ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΚΑΡΙΤΣΑΣ
Ο Εσωτερικός Κανονισμός αποτελεί σημαντικό παιδαγωγικό μέσο που βοηθά στην ομαλή
σχολική ζωή, στη συνεργασία, στην αλληλεγγύη, στον δημοκρατικό διάλογο και στην αποδοχή
της διαφορετικότητας. Σκοπός του είναι η θεμελίωση ενός πλαισίου που υποστηρίζει το
εκπαιδευτικό έργο και την απρόσκοπτη συμμετοχή όλων στην εκπαιδευτική διαδικασία, η
διαμόρφωση κλίματος που στηρίζει την ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των
μαθητών/τριών, η εξασφάλιση της σωματικής ασφάλειας και της συναισθηματικής πλήρωσης
όλων των μελών της σχολικής κοινότητας. Η ακριβής τήρηση του Εσωτερικού Κανονισμού
Λειτουργίας του Σχολείου αποτελεί ευθύνη και υποχρέωση της Διεύθυνσης του Σχολείου, των
εκπαιδευτικών, των μαθητών/τριών και των Γονέων/Κηδεμόνων.
Θα λάβουν γνώση όλοι οι μαθητές, θα δοθεί σε όλους τους γονείς και θα βρίσκεται
αναρτημένο σε όλα τα τμήματα, στον Πίνακα ανακοινώσεων και στην Ιστοσελίδα του
σχολείου.
Ο Σύλλογος Διδασκόντων του Σχολείου έχει το δικαίωμα να συμπληρώσει ή να τροποποιήσει
διάφορες διατάξεις του εσωτερικού κανονισμού όποτε το κρίνει επιβεβλημένο ή σκόπιμο ενώ για
οποιαδήποτε μεταβολή στο περιεχόμενό του, το Σχολείο έχει την υποχρέωση να ενημερώσει
έγκαιρα όλους τους συντελεστές της σχολικής ζωής.
ΓΕΝΙΚΑ
1. Το πρόγραμμα του Σχολείου αρχίζει στις 08.15΄π.μ. με το χτύπημα του κουδουνιού. Όλοι
οι μαθητές πρέπει να φροντίσουν να βρίσκονται στο Σχολείο νωρίτερα για να είναι στη θέση
τους για την πρωινή συγκέντρωση και προσευχή. Όσοι μαθητές έρχονται για κάποιο σοβαρό
λόγο καθυστερημένα θα συνοδεύονται από έναν γονέα τους, ο οποίος θα ενημερώνει τον/την
εκπ/κό της τάξης ή τον Δ/ντη του σχολείου.
2. Σε περίπτωση απουσίας του μαθητή ενημερώνεται άμεσα ο εκπ/κός της τάξης ή ο Δ/ντης.
3. Οι γονείς δεν εισέρχονται στον χώρο του σχολείου και αποχωρούν αμέσως μετά την
προσέλευση, ή το σχόλασμα των μαθητών
4. Οι αλλόθρησκοι μαθητές δεν συμμετέχουν στην πρωινή προσευχή, σέβονται όμως το
δικαίωμα της ενεργού συμμετοχής των υπολοίπων.
5. Η εξωτερική πόρτα θα κλείνει μετά την πρωινή προσευχή και θα ανοίγει για την
αποχώρηση στις 13.15.
6. Τις ώρες ενημέρωσης γονέων η πόρτα θα ανοίγει με ευθύνη των εκπ/κών των τάξεων.
7. Όταν βρέχει ή κάνει πολύ κρύο, μετά από σχετική κρίση των εφημερευόντων
εκπαιδευτικών, οι μαθητές μπαίνουν στις τάξεις τους όπου γίνεται η προσευχή.
8. Οι μαθητές που έρχονται με ποδήλατο θα πρέπει να τα αφήνουν στην θέση που υπάρχει
και να τα κλειδώνουν, διαφορετικά θα τους απαγορεύεται η προσέλευση με αυτά
9. Δεν επιτρέπεται η αυθαίρετη αποχώρηση από το σχολείο, χωρίς σχετικό αίτημα του γονέα
και άδεια εξόδου από τον Δ/ντή του Σχολείου.
