Ακολουθεί μουσικό απόσπασμα: “Ναοί στο σχήμα του ουρανού” Μίκης Θεοδωράκης
Με την Καθαρά Δευτέρα σηματοδοτείται η έναρξη της Σαρακοστής και το τέλος των Απόκρεων. Εορτάζεται 48 ημέρες πριν την Κυριακή του Πάσχα και είναι μέρα νηστείας και αργίας. Η νηστεία της Σαρακοστής διαρκεί 40 μέρες, όσες ήταν και οι μέρες νηστείας του Χριστού στην έρημο.
Η ονομασία της προέρχεται από τους Χριστιανούς, γιατί με την έναρξη της νηστείας «καθαρίζονταν» πνευματικά και σωματικά.
Ο εορτασμός της Καθαράς Δευτέρας είναι γνωστός και ως «Κούλουμα». Η λέξη Κούλουμα χρησιμοποιείται σχεδόν σε όλη την Ελλάδα, η προέλευση της όμως δεν είναι ξεκάθαρη. Κατά τον Νικόλαο Πολίτη, πατέρα της ελληνικής λαογραφίας, η λέξη προέρχεται από το λατινικό Cumulus (κούμουλους) που σημαίνει σωρός, αφθονία αλλά και το τέλος. Εκφράζει δηλαδή το τέλος, τον επίλογο της Απόκριας. Σύμφωνα με μία άλλη εκδοχή, προέρχεται από μία άλλη λατινική λέξη, τη λέξη «κόλουμνα», δηλαδή «κολόνα». Κι αυτό, επειδή το πρώτο γλέντι της Καθαράς Δευτέρας στην Αθήνα έγινε στους Στύλους του Ολυμπίου Διός.
Τα κούλουμα από τόπο σε τόπο γιορτάζονται με διάφορες εκδηλώσεις. Παντού αυτή τη μέρα επικρατεί κέφι, χορός και τραγούδι.
Έθιμα ανά την Ελλάδα:
Η λαγάνα
Η ιστορία της λαγάνας ξεκινάει από την αρχαιότητα και φτάνει μέχρι τις μέρες μας. Το όνομά της προέρχεται από το αρχαίο ελληνικό “λάγανον”, μια πλατιά ζύμη που παρασκευάζεται από αλεύρι και νερό και σηματοδοτεί την έναρξη της νηστείας της Μεγάλης Σαρακοστής.
Το έθιμο της λαγάνας δεν άλλαξε στο πέρασμα των αιώνων και σήμερα παρασκευάζεται από τους αρτοποιούς, τραγανή, νόστιμη και πασπαλισμένη με σουσάμι έχοντας μια ξεχωριστή γεύση. Καταναλώνεται κατά το έθιμο την Καθαρή Δευτέρα, που είναι η πρώτη μέρα της Σαρακοστής.
Ο χαρταετός
Γνωρίζουμε ότι ο χαρταετός ξεκίνησε από την Ανατολική Ασία και συγκεκριμένα από την Κίνα 2.000 χρόνια πριν.
Με το πέρασμα των χρόνων ο χαρταετός έγινε γνωστός και στην Ευρώπη.
Το πέταγμα του χαρταετού στην ελληνική χριστιανική παράδοση συμβολίζει το πέταγμα της ανθρώπινης ψυχής προς τον ουρανό και τον Θεό. Μάλιστα οι άνθρωποι παλιότερα πίστευαν ότι όσο πιο ψηλά πετάξει ο χαρταετός τόσο πιο πιθανό ήταν ο Θεός να εισακούσει τις προσευχές τους και να τις πραγματοποιήσει.
Ακολουθεί μουσικό απόσπασμα: “Οι Χαρταετοί” του σπουδαίου Μίκη Θεοδωράκη.
Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Ε’ τάξης του σχολείου μας έγιναν “Μικροί Συγγραφείς” και με οδηγό τη φαντασία και την αγάπη τους για την αγγλική γλώσσα έγραψαν μια μικρή υπέροχη ιστορία, ένα παραμύθι εξαιρετικής αναγνωστικής απόλαυσης. Αυτή η δράση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της φιλαναγνωσίας και της δημιουργικής απασχόλησης εντός της τάξης με τη βοήθεια και καθοδήγηση της εκπαιδευτικού αγγλικής γλώσσας κ. Ευαγγελίας Παπαποστόλου.
