2023-2024
Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας
Δημοτικό Σχολείο Γυμνού
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ | ||
6/θέσιο Δημοτικό Σχολείο Γυμνού | Διεύθυνση A’/θμιας Εκπ/σης Ν. Εύβοιας | |
Κωδικός Σχολείου (ΥΠAIΘΑ) |
9120203 |
|
ΣΤΟΙΧΕΙΑ | |||
Έδρα του Σχολείου (διεύθυνση) | |||
Τηλέφωνο |
2229091241 |
Fax |
2229091241 |
|
mail@dim-gymnou.eyv.sch.gr |
Ιστοσελίδα |
https://blogs.sch.gr/dimgymnou/ |
Διευθύντρια Σχολικής Μονάδας |
Κατσίκα Αικατερίνη | ||
Υποδιευθυντής Α & Β |
– |
||
Πρόεδρος Συλλόγου Γονέων/Κηδεμόνων | Παπασπύρου Βασιλική
|
Περιεχόμενα
Πίνακας περιεχομένων
Σύνταξη, έγκριση και τήρηση του Κανονισμού. 6
Ταυτότητα και όραμα του σχολείου μας. 6
- Βασικές αρχές και στόχοι του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας. 7
- Λειτουργία του Σχολείου. 9
- Διδακτικό ωράριο. 9
- Προσέλευση και αποχώρηση μαθητών/μαθητριών. 9
III. Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Σχολείου. 10
VII Καινοτόμες πρακτικές που έχουν υιοθετηθεί στο σχολείο. 15
Στο σχολείο γίνονται δραστηριότητες που αφορούν: 15
VIII . Καινοτόμες πρακτικές που έχουν υιοθετηθεί στο σχολείο. 15
Ι. Σημασία της επικοινωνίας και της συνεργασίας σχολείου-οικογένειας. 16
III. Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων. 17
Άρθρο 5: Πολιτική του σχολείου προστασίας από πιθανούς κινδύνους. 19
Αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών. 19
Χώρος συγκέντρωσης σε περίπτωση ανάγκης. 20
Ειδικό σχέδιο αποχώρησης λόγω έκτακτων συνθηκών. 21
Άρθρο 6:Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας- Διαδικασίες διασφάλισης της εφαρμογής του. 21
Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας
Εισαγωγή
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου (άρθρο 37, Ν.4692/2020) επιδιώκει να εξασφαλίζει τις προϋποθέσεις και τις συνθήκες που είναι απαραίτητες για να πραγματοποιείται όσο καλύτερα γίνεται το έργο του σχολείου και να επιτυγχάνονται όσο γίνεται καλύτερα οι στόχοι που θέτουμε κάθε φορά ως σχολική κοινότητα (μαθητές, εκπαιδευτικοί, άλλο επιστημονικό προσωπικό, βοηθητικό προσωπικό, γονείς/κηδεμόνες).
Ο Κανονισμός βασίζεται σε όσα προβλέπονται από την πολιτεία για την εκπαίδευση και τη λειτουργία των δημόσιων και ιδιωτικών Σχολείων, ενσωματώνει αποδεκτές παιδαγωγικές αρχές και είναι προσαρμοσμένος στις ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας του Σχολείου και τα χαρακτηριστικά της τοπικής σχολικής και ευρύτερης κοινότητας
Σύνταξη, έγκριση και τήρηση του Κανονισμού.
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας συντάχθηκε ύστερα από εισήγηση του Διευθυντή/της Διευθύντριας του Σχολείου ή της Προϊσταμένης /του Προϊστάμενου, με τη συμμετοχή όλων των μελών του Συλλόγου Διδασκόντων, των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων καθώς και εκπροσώπου του Δήμου μας/της Δημοτικής μας κοινότητας. Έχει εγκριθεί από τον Συντονιστή/τη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου που έχει την παιδαγωγική ευθύνη του σχολείου μας καθώς και από τον Διευθυντή/τη Διευθύντρια Εκπαίδευσης.
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας με την έναρξη του σχολικού έτους κοινοποιείται σε όλους του γονείς/κηδεμόνες και αναρτάται με την έναρξη του σχολικού έτους στον ιστότοπο του Σχολείου, εφόσον υπάρχει. Μια συνοπτική μορφή του διανέμεται και συζητείται διεξοδικά με όλους τους/τις μαθητές/μαθήτριες του Σχολείου.
Η ακριβής τήρησή του αποτελεί ευθύνη και υποχρέωση όλων των μελών της σχολικής μας κοινότητας: της διεύθυνσης του Σχολείου, των εκπαιδευτικών και του βοηθητικού προσωπικού, των μαθητών, των γονέων και κηδεμόνων.
Ο Κανονισμός επικαιροποιείται σε τακτά χρονικά διαστήματα, μέσω της προβλεπόμενης από τον νόμο συμμετοχικής διαδικασίας όλων των μελών της σχολικής κοινότητας, έτσι ώστε να συμπεριλαμβάνει νέες νομοθετικές ρυθμίσεις, να ανταποκρίνεται στις αλλαγές των συνθηκών λειτουργίας του Σχολείου και τις, κατά καιρούς, αποφάσεις των αρμόδιων συλλογικών οργάνων του.
Ταυτότητα και όραμα του σχολείου μας
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Το Γυμνό είναι ημιορεινή κωμόπολη του Δήμου Ερέτριας, βρίσκεται στους πρόποδες του όρους Όλυμπος και σε υψόμετρο 140 μέτρων. Ο πληθυσμός του ανέρχεται σε 1600 κατοίκους περίπου.
Το Δημοτικό Σχολείο Γυμνού λειτουργεί από το 1903, ως μονοθέσιο σχολείο σε ιδιωτική οικία. Το 1906 ιδρύεται το δημοτικό σχολείο Γυμνού-Μαμούλων στη θέση «πηγαδάκια», σε ιδιωτική οικία στο μέσο των δύο χωριών. Το 1922 διορίζεται δ/λος ο Κανάρης Σταμάτιος. Το 1929 χωρίζεται το σχολείο σε δυο σχολεία, Δημοτικό Γυμνού και Δημοτικό Σχολείο Μαμούλων. Το 1929 ιδρύεται το σχολείο επί κυβερνήσεως Ελευθερίου Βενιζέλου και υπουργό παιδείας Γεωργίου Παπανδρέου. Το 1937 διορίζεται σε αυτό ο διδάσκαλος Καρλατήρας που υπηρέτησε μέχρι το 1964. Από το 1932 είχε παραχωρηθεί οικόπεδο από την εκκλησία στη θέση που είναι το σημερινό διδακτήριο εμβαδού 5062 τ.μ. . Το 1938 ξεκινά η ανέγερση του διδακτηρίου με προσωπική εργασία και εράνους από τους κατοίκους σε λάδι. Το 1954 παραδίδεται για χρήση το παλιό διδακτήριο με τρεις αίθουσες και δυο γραφεία. Το 1972 παραδίδεται το νέο διδακτήριο με τρεις αίθουσες διδασκαλίας και το 1992 γίνεται προσθήκη τριών αιθουσών στον πρώτο όροφο του νέου διδακτηρίου καθώς και γραφείου διδασκόντων.
Οι διδάσκαλοι που έχουν διδάξει στο σχολείο είναι ξεκινώντας από τον αρχαιότερο:
Μπάλλας, Κωνσταντίνου Δημήτριος, Μανής, Νάνος, Μπιρμπίλη Γεωργία, Παπα-Καλίνικος, Κανάρης Σταμάτιος 1922-29, Μαρτάκου Μαρία 1930-36, Διαμαντή από τις Σπέτσες το 1936, Παπανικολαΐδου 1937, ο Καρλατήρας Αναστάσιος υπηρέτησε από το 1937-1964.
Το όραμα και οι στόχοι του σχολείου μας
Το όραμα του σχολείου μας είναι να δημιουργήσουμε μια σύγχρονη σχολική μονάδα που θα αγκαλιάζει το μαθητή, θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες του και θα προάγει αξίες όπως η ισότητα, η συνεργασία, ο σεβασμός και το ομαδικό πνεύμα. Επιπλέον, μέλημά του είναι να συμβάλλει στην πολύπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των παιδιών και στην καλλιέργεια της δημιουργικής και κριτικής τους σκέψης. Ένα δημιουργικό και ανοικτό σχολείο στοχεύει εξίσου στην ενεργοποίηση και ανάδειξη όλων των εν δυνάμει στοιχείων και χαρισμάτων του καθενός από αυτά αλλά και στη διαμόρφωση ενός φιλικού και ζεστού εκπαιδευτικού κλίματος.
