ΕΝΙΣΧΥΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΨΥΧΙΚΗ ΑΝΘΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑ….

Η ανατροφή ενός παιδιού με ειδικές ανάγκες μπορεί να είναι μια απαιτητική και πολυδιάστατη εμπειρία που επιδρά σημαντικά στην ψυχική ανθεκτικότητα των γονέων. Η ψυχική ανθεκτικότητα, η ικανότητα να αντιμετωπίσουμε και να προσαρμοστούμε στις δυσκολίες, είναι ιδιαίτερα κρίσιμη για τους γονείς αυτών των παιδιών. Η αβεβαιότητα και οι προκλήσεις μπορεί να προκαλέσουν συναισθήματα θυμού, απόγνωσης ή και παραίτησης σε κάποιους γονείς.

Η αποδοχή της κατάστασης του παιδιού και η αναγνώριση ότι οι συμπεριφορές του δεν είναι κακόβουλες, αλλά αποτελούν μέρος της νευροποικιλομορφίας τους, αποτελεί το πρωταρχικό βήμα για  να δημιουργήσουν οι γονείς ένα περιβάλλον όπου το παιδί μπορεί να αισθάνεται αγάπη, εκτίμηση και κατανόηση.

Η ψυχική ανθεκτικότητα  ενισχύεται από διάφορους παράγοντες, όπως :

  1. Κοινωνική Υποστήριξη : Η ύπαρξη ενός δικτύου υποστήριξης από οικογένεια, φίλους, και επαγγελματίες υγείας μπορεί να προσφέρει συναισθηματική ανακούφιση και πρακτική βοήθεια. Οι ομάδες υποστήριξης και οι κοινότητες γονέων με παιδιά με ειδικές ανάγκες παρέχουν επίσης πολύτιμες πληροφορίες και το αίσθημα του ανήκειν​ ​.
  2. Εκπαίδευση και Γνώση : Η πρόσβαση σε εκπαίδευση σχετικά με την κατάσταση του παιδιού και τις διαθέσιμες θεραπείες μπορεί να υποστηρίξει την αίσθηση του ελέγχου και της αυτοπεποίθησης των γονέων. Η γνώση βοηθά τους γονείς να παίρνουν σωστές αποφάσεις και να προσαρμόζονται καλύτερα στις στρατηγικές ανατροφής τους​ ​.
  3. Αυτοφροντίδα : Η φροντίδα της δικής τους ψυχικής και σωματικής υγείας είναι κρίσιμη για τους γονείς. Δραστηριότητες που μειώνουν το άγχος, όπως η άσκηση, η χαλάρωση, και η συμμετοχή σε χόμπι, μπορεί να βελτιώσει την ψυχική ανθεκτικότητα. Επίσης, η επαγγελματική βοήθεια όταν είναι απαραίτητη, όπως συμβουλευτική ή ψυχοθεραπεία, μπορεί να παρέχει επιπλέον στήριξη.
  4. Ελπίδα και Θετικότητα : Η διατήρηση μιας θετικής στάσης και η εστίαση στις δυνατότητες και τις προόδους του παιδιού μπορεί να βοηθήσει στη διαχείριση του άγχους και της βεβαιότητας. Η ανάπτυξη μιας  αισιόδοξης προσέγγισης και η αναγνώριση των μικρών νικών ενισχύουν την ψυχική ανθεκτικότητα​
  5. Προσαρμοστικότητα και Ευελιξία : Οι γονείς που μπορούν να προσαρμόζονται σε νέες καταστάσεις και να είναι ευέλικτοι στις προσεγγίσεις τους αντιμετωπίζουν καλύτερα τις προκλήσεις. Η ικανότητα να επαναπροσδιορίσουν τις προτεραιότητες και να αναζητήσουν εναλλακτικές λύσεις , είναι σημαντική για την ανθεκτικότητά τους​ ​.
  6. Κοινωνική Δικαιοσύνη και Υπεράσπιση : Η συμμετοχή σε προσπάθειες υπεράσπισης των δικαιωμάτων των παιδιών με ειδικές ανάγκες μπορεί να ενισχύσει το αίσθημα αποστολής και  σκοπού στους γονείς. Η συμμετοχή σε οργανώσεις και η προώθηση της κοινωνικής δικαιοσύνης για τα παιδιά τους, όχι μόνο παρέχει στήριξη, αλλά και ενδυναμώνει τους γονείς​.