10. Όταν ένας μαθητής είναι άρρωστος καλό είναι για τον ίδιο να μείνει σπίτι μέχρι να γίνει
καλά, αλλά και για να προφυλαχτούν οι άλλοι μαθητές.
11. Όταν ένας μαθητής κατά τη διάρκεια των μαθημάτων αρρωστήσει και πρέπει να
αποχωρήσει για το σπίτι, ενημερώνεται ο/η γονέας και φεύγει πάντα συνοδεία του.
12. Απαγορεύεται αυστηρά η χρήση κινητών ή άλλων μέσων στον χώρο του Σχολείου.
13. Οι μαθητές υποχρεούνται να επιδίδουν στους γονείς τους τις γραπτές ανακοινώσεις
που τους απευθύνει το Σχολείο για ενημέρωση.
14. Όσοι γονείς έχουν παιδιά που φοιτούν και στο Νηπιαγωγείο τα πηγαίνουν από την
κεντρική είσοδο του Νηπιαγωγείου.
ΚΑΝΟΝΕΣ ΑΥΛΗΣ
1. Με το χτύπημα του κουδουνιού και μετά από την άδεια του/της εκπ/κού, βγαίνουμε όλοι
στην αυλή, αν το επιτρέπει ο καιρός, διαφορετικά μένουμε στους διαδρόμους στους οποίους
βρίσκονται οι τάξεις μας και όχι στις αίθουσες, οι οποίες κλειδώνουν.
2. Ακούμε τις συμβουλές και οδηγίες των δασκάλων που βρίσκονται στην αυλή.3. Παίζουμε με τους φίλους ή τους συμμαθητές μας, χωρίς να μαλώνουμε και χωρίς να
ανταλλάσουμε βρισιές ή χτυπήματα.
4. Όσοι θέλουν να αγοράσουν από το κυλικείο περιμένουν τη σειρά τους χωρίς σπρωξιές και
φωνές. Προτεραιότητα έχουν οι μικροί μαθητές.
5. Παιχνίδια με μπάλες δεν επιτρέπονται. Άλλα παιχνίδια στο χώρο της αυλής επιτρέπονται
μόνο με ενημέρωση και άδεια των εφημερευόντων και όχι στο διάδρομο ή στις τουαλέτες.
6. Διατηρούμε την αυλή καθαρή. Πετάμε τα σκουπίδια στους κάδους και προστατεύουμε τα
φυτά, τα λουλούδια και τα δέντρα
7. Ποτέ δε βγαίνουμε για κανέναν λόγο έξω από την αυλόπορτα εάν δεν έχουμε σχολάσει.
8. Δε μιλάμε σε εξωσχολικούς που βρίσκονται στην είσοδο και δεν παίρνουμε κάτι από
αυτούς.
9. Δεν πηγαίνουμε ποτέ στο χώρο του Νηπιαγωγείου και δεν ενοχλούμε με φωνές.
10. Δεν πειράζουμε τα ποδήλατα που βρίσκονται στη θέση τους.
11. Όταν χτυπάει το κουδούνι, σταματάμε το παιχνίδι και με ηρεμία επιστρέφουμε στις
αίθουσες.
12. Κάθε τμήμα ανάλογα τον εκπ/κό που κάνει υπηρεσία κάνει καθαριότητα αυλής όταν ο
ίδιος το κρίνει απαραίτητο.
ΚΑΝΟΝΕΣ ΤΑΞΗΣ
1. Μπαίνουμε στην τάξη ήρεμα, τακτοποιούμε τα πράγματά μας και δεν τρέχουμε.
2. Σηκώνουμε το χέρι μας για να μιλήσουμε και ακούμε με προσοχή τους άλλους.
3. Ρίχνουμε τα σκουπίδια στο καλάθι.