Πέρα όμως από όσα αναφέραμε το σχολείο μας οφείλει να αξιοποιεί τις σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις, προκειμένου να ανταποκριθεί στις διαφοροποιημένες ανάγκες και ικανότητες των μαθητών καθώς και στη συνολική βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Όλο το εκπαιδευτικό προσωπικό επιμορφώνεται συνεχώς ώστε να συμβαδίσει με την ένταξη της τεχνολογίας στην εκπαιδευτική διαδικασία καθώς και με τις εκπαιδευτικές ανάγκες και προκλήσεις του 21ου αι. Είναι σημαντικό για εμάς να συμμετέχουμε σε ένα σχολείο που δίνει στους μαθητές αυξημένου επιπέδου γνώσεις, δεξιότητες, στάσεις και ηθικές και πολιτικές αρετές που θα τους επιτρέψουν να λειτουργήσουν αποτελεσματικά ως ενεργοί πολίτες.
Εν κατακλείδι, θέλουμε οι μαθητές μας να αγαπήσουν το σχολείο, να νιώσουν ασφαλείς και να συμμετέχουν με ζήλο και χαρά στις εκπαιδευτικές δραστηριότητες.
1. Βασικές αρχές και στόχοι του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας
Ο Κανονισμός, περιλαμβάνει όρους και κανόνες, κατανομή αρμοδιοτήτων και ευθυνών, δικαιωμάτων και υποχρεώσεων, για όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας έτσι ώστε να διαμορφώνεται στο σχολείο ένα παιδαγωγικό και διδακτικό κλίμα που διευκολύνει την απρόσκοπτη, μεθοδική και αποτελεσματική λειτουργία του. Ταυτόχρονα οι δυσκολίες και τα προβλήματα που προκύπτουν αντιμετωπίζονται από τα μέλη της σχολικής κοινότητας ως προκλήσεις και ευκαιρίες βελτίωσης, ανάπτυξης και ενδυνάμωσης παιδαγωγικών, διδακτικών, και άλλων πρακτικών.
Βασικοί στόχοι του Κανονισμού είναι οι μαθητές/μαθήτριες να διαμορφώσουν την προσωπικότητά τους, να διαπαιδαγωγηθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και να αποκτήσουν δεξιότητες οι οποίες έχουν βασικό και κυρίαρχο ρόλο στη μαθησιακή διαδικασία και ταυτόχρονα
αποτελούν δεξιότητες ζωής, όπως η δημιουργικότητα, ο αυτοέλεγχος, η συναίσθηση της ευθύνης, η συνεργασία, η ενσυναίσθηση, ο αμοιβαίος σεβασμός, η αλληλοκατανόηση, η αποδοχή της διαφορετικότητας, ο σεβασμός όλων σε κοινούς συμφωνημένους κανόνες, η περιβαλλοντική συνείδηση, η προστασία της υγείας, καθώς και η εδραίωση της ισότητας, της αλληλεγγύης και της δημοκρατίας.
Μέσω των συμφωνημένων αρχών/κατευθύνσεων του Κανονισμού του Σχολείου μας επιδιώκεται:
- Να εξασφαλίζεται ένα υποστηρικτικό πλαίσιο για να πραγματοποιείται με επιτυχία το εκπαιδευτικό έργο και η απρόσκοπτη συμμετοχή όλων στην εκπαιδευτική διαδικασία.
- Να καλλιεργείται κατάλληλο κλίμα για την ανάπτυξη της προσωπικότητας του/της κάθε μαθητή/μαθήτριας αλλά και όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.
- Να διασφαλίζεται η σωματική και ψυχική υγεία όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.
- Να δημιουργούνται οι συνθήκες αξιοπρεπών και αποδοτικών συνθηκών διδασκαλίας, μάθησης και εργασίας.
2. Λειτουργία του Σχολείου
I. Διδακτικό ωράριο
Η έναρξη, η λήξη, η διάρκεια μαθημάτων του υποχρεωτικού προγράμματος και του ολοήμερου, τα διαλείμματα, ο χρόνος διδασκαλίας κάθε διδακτικού αντικειμένου καθώς και η έναρξη και λήξη του διδακτικού έτους καθορίζονται από τις κείμενες διατάξεις και αποφάσεις του ΥΠΑΙΘ. Ανακοινώνονται στους γονείς και τα παιδιά με την έναρξη του διδακτικού έτους και αναρτώνται στην ιστοσελίδα του Σχολείου.
Για το σχολικό έτος 2022-2023 το πρόγραμμα του σχολείου μας διαμορφώνεται ως εξής:
Υποχρεωτικό πρόγραμμα
- υποδοχή των μαθητών και των μαθητριών στο σχολείο: 00- 08:15.
- έναρξη 1ης διδακτικής περιόδου: 08:15.
- λήξη υποχρεωτικού προγράμματος- αποχώρηση μαθητών και μαθητριών: 13:15 (εξάωρο)
Ολοήμερο πρόγραμμα
(μόνο για τους μαθητές και τις μαθήτριες του σχολείου που συμμετέχουν στο Ολοήμερο)
- έναρξη λειτουργίας των δραστηριοτήτων Ολοήμερου προγράμματος: 13:20
- λήξη των δραστηριοτήτων Ολοήμερου προγράμματος: 15:00.
Οι γονείς/ κηδεμόνες των μαθητών και των μαθητριών που είναι εγγεγραμμένοι στο Ολοήμερο πρόγραμμα δηλώνουν από την αρχή της σχολικής χρονιάς την ακριβή ώρα αναχώρησης από το σχολείο στις 15:00. ή στις 16:00.
II. Προσέλευση και αποχώρηση μαθητών/μαθητριών
Η ώρα προσέλευσης των μαθητών και μαθητριών είναι 08:00 έως 08:15.
Η έγκαιρη προσέλευση και η καλά οργανωμένη και ελεγχόμενη αποχώρηση είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για την πραγματοποίηση του διδακτικού έργου και την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου γενικότερα, είναι δε μαζί με την υπηρεσία των εφημερευόντων εκπαιδευτικών ο μηχανισμός εκείνος που προστατεύει την ασφάλεια των μαθητών και μαθητριών και του προσωπικού του σχολείου.
Για λόγους ασφάλειας των μαθητών/μαθητριών αλλά και για την ομαλή λειτουργία του προγράμματος η είσοδος του σχολείου/οι είσοδοι του σχολείου κλείνουν στις 8:15. Σε περίπτωση που μαθητής/μαθήτρια προσέρχεται χωρίς αιτιολογία με καθυστέρηση, για να μην δημιουργείται αναστάτωση στο παιδαγωγικό έργο του τμήματος που φοιτά, παραμένει στον χώρο υποδοχής που έχει καθοριστεί ή προβλέπονται άλλες διευθετήσεις και εισέρχεται στην τάξη του/της μετά την ολοκλήρωση της πρώτης ώρας (9:00).
Οι μαθητές και οι μαθήτριες σε καμία περίπτωση δε φεύγουν από το σχολείο πριν τη λήξη των μαθημάτων χωρίς άδεια. Αν παρουσιαστεί ανάγκη έκτακτης αποχώρησης κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια), ενημερώνεται ο γονέας/κηδεμόνας για να προσέλθει στο Σχολείο και να συνοδεύσει το παιδί στο σπίτι του, αφού προηγουμένως συμπληρώσει το σχετικό έντυπο.
Οι εκπαιδευτικοί εφημερίας που είναι υπεύθυνοι, υποδέχονται τους μαθητές και τις μαθήτριες στην είσοδο του Σχολείου και οι γονείς/κηδεμόνες-συνοδοί αποχωρούν. Μετά το ηχητικό σήμα (κουδούνι), με ευθύνη των εφημερευόντων, κλείνει η είσοδος του σχολείου. Κατά τη διάρκεια του χρόνου προσέλευσης των μαθητών/μαθητριών δεν παρευρίσκεται χωρίς άδεια στον χώρο του σχολείου κανένας επισκέπτης.
Οι μαθητές και οι μαθήτριες που συνοδεύονται καθημερινά κατά την αποχώρησή τους περιμένουν τον γονέα/κηδεμόνα τους και δε φεύγουν ποτέ από το Σχολείο χωρίς τη συνοδεία τους. Οι γονείς/κηδεμόνες προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή των μαθητών και των μαθητριών και παραμένουν έξω από τις εισόδους του σχολείου, χωρίς να παρεμποδίζουν τη διαδικασία αποχώρησης. Κάθε καθυστέρηση στην προσέλευση των συνοδών δημιουργεί κινδύνους για την ασφάλεια των μαθητών/μαθητριών που ολοκληρώνουν το πρόγραμμά τους αλλά και αυτών που παρακολουθούν το Ολοήμερο Πρόγραμμα. Σε περιπτώσεις δυσμενών καιρικών συνθηκών το σχολείο προβλέπει χώρους αναμονής και τροποποίηση της διαδικασίας ώστε να μειωθεί στο ελάχιστο η έκθεση γονέων και μαθητών στις καιρικές συνθήκες δίχως να τεθεί σε κίνδυνο η ασφάλεια των μαθητών.