Πολλά συγχαρητήρια στην κ. Ευαγγελία Παπαποστόλου και στους μαθητές/τριες για αυτή τη δημιουργική πρωτοβουλία!
Καλή ανάγνωση από όλες και όλους!
Με παραδοσιακό αποκριάτικο τρόπο γιορτάσαμε την Τσικνοπέμπτη στο σχολείο μας στις 7/3/2024. Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου προμηθεύτηκε τα απαραίτητα εδέσματα, ανέλαβε να τα ψήσει και να τα προσφέρει στα παιδιά συνοδευόμενα από ψωμάκι και αναψυκτικό.
Μικροί και μεγάλοι φόρεσαν στολές, ξέφυγαν από την καθημερινότητα του σχολείου και διασκέδασαν με την απαραίτητη γιορτινή μουσική. Η αναβίωση του εθίμου της Τσικνοπέμπτης έγινε και μέσα από παραδοσιακούς χορούς και το Γαϊτανάκι που χόρεψαν οι μαθητές του σχολείου με την καθοδήγηση της γυμνάστριας. Ακολούθησαν και πολλά δημιουργικά παιχνίδια.
Όλοι μας διασκεδάσαμε, γίναμε μια αγκαλιά με γέλια, τραγούδια, χορούς και καλό φαγητό. Στη δράση πήραν μέρος και οι μαθητές/τριες του Νηπιαγωγείου Λιδωρικίου μαζί με τις νηπιαγωγούς.
Με την παρουσία τους μας τίμησαν ο ιερέας του Λιδωρικίου και η Πρόεδρος του Συμβουλίου Κοινότητας Λιδωρικίου.
Θέλουμε να ευχαριστήσουμε θερμά τον Πρόεδρο και όλο Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων μαθητών/τριών του σχολείου μας για την υπέροχη δράση που ετοίμασαν. Είστε πάντα δίπλα μας και στηρίζετε το σχολείο έμπρακτα.
Καλές Απόκριες!
Η 6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί από το Υπουργείο Παιδείας ως Πανελλήνια Ημέρα κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού.
Την Τετάρτη 06/03/2024 το σχολείο μας συμμετείχε στη δράση που προτάθηκε από το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας.
Η δράση αυτή είχε ως στόχο την ευαισθητοποίηση μαθητών, εκπαιδευτικών, γονέων, αλλά και της ευρύτερης κοινωνίας, απέναντι σε φαινόμενα ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού, με τίτλο:
«Σπάμε τη σιωπή, σπάζοντας μπαλόνια»!!!
Μαθητές και μαθήτριες, κρατώντας δημιουργίες από χαρτόνια κατά της σχολικής βίας, συγκεντρώθηκαν στην αυλή του σχολείου, παρουσίασαν θεατρικά δρώμενα, φώναξαν συνθήματα κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού και «έσπασαν» μπαλόνια στις 11:00 π.μ., προκαθορισμένη κοινή ώρα για όλα τα σχολεία πανελλαδικά που συμμετείχαν στη δράση, φωνάζοντας ταυτόχρονα ένα κοινό σύνθημα:
«ΜΙΛΑ! ΜΗ ΦΟΒΑΣΑΙ!»
Ο θόρυβος που προκλήθηκε από το σπάσιμο των μπαλονιών, λειτούργησε συμβολικά στην κατεύθυνση του «ξυπνήματος», της ευαισθητοποίησης και της ενεργοποίησης όλων μας.
Στη δράση συμμετείχαν και οι μαθητές/τριες του Νηπιαγωγείου Λιδωρίκιου μαζί με τις νηπιαγωγούς του σχολείου.
Συγχαρητήρια σε όλους τους μαθητές /τριες και στους εκπαιδευτικούς που έλαβαν μέρος στη δράση!
Η συνεργασία σχολείου-οικογένειας αναδεικνύεται ως ιδιαίτερα σημαντικός παράγοντας στην υγιή γνωστική, συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών. Επιπλέον, με την τακτική επικοινωνία αντιμετωπίζονται και προλαμβάνονται έγκαιρα παράγοντες που επηρεάζουν τη φοίτηση των μαθητών/τριών στο σχολείο.