4. Βγαίνουμε ήσυχα για διάλειμμα.
ΚΑΝΟΝΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΩΝ-ΤΟΥΑΛΕΤΑΣ
1. Στο διάδρομο μετακινούμαστε με τάξη και ηρεμία, χωρίς να τρέχουμε και να φωνάζουμε.
2. Διατηρούμε το χώρο καθαρό (τοίχους-δάπεδο).
3. Στους χώρους της τουαλέτας πηγαίνουμε μόνο όταν υπάρχει ανάγκη και φεύγουμε αμέσως.
4. Περιμένουμε τη σειρά μας εάν υπάρχουν άλλοι πριν από εμάς και δεν ανοίγουμε ποτέ την
πόρτα της αν υπάρχει άλλος μαθητής μέσα. Εάν δε γνωρίζουμε, χτυπάμε την πόρτα.
5. Κάνουμε σωστή χρήση της τουαλέτας και πετάμε τα χαρτιά στο καλάθι.
6. Δε σπαταλάμε το χαρτί υγείας και το κρεμοσάπουνο.
ΚΑΝΟΝΕΣ ΩΡΩΝ ΓΥΜΝΑΣΤΙΚΗΣ
1. Οι μαθητές βγαίνουν στην αυλή στην ώρα γυμναστικής ήσυχα, χωρίς να ενοχλούν τα
τμήματα που κάνουν μάθημα και επιστρέφουν με τον ίδιο τρόπο με τη συνοδεία του εκπ/κού
Φ.Α ή του δασκάλου της τάξης.
2. Εισέρχονται στο γυμναστήριο όταν το κρίνει απαραίτητο ο/η εκπ/κός, με τη συνοδεία του.
3. Ακούνε πάντα τις οδηγίες και τις εντολές του εκπ/κού στην αυλή ή το γυμναστήριο και
προσέχουν τη χρήση των οργάνων και των υλικών.
4. Απαγορεύεται η κατανάλωση φαγητού στο χώρο του γυμναστηρίου και διατηρούνε το
χώρο καθαρό
Ο Λ Ο Η Μ Ε Ρ Ο
1. Οι μαθητές μπαίνουν στην αίθουσα του Ολοήμερου σύμφωνα με το πρόγραμμά τους και
αποχωρούν σύμφωνα με τη ώρα που έχουν δηλώσει. Πρόωρη αποχώρηση είναι δυνατή μόνο
για σοβαρό λόγο και τη συνεργασία γονέα-εκπ/κού-Δντή
2. Οι μαθητές τρώνε στον ειδικό χώρο-τραπεζαρία και φροντίζουν να διατηρούν καθαρό το
τραπέζι, την καρέκλα και το δάπεδο.
3. Οι γονείς των μαθητών φέρνουν το φαγητό στην εξωτερική είσοδο του σχολείου.
4. Οι μαθητές ακολουθούν πιστά το πρόγραμμα του Ολοήμερου στις αίθουσες που έχουν
οριστεί και στο διάλειμμα.ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
1. Οι μαθητές δανείζονται βιβλία της σχολικής βιβλιοθήκης σύμφωνα με το προγραμματισμό.
2. Διατηρούν τα βιβλία καθαρά και τα επιστρέφουν σε άριστη κατάσταση.
3. Βιβλίο που φθείρεται με ευθύνη του μαθητή θα αντικαθίσταται από τον ίδιο.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ-ΦΥΣΙΚΗΣ
1. Οι μαθητές μπαίνουν στα Εργαστήρια με την ευθύνη και καθοδήγηση του εκπ/κού.
2. Διατηρούν το χώρο και τα αντικείμενα (Η.Υ, όργανα…) καθαρά προσέχοντας φθορές.
3. Απαγορεύονται υγρά και φαγητά στις αίθουσες των εργαστηρίων.
ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ-ΓΙΟΡΤΕΣ-ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ
Το Σχολείο οργανώνει μια σειρά εκδηλώσεων/δραστηριοτήτων, που στόχο έχουν τη σύνδεση
σχολικής και κοινωνικής ζωής, τον εμπλουτισμό των γνώσεων, την απόκτηση δεξιοτήτων ζωής
και την ευαισθητοποίησή τους σε κοινωνικά θέματα. Στις ενδοσχολικές εκδηλώσεις, τις σχολικές
δραστηριότητες και τα καινοτόμα σχολικά προγράμματα πρέπει να συμμετέχουν όλοι οι μαθητές
διότι έτσι αισθάνονται υπεύθυνοι, αναδεικνύουν τις ικανότητές τους, τις κλίσεις τους, τα
ενδιαφέροντά τους και το ταλέντο τους. Μαθητής που για σοβαρό λόγο δεν μπορεί να συμμετέχει
ενημερώνει τον/την εκπ/κό.
ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΜΑΘΗΤΩΝ-ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ ΜΕΤΡΑ
Όλα τα μέρη της σχολικής κοινότητας πρέπει να σέβονται και να τηρούν τον κανονισμό
λειτουργίας του Σχολείου. Όταν ένας μαθητής παραβιάζει συνειδητά και συστηματικά τους
κανόνες συμπεριφοράς, προβλέπονται μέτρα ανάλογα με τις πράξεις και τη συμπεριφορά του
τα οποία επιβάλλονται μόνο όταν ο δάσκαλος έχει εξαντλήσει όλα τα παιδαγωγικά μέσα που
βασίζονται στον διάλογο και την πειθώ με το μαθητή και τους γονείς και δεν προσβάλλουν
την αξιοπρέπεια και την προσωπικότητα του μαθητή.
Αυτά αποτελούν αντικείμενο συνεργασίας του/της εκπαιδευτικού της τάξης με τον
Διευθυντή, το Σύλλογο Διδασκόντων και τον Σ.Ε.Ε. προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη
δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπισή τους. Σε κάθε περίπτωση και πριν από οποιαδήποτε
απόφαση, λαμβάνεται υπόψη η βασική αρχή του σεβασμού της προσωπικότητας και των
δικαιωμάτων του παιδιού.
Μερικά από τα παιδαγωγικά μέτρα μπορεί να είναι:
1. Παρατήρηση εκπ/κού στον μαθητή.
2. Συζήτηση εκπ/κού & Δ/ντη Σχολείου με μαθητή.
3. Κλήση γονέα στο Σχολείο-συζήτηση.
4. Ενημέρωση Σ. Ε. Ε.-Σχεδιασμός ενεργειών κατά περίπτωση.
5. Συζήτηση στον Σύλλογο Διδασκόντων παρουσία του γονέα.
6. Περαιτέρω ενέργειες κατά την κρίση του Συλλόγου Διδασκόντων.
ΔΝΤΗΣ-ΕΚΠ/ΚΟΙ-ΑΛΛΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Ο Δ/ντης του Σχολείου, οι εκπ/κοί και το άλλο προσωπικό ακολουθούν πιστά τη νομοθεσία
ως προς τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους. Με την συνολική όμως συμπεριφορά τους,
την αξιοπρέπεια και το κύρος τους συνεισφέρουν στη διαμόρφωση ήρεμου, ευχάριστου και
συνεργατικού κλίματος μέσα στο Σχολείο ανάμεσα στους ίδιους, αλλά και σε μαθητές-γονείς-
τοπική κοινωνία
ΠΡΟΛΗΨΗ ΦΑΙΝΟΜΕΝΩΝ ΒΙΑΣ – ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ
Η ανάπτυξη θετικού σχολικού κλίματος αποτελεί σημαντικό παράγοντα της διαδικασίας
πρόληψης ή/και αντιμετώπισης φαινομένων βίας, παρενόχλησης, εξαναγκασμού και
σχολικού εκφοβισμού. Χαρακτηριστικά του θετικού και υγιούς σχολικού κλίματος είναι ο
αμοιβαίος σεβασμός, η αποδοχή της διαφορετικότητας, η προώθηση της συνεργασίας του
Σχολείου με την οικογένεια, φορείς-υπηρεσίες κ.ά. Θέματα σχολικής βίας θα
αντιμετωπίζονται πολύ αυστηρά κατά την κρίση του ΣυλλόγουΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΓΟΝΕΩΝ-ΕΚΠ/ΚΩΝ
1. Οι γονείς ενημερώνονται τακτικά από τους εκπκούς των τάξεων στις προγραμματισμένες
ώρες που ανακοινώνονται με το πρόγραμμα μαθημάτων
2. Στο τέλος κάθετριμήνου παίρνουν τη βαθμολογία και ενημερώνονται συνολικά.