Όσοι από τους μαθητές και τις μαθήτριες αποχωρούν χωρίς συνοδεία γονέων/κηδεμόνων, έχουν απαραίτητα μαζί τους την κάρτα εξόδου (την οποία έχουν προμηθευτεί από τη Διεύθυνση του Σχολείου κατόπιν κατάθεσης σχετικής Υπεύθυνης Δήλωσης των γονέων/κηδεμόνων τους) και την επιδεικνύουν σε καθημερινή βάση.
Τέλος, εάν κάποιος γονέας/κηδεμόνας χρειαστεί, για ειδικό λόγο να πάρει το παιδί του πριν τη λήξη των μαθημάτων, χρειάζεται να ενημερώσει εγκαίρως τη Διεύθυνση του Σχολείου.
III. Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Σχολείου
Το Σχολείο μας εφαρμόζει το Ωρολόγιο Πρόγραμμα, όπως αυτό ορίζεται από τις εγκυκλίους του ΥΠΑΙΘα και εξειδικεύεται από τον Σύλλογο Διδασκόντων με ευθύνη του Διευθυντή/της Διευθύντριας ή της Προϊσταμένης/του Προϊσταμένου.
Οι γονείς/κηδεμόνες ενημερώνονται έγκαιρα για προγραμματισμένες ή έκτακτες (γνωστές όμως εκ των προτέρων) αλλαγές που προκύπτουν στο Ωρολόγιο Πρόγραμμα, κατά της διάρκεια του σχολικού έτους, όπως επίσης και αλλαγές που σχετίζονται με αλλαγή διδασκόντων ως προς τα γνωστικά αντικείμενα.
3. Σχολική και Κοινωνική Ζωή
Ι. Φοίτηση
Η φοίτηση των μαθητών/μαθητριών στα Δημοτικά Σχολεία είναι υποχρεωτική και εποπτεύεται από τον/την εκπαιδευτικό της τάξης, ο οποίος/η οποία καταγράφει τις καθημερινές απουσίες και τις καταχωρίζει στο πληροφοριακό σύστημα του ΥΠΑΙΘα. Η ελλιπής φοίτηση και μάλιστα χωρίς σοβαρό λόγο, δυσχεραίνει τόσο το σχολικό έργο όσο και την πρόοδο των μαθητών/μαθητριών. Την ουσιαστική αλλά και την τυπική ευθύνη απέναντι Στο σχολείο και την πολιτεία για τη φοίτηση των μαθητών, φέρουν κατά το νόμο οι γονείς/κηδεμόνες τους.
Όσον αφορά στη συμμετοχή των παιδιών στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής, καθώς και στις αθλητικές δραστηριότητες του σχολείου, είναι απαραίτητη η συμπλήρωση Ατομικού Δελτίου Υγείας για τους μαθητές των τάξεων Α’, και Δ’ σύμφωνα με σχετική εγκύκλιο.
II. Σχολικοί χώροι
Κοινός στόχος όλων είναι ο σεβασμός του σχολικού χώρου. Ο σεβασμός στα περιουσιακά στοιχεία του Σχολείου, τις υποδομές, τον εξοπλισμό αλλά και το φυσικό περιβάλλον του Σχολείου αποτελεί βασική υποχρέωση όλων των μελών της σχολικής κοινότητας. Με το ίδιο σκεπτικό υπάρχει φροντίδα για την τάξη και την καλαισθησία στις σχολικές αίθουσες, καθώς είναι ο ιδιαίτερος χώρος, όπου παραμένουν και εργάζονται μαθητές/μαθήτριες και εκπαιδευτικοί πολλές ώρες. Φροντίδα όλων να διατηρούνται οι χώροι καθαροί.
III. Διάλειμμα
Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος οι μαθητές/μαθήτριες βγαίνουν στο προαύλιο, όπως έχει καθοριστεί για κάθε τάξη, ώστε να αποφεύγεται ο συνωστισμός και να μειώνεται η πιθανότητα ατυχημάτων.
Σε περίπτωση κακοκαιρίας ορίζονται από τους/τις εκπαιδευτικούς οι προκαθορισμένοι χώροι παραμονής των μαθητών και μαθητριών.
Με την ολοκλήρωση κάθε διδακτικής ώρας, ο/η εκπαιδευτικός εξέρχεται τελευταίος/τελευταία, αφού κλειδώσει την αίθουσα. Δεν επιτρέπεται η παραμονή των μαθητών και των μαθητριών στις αίθουσες ή στους διαδρόμους του σχολείου.
Το διάλειμμα είναι χρόνος παιχνιδιού, ανάπτυξης κοινωνικών σχέσεων αλλά και χρόνος ικανοποίησης βιολογικών αναγκών (φαγητό, νερό, πλύσιμο χεριών). Οι μαθητές και οι μαθήτριες αλληλοεπιδρούν, παίζουν αρμονικά και για οποιοδήποτε πρόβλημα ή δυσκολία αντιμετωπίζουν απευθύνονται στους εφημερεύοντες εκπαιδευτικούς που βρίσκονται στο προαύλιο.
Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος δεν επιτρέπεται κανένας ανήλικος ή ενήλικος να παρακολουθεί, να συνομιλεί ή να δίνει αντικείμενα σε μαθητές και μαθήτριες του σχολείου από τα κάγκελα του προαύλιου χώρου. Εάν επιθυμεί να δώσει φαγητό στο παιδί του παραδίδεται αυτό από τον γονέα/κηδεμόνα σε εφημερεύοντα εκπαιδευτικό του σχολείου.
Μόλις χτυπήσει το κουδούνι για μάθημα οι μαθητές/μαθήτριες προσέρχονται στους προκαθορισμένους χώρους συγκέντρωσης για κάθε τάξη, όπου τους παραλαμβάνουν οι εκπαιδευτικοί με τους οποίους έχουν μάθημα και τους συνοδεύουν στην αίθουσα διδασκαλίας ή στο προαύλιο σε περίπτωση που έχουν το μάθημα της Φυσικής Αγωγής.
IV. Σχολική εργασία
Οι μαθητές και μαθήτριες παρακολουθούν και συμμετέχουν ενεργά στην καθημερινή διδακτική διαδικασία και δεν παρακωλύουν το μάθημα σεβόμενοι το δικαίωμα των συμμαθητών και συμμαθητριών τους για μάθηση. Για την απρόσκοπτη διεξαγωγή του μαθήματος φέρνουν μαζί τους καθημερινά τα απαραίτητα βιβλία και μόνο ότι είναι απαραίτητο για τη σχολική εργασία τους. Όταν ανατίθεται στα παιδιά εργασία για το σπίτι (κατ’ οίκον εργασία) αυτή είναι σχεδιασμένη από τον εκπαιδευτικό της τάξης σύμφωνα με τις ανάγκες και το επίπεδο του κάθε μαθητή και της κάθε μαθήτριας. Οι κατ’ οίκον εργασίες ενίοτε αποτελούν συμπλήρωμα της εργασίας που γίνεται στην τάξη. Τα παιδιά μαθαίνουν να εργάζονται μόνα τους, να δημιουργούν, να αυτενεργούν, να είναι υπεύθυνα. Οι γονείς/κηδεμόνες συμμετέχουν στη μελέτη του παιδιού τους, επιβλέποντάς το, βοηθώντας το να αναστοχάζεται επί των πρακτικών μελέτης του. Στόχος είναι το παιδί να μάθει να διαβάζει αυτόνομα, όσον το δυνατό νωρίτερα ακολουθώντας την πορεία της φθίνουσας καθοδήγησης. Οι γονείς/κηδεμόνες δεν διεκπεραιώνουν τις εργασίες του παιδιού αντί αυτού και αποφεύγουν να του προκαλούν άγχος. Η εμπιστοσύνη μεταξύ γονέων/κηδεμόνων και εκπαιδευτικών έχει κοινό στόχο την υγιή ανάπτυξη παιδιών με ολοκληρωμένη προσωπικότητα.
