ΣΧΕΔΙΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: ΕΝΟΤΗΤΑ 2η «Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ – ΓΛΩΣΣΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ»

  • 1ο Κείμενο: Συνέντευξη  του καθηγητή Γλωσσολογίας Γ. Μπαμπινιώτη για την ελληνική γλώσσα και τη σημασία της (προβολή βίντεο)
  • 2ο Κείμενο: “Γλώσσες που χάνονται” (κείμ. 1, σχ. βιβλ. ,σελ.30)
  • 3ο Κείμενο: Σκίτσο του Αντρέα Πετρουλάκη (πηγή: εφημ. Καθημερινή)
  • 4ο Κείμενο: Από τη γλώσσα των νέων (πηγή: www.elia.org.gr)

 

ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ – ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ:

1ο Κείμενο:

  1. Για ποιους λόγους θεωρείται σημαντική η ελληνική γλώσσα κατά τον ομιλητή;
  2. Γιατί σύμφωνα με τον Μπαμπινιώτη η αγγλική γλώσσα θεωρείται κλασική; Πώς αιτιολογεί την άποψή του ότι η Αρχαία Ελληνική  δεν είναι νεκρή γλώσσα;

2ο Κείμενο:

  1. Πώς «πεθαίνουν» οι γλώσσες; Γιατί σήμερα δε γεννιούνται νέες γλώσσες;
  2. Να εντοπίσετε τα δομικά στοιχεία της τελευταίας παραγράφου του κειμένου και να ελέγξετε τη συνοχή της.

3ο Κείμενο:

  1. Μπορείτε να καταλάβετε τι λέει ο νεαρός στο σκίτσο που ακολουθεί;
  2. Πώς αντιδρά ο ενήλικας; Παρατηρήστε πώς είναι ντυμένα τα παιδιά και πώς ο  ενήλικας. Τι μπορεί να σημαίνει αυτή η επιλογή του καλλιτέχνη;
  3. Ποια μηνύματα επιχειρεί να μεταδώσει ο σκιτσογράφος με τις επιλογές του και ποιες στάσεις απέναντι στη γλώσσα των νέων καταγράφει;

4ο Κείμενο:

  1. Τι είδους γλώσσα είναι αυτή που χρησιμοποιούν οι 2 νέοι στον διάλογο που ακολουθεί και για ποιο λόγο πιστεύετε ότι μιλούν έτσι;
  2. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της γλώσσας των νέων; Καταγράψτε τις απόψεις σας σε ένα κείμενο 2 παραγράφων που θα παρουσιάσετε στην τάξη.

– Πώς τα πάτε με τον Σ.;
– Όχι και πολύ καλά. Λέω να κόψω λάσπη.
– Τι;
– Να την κάνω, να απομακρυνθώ!
– Αμάν, με αυτή την αργκό!
– Ναι, είναι χοντρό κόλλημα. Μου τη δίνει κι εμένα.
– Θα τα πούμε το Σάββατο;
– Μπα, δεν προβλέπεται. Θα βγω με τη φίλη μου την Α. Φεύγει από Αθήνα και θα βγούμε να το κάψουμε. Πάλι αλοιφή θα γίνουμε.
– Αλοιφή, δηλαδή κομμάτια, τύφλα, λιώμα, πίτα, κουρούμπελα, κόκαλο και τα τοιαύτα;
– Ναι, ακριβώς καλά πας! Καλά, μου είπε κάτι ο πατέρας μου προχθές… κρανιώθηκα εντελώς.
– Τί;
Μου την είπε μπροστά σε άλλους, φόρτωσα πάρα πολύ. Δεν κρατήθηκα, του τα  ’χωσα και ’γω.
– Πωπω, μπροστά σε κόσμο, ε;
– Άσε σου λέω, ρόμπα γίναμε στους ξένους ανθρώπους. Αυτός ο πατέρας μου είναι άντε γεια, στην κοσμάρα του εντελώς.
– Τί να πω!
– Μη πεις τίποτα. Δεν είναι η πρώτη φορά που γινόμαστε μπίλιες.
– Αλλαγή θέματος: Θα πας στη συναυλία των Μ.;
Χλωμό το κόβω. Δεν έχω φράγκα. Εσύ;
– Οπωσδήποτε! Μ’ άρεσε πολύ ο τελευταίος τους δίσκος.
– Καλά ναι, super είναι. Αλλά τι να κάνω τώρα. Είναι άκυρη εποχή για μένα…

 

«Η Αγγλική γλώσσα έχει 490.000 λέξεις από τις οποίες 41.615 λέξεις είναι από την Ελληνική γλώσσα» (βιβλίο Γκίνες).

«Η Ελληνική γλώσσα με τη μαθηματική δομή της είναι η γλώσσα της πληροφορικής και της νέας γενιάς των εξελιγμένων υπολογιστών, διότι μόνο σ’ αυτήν δεν υπάρχουν όρια» (Μπιλ Γκέιτς, Microsoft).

«Η Ελληνική και η Κινέζικη είναι οι μόνες γλώσσες με συνεχή ζώσα παρουσία από τους ίδιους λαούς και. στον ίδιο χώρο εδώ και 4.000 έτη. Όλες οι γλώσσες θεωρούνται κρυφοελληνικές, με πλούσια δάνεια από τη μητέρα των γλωσσών, την Ελληνική» (Francisco Adrados, γλωσσολόγος)