3. Για οποιοδήποτε έκτακτο θέμα που αφορά τον μαθητή ή το Σχολείο μπορούν να
ενημερωθούν άμεσα αφού υπάρξει η σχετική συνεργασία με τον/την εκπ/κό της τάξης ή τον
Δ/ντη του σχολείου
4. Το Σχολείο είναι πάντα ανοιχτό και πρόθυμο να βοηθήσει και να συνεργαστεί με τους
γονείς-κηδεμόνες των παιδιών.
ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ
Ένας από τους στόχους του Σχολείου πρέπει να είναι η καλλιέργεια της αίσθησης της ευθύνης
στους μαθητές/στις μαθήτριες σε ό,τι αφορά την ποιότητα του σχολικού χώρου.
Καθαροί και συντηρημένοι χώροι αιθουσών, εργαστηρίων, του αύλειου χώρου, της σχολικής
περιουσίας, κ.λ.π. διαμορφώνουν τον περιβάλλοντα χώρο μέσα στον οποίο είναι δυνατόν να
καλλιεργηθεί η ψυχή του παιδιού.
Φθορές, ζημιές και κακή χρήση της περιουσίας του Σχολείου αποδυναμώνουν τις εκπαιδευτικές
δυνατότητές του και παιδαγωγικά εθίζουν το μαθητή/τη μαθήτρια στην αντίληψη της απαξίωσης
της δημόσιας περιουσίας.
Μαθητής/τρια που προκαλεί φθορά στην περιουσία του Σχολείου, ελέγχεται για τη συμπεριφορά
αυτή και η δαπάνη αποκατάστασης βαρύνει το Γονέα/Κηδεμόνα του ή τον ίδιο.
ΕΚΘΕΣΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗΣ-ΑΝΑΤΡΟΦΟΔΟΤΗΣΗ-ΒΕΛΤΙΩΣΗ
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας επικαιροποιείται σε τακτά χρονικά διαστήματα, μέσω
της προβλεπόμενης από τον νόμο συμμετοχικής διαδικασίας όλων των μελών της σχολικής
κοινότητας, έτσι ώστε να συμπεριλαμβάνει νέες νομοθετικές ρυθμίσεις, να ανταποκρίνεται στις
αλλαγές των συνθηκών λειτουργίας του Σχολείου και τις, κατά καιρούς, αποφάσεις των
αρμόδιων συλλογικών οργάνων του.
Βασίζεται στην ισχύουσα νομοθεσία και στις σύγχρονες παιδαγωγικές και διδακτικές αρχές. Η
τήρησή του από τους μαθητές/τριες, τους/τις εκπαιδευτικούς και τους γονείς/κηδεμόνες, με
αμοιβαίο σεβασμό στον διακριτό θεσμικό ρόλο τους, ώστε να έχει γενική αποδοχή και εφαρμογή,
αποτελεί προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας του Σχολείου. Είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο
μπορεί το Σχολείο να οικοδομήσει για να πετύχει τους στόχους και το όραμά του.
Θέματα που ανακύπτουν και δεν προβλέπονται από τον κανονισμό, αντιμετωπίζονται κατά
περίπτωση από τον Δ/ντή του Σχολείου και τον Σύλλογο Διδασκόντων, καθώς και από το
Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου, σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την
εκπαιδευτική νομοθεσία, σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.