ΕΝΟΤΗΤΑ 2η
- Αξία γλώσσας:
- Αποτελεί όργανο επικοινωνίας (ανταλλαγή ιδεών, πληροφορίες, ενημέρωση…).
- Είναι ο κύριος φορέας της ανθρώπινης σκέψης, τις οργανώνει, τις μετατρέπει σε συγκροτημένο λόγο και τις εκφράζει.
- Αποτελεί μέσο έκφρασης συναισθημάτων.
- Είναι παράγοντας κοινωνικοποίησης.
- Συντελεί στην ανάπτυξη του πολιτισμού αφού η πνευματική δημιουργία στηρίζεται σ’ αυτή.
- Συμβάλλει στην επικοινωνία των λαών.
- Παρέχει στο άτομο τη δυνατότητα να καλλιεργήσει και να αναπτύξει τη φιλομάθειά του.
- Βοηθά στην βίωση και μετάδοση της παράδοσης και αναδεικνύεται σε φορέα μνήμης και ιστορίας , σε παράμετρο της εθνικής ταυτότητας και συνείδησης.
- Η γλώσσα είναι μέσο εξατομίκευσης για έναν άνθρωπο. Φανερώνει την ιδιαιτερότητά του, το προσωπικό του ύφος και τον διαφοροποιεί από τη μάζα.
- Το γλωσσικό πρόβλημα:
- Χαμηλή ποιότητα στο λόγο μας.
- Υποβάθμιση της γλώσσας μας.
- Κρίση που μαστίζει τη γλωσσική μας επικοινωνία.
- Στοιχειοθέτηση γλωσσικής υποβάθμισης (Προβλήματα γλώσσας):
- Λεξιπενία, φτωχό λεξιλόγιο
- Βαρβαρισμοί
- Αδυναμία ακριβούς διατύπωσης, λόγος αποσπασματικός, άχρωμος και επίπεδος
- Βωμολοχίες, ροπή προς τη χυδαιότητα
- Περιορισμός ζωντανού προφορικού λόγου ( κωδικοποιημένη χρήση της γλώσσας)
- Καταιγισμός ξένων λέξεων
- Γλωσσικός λαϊκισμός (χρήση αργκό)
- Χρήση greeklish
- Αίτια της κρίσης:
- Η παιδεία έχει χάσει το ανθρωπιστικό της περιεχόμενο. Υπάρχει περιορισμός γλωσσικών μαθημάτων ενώ στο σύνολό της αυτή έχει γίνει καθαρά απομνημονευτική. Κακή οργάνωση γλωσσικής διδασκαλίας.
- Η απομάκρυνση από την παράδοση που οδηγεί σε άκριτη υιοθέτηση ξένων λέξεων (παγκοσμιοποίηση).
- Ο ρόλος της εικόνας (ΜΜΕ και κυρίως τηλεόραση) που απομακρύνει από το γραπτό λόγο και τη γνωριμία με τη γλώσσα ενώ προσφέρει συχνά χαμηλού γλωσσικού επιπέδου ερεθίσματα.
- Η μαζοποίηση και η συνθηματολογία (οι άνθρωποι μαζεύονται στις πόλεις και λειτουργούν ομοιόμορφα, χωρίς ταυτότητα. Δεν υπάρχει διάλογος).
- Εκχυδαϊσμός και εκβαρβαρισμός της γλώσσας στην πολιτική και στη διαφήμιση ,η οποία στηρίζει τη λειτουργία της και την αποτελεσματικότητά της στο λόγο – σλόγκαν και στη μηχανική επανάληψή του.
- Η οικονομία του χρόνου.
- Μέτρα – Προτάσεις:
- Αναβάθμιση της γλωσσικής διδασκαλίας στα σχολεία και σύνδεση της Νέας Ελληνικής με την Αρχαία γλώσσα.
- Σωστή χρήση του λόγου των ΜΜΕ και ανάδειξη του Τύπου σε μέσου σωστής γλωσσικής αγωγής. Σχετικές εκπομπές για τη γλώσσα.
- Δραστηριοποίηση των πνευματικών ανθρώπων αλλά και των ειδικών φορέων για τη γλωσσική καλλιέργεια.
- Λήψη μέτρων από την Πολιτεία για την ενίσχυση της φιλαναγνωσίας (π.χ δημιουργία βιβλιοθηκών).
- Συμβολή της οικογένειας με την παροχή σωστών προτύπων και την προσπάθειά της να πείσει το παιδί να διαβάζει.
- ΣΤΟΧΟΣ: Η γλωσσική ευαισθητοποίηση όλων μας!
- Γλωσσομάθεια: Η σπουδή της γλώσσας ξένων λαών.
- Αναγκαιότητα:
- Ανταγωνισμός σε παγκόσμιο επίπεδο.
- Εκμηδένιση των αποστάσεων.
- Ανάπτυξη των επιστημών και της τεχνολογίας .
- Σημασία της:
- Πρακτικοί λόγοι επικοινωνίας.
- Πνευματική καλλιέργεια ατόμου και ανάπτυξη κριτικής ικανότητας.
- Εμβάθυνση σε όλους τους τομείς της γνώσης και στην ξένη βιβλιογραφία.
- Αναγκαίο επαγγελματικό εφόδιο.
- Γνωριμία με τον τρόπο σκέψης ,τη νοοτροπία, την κουλτούρα ενός λαού.
- Γνωριμία του ανθρώπου με την εθνική του γλώσσα.
- Αναγκαιότητα:
Αφήστε μια απάντηση
Για να σχολιάσετε πρέπει να συνδεθείτε.