V. Συμπεριφορά – Δικαιώματα – Υποχρεώσεις
Ο Διευθυντής/η Διευθύντρια ή Προϊσταμένη/Προϊστάμενος:
- Συμβάλλει στη δημιουργία κλίματος δημοκρατικής συμπεριφοράς των διδασκόντων/διδασκουσών και των μαθητών/μαθητριών και είναι υπεύθυνος/υπεύθυνη, σε συνεργασία με τους διδάσκοντες/ουσες, για την τήρηση της πειθαρχίας.
- Ενημερώνει τον Σύλλογο των Διδασκόντων για την εκπαιδευτική νομοθεσία, τις εγκυκλίους και τις αποφάσεις που αφορούν τη λειτουργία του Σχολείου και την εφαρμογή των προγραμμάτων εκπαίδευσης.
- Λαμβάνει μέριμνα για την εξασφάλιση παιδαγωγικών μέσων και εργαλείων, την καλή χρήση τους στη σχολική τάξη, τη λειτουργικότητα και την αντικατάστασή τους, σε περίπτωση φθοράς
- Είναι υπεύθυνος/υπεύθυνη, μαζί με τους/τις εκπαιδευτικούς, για την καθαριότητα και αισθητική των χώρων του διδακτηρίου, καθώς και για την προστασία της υγείας και ασφάλειας των μαθητών/μαθητριών.
- Απευθύνει στους διδάσκοντες/στις διδάσκουσες, όταν είναι απαραίτητο, συστάσεις με πνεύμα συναδελφικής αλληλεγγύης.
Οι εκπαιδευτικοί:
- Εκπαιδεύουν τους μαθητές και τις μαθήτριες, σύμφωνα με τους σκοπούς και τους στόχους της εκπαίδευσης και μέσα στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής πολιτικής, με την καθοδήγηση των Στελεχών της εκπαίδευσης.
- Προετοιμάζουν καθημερινά και οργανώνουν το μάθημά τους, εφαρμόζοντας σύγχρονες και κατάλληλες μεθόδους διδασκαλίας, με βάση τις ανάγκες των μαθητών/μαθητριών και τις ιδιαιτερότητες των γνωστικών αντικειμένων.
- Συνεργάζονται με τους μαθητές/μαθήτριες, σέβονται την προσωπικότητά τους, καλλιεργούν και εμπνέουν σ’ αυτούς, κυρίως με το παράδειγμά τους, δημοκρατική συμπεριφορά.
- Μεριμνούν για τη δημιουργία κλίματος αρμονικής συνεργασίας και συνεχούς και αμφίδρομης επικοινωνίας με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών, και τους ενημερώνουν για τη φοίτηση, τη διαγωγή και την επίδοση των παιδιών τους.
- Φροντίζουν για την πρόοδο όλων των μαθητών /μαθητριών τους και τους προσφέρουν παιδεία διανοητική, ηθική και κοινωνική.
- Συμβάλλουν στην εμπέδωση ενός ήρεμου, θετικού, συνεργατικού, συμπεριληπτικού, εποικοδομητικού σχολικού κλίματος.
- Ενδιαφέρονται για τις συνθήκες ζωής των μαθητών/μαθητριών τους στην οικογένεια και στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον, λαμβάνουν υπόψη τους παράγοντες που επηρεάζουν την πρόοδο και συμπεριφορά των μαθητών/μαθητριών τους και υιοθετούν κατάλληλες παιδαγωγικές ενέργειες, ώστε να αντιμετωπισθούν πιθανά προβλήματα.
- Ενθαρρύνουν τους μαθητές/μαθήτριες να συμμετέχουν ενεργά στη διαμόρφωση και λήψη αποφάσεων για θέματα που αφορούν τους ίδιους και το Σχολείο και καλλιεργούν τις αρχές και το πνεύμα αλληλεγγύης και συλλογικότητας.
- Συνεργάζονται με τον Διευθυντή/τη Διευθύντρια ή την Προϊσταμένη/Προϊστάμενο, τους γονείς και τα αρμόδια Στελέχη για την καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς, σεβόμενοι την προσωπικότητα και τα δικαιώματα των μαθητών/μαθητριών.
- Ανανεώνουν και εμπλουτίζουν τις γνώσεις τους, σχετικά με τα διάφορα γνωστικά αντικείμενα και τις επιστήμες της αγωγής τόσο μέσω των διάφορων μορφών επιμόρφωσης και επιστημονικής παιδαγωγικής καθοδήγησης, που παρέχονται θεσμικά από το σύστημα της οργανωμένης εκπαίδευσης, όσο και με την αυτοεπιμόρφωση.
Οι μαθητές/μαθήτριες:
- Αποδίδουν σεβασμό, με τα λόγια και τις πράξεις τους, προς κάθε μέλος της σχολικής κοινότητας.
- Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων τηρούν τους κανόνες της τάξης. Συμμετέχουν ενεργά στην καθημερινή εκπαιδευτική διδακτική διαδικασία και δεν παρακωλύουν το μάθημα, σεβόμενοι το δικαίωμα των συμμαθητών/συμμαθητριών για μάθηση.
- Απευθύνονται στους/στις εκπαιδευτικούς και στη Διεύθυνση του Σχολείου και ζητούν τη βοήθειά τους, για κάθε πρόβλημα που τους απασχολεί και τους δημιουργεί εμπόδιο στη σχολική ζωή και πρόοδό τους
- Προσέχουν και διατηρούν καθαρούς όλους τους χώρους του Σχολείου. Ταυτόχρονα ενδιαφέρονται για το σχολικό κτίριο και την υλική περιουσία του. Επίσης, δεν καταστρέφουν τα σχολικά βιβλία που παρέχονται δωρεάν από την πολιτεία.
- Αποφεύγουν ρητά την άσκηση οποιασδήποτε μορφής βίας (σωματική, λεκτική ή ψυχολογική).
- Προσπαθούν να λύνουν τις αντιθέσεις ή διαφωνίες με διάλογο, ακολουθώντας διαδοχικά τα παρακάτω βήματα:
- Συζητούν άμεσα και ειρηνικά με αυτόν που έχουν τη διαφορά.
- Απευθύνονται στον υπεύθυνο εκπαιδευτικό τμήματος ή στον Σύμβουλο Σχολικής Ζωής.
- Απευθύνονται στον/στη Διευθυντή/Διευθύντρια.
- Σε περιπτώσεις που γίνονται αποδέκτες ή παρατηρητές βίαιης λεκτικής, ψυχολογικής ή και σωματικής συμπεριφοράς, ενεργούν άμεσα και ακολουθούν τα παραπάνω βήματα.
- Συμβάλλουν στην υιοθέτηση αειφορικών πρακτικών, όπως η εξοικονόμηση ενέργειας και η ανακύκλωση υλικών.
- Στις σχολικές εκδηλώσεις και γιορτές αλλά και στις διδακτικές επισκέψεις εκτός Σχολείου ακολουθούν τους συνοδούς εκπαιδευτικούς και συμπεριφέρονται με ευγένεια και ευπρέπεια.
- Επικοινωνούν,όταν υπάρχει ανάγκη, με τους γονείς τους, μέσω των τηλεφώνων του Σχολείου, αφού ζητήσουν άδεια.
Γονείς και κηδεμόνες:
- Φροντίζουν ώστε το παιδί να έρχεται έγκαιρα και ανελλιπώς στο σχολείο και να ενημερώνουν σε περίπτωση απουσίας του.
- Διαβάζουν προσεκτικά όλες τις έντυπες ανακοινώσεις που μεταφέρουν τα παιδιά μας (ή αναρτώνται στον πίνακα ανακοινώσεων) ώστε να ενημερώνονται για θέματα λειτουργίας του Σχολείου.
- Συνεργάζονται αρμονικά σε προσωπικό επίπεδο αλλά και μέσω του Συλλόγου Γονέων με τη Διεύθυνση και τον Σύλλογο των Διδασκόντων για θέματα που αφορούν τους μαθητές/μαθήτριες.
- Ενημερώνουν έγκαιρα και προσκομίζουν τα σχετικά έγγραφα, αν υπάρχουν, για κάθε ειδικό θέμα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά τους – θέματα υγείας, ειδικές εκπαιδευτικές ικανότητες ή ανάγκες, θέματα οικογενειακής και κοινωνικής κατάστασης – τα οποία μπορούν να επηρεάσουν την επίδοση, τη φοίτηση και συμπεριφορά του παιδιού μας και ζητούν τη συνδρομή του σχολείου.
