέργειες Επισκεπτών

Εφαρμόζουν τον Αντισεισμικό Σχεδιασμό του Σχολείου, χωρίς να παρακωλύουν

Ε. Ενημέρωση Εκπαιδευτικών, Γονέων και Μαθητών

Η ενημέρωση  εκπαιδευτικών, γονέων και μαθητών σε θέματα  που αφορούν στα μέτρα προστασίας που πρέπει να ληφθούν πριν, κατά τη διάρκεια και μετά  από ένα σεισμό ανήκει στη μέριμνα του Διευθυντή του Σχολείου. Θα γίνει  αξιοποίηση από την εκπαιδευτική κοινότητα   του σχετικού ενημερωτικού υλικού του Ο.Α.Σ.Π.  από το δικτυακό τόπο του Οργανισμού. Επίσης θα προγραμματιστούν ενημερώσεις  από φορείς με εξειδικευμένες γνώσεις  στη διαχείριση  του σεισμικού κινδύνου σε σχολικές μονάδες.

Το εκπαιδευτικό και διοικητικό  προσωπικό  γνωρίζει το συνολικό Σχέδιο Έκτακτης  Ανάγκης του Σχολείου ώστε να μπορεί  να διαχειριστεί γρήγορα, ψύχραιμα και αποτελεσματικά την οποιαδήποτε  περίπτωση  σεισμικής έκτακτης ανάγκης.

Οι γονείς  και κηδεμόνες θα ενημερωθούν εγγράφως   για τους προσδιορισμένους   ασφαλείς χώρους στους οποίους θα καταφύγουν  οι μαθητές και οι  εκπαιδευτικοί μετά από ένα σεισμό, ώστε να γνωρίζουν  από πού θα παραλάβουν τα παιδιά τους.

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Α

 

Διαδικασία Εκκένωσης της Σχολικής Μονάδας

Ισόγειο: Εκκενώνεται με την ακόλουθη σειρά:

Αίθουσα Α΄τάξης

Τμήμα ένταξης

Αίθουσα Β΄τάξης

Αίθουσα Γ΄τάξης

Αίθουσα Υπολογιστών

1ος Όροφος: Εκκενώνεται με την ακόλουθη σειρά:

Αίθουσα Δ΄τάξης

Αίθουσα Ε΄τάξης

Αίθουσα Στ΄τάξηςΤΑΞΕΩΝ 2 1

 

ΤΑΞΕΩΝ 2 1

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Άνοιγμα μενού
Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων