Συμμετοχή των μαθητών σε ευρωπαϊκά προγράμματα
Κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους 2022-2023 πραγματοποιούνται τα παρακάτω έργα eTwinning:
Στα πλαίσια του προγράμμaτος eTwinning, η Ε’ τάξη του σχολείου μας ασχολείται με τους 17 Παγκόσμιους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης:
Στόχος 13: Δράση για το Κλίμα
Για την καλύτερη κατανόηση του ζητήματος της κλιματικής αλλαγής, τα παιδιά έλαβαν σε μέρος σε ένα πείραμα. Τοποθετήθηκαν παγάκια, μεγάλα κομμάτια ακανόνιστου πάγου, νερό και μία λεπτή στρώση πάγου σε ένα δοχείο. Στη συνέχεια, τοποθετήθηκαν μινιατούρες-ζώα της Ανταρκτικής. Οι δυο εκπαιδευτικοί άναψαν δύο κεριά και τα πλησίασαν στους πάγους. Τα παιδιά παρατήρησαν τη στάθμη του νερού να ανεβαίνει πολύ σύντομα. Σταδιακά το έδαφος, στο οποίο τα ζώα-μινιατούρες μπορούσαν να σταθούν, περιοριζόταν, μέχρι που τελικά βυθίστηκαν. Τα παιδιά προσπάθησαν να εξηγήσουν τους λόγους για τους οποίους συμβαίνει αυτό και να βρουν ομοιότητες του πειράματος με την πραγματικότητα.
Στη συνέχεια, ακολούθησε ένα θεατρικό παιχνίδι αυτοσχεδιασμού. Διαβάστηκε ένα κείμενο στα παιδιά. Κάθε φορά που η ανάγνωση σταματούσε, ένα παιδί έπρεπε να σηκωθεί και να κάνει μία δράση σχετική με το απόσπασμα που άκουσε. Για παράδειγμα, μία μαθήτρια, ακούγοντας το αντίστοιχο απόσπασμα, σηκώθηκε, κράτησε το καρτελάκι του ανθρώπου, πήρε τη μαθήτρια- πετρέλαιο και την ακούμπησε σε μηχανές και μεταφορικά μέσα. Αμέσως, τρεις μαθητές σηκώθηκαν ως CO2 και άρχισαν να ενοχλούν τη μαθήτρια με το καρτελάκι της Γης, η οποία στεναχωριόταν. Επιπλέον, ένας μαθητής χρωμάτισε στο θερμόμετρο τη θερμοκρασία, αποτυπώνοντας την άνοδό της. Η δραστηριότητα ολοκληρώθηκε με επιτυχία, καθώς όλα τα παιδιά ήταν σε θέση να εξηγήσουν τους λόγους της υπερθέρμανσης του πλανήτη και να κατανοήσουν τις επιπτώσεις του φαινομένου.
Στο μάθημα των Εικαστικών τα παιδιά έμαθαν για τις ετικέτες βιωσιμότητας σε διάφορα προϊόντα. Έπειτα, ζωγράφισαν και χρωμάτισαν τέτοιες ετικέτες, με στόχο τη δημιουργία ενός poster-κολλάζ για την ενημέρωση του σχολείου.
Στόχος 5: Ισότητα των Φύλων
Για την αναγνώριση και τη διαπίστωση του προβλήματος και επομένως, και την αναγκαιότητα της θέσπισης του στόχου αυτού, ζητήθηκε από τους μαθητές να συλλέξουν τα μπαλάκια που είχαν σκορπιστεί στην τάξη και να τα ταξινομήσουν με βάση το χρώμα τους. Κάθε παιδί έπρεπε να τακτοποιήσει 3 μπαλάκια. Στο τέλος, έκαναν έναν κύκλο και ως ανταμοιβή δόθηκαν στα αγόρια 4 καραμέλες και στα κορίτσια 1. Οι αντιδράσεις των παιδιών είχαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς αρχικά τα περισσότερα αγόρια δεν παρατήρησαν κάτι. Από τα κορίτσια ακούστηκαν φράσεις όπως «Δεν είναι δίκαιο!», «Κυρία, εγώ πήρα μόνο μία καραμέλα!» κλπ. Όταν τα παιδιά ρώτησαν γιατί τα κορίτσια πήραν λιγότερες καραμέλες, ενώ βοήθησαν το ίδιο με τα αγόρια, η απάντηση που πήραν ήταν “επειδή είναι κορίτσια!”. Συγκίνηση μας προκάλεσε το γεγονός ότι όλα τα αγόρια έδωσαν από μία καραμέλα στα κορίτσια, με δική τους πρωτοβουλία, και έτσι κατέληξαν να έχουν όλοι δύο καραμέλες. Ακολούθησε συζήτηση σε κύκλο για την ισότητα των δύο φύλων, τα συναισθήματα των παιδιών κατά τη διαδικασία και για παρόμοιες καταστάσεις που μπορεί να συμβαίνουν σε άλλα περιβάλλοντα.
Τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες. Η κάθε ομάδα πήρε δύο επιστολές στις οποίες αναγράφονταν τα λόγια κάποιου προσώπου το οποίο μοιραζόταν πληροφορίες για τη ζωή του. Τα παιδιά έπρεπε να μαντέψουν το φύλο του προσώπου και να εξηγήσουν τους λόγους. Στη συνέχεια, τους δόθηκαν οι απαντήσεις και ακολούθησε μία συζήτηση σχετικά με τα στερεότυπα στην ελληνική κοινωνία για το φύλο.
Παραδείγματα επιστολών:
Το 2012 μπήκα σε σχολή περιποίησης άκρων και μετά παρακολούθησα δεκάδες σεμινάρια. Διαθέτω 5 χώρους μανικιούρ στην Αθήνα. Τα nude χρώματα μένουν πάντα στη μόδα, αλλά φέτος θα κυριαρχήσει και το σχήμα stiletto στα νύχια χεριών. Είμαι άντρας ή γυναίκα;
Τα παιδιά κατέληξαν πως ήταν γυναίκα, λόγω του επαγγέλματος και της θεματικής. Ωστόσο, στην πραγματικότητα τα λόγια αυτά ήταν γνωστού μανικιουρίστα στην Αθήνα. Τα παιδιά είδαν τη φωτογραφία του προσώπου και προσπάθησαν να εξηγήσουν το σκεπτικό τους και τους λόγους που κατέληξαν σε αυτό το συμπέρασμα.
Έπειτα, τα παιδιά ταξινόμησαν διάφορα αντικείμενα, όπως παιχνίδια, βιβλία, χρώματα κλπ, με βάση το φύλο στο οποίο θα ταίριαζαν περισσότερο. Έτσι, φτιάχτηκα μία ομάδα αντικειμένων για τα αγόρια και μία για τα κορίτσια. Στη συνέχεια, τα αγόρια της Ε’ τάξης πήγαν στην ομάδα με τα αντικείμενα που σχετίζονται περισσότερο με τα κορίτσια και ομοίως έπραξαν και τα κορίτσια. Τα παιδιά διαπίστωσαν ότι μπορούν να παίξουν το ίδιο ευχάριστα ακόμη και με παιχνίδια που «δεν προορίζονται» για το φύλο τους.
Τέλος, τα παιδιά κλήθηκαν να δώσουν απαντήσεις σε διάφορα διλήμματα της καθημερινής ζωής που σχετίζονται με τις απόψεις και τις κοινωνικές αναπαραστάσεις του φύλου και συζήτησαν μεταξύ τους τις απόψεις τους. Επίσης, διερεύνησαν το φύλο των ανθρώπων σε θέσεις εξουσίας της πόλης τους, όπως πχ. δήμαρχος, διευθυντής σχολείου, διευθυντής αστυνομίας κλπ.
Οι μαθητές διάλεξαν μία γυναίκα από αυτές των οποίων η συμβολή άλλαξε τον κόσμο. Μελέτησαν τη ζωή και τα κατορθώματά τους και ετοίμασαν μια μικρή εργασία, την οποία παρουσίασαν στην τάξη. Όλα τα παιδιά κατάφεραν να αναδείξουν τα στερεότυπα και την καταπίεση που υπέστησαν οι γυναίκες αυτές λόγω του φύλου τους, αλλά παρ’ όλ’ αυτά κατάφεραν να διαπρέψουν και να ξεχωρίσουν.
Ως μικροί ερευνητές χωρισμένοι σε ομάδες, μελέτησαν τρία βιβλία: τα 20 σπουδαία μυαλά που άλλαξαν τον κόσμο, οι 20 σπουδαίοι εξερευνητές που άλλαξαν τον κόσμο και οι 20 σπουδαίοι πρωτοπόροι που άλλαξαν τον κόσμο. Τα παιδιά διαπίστωσαν ότι το ποσοστό των γυναικών συγκριτικά με τους άντρες ήταν πολύ μικρό. Έπειτα, προσπάθησαν να σκεφτούν τους λόγους για τους οποίους οι γυναίκες δεν είχαν τόσο ενεργό ρόλο ή δεν φαίνεται ότι είχαν σπουδαία συμβολή στην ιστορία του κόσμου.
Μαθαίνοντας για τα μέρη τα οποία αποτελείται κάθε ιστορία και παραμύθι (Εισαγωγή, Εξέλιξη, Πρόβλημα, Λύση του Προβλήματος, Τέλος), τα παιδιά χωρισμένα σε ομάδες έφτιαξαν το Χάρτη του Βουνού της Ιστορίας της Σταχτοπούτας. Αφού χώρισαν την ιστορία σε κομμάτια, βρήκαν τα στερεότυπα που αναπαράγονται στο παραμύθι και αναπαριστούν τη γυναίκα ως κατώτερη, ως αδύναμη. Στο τέλος, οι ομάδες άλλαξαν το παραμύθι προσπαθώντας να εξυψώσουν και να ενδυναμώσουν τη Σταχτοπούτα και επομένως, τη γυναίκα.
Τα στερεότυπα που εντόπισαν τα παιδιά στην ιστορία της Σταχτοπούτας και στη συνέχεια προσπάθησαν να τα ανατρέψουν είναι τα εξης:
- Η πρωταγωνίστρια παρουσιάζεται ως αδύναμη, ένα καλό, μικρό, γλυκό κοριτσάκι, παρ’ ότι ξέρουμε ότι είναι ενήλικη.
- Η Σταχτοπούτα παρουσιάζεται ως καλή κοπέλα που κάνει όλες τις δουλειές του σπιτιού.
- Η Σταχτοπούτα βρίσκει την ευτυχία μόνο όταν γνωρίζει τον πρίγκιπα και τον παντρεύεται.
- Ο ρόλος της κακιάς μητριάς (στα περισσότερα παραμύθια ο κακός χαρακτήρας είναι ή γυναίκα ή κάποιο ζώο, πχ λύκος)
- Οι αδερφές της Σταχτοπούτας και η Σταχτοπούτα ενδιαφέρονται πάρα πολύ για την εμφάνιση.
- Η πρωταγωνίστρια είναι αδύναμη, ευαίσθητη, με χαμηλή αυτοπεποίθηση, δε μπορεί να υπερασπιστεί τον εαυτό της και επηρεάζεται υπερβολικά από τις γνώμες των άλλων (πχ δεν πάει στο χορό, γιατί δεν έχει κάτι εντυπωσιακό να φορέσει και οι αδερφές της την κοροϊδεύουν)
- Ο πρίγκιπας ερωτεύτηκε τη Σταχτοπούτα μόνο και μόνο από την ομορφιά της.
- Η Σταχτοπούτα είναι μία εξαρτημένη γυναίκα που δε μπορεί να ζήσει μόνη της.
- Χαρούμενο τέλος σημαίνει γάμος.
Κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους 2021-2022 πραγματοποιήθηκαν τα παρακάτω έργα e twinning
1ο ΕΡΓΟ: Το πρώτο έργο με τίτλο «Καλά Χριστούγεννα», πραγματοποιήθηκε πριν από τις διακοπές των Χριστουγέννων. Αρχικά έγινε η παρουσίαση της Πολωνίας στους μαθητές της Δ’ τάξης, με στόχο την εξοικείωση με την τοπική κουλτούρα της χώρας αυτής. Στη συνέχεια τα παιδιά συστήθηκαν στους ξένους συμμαθητές τους, διαμέσου της ζωγραφικής, δημιούργησαν χριστουγεννιάτικες κάρτες, τις οποίες αντάλλαξαν, αφού πρώτα τις έστειλαν ταχυδρομικώς στην Πολωνία. Επίσης έμαθαν να τραγουδούν τα κάλαντα στα αγγλικά και τέλος οργάνωσαν διαδικτυακή συνάντηση με τους νέους φίλους από το σχολείο της Πολωνίας, προκειμένου τα παιδιά να γνωριστούν μεταξύ τους, ανταλλάσσοντας ευχές για τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά.