VI. Παιδαγωγικός έλεγχος
Τα ζητήματα μη αποδεκτής συμπεριφοράς στο σχολείο αποτελούν αντικείμενο συνεργασίας των γονέων/κηδεμόνων με τον εκπαιδευτικό/την εκπαιδευτικό υπεύθυνο της τάξης, τον Διευθυντή/τη Διευθύντρια της σχολικής μονάδας, τον Σύλλογο Διδασκόντων και τον Συντονιστή/τη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου, προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση του θέματος. Σε κάθε περίπτωση και πριν από οποιαδήποτε απόφαση, λαμβάνεται υπόψη η βασική αρχή του σεβασμού της προσωπικότητας και των δικαιωμάτων του παιδιού. Οι σωματικές ποινές δεν επιτρέπονται.
Το σχολείο, ως φορέας αγωγής, έχει καθήκον να λειτουργεί έτσι ώστε οι μαθητές και μαθήτριες να συνειδητοποιήσουν ότι κάθε πράξη τους έχει συνέπειες, να μάθουν να αναλαμβάνουν την ευθύνη των επιλογών τους και να γίνουν υπεύθυνοι πολίτες. Αν η συμπεριφορά του μαθητή και της μαθήτριας δεν εναρμονίζεται με τα αποδεκτά πρότυπα και αποκλίνει από την τήρηση του εσωτερικού κανονισμού του σχολείου, τότε αντιμετωπίζει τον παιδαγωγικό έλεγχο, σύμφωνα με τις αρχές της ψυχολογίας και παιδαγωγικής που διέπουν την ηλικία του αλλά και τις κείμενες διατάξεις.
Οι γονείς/κηδεμόνες ενημερώνονται από το Σχολείο για την όποια μη αποδεκτή συμπεριφορά των παιδιών τους και των ενεργειών που θα αναληφθούν. Η στενή συνεργασία σχολείου- γονέων/κηδεμόνων είναι πάντα αναγκαία και επιβεβλημένη.
VII Καινοτόμες πρακτικές που έχουν υιοθετηθεί στο σχολείο
Στο σχολείο γίνονται δραστηριότητες που αφορούν:
- Σχολικές Δραστηριότητες: Στο Σχολείο γίνονται δραστηριότητες που αφορούν:
- Στην Αγωγή υγείας: Άσκηση, διατροφή κάπνισμα, προστασία δοντιών κ.α.
- Περιβαλλοντική Αγωγή: Ανακύκλωση, κομποστοποίσηση, προστασία περιβάλλοντος
- Πολιτιστικά θέματα
- Ενδοσχολική βία. Οι δραστηριότητες θα πρέπει να εμπλουτιστούν με κάθε είδους καινοτομία η οποία θα αποσκοπεί στην απόκτηση κριτικής σκέψης από τους μαθητές και την απόκτηση από αυτούς εφοδίων για το μέλλον τους.
VIII. Καινοτόμες πρακτικές που έχουν υιοθετηθεί στο σχολείο
Το προηγούμενο έτος με πρωτοβουλία των εκπαιδευτικών και του διευθυντή, η βιβλιοθήκη του σχολείου μεταφέρθηκε σε νέο χώρο του κτιρίου πιο λειτουργικό ο οποίος θα μπορέσει να εξυπηρετήσει τις ανάγκες της μαθητικής και εκπαιδευτικής κοινότητας. Στόχος αυτής της προσπάθειας είναι να αναπτυχθεί η φιλαναγνωσία των μαθητών μέσω των λογοτεχνικών βιβλίων και των βιβλίων γνώσεων. Με αυτόν τον τρόπο οι μαθητές θα μπορούν να αναπτύξουν παράλληλα τη φαντασία τους, την κριτική τους ικανότητα και την έκφρασή τους.
Οι εκπαιδευτικοί των τάξεων, την ώρα των εικαστικών και των εργαστηρίων δεξιοτήτων μπορούν να επισκεφτούν το χώρο της βιβλιοθήκης με τους μαθητές τους. Οι μικρότερες τάξεις διαβάζουν με τους εκπαιδευτικούς παραμύθια και ύστερα ζωγραφίζουν τους ήρωες των παραμυθιών ή τις αγαπημένες τους σκηνές και πραγματοποιούν κολλάζ που αφορά το βιβλίο που διάβασαν. Μπορούν, επίσης με τη βοήθεια των δασκάλων τους να δραματοποιήσουν σκηνές από το βιβλίο αυτοσχεδιάζοντας και φτιάχνοντας δικούς του διαλόγους.
Οι μεγαλύτερες τάξεις διαβάζουν λογοτεχνικά βιβλία και ύστερα συζητούν πάνω στη θεματική του βιβλίου. Όταν οι συνθήκες το επιτρέπουν, σε συνεργασία μεταξύ τους και με τον εκπαιδευτικό της τάξης γράφουν διαλόγους (σενάριο) και δραματοποιούν σκηνές του βιβλίου που τους εντυπωσίασαν και τους προβλημάτισαν αυτοσχεδιάζοντας.
Επιπλέον, δημιουργούν δικά τους κείμενα στα οποί θα μπορούν να μπουν τη δική τους άποψη για κάποιο θέμα που θίγεται στο βιβλίο ή ακόμα και να δώσουν ένα δικό τους τέλος στο βιβλίο.
Οι εκπαιδευτικοί ευελπιστούν να συνεχιστεί αυτή η προσπάθεια και στα επόμενα σχολικά έτη και η βιβλιοθήκη να αποτελεί έναν ζωντανό χώρο του σχολείου, έναν χώρο δημιουργικότητας, έκφρασης, επικοινωνίας.
IX Άλλα θέματα
Προσωπικά δεδομένα
Τηρείται απαρέγκλιτα η ισχύουσα νομοθεσία για τα προσωπικά δεδομένα όλων των μελών της σχολικής κοινότητας. Επιπροσθέτως, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις και τον Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (GDPR), επιβάλλεται η γραπτή συγκατάθεση των γονέων ως προς τη συλλογή, επεξεργασία και δημοσιοποίηση οπτικού υλικού των παιδιών τους.
Εμβολιασμός μαθητών/μαθητριών
Σύμφωνα με την γνωμοδότηση της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμών υποχρεωτικά είναι όλα εκείνα τα εμβόλια που είναι ενταγμένα στο Εθνικό Πρόγραμμα Εμβολιασμών. Ένα από τα δικαιολογητικά εγγραφής, αποτελεί και η επίδειξη του Βιβλιαρίου Υγείας ή άλλο στοιχείο από το οποίο αποδεικνύεται ότι έγιναν τα προβλεπόμενα εμβόλια.
Λειτουργία Κυλικείου
Το Υπουργείο Υγείας ορίζει με υγειονομικές διατάξεις τα προϊόντα που μπορούν να διατίθενται στα Σχολικά Κυλικεία, με στόχο την προστασία και προαγωγή της υγείας των μαθητών/μαθητριών και τη δημιουργία ενός υποστηρικτικού σχολικού περιβάλλοντος σε θέματα υγιεινής διατροφής. Ενδεικτικά κατάλληλα προϊόντα: Φρούτα και λαχανικά εποχής (αποξηραμένα φρούτα, φυσικοί χυμοί, σαλάτες, φρουτοσαλάτες κ.λπ.), γαλακτοκομικά (γάλα, γιαούρτι, τυριά κ.λπ.), αρτοσκευάσματα (κουλούρι, φρυγανιές, μουστοκούλουρα, μπάρες δημητριακών, σταφιδόψωμο κ.λπ.).
Για την σχολική χρονιά 2023-24 δε λειτουργεί κυλικείο στη σχολική μας μονάδα.
4. Επικοινωνία και Συνεργασία Γονέων/Κηδεμόνων-Σχολείου
Ι. Σημασία της επικοινωνίας και της συνεργασίας σχολείου-οικογένειας
Πολύ σημαντική παράμετρος της συνολικής λειτουργίας του Σχολείου και του κλίματος που δημιουργείται είναι η επικοινωνία και η εποικοδομητική συνεργασία με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών και με τον Σύλλογό Γονέων. Η εμπιστοσύνη του παιδιού στο σχολείο ενισχύεται από τη θετική στάση των γονέων/κηδεμόνων προς το Σχολείο και τον εκπαιδευτικό.
Για οποιοδήποτε αίτημα τους οι γονείς/κηδεμόνες απευθύνονται στο δάσκαλο/στη δασκάλα της τάξης. Σε περίπτωση που δεν υπάρξει κοινά αποδεκτή λύση ή συνεννόηση, απευθύνονται στον Διευθυντή/στη Διευθύντρια ή στην Προϊσταμένη/στον Προϊστάμενο του Σχολείου.
