«Στην τσέπη χαρτζιλίκι»

Το ταξίδι μας συνεχίστηκε ολοταχώς και ο δεύτερος σταθμός στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, μας έφερε σε επαφή με τον θεματικό κύκλο: Δημιουργώ και Καινοτομώ- Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία και συγκεκριμένα  με την επιμέρους ενότητα :  «Επιχειρηματικότητα – Αγωγή Σταδιοδρομίας – Γνωριμία με επαγγέλματα».  Σε αυτό τον θεματικό κύκλο επιλέξαμε να ασχοληθούμε με το πρόγραμμα: «Στην τσέπη χαρτζιλίκι».

Η έναρξη του προγράμματος, μας έφερε σε επαφή με τις διάφορες μεθόδους πληρωμής. Μέσα από την καταγραφή τους αλλά και την ταξινόμησή τους σε δύο ομάδες: ψηφιακές μέθοδοι πληρωμής και μετρητά, καταφέραμε να τις γνωρίσουμε αλλά και να κατανοήσουμε πότε ενδείκνυται ο εκάστοτε τρόπος ως μέθοδος πληρωμής. Ωστόσο, η ψηφιακή εποχή μας τρέχει με ιλιγγιώδη ταχύτητα και έτσι εύκολα καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι είναι θέμα χρόνου να καταργηθούν τα μετρητά.

Εν συνεχεία, μιλήσαμε για το πώς μπορεί κάποιος να κερδίζει χρήματα για να ζήσει. Τα παιδιά γνώριζαν ότι η εργασία είναι αυτή που μας εξασφαλίζει τα απαραίτητα χρήματα αλλά ανακαλύψαμε παρέα και τους τρόπους που τα παιδιά μπορούν να τα κερδίσουν. Ήρθε στην επιφάνεια, λοιπόν, η λέξη χαρτζιλίκι  και οι τρόποι που αυτό αποκτάται.  Με την κατασκευή ενός εννοιολογικού χάρτη στον πίνακα ανακαλύψαμε πώς κερδίζεται το χαρτζιλίκι (γενέθλια, γιορτή, βοήθεια σε μια δουλειά, επιβράβευση για μια επιτυχία κ.λπ.)  Ωστόσο, δεν παραλείψαμε να μιλήσουμε για εκείνες τις περιπτώσεις που η δουλειά και ο κόπος κάποιου δεν ανταμείβεται με χρήματα αλλά με άλλους τρόπους όπως είναι μια επιβράβευση λεκτική, ένα αυτοκόλλητο ή ένα μικρό δωράκι.

Σημαντικό σημείο σε αυτό μας το ταξίδι, αποτέλεσε η οριοθέτηση και η διάκριση των όρων: έχω ανάγκη και επιθυμώ . Οι μαθητές εδώ δούλεψαν ομαδικά και κατάφεραν να επεξεργαστούν εικόνες που τους δόθηκαν ώστε να τις ταξινομήσουν στη σωστή κατηγορία. Στο τέλος, παρουσίασε η κάθε ομάδα τη δουλειά της στην ολομέλεια της τάξης και έτσι καταλήξαμε σε έναν ορισμό των δύο εννοιών.

271832719 636477627499364 3196104561086677655 n
Έχω ανάγκη-επιθυμώ (διαχωρισμός εννοιών)
271461116 915957072407742 8443124038182583305 n
Έχω ανάγκη-επιθυμώ (διαχωρισμός εννοιών)
271317474 1351284745300232 3995088979805015039 n
Έχω ανάγκη-επιθυμώ (παρουσίαση ομαδικών εργασιών στην ολομέλεια της τάξης)

Πώς όμως διαχειρίζομαι έξυπνα τα χρήματά μου; Ήρθε η ώρα να το ανακαλύψουμε. Αναπτύσσοντας επιχειρηματική σκέψη οι μαθητές κλήθηκαν να διαχειριστούν ορθά τα χρήματά τους, τα οποία συμβολίζονταν ως φασόλια.  Δουλεύοντας αυτή τη φορά ατομικά επέλεγαν την κατανομή των φασολιών-χρημάτων τους σε κάποιες υποθετικές δραστηριότητες. Τα πράγματα έγιναν ακόμα πιο δύσκολα όταν περνώντας από τα θρανία τους, τους “έκλεψα” μερικά φασόλια και τώρα έπρεπε να αξιολογήσουν ποιες δραστηριότητες είναι απαραίτητες και αναγκαίες και ποιες μπορούν να παραλειφθούν διότι αποτελούν απλώς μια επιθυμία. Στο τέλος αυτής της δραστηριότητας, συζητήσαμε διάφορες μελέτες περίπτωσης και δώσαμε, ως τάξη, λύσεις σε διάφορα προβλήματα διαχείρισης του εισοδήματος ενός άλλου προσώπου.