2ο ΕΡΓΟ: Το πρόγραμμα «Ανταλλαγής γραμμάτων» με το παραδοσιακό ταχυδρομείο μέσω του e-twinning εντάσσεται στα πλαίσια της καλλιέργειας της διαπολιτισμικής ικανότητας των μαθητών. Πιο συγκεκριμένα, μαθητές της Ε’ και ΣΤ’ τάξης συμμετείχαν στο project της αγγλικής γλώσσας μέσω της σύνταξης κι ανταλλαγής γραμμάτων με συνομήλικους τους με σχολείο της Πολωνίας. Η διάρθρωση του γράμματος περιελάμβανε λίγα λόγια για τον εαυτό του κάθε παιδιού και μερικές προτάσεις για τα πιο ενδιαφέροντα μέρη του τόπου τους. Επίσης οι μαθητές συνόδεψαν τις επιστολές τους με φωτογραφίες από την πόλη τους και διακόσμησαν τα γραπτά τους με αυτοκόλλητα και δικά τους σχέδια. Στόχος λοιπόν του προγράμματος ήταν η επικοινωνία μεταξύ μαθητών από διαφορετικά πολιτισμικά περιβάλλοντα με απώτερο σκοπό την ενίσχυση της διαπολιτισμικής επίγνωσης.
3o ΕΡΓΟ: Ένα τρίτο έργο etwinning με τίτλο «ART IS EVERYWHERE», που πραγματοποιήθηκε και αυτό σε συνεργασία με Πολωνούς μαθητές, αφορά στην παιδική προσχολική και σχολική ψυχολογία και στο πώς η τέχνη (όλες οι καλές τέχνες) επηρεάζει τη συμπεριφορά ενός παιδιού. Με τις συνεργατικές δραστηριότητες του συγκεκριμένου έργου, οι μαθητές και οι μαθήτριες κατάφεραν να αναπτύξουν τη δημιουργικότητά τους, να συνειδητοποιήσουν της τέχνη και να προσανατολιστούν προς αυτή, να αποκτήσουν τον έλεγχο του εσωτερικού τους κόσμου, να ενισχύσουν την οπτική τους έκφραση, να μειώσουν και να εξαλείψουν τις διαταραχές της συμπεριφοράς και να αυξήσουν την πίστη τους στις επιθυμίες και τα όνειρά τους. Στο δίμηνο της εφαρμογής του προγράμματος, τα παιδιά ασχολήθηκαν με καλλιτεχνικές δραστηριότητες, όπως έργα ζωγραφικής, διαδικτυακές επισκέψεις σε μουσεία και γκαλερί τέχνης, και αντάλλαξαν τα έργα τους με αυτά των Πολωνών διαδικτυακών συμμαθητών τους.
4o ΕΡΓΟ: Το project ‘my first penpal’ διάρκειας τριών μηνών έγινε σε συνεργασία με σχολείο της Τουρκίας. Στόχος ήταν η αφύπνιση της περιέργειας των παιδιών και η χρήση της αγγλικής σε πραγματικές επικοινωνιακές συνθήκες. Επιπρόσθετα καλλιεργήθηκε η αποδοχή της διαφορετικότητας και η ανάπτυξη ενσυναίσθησης και συμπερίληψης ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Ειδικότερα, οι μαθητές δημιούργησαν τον πρώτο τους φίλο αλληλογραφίας γράφοντας ένα γράμμα όπου συστήθηκαν και επισύναψαν ζωγραφιά τα οποία και εστάλησαν ταχυδρομικά στην Τουρκία. Κατόπιν οι μαθητές ενημερώθηκαν από τον εκπαιδευτικό κάθε τάξης για τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες των ατόμων με αναπηρία και οργανώθηκαν δραστηριότητες προκειμένου τα παιδιά να καταλάβουν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα εν λόγω άτομα. Τέλος ,με την ανάγνωση διαφόρων κοινωνικών ιστοριών οι μαθητές δημιούργησαν μια αφίσα για την ένταξη των ατόμων με αναπηρία στο κοινωνικό σύνολο.