Οι προγραμματισμένες συναντήσεις με τους/τις εκπαιδευτικούς του σχολείου για την ενημέρωση της προόδου των παιδιών σας πραγματοποιούνται κάθε πρώτη (1η) Τετάρτη του μήνα από τις 13:15 μ.μ. έως τις 14:00 μ.μ. και εκτάκτως, όταν κρίνεται αναγκαίο, ύστερα από συνεννόηση και επικοινωνία με τον Διευθυντή του σχολείου.
Με εκτίμηση
Ο Δ/ντής του Σχολείου
Οι μαθητές και οι μαθήτριες των Α’ και Β’ τάξεων του σχολείου μας συμμετείχαν στη διαδικτυακή ξενάγηση του Συλλόγου ΑΡΧΕΛΩΝ και περιηγήθηκαν στις εξωτερικές δεξαμενές αποκατάστασης και στο θερμοκήπιο με τις τραυματισμένες χελώνες. Πληροφορήθηκαν τις ιστορίες τους και παρατήρησαν τις ακτινογραφίες και τα αντικείμενα που προκάλεσαν τον τραυματισμό τους. Στη συνέχεια συζήτησαν και έβγαλαν τα συμπεράσματά τους. Στη δράση συμμετείχαν και οι μαθητές/τριες του Νηπιαγωγείου Λιδωρικίου. Η δράση αυτή ενημέρωσε και ευαισθητοποίησε τους μαθητές και τις μαθήτριες για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και των κινδύνων που αντιμετωπίζουν οι θαλάσσιες χελώνες. Ακολούθησαν χειροτεχνίες, ζωγραφιές και ανταλλαγή δώρων. Τα παιδιά του Νηπιαγωγείου έφεραν ένα πανέμορφο κολάζ που έφτιαξαν για το σχολείο μας. Οι μαθητές και οι μαθήτριες εργάστηκαν ομαδικά με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών. Το σχολείο μας μέσα από αυτή τη δράση προχώρησε και στην υιοθεσία μίας θαλάσσιας χελώνας την οποία τα παιδιά ονόμασαν ”Τρούφα”. Στο τέλος, η δράση συνεχίστηκε και στην αυλή του σχολείου. Να ευχαριστήσουμε θερμά τις Νηπιαγωγούς κ. Σμαραγδή και κ. Κωνσταντίνα για τη συμμετοχή και την εξαιρετική συνεργασία στη δράση που οργάνωσαν οι εκπαιδευτικοί των Α’ και Β’ τάξεων του σχολείου μας κ. Πέτρου, κ. Κυριαννάκη & κ. Γκουτνά.
Την Τρίτη 27 Φεβρουαρίου 2024 οι μαθητές και οι μαθήτριες των Δ’, Ε’ και ΣΤ’ τάξεων του σχολείου μας μαζί με τις εκπαιδευτικούς των τάξεων πραγματοποίησαν εκπαιδευτική επίσκεψη στη Βουλή των Ελλήνων στην Αθήνα την οποία οργανώνει το Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία, των σχολείων της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Οι μαθητές περιηγήθηκαν στους χώρους της Βουλής, ανακαλύπτοντας την ιστορία του κτιρίου και γνωρίζοντας τη λειτουργία του Κοινοβουλίου και του δημοκρατικού πολιτεύματος. Ακολούθησε και ανεξάρτητη επίσκεψη στο Μουσείο της Ακρόπολης όπου οι μαθητές και οι μαθήτριες περιηγήθηκαν σε όλους τους εκθεσιακούς χώρους γνωρίζοντας από κοντά όλα τα σπουδαία εκθέματα. Θέλουμε να ευχαριστήσουμε θερμά τον Υφυπουργό Δικαιοσύνης και Βουλευτή Φωκίδας κ. Ιωάννη Μπούγα για τη θερμή υποδοχή που επιφύλαξε στους μαθητές/τριες και στις συνοδούς εκπαιδευτικούς του σχολείου κ. Τσακανίκα, κ. Συρακουλή και κ. Δημητριάδου αλλά και στην όμορφη ξενάγηση που προσέφερε. Τα παιδιά εντυπωσίασαν με την άψογη συμπεριφορά τους και τις ερωτήσεις τους. Ένα μεγάλο μπράβο σε αυτά, στους δασκάλους και στους γονείς.