ΙI. Διαδικασίες ενημέρωσης και επικοινωνίας Σχολείου και γονέων/κηδεμόνων
Οι συναντήσεις για ενημέρωση των γονέων/κηδεμόνων με τους εκπαιδευτικούς προγραμματίζονται με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων:
- Στην αρχή του διδακτικού έτους, όπου λαμβάνει χώρα ενημέρωση για ζητήματα που αφορούν στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου.
- Μια φορά τουλάχιστον τον μήνα σε προκαθορισμένη από τον/την εκπαιδευτικό του τμήματος ημέρα και ώρα, για θέματα που αφορούν στην αγωγή και πρόοδο των μαθητών/μαθητριών.
- Κάθε φορά που ο/η εκπαιδευτικός της τάξης κρίνει αναγκαία μια έκτακτη συνάντηση
- Κατά την επίδοση του Ελέγχου προόδου ανά τρίμηνο.
Εντός δέκα (10) ημερών από τη λήξη του τριμήνου, πραγματοποιείται παιδαγωγική συνάντηση του/της εκπαιδευτικού της τάξης με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών, προκειμένου να ενημερωθούν για την πρόοδο των παιδιών τους.
- Κατά την ολοκλήρωση του σχολικού έτους για τους τίτλους προόδου – σπουδών.
Η είσοδος των γονέων/κηδεμόνων στο σχολικό χώρο επιτρέπεται μόνο κατά τις προβλεπόμενες ώρες συναντήσεων με τους εκπαιδευτικούς των τάξεων.
Οι γονείς-κηδεμόνες οφείλουν να επικαιροποιούν τα στοιχεία επικοινωνίας τους, και να ενημερώνουν άμεσα τους εκπαιδευτικούς για κάθε αλλαγή, ώστε το Σχολείο να έχει τα ισχύοντα τηλέφωνά τους και τις έγκυρες ηλεκτρονικές διευθύνσεις τους για την αποστολή ενημερωτικών σημειωμάτων ή/και βεβαιώσεων για την πραγματοποίηση εκπαιδευτικών εκδρομών, για την παρακολούθηση εκπαιδευτικών θεαμάτων κ.λπ.. Επίσης, οι γονείς/κηδεμόνες θα πρέπει τακτικά να επισκέπτονται την ιστοσελίδα του Σχολείου, εφόσον υπάρχει, και να ενημερώνονται υπεύθυνα και γρήγορα για τα θέματα του Σχολείου. Τέλος, οι γονείς/κηδεμόνες θα πρέπει να έχουν φροντίσει είτε οι ίδιοι ή πρόσωπα που έχουν εξουσιοδοτήσει να είναι άμεσα διαθέσιμοι σε επικείμενες έκτακτες περιπτώσεις.
III. Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων
Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών και μαθητριών κάθε Σχολείου συγκροτούν τον Σύλλογο Γονέων & Κηδεμόνων, που φέρει την επωνυμία του σχολείου και συμμετέχουν αυτοδικαίως σε αυτόν. Ο Σύλλογος Γονέων & Κηδεμόνων είναι ένας σημαντικός θεσμός, αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της Σχολικής Κοινότητας και για αυτό είναι σημαντική η συμμετοχή όλων των γονέων/κηδεμόνων. Βρίσκεται σε άμεση συνεργασία με τον Διευθυντή/Διευθύντρια, Προϊστάμενο/Προϊστάμενη, τον Σύλλογο Διδασκόντων του σχολείου, αλλά και με τον Πρόεδρο/την Πρόεδρο της Σχολικής Επιτροπής του Δήμου.
IV. Σχολικό Συμβούλιο
Σε κάθε σχολική μονάδα λειτουργεί το Σχολικό Συμβούλιο, στο οποίο συμμετέχουν ο Σύλλογος Διδασκόντων, το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων και ο εκπρόσωπος της τοπικής αυτοδιοίκησης. Έργο του Σχολικού Συμβουλίου είναι η συμβολή του στη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της σχολικής μονάδας. Το Σχολικό Συμβούλιο λειτουργεί συλλογικά και προτείνει παρεμβάσεις για την επίλυση θεμάτων που αφορούν στον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας της διαδικασίας της σίτισης, στην υγιεινή, στην ασφάλεια και στην πρόληψη ατυχημάτων στον σχολικό χώρο καθώς και σε ζητήματα βελτίωσης της υλικοτεχνικής υποδομής.
V. Η σημασία της σύμπραξης όλων
Ένα ανοιχτό, συνεργατικό, συμπεριληπτικό και δημοκρατικό Σχολείο έχει ανάγκη από τη σύμπραξη όλων −μαθητών/μαθητριών, εκπαιδευτικών, Διευθυντή/Διευθύντριας, ή Προϊσταμένης/Προϊσταμένου, Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, Σχολικής Επιτροπής, Τοπικής Αυτοδιοίκησης−, για να επιτύχει στην αποστολή του.
Άρθρο 5: Πολιτική του σχολείου προστασίας από πιθανούς κινδύνους
Αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών
Οι φυσικές καταστροφές παρουσιάζουν αυξητική τάση τα τελευταία χρόνια με ποικίλες συνέπειες στο ανθρωπογενές περιβάλλον. Οι σχολικές μονάδες, ως λειτουργικοί χώροι φιλοξενίας και δραστηριοποίησης ευάλωτης ομάδας του πληθυσμού, απαιτούν αυξημένο βαθμό ετοιμότητας έναντι των κινδύνων αυτών.
Για την προστασία από σεισμούς και συνοδά φυσικά φαινόμενα επικαιροποιείται τακτικά το Σχέδιο Μνημονίου Ενεργειών για τη διαχείριση του Σεισμικού Κινδύνου και υλοποιούνται ασκήσεις ετοιμότητας κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους.
Ο Διευθυντής/η Διευθύντρια ή ο Προϊστάμενος/η Προϊσταμένη του σχολείου, στην αρχή του σχολικού έτους και σε συνεργασία με τον Σύλλογο Διδασκόντων, προβαίνει σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες που προβλέπονται για την αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών εντός του σχολικού χώρου. Επίσης ενημερώνουν τους μαθητές/μαθήτριες για τους βασικούς κανόνες και τρόπους αντίδρασης κατά την εκδήλωση των φαινομένων αυτών.
Διευκρινίζεται ότι οι μαθητές/μαθήτριες δεν αποχωρούν από το σχολείο μόνοι τους αλλά παραδίδονται στους γονείς/κηδεμόνες τους ή σε άλλα πρόσωπα που οι γονείς/κηδεμόνες έχουν ορίσει γραπτώς για τον σκοπό αυτό.
Τέλος, σε καταστάσεις πανδημίας ή ακραίων-επικίνδυνων φαινομένων οι εκπαιδευτικοί, μαθητές/μαθήτριες, γονείς/κηδεμόνες, Διευθυντές/Διευθύντριες, Προϊστάμενοι/Προϊστάμενες οφείλουν να συμμορφώνονται και να ακολουθούν ρητά τις οδηγίες που εκδίδουν οι εκάστοτε αρμόδιοι φορείς/υπηρεσίες: π.χ. ΕΟΔΥ, ΥΠΑΙΘΑ, Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας, κ.λ.π. για την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας και την ασφάλεια των μελών της.
Χώρος συγκέντρωσης σε περίπτωση ανάγκης
Ειδικό σχέδιο αποχώρησης λόγω έκτακτων συνθηκών
Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, για την ασφάλεια των παιδιών έχει καταρτιστεί σχέδιο διαφυγής και πραγματοποιούνται ασκήσεις ετοιμότητας.
Άρθρο 6:Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας- Διαδικασίες διασφάλισης της εφαρμογής του
Ο κοινά συμφωνημένος Κανονισμός βασίζεται στην ισχύουσα νομοθεσία και στις σύγχρονες παιδαγωγικές και διδακτικές αρχές. Η τήρησή του από όλους τους παράγοντες του Σχολείου (μαθητές/μαθήτριες, εκπαιδευτικούς, άλλο επιστημονικό προσωπικό, γονείς/κηδεμόνες,
βοηθητικό προσωπικό) με αμοιβαίο σεβασμό στον διακριτό θεσμικό ρόλο τους αποτελεί προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας του σχολείου και είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορεί το Σχολείο να οικοδομήσει για να πετύχει τους στόχους και το όραμά του.
Θέματα που ανακύπτουν και δεν προβλέπονται από τον Κανονισμό, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από τον Διευθυντή/την Διευθύντρια και τον Σύλλογο Διδασκόντων, σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την κείμενη εκπαιδευτική νομοθεσία, σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.
Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών και μαθητριών ενημερώνονται ηλεκτρονικά σχετικά με τον κανονισμό του σχολείου.
27 Σεπτεμβρίου 2023
Η Διευθύντρια
Κατσίκα Αικατερίνη
Εγκρίνεται | |
Η Σύμβουλος Εκπαίδευσης
(οποίος έχει την παιδαγωγική ευθύνη του σχολείου)
Καρλατήρα Διονυσία Ημερομηνία: …………………………………………………. |
Ο Διευθυντής Εκπαίδευσης Ζημιανίτης Κωνσταντίνος Ημερομηνία: …………………………………………………. |
Πηγές
Νομοθετικές ρυθμίσεις
- Ν.4692/2020, «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις»
- ΠΔ 79/2020, «Οργάνωση και λειτουργία νηπιαγωγείων και δημοτικών σχολείων»
- Προγραμματισμός εκπαιδευτικού έργου Νηπιαγωγείων και Δημοτικών Σχολείων για το σχολικό έτος 2019-2020 (Η Eγκύκλιος για Νηπιαγωγεία σε μορφή pdf, Η Εγκύκλιος για Δημοτικά Σχολεία σε μορφή pdf)
– Καθηκοντολόγιο Εκπαιδευτικών (ΦΕΚ 1340/2002 – Φ.353.1/324/105657/Δ1/2002)
Άλλες πηγές
- Σχολικός Οδηγός – Για τους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών και μαθητριών των Δημόσιων Νηπιαγωγείων και Δημοτικών Σχολείων – Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων
- ∆ιεθνής Σύµβαση για τα ∆ικαιώµατα του Παιδιού (1989) – Συνήγορος του Παιδιού
Ενδεικτικοί εσωτερικοί κανονισμοί σχολείων:
- 6ο Δημοτικό Σχολείο Βριλησσίων [ανάκτηση 31/8/2020, σύνδεσμος]
- 6o Δημοτικό Σχολείο Καλύμνου [ανάκτηση 31/08/2020, σύνδεσμος]
- 1o Δημοτικό Σχολείο Άργους Ορεστικού [ανάκτηση 31/08/2020: σύνδεσμος]
- Πρότυπο Γυμνάσιο Αναβρύτων [ανάκτηση 31/08/2020, σύνδεσμος]
………………………………………………………………………………………………………………………………….
Άφιξη
Η αυστηρή τήρηση της ώρας προσέλευσης (7.55-8.10) και της ώρας αποχώρησης των παιδιών ανάλογα με το ωρολόγιο πρόγραμμα κάθε τάξης κρίνεται απαραίτητη για την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας. Οι ενήλικες που συνοδεύουν τα παιδιά τους το πρωί, αφού βεβαιωθούν ότι αυτά εισήλθαν στο προαύλιο, μπορούν να αποχωρήσουν.
Αποχώρηση
Οι μαθητές/τριες δε φεύγουν σε καμία περίπτωση πριν από τη λήξη των μαθημάτων χωρίς άδεια. Εάν παρουσιαστεί ανάγκη αναχώρησης κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. αδιαθεσία), γίνεται πάντοτε με τη συνοδεία γονέα ή κηδεμόνα, και φυσικά αφού ενημερωθεί γι’ αυτό ο/η εκπαιδευτικός της τάξης και ο Διευθυντής.
Οι γονείς/κηδεμόνες είναι υποχρεωμένοι να γνωρίζουν το ωράριο των παιδιών τους (από το εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα) και από τις ανακοινώσεις του σχολείου που διανέμονται εκτάκτως. Οι μαθητές/τριες, που συνοδεύονται καθημερινά κατά την αναχώρησή τους, δε φεύγουν ποτέ από το σχολείο ασυνόδευτοι/ες, αν ο κηδεμόνας τους κάποια μέρα καθυστερήσει.
Η παραλαβή των συνοδευόμενων μαθητών από γονείς/κηδεμόνες γίνεται στην είσοδο του προαυλίου του σχολείου, ενημερώνοντας τους εφημερεύοντες εκπαιδευτικούς.
Ολοήμερο
Οι ώρες αποχώρησης των μαθητών/τριών που φοιτούν στο Ολοήμερο Σχολείο είναι αυτές που δηλώνουν οι γονείς και οι κηδεμόνες τους στο Έντυπο Εγγραφής στο Ολοήμερο Σχολείο, δηλ. 15:00. Οι γονείς και οι κηδεμόνες οφείλουν να παραλαμβάνουν εγκαίρως τα παιδιά.
Μεταφορά σχολικής τσάντας
Τα παιδιά θα μεταφέρουν στο σπίτι μόνο τα απαραίτητα βιβλία, τετράδια κλπ. Τα υπόλοιπα θα παραμένουν στα ατομικά ράφια στην τάξη.
Μετά το τέλος των κατ’ οίκον εργασιών, συνιστάται ο έλεγχος του εβδομαδιαίου ωρολογίου προγράμματος, ώστε να αποφεύγεται από μέρους των παιδιών η άσκοπη μεταφορά βιβλίων και τετραδίων προς το σχολείο.
Τα παιδιά δεν πρέπει να φέρνουν παιχνίδια, κοσμήματα, μεγάλα χρηματικά ποσά παρά μόνο όσα χρειάζονται για αγορά ειδών από το κυλικείο.
Διδακτικές επισκέψεις
Κατά την αναχώρηση των μαθητών/τριών από το σχολείο, καθ’ όλη τη διάρκεια της διδακτικής επίσκεψης έως την επάνοδό τους, οφείλουν να υπακούν με σεβασμό στις υποδείξεις/συστάσεις όλων των συνοδών εκπαιδευτικών.
Απαγορεύεται η χρήση κινητών τηλεφώνων, tablet, παιχνιδιών τύπου game-boy κλπ. Για οποιαδήποτε ανάγκη επικοινωνίας του μαθητή/τριας με τον γονέα μπορεί να χρησιμοποιηθεί το τηλέφωνο του συνοδού εκπαιδευτικού.
Κινητά
Όπως στις διδακτικές επισκέψεις, έτσι και εντός του σχολικού χώρου απαγορεύεται να φέρνουν οι μαθητές/τριες κινητά τηλέφωνα, tablet, παιχνίδια τύπου game-boyκλπ. Στην εξαιρετική περίπτωση που ένα παιδί έχει στην κατοχή του κινητό τηλέφωνο, υποχρεούται, καθ’ όλη τη διάρκεια της παραμονής του στο σχολείο να το έχει εκτός λειτουργίας και μέσα στην τσάντα του.
Για οποιαδήποτε ανάγκη επικοινωνίας του μαθητή/τριας με τον γονέα μπορεί να χρησιμοποιείται το τηλέφωνο του σχολείου ή του συνοδού εκπαιδευτικού.
Ατομικό Δελτίο Υγείας
Για τη συμμετοχή των μαθητών στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής, καθώς και τις αθλητικές δραστηριότητες του σχολείου, είναι οπωσδήποτε απαραίτητη η συμπλήρωση του Ατομικού Δελτίου Υγείας για τους μαθητές των Α΄ και Δ΄ Τάξεων και η έγκαιρη παράδοσή τους στον/στην εκπαιδευτικό της τάξης.
Εάν δεν παραδοθεί, η γυμνάστρια/στής δε θα γνωρίζει την κατάσταση υγείας του μαθητή και, όπως ρητά ορίζει η σχετική εγκύκλιος, είναι υποχρεωμένος/νη να τον αποκλείσει από το μάθημα της Γυμναστικής και από αθλητικές δραστηριότητες.
Υγιεινή των παιδιών
Οι γονείς πραγματοποιούν στο σπίτι συχνό έλεγχο για ψείρες. Στέλνουν τα παιδιά στο σχολείο φρεσκολουσμένα και με καθαρά ρούχα. Τονίζουν στα παιδιά να διατηρούν καθαρά τα πράγματά τους (τετράδια, τσάντες).
Υπενθυμίζουν στα παιδιά τους να πλένουν σχολαστικά τα χέρια τους πριν από κάθε γεύμα και να κάνουν σωστή χρήση της τουαλέτας (σκούπισμα, πέταμα του χαρτιού υγείας στο καλαθάκι, καζανάκι, σχολαστικό πλύσιμο χεριών).
Φαρμακευτική αγωγή μαθητών εντός σχολικού ωραρίου
Όπου απαιτείται φαρμακευτική αγωγή, οι γονείς/κηδεμόνες εισέρχονται οι ίδιοι, ή άλλο πρόσωπο που θα υποδείξουν σχετικά, στον χώρο του σχολείου, ώστε να χορηγήσουν το αναγκαίο φάρμακο στο παιδί.