Η συνδυαστική επίδραση αυτών των παραγόντων μπορεί να ενισχύσει σημαντικά την ψυχική ανθεκτικότητα των γονέων, που τους επιτρέπει να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις με μεγαλύτερη δύναμη και αντοχή. Η ψυχική ανθεκτικότητα των γονέων παιδιών με ειδικές ανάγκες δεν είναι μόνο ένα προσωπικό ταξίδι αλλά και μια συλλογική προσπάθεια που ενισχύεται μέσω της αποδοχής, της εκπαίδευσης και της κοινότητας. Αντιμετωπίζοντας τις δυσκολίες με την επιμονή και την ευελιξία, οι γονείς μπορούν να υποστηρίξουν τα παιδιά τους με τρόπους που προωθούν την ανάπτυξη και την ευημερία τους.

Η ψυχολόγος

Πολυτάρχου Δήμητρα

Η μουσική ως μέσο ανάπτυξης κοινωνικών δεξιοτήτων σε παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες

Η μουσική ως μέσο ανάπτυξης κοινωνικών δεξιοτήτων σε παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες

Η μουσική μπορεί να είναι ένα εξαιρετικά αποτελεσματικό εργαλείο για την ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων σε παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Η χρήση της μουσικής σε αυτό το πλαίσιο περιλαμβάνει διάφορες μεθόδους και τεχνικές που βοηθούν τα παιδιά να βελτιώσουν τις κοινωνικές τους αλληλεπιδράσεις και να αναπτύξουν σημαντικές κοινωνικές δεξιότητες. Εδώ είναι μερικοί τρόποι με τους οποίους η μουσική μπορεί να συμβάλλει σε αυτή την ανάπτυξη:

  • Ομαδικές Δραστηριότητες: Η συμμετοχή σε μουσικές ομάδες, δίνει στα παιδιά την ευκαιρία να συνεργαστούν και να αλληλεπιδράσουν με τους συνομηλίκους τους. Αυτό μπορεί να ενισχύσει τις δεξιότητες επικοινωνίας, τη συνεργασία και την ομαδικότητα.
  • Αλληλεπίδραση μέσω Ρυθμού και Μελωδίας: Οι ρυθμικές και μελωδικές δραστηριότητες μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να παρακολουθούν και να ανταποκρίνονται στους άλλους. Δραστηριότητες όπως η “μουσική καρέκλα” ή το “παίξιμο σε κύκλο” ενθαρρύνουν τα παιδιά να παρακολουθούν τον ρυθμό και να συμμετέχουν αρμονικά στην ομάδα.
  • Μουσικοκινητικές Δραστηριότητες: Ο χορός και οι κινήσεις με συνοδεία μουσικής μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να αναπτύξουν την επίγνωση του σώματός τους και του χώρου γύρω τους. Αυτό μπορεί να ενισχύσει τις δεξιότητες αλληλεπίδρασης σε ένα κοινωνικό πλαίσιο, όπως η διατήρηση προσωπικού χώρου και η συγχρονισμένη κίνηση με άλλους.
  • Συνεργατική Δημιουργία Μουσικής: Η σύνθεση και ο αυτοσχεδιασμός μουσικής σε ομαδικό πλαίσιο προωθεί τη συνεργασία και την αμοιβαία ανταπόκριση. Τα παιδιά μαθαίνουν να δουλεύουν μαζί για τη δημιουργία ενός μουσικού κομματιού.
  • Ενίσχυση της Αυτοεκτίμησης και της Αυτοπεποίθησης: Η επιτυχία σε μουσικές δραστηριότητες μπορεί να αυξήσει την αυτοεκτίμηση και την αυτοπεποίθηση των παιδιών. Η συμμετοχή σε μια ομάδα και η εκτέλεση μπροστά σε κοινό μπορεί να ενισχύσει το αίσθημα του ανήκειν και να βελτιώσει την κοινωνική τους αλληλεπίδραση.
  • Εκμάθηση Κοινωνικών Κανόνων και Ρόλων: Μέσω της μουσικής, τα παιδιά μπορούν να μάθουν και να εξασκηθούν σε κοινωνικούς κανόνες και ρόλους, όπως η αναμονή της σειράς τους, ο σεβασμός των άλλων και η εκτίμηση της συνεισφοράς των άλλων.
  • Διαπολιτισμική Κατανόηση και Σεβασμός: Η μουσική από διαφορετικούς πολιτισμούς μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά να αναπτύξουν μια κατανόηση και σεβασμό για την πολιτισμική ποικιλία. Αυτό μπορεί να ενισχύσει τις κοινωνικές τους δεξιότητες σε ένα πολυπολιτισμικό περιβάλλον.