Αγαπητοί γονείς,
Σας γνωστοποιούμε ότι:
Οι αιτήσεις για την εγγραφή των μαθητών/τριών που φοιτούν για πρώτη φορά στην Α΄ τάξη του Δημοτικού Σχολείου, για το σχολικό έτος 2024-2025, θα πραγματοποιηθούν από 1 έως 27 Μαρτίου 2024 (δόθηκε παράταση) λαμβάνοντας υπόψη την περ. α της παρ. 4 του άρθρου 7 του Π.Δ. 79/2017 (Α’ 109), όπως τροποποιήθηκε με την παρ. 2 του άρθρου 44 του Ν. 4777/2021 (Α’ 25)
Αίτηση εγγραφής ΑΙΤΗΣΗ ΕΓΓΡΑΦΗΣ Α ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ 2024-2025
Κατά το σχολικό έτος 2024-2025 στην Α’ Τάξη του Δημοτικού Σχολείου θα φοιτήσουν οι μαθητές/τριες που γεννήθηκαν από 1-1-2018 έως και 31-12-2018.
Τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για την εγγραφή στην Α΄ τάξη του Δημοτικού Σχολείου σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 4 α του άρθρου 7 του Π.Δ. 79/2017 (Α’ 109), όπως τροποποιήθηκε με την παρ. 2 του άρθρου 44 του Ν. 4777/2021 (Α’ 25) είναι τα εξής:
Οι μαθητές/τριες της Α’ τάξης, μπορούν να εγγράφονται στο προαιρετικό Ολοήμερο Πρόγραμμα κατόπιν σχετικής αίτησης-δήλωσης των γονέων/κηδεμόνων τους συμπληρώνοντας το σχετικό έντυπο. ΑΙΤΗΣΗ-ΔΗΛΩΣΗ ΓΙΑ ΟΛΟΗΜΕΡΟ
Η αίτηση εγγραφής, το Α.Δ.Υ.Μ. και η αίτηση-δήλωση εγγραφής στο Ολοήμερο Πρόγραμμα παρέχονται και στο σχολείο.
Οι εγγραφές θα γίνονται από την Παρασκευή 1 Μαρτίου 2024 έως και την Τετάρτη 27 Μαρτίου 2024 (δόθηκε παράταση), τις ημέρες: Δευτέρα έως Παρασκευή από τις 8.00 π.μ. έως 14.00 μ.μ.
Τηλέφωνο επικοινωνίας: 2266022036
Με εκτίμηση
Ο Διευθυντής του Σχολείου
Συνεχίζοντας το αφιέρωμα στην Ημέρα της Διατροφής, μια δράση που υλοποιήθηκε στο σχολείο μας τον Οκτώβριο του 2023, οι μαθητές και οι μαθήτριες των Ε’ και ΣΤ’ τάξεων με βάση τα αποτελέσματα που συγκεντρώθηκαν από τα ερωτηματολόγια που είχαν μοιράσει στα παιδιά του σχολείου κατασκεύασαν την πυραμίδα της μεσογειακής διατροφής.
Επιπλέον, τα αποτελέσματα της έρευνας, αφού εργάστηκαν ομαδικά, τα κατέγραψαν και τα παρουσίασαν την Παρασκευή 23-2-2024 σε όλα τα παιδιά του σχολείου μετά την πρωινή προσευχή μαζί με τη διατροφική πυραμίδα.
Τα αποτελέσματα της δράσης, μας δείχνουν ότι οι μαθητές και οι μαθήτριες του σχολείου μας τρέφονται υγιεινά και προσέχουν τη διατροφή τους.
Η διατροφική πυραμίδα η οποία κατασκευάστηκε από τα παιδιά τοποθετήθηκε στον διάδρομο του σχολείου για να είναι ορατή σε όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες που επιθυμούν να ενημερωθούν.
Πολύ σημαντική και ενδιαφέρουσα δράση με πολλαπλά οφέλη για τους μαθητές και τις μαθήτριες του σχολείου μας.