Εμβολιασμοί
Για την εγγραφή των μαθητών στο δημοτικό σχολείο απαιτείται και η επίδειξη του βιβλιαρίου υγείας του μαθητή ή η προσκόμιση άλλου στοιχείου, στο οποίο φαίνεται ότι έγιναν τα προβλεπόμενα εμβόλια και η οδοντολογική εξέταση.
Οι γονείς, που για οποιοσδήποτε άλλους λόγους (προσωπικά δεδομένα και πιθανές παρενέργειες) δεν επιθυμούν τον εμβολιασμό των παιδιών τους, οφείλουν να προσκομίζουν βεβαίωση ιατρικής αντένδειξης από: α) Περιφερειακά Γενικά Νοσοκομεία, ή β) Διευθύνσεις Υγιεινής της οικείας Νομαρχίας ή γ) Ιατροκοινωνικά Κέντρα, ή δ) Ασφαλιστικούς φορείς ή ε) ιδιώτες ιατρούς, σύμφωνα με τον κώδικα Ιατρικής Δεοντολογίας (Ν.3418/28-11-2005).
Δανειστική Βιβλιοθήκη
Στο σχολείο μας λειτουργεί Δανειστική Βιβλιοθήκη με υπεύθυνη τη δασκάλα Μπάκουλη Χρυσάνθη. Λόγω του μικρού χώρου στον οποίο αυτή στεγάζεται, ο κάθε δάσκαλος/α δανείζεται κάποιο αριθμό βιβλίων και δημιουργεί δανειστική βιβλιοθήκη στην τάξη του/της.
- Κάθε μαθητής/τρια οφείλει να διατηρεί το βιβλίο που δανείζεται καθαρό, ατσαλάκωτο, χωρίς μουντζούρες ή λεκέδες.
- Η διάρκεια δανεισμού είναι για μία εβδομάδα. Εάν όμως το βιβλίο είναι πολυσέλιδο, μπορεί να επιστραφεί σε 15 ημέρες. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να υπερβαίνει τον ένα μήνα.
- Κάθε βιβλίο που χάνεται ή καταστρέφεται με υπαιτιότητα κάποιου μαθητή/τριας αντικαθίσταται από τον γονέα/κηδεμόνα του.
ΚΑΝΟΝΕΣ ΚΑΛΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ
Μέσα στην τάξη
- Όταν χτυπά το κουδούνι για μάθημα, οι μαθητές/τριες μπαίνουν στην αίθουσα και κάθονται ήσυχα στα θρανία τους.
- Για να μετακινηθούν μέσα στην αίθουσα για οποιοδήποτε λόγο ή για να βγουν έξω από την αίθουσα για κάποιο λόγο, ζητούν την άδεια του δασκάλου.
- Για να μιλήσει κάποιος μαθητής μέσα στην τάξη, σηκώνει το χέρι και περιμένει να του δοθεί ο λόγος.
- Κάθε μαθητής/τρια οφείλει να εκφράζεται με ευγένεια και σεβασμό απέναντι στο δάσκαλό/α του και στους συμμαθητές του. Μπορεί να εκφράζει τις αντιρρήσεις του/της με ευγενικό τρόπο.
Έξω από την τάξη
- Όταν χτυπά το κουδούνι για διάλειμμα ή για το σχόλασμα, οι μαθητές/τριες κατεβαίνουν τις σκάλες προσεκτικά, χωρίς βιασύνη, σπρωξίματα και απότομες χειρονομίες, που μπορεί να βάλουν σε κίνδυνο την ασφάλεια των άλλων.
- Ομοίως, όταν χτυπά το κουδούνι για μάθημα, ανεβαίνουν από τη δεξιά πλευρά της σκάλας πολύ προσεκτικά.
Στην αυλή
- Οι μαθητές υπακούν στις υποδείξεις των εφημερευόντων εκπαιδευτικών. Οφείλουν να αποφεύγουν το κυνηγητό και το τρέξιμο στην αυλή, γιατί κινδυνεύουν είτε να χτυπήσουν οι ίδιοι είτε να χτυπήσουν κατά λάθος κάποιον άλλον και να προκαλέσουν ατύχημα!
- Δεν παίζουν ποδόσφαιρο με μπάλες ούτε με υποκατάστατα μπάλας (πλαστικά μπουκάλια κ.ά.), για να μην προκληθεί ατύχημα.
- Συμπεριφέρονται ευγενικά και δε χρησιμοποιούν προσβλητικές φράσεις/βρισιές σε άλλα παιδιά. Επιλύουν τις διαφορές τους ψύχραιμα με τον διάλογο χρησιμοποιώντας λογικά επιχειρήματα.
- Οι μαθητές οφείλουν να σέβονται τις κτιριακές εγκαταστάσεις του σχολείου και να μην προκαλούν φθορές. Σε περίπτωση υλικής φθοράς, παραμόρφωσης ή καταστροφής κάποιου αντικειμένου, με αποδεδειγμένη υπαιτιότητα μαθητή, η αποκατάσταση επιβαρύνει τον γονέα-κηδεμόνα.
- Επίσης οφείλουν να σέβονται και να διατηρούν ακέραια την ατομική περιουσία των άλλων παιδιών. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να παίρνουν κάτι που ανήκει σε άλλο παιδί, παρά μόνο εάν συμφωνήσει το ίδιο.
ΓΟΝΕΙΣ & ΚΗΔΕΜΟΝΕΣ – ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΓΟΝΕΩΝ
- Για θέματα που αφορούν τον μαθητή ή τον γονέα του, ο γονέας απευθύνεται στον εκπαιδευτικό της τάξης και, εάν δε δοθεί λύση, μπορεί να απευθυνθεί στον διευθυντή του σχολείου.
- Οι κηδεμόνες συνοδεύουν τους μαθητές μέχρι την αυλόπορτα. Σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, απαγορεύεται να εισέρχονται στον αύλειο χώρο και στο κτίριο του σχολείου άσκοπα, γιατί αυτό διαταράσσει το παιδαγωγικό κλίμα του σχολείου.
- Κανένας ενήλικας δεν έχει δικαίωμα να επιπλήττει ή να τιμωρεί ή να νουθετεί άλλο παιδί εκτός της οικογένειάς του στο χώρο του σχολείου. Για οποιοδήποτε θέμα προκύψει ενημερώνει τον δάσκαλο της τάξης ή τον διευθυντή, οι οποίοι και θα διευθετήσουν το θέμα.
- Ο/Η κηδεμόνας οφείλει να εγγράφεται στο Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων και να συμμετέχει στις δραστηριότητές του προς όφελος του σχολείου. Η θητεία των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου Γονέων είναι διετής.
Επικοινωνία με τον/την εκπαιδευτικό της τάξης: Η επικοινωνία γίνεται σε προκαθορισμένες ημέρες και ώρες που ανακοινώνει ο/η εκπαιδευτικός. Ο κηδεμόνας οφείλει να γνωστοποιεί στον δάσκαλο της τάξης ή/και στον διευθυντή κάθε ιδιαιτερότητα που αφορά τη σωματική και ψυχική υγεία του μαθητή.
Επικοινωνία με τον Διευθυντή του σχολείου: Για διοικητικά θέματα, πληροφορίες και τρέχοντα θέματα ο γονέας/κηδεμόνας είναι καλό να προτιμά την τηλεφωνική επικοινωνία καθημερινά ώστε να εξυπηρετηθεί καλύτερα και να μη διαταράσσεται η διδακτική λειτουργία του σχολείου (διότι ο Διευθυντής ασκεί και διδακτικό έργο σε διάφορα τμήματα του σχολείου). Οι ώρες του διαλείμματος είναι οι πλέον ακατάλληλες για τηλεφωνική επικοινωνία με τον Διευθυντή του σχολείου, λόγω του ιδιαίτερου φόρτου εργασιών κατά τις ώρες αυτές.
Οι γονείς μπορούν να ζητούν κάποια διοικητικά έγγραφα (πιστοποιητικά μαθητών, βεβαιώσεις κλπ.) μέσω e-mail (mail@dim-gymnou.eyv.sch.gr) ή fax (2229091241) ή κατόπιν τηλεφωνικής επικοινωνίας (2229091241), ώστε να εκδίδονται άμεσα και να τους χορηγούνται χωρίς καθυστέρηση.
Η συνεργασία σχολείου-οικογένειας αποτελεί θεμελιώδη προϋπόθεση
για την ομαλή λειτουργία του σχολείου προς όφελος των μαθητών.