ΣΕΙΣΜΟΣ…και τώρα τι κάνουμε;;;
1ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων
Δράττοντας της ευκαιρίας από τον μεγάλο σεισμό που προκλήθηκε κοντά στο σχολείο μας και έχοντας ήδη επιλέξει θεματικές για την ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων εν όψη των απαιτήσεων του 21ου αιώνα, ήρθαμε σε επαφή με ένα καίριο ζήτημα, που σχετίζεται άμεσα με την ευρύτερη ενότητα του περιβάλλοντος, αλλά πιο συγκεκριμένα με την κλιματική αλλαγή, τις φυσικές καταστροφές και την πολιτική προστασία.
Πιο συγκεκριμένα, επιλέξαμε να δραστηριοποιηθούμε, να παίξουμε, να δούμε βίντεο και να δημιουργήσουμε κατασκευές γύρω από το μεγάλο θέμα του σεισμού. Να μάθουμε πως δημιουργείται ένα σεισμός, και όχι απλώς να πιστεύουμε τους μύθους που ακούμε. Να δούμε πως μπορεί κάποιος να δράσει και να αντιδράσει πριν, κατά τη διάρκεια και μετά το σεισμό. Να εντοπίσουμε στοιχεία που σχετίζονται με τους φόβους και το αίσθημα του πανικού, που μπορεί να καταβάλει κάποιον και πως ίσως μπορέσουμε να βοηθήσουμε.
Αρχίσαμε επομένως χρησιμοποιώντας διάφορες έννοιες και λέξεις σχετικές με τι φυσικές καταστροφές, ώστε να μπορέσουμε να τις γνωρίσουμε καλύτερα και δημιουργήσαμε έναν εννοιολογικό χάρτη και δώσαμε δικούς μας ορισμούς για τους φυσικούς αυτούς κινδύνους.
Στη συνέχεια, είδαμε μία σειρά βίντεο και πληροφοριών από το φωτόδεντρο http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/2879 & http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/2792 σχετικά με τα μέρη από τα οποία αποτελείται το εσωτερικό μέρος της Γης, τις τεκτονικές του πλάκες, τις κινήσεις αυτών.
Δημιουργήσαμε με διάφορα υλικά χαρτιού ένα δικό μας εσωτερικό μέρος της Γης.
Έπειτα, επειδή είχαμε ιδιαίτερη αγωνία για το πως έβλεπαν και εξηγούσαν το φαινόμενο του σεισμού στα παλαιότερα χρόνια, εξετάσαμε μία σειρά από μύθους, όπου είχαν την έδρα τους, κάποιοι στην αρχαία Ελλάδα, αλλά και πέρα από τα δικά μας γεωγραφικά σύνορα.. πηγαίνοντας από τη Βόρεια Αμερική, στην Ιαπωνία, την Ινδία, την Αφρική, τη Ρωσία κ.α.
Αφού ολοκληρώσαμε τα βίντεο, χωριστήκαμε σε ομάδες των 4ων – 5 ατόμων και δημιουργήσαμε με πλαστελίνη τους ήρωες κάθε μύθου.
Έπειτα, επικεντρωθήκαμε στον μύθο του Εγκέλαδου και συζητώντας περισσότερο για εκείνο και άλλους ελληνικούς μύθους τον αναπαραστήσαμε όπως ο καθένας μπορούσε να τον φανταστεί.
Στη συνέχεια των εργαστηρίων, στο σχολείο πραγματοποιήθηκαν ασκήσεις σεισμού εντός της τάξης, αλλά και εκτός, με τη συγκέντρωση των παιδιών στο κέντρο του γηπέδου μπάσκετ, όπου τους δόθηκαν περεταίρω οδηγίες και επισημάνσεις για το πως πρέπει να κινηθούν σε περίπτωση σεισμού.
Προσθετικά, έγινε δραστηριότητα οδεύοντας προς την ολοκλήρωση της ενότητας σχετικά με τις προετοιμασίες των αντικειμένων που χρειαζόμαστε σε ένα πιθανό σεισμό, καθώς παρακολουθήσαμε και ένα βίντεο από τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας με τις αντίστοιχες οδηγίες https://www.youtube.com/watch?v=hIKK56lqFkg&t=19s&ab_channel=%CE%A5%CF%80%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%B3%CE%B5%CE%AF%CE%BF%CE%9A%CE%BB%CE%B9%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE%CF%82%CE%9A%CF%81%CE%AF%CF%83%CE%B7%CF%82%26%CE%A0%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE%CF%82%CE%A0%CF%81%CE%BF%CF%83%CF%84%CE%B1%CF%83%CE%AF%CE%B1%CF%82
Παίξαμε παιχνίδι με τις οδηγίες και τις κατασκευάσαμε με τη σειρά σε ένα δικό μας χαρτί, κάνοντας έτσι και μικρή εξάσκηση και σύνδεση με το μάθημα της Γλώσσας και τη δημιουργία προτάσεων από μπερδεμένες λέξεις.
Ολοκληρώνοντας είδαμε κάποια βίντεο http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/10929 σχετικά με τους κινδύνους http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/10925 που μπορεί να υπάρχουν αν δεν είμαστε προσεκτικοί κατά τη διάρκεια και έπειτα από ένα σεισμό, καθώς το σχέδιο δράσης https://wordwall.net/resource/16997302/%ce%bc%ce%ad%cf%84%cf%81%ce%b1-%cf%80%cf%81%ce%bf%cf%83%cf%84%ce%b1%cf%83%ce%af%ce%b1%cf%82-%ce%b1%cf%80%cf%8c-%cf%84%ce%bf%ce%bd-%cf%83%ce%b5%ce%b9%cf%83%ce%bc%cf%8c-%cf%83%cf%84%ce%bf%ce%bd-%ce%b4%cf%81%cf%8c%ce%bc%ce%bf που είναι σημαντικό να υπάρχει, ώστε να μπορέσουμε να εντοπίσουμε άμεσα τους δικούς μας αν χαθούμε.
Στο τέλος, του εργαστηρίου δόθηκε στο κάθε παιδί ένα ερωτηματολόγιο αυτοαξιολόγησης, προκειμένου να ορίσουμε τις μεταξύ τους σχέσεις στις ομάδες και κατ’ επέκταση τις εμπειρίες που απόκτησαν μέσω αυτού του προγράμματος.
Η συζήτηση επικεντρώθηκε στους φόβους, που μπορεί να δημιουργηθούν και τα έντονα αρνητικά συναισθήματα, που κάποιος μπορεί να έχει βιώνοντας μία τέτοια συνθήκη, αλλά και το πόσο σημαντικό είναι να έχει κάποιον δίπλα του είτε μεγαλύτερο είτε συνομήλικο, που να του προσφέρει ηρεμία και ασφάλεια.
Όλοι μπορούμε να βοηθήσουμε & έχουμε ανάγκη τη βοήθεια,
αρκεί να πιστέψουμε στους εαυτούς μας,
και να το ζητήσουμε!