272833895 1126123021524705 4557453990292932475 n
Σωστή διαχείριση χρημάτων-φασολιών
272934867 500248128382725 7999871954909020480 n
Σωστή διαχείριση χρημάτων-φασολιών

 

273162963 3167798650115223 3267643541106486206 n
Σωστή διαχείριση χρημάτων-φασολιών

Έχοντας μια πιο ορθή ματιά στη διαχείριση χρημάτων, ξεκίνησε ο ατομικός προϋπολογισμός. Τι ξοδεύω; Πόσα χρήματα μου μένουν; Επιλέγω σωστά; Οι μαθητές σημείωσαν τα έξοδα τους για μια ολόκληρη εβδομάδα (σε φαγητό, δραστηριότητες, διασκέδαση, φροντιστήρια κ.λπ.) και έφεραν το εβδομαδιαίο ημερολόγιο εξόδων στην τάξη. Εκεί, χωρίσαμε σε μεγαλύτερες κατηγορίες τα έξοδα τους και είδε ο καθένας χωριστά πόσα ξοδεύει.  Όταν όμως τους έδωσα ένα συγκεκριμένο χρηματικό ποσό, βρέθηκαν αντιμέτωποι με πολλά διλήμματα. Ποια και πόσα από τα έξοδά μου είναι αναγκαία; Ποια είναι περιττά; Πόσα μπορώ να αποφύγω; Ήταν μια ώρα περισυλλογής, ατομικών αποφάσεων και συνειδητοποίησης των περιττών αλλά και των απαραίτητων εξόδων.

Ένα σημαντικό σημείο σε αυτό το πρόγραμμα ήταν επίσης και η ενασχόληση με την έννοια του δανεισμού. Τι σημαίνει δανεισμός και πότε αυτός ο όρος αποκτά θετικό και αρνητικό πρόσημο ήταν μερικά από τα στοιχεία που συζητήσαμε σε αυτό το σημείο.

Το τέλος αυτού του προγράμματος περιλάμβανε παιχνίδι!! Μάλιστα, ένα επιτραπέζιο παιχνίδι που έμοιαζε αρκετά με την κλασική και γνωστή μας monopoly  αλλά και το φιδάκι. Τις κάρτες του παιχνιδιού τις κατασκεύασαν τα παιδιά δουλεύονται ομαδικά με όπλο το χιούμορ και τη φαντασία τους. Συγκεκριμένα, σκέφτηκαν και δημιούργησαν με μεγάλη επιτυχία:

  1. Κάρτες όπου μια ενέργεια μου έχει ως αποτέλεσμα να κερδίσω χρήματα ή να προχωρήσω βήματα μπροστά.
  2. Κάρτες όπου μια λανθασμένη μου ενέργεια με οδηγεί στο να χάσω χρήματα ή να προχωρήσω βήματα πίσω.
  3. Κάρτες σχετικές με την έννοια του δανεισμό και την επιστροφή όπου πάλι κερδίζω ή χάνω χρήματα αλλά και προχωρώ βήματα μπροστά ή πίσω.
274177481 323981263009616 57622486251584943 n
Κατασκευή καρτών
274175945 693166881714290 4294526782863251742 n
Κατασκευή καρτών
273855226 649313006307823 7096393152889922080 n
Κατασκευή καρτών

Χωρισμένοι σε ομάδες, έπαιξαν, διασκέδασαν και ολοκλήρωσαν μ’ ένα χαμόγελο το πρόγραμμα αυτό.

274573598 324809789687663 5480862864949274397 n
Επιτραπέζιο παιχνίδι
274636322 535960444358566 2934938014258194986 n
Επιτραπέζιο παιχνίδι
274740800 435399334996512 4249369040304128181 n
Επιτραπέζιο παιχνίδι

Ως λίγο παραπάνω σοφοί στο θέμα διαχείρισης των χρημάτων μας, προχωράμε ακάθεκτοι στον επόμενο σταθμό…τι λέτε να είναι;