Η εφαρμογή αυτών των μουσικών δραστηριοτήτων μπορεί να γίνει από εξειδικευμένους μουσικοθεραπευτές, κοινωνικούς λειτουργούς, ψυχολόγους και εκπαιδευτικούς που συνεργάζονται για να δημιουργήσουν ένα υποστηρικτικό και εμπλουτιστικό περιβάλλον μάθησης για τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Οι δραστηριότητες μπορούν να προσαρμοστούν στις ατομικές ανάγκες και ικανότητες κάθε παιδιού, διασφαλίζοντας ότι όλοι συμμετέχουν και ωφελούνται από τις μουσικές εμπειρίες.

Η μουσική, επομένως, δεν είναι μόνο ένα μέσο ψυχαγωγίας, αλλά και ένα ισχυρό εργαλείο για την ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων σε παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, προωθώντας την κοινωνική ένταξη και την προσωπική ανάπτυξη.

Αρθρο 3ο Η ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

Λάσκαρης Ευγένιος-Μουσικός Ειδικής Αγωγής

Η ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

Η μουσική αποτελεί σημαντικό εργαλείο της εκπαίδευσης, και βασικό εργαλείο της εκπαίδευσης στην ειδική αγωγή. Πιο συγκεκριμένα:

ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΟΡΑΣΗΣ

  • Η ενίσχυση της ακοής αποτελεί βασικό στόχο για τα άτομα με πρόβλημα όρασης.
  • Όσο πιο νωρίς ξεκινά η μουσική εκπαίδευση, τόσο πιο μεγάλη είναι η βελτίωση και των υπόλοιπων ικανοτήτων.
  • Πέρα από το γεγονός ότι η μουσική αποτελεί μέσο έκφρασης, είναι μια γλώσσα συμβόλων που βασίζεται στην οπτικοκινητική αλλά και στην ακουστικοφωνητική επικοινωνία. Η άμεση σχέση της με την ακοή και την κίνηση, τονίζει τη συμβολή της στην εκπαίδευση των ατόμων με πρόβλημα όρασης.
  • Η μουσική εκπαίδευση έχει ως αποτέλεσμα τη βελτίωση των κινητικών δεξιοτήτων και της ικανότητας αντίληψης του χώρου, δεξιότητες απαραίτητες για τον προσανατολισμό και την κινητικότητα των ατόμων με προβλήματα όρασης.

ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ

  • Η ακρόαση αποσπασμάτων Μότσαρτ κατά τη διάρκεια του μαθήματος έχει αξιοσημείωτα αποτελέσματα σε μαθητές με προβλήματα συμπεριφοράς, οι οποίοι σε διάστημα 5 μηνών έγιναν πιο ήρεμοι και συνεργάσιμοι (Savan, 1999).
  • Οι περισσότεροι μαθητές ανταποκρίνονται καλύτερα κατά την ακρόαση μουσικής σε χαμηλή ένταση. Η κατάλληλη μουσική την κατάλληλη στιγμή μειώνει το άγχος και κάνει τους μαθητές πιο ήρεμους, χαρούμενους και παραγωγικούς.

ΜΟΥΣΙΚΉ ΚΑΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΑΚΟΗΣ

  • Η μουσική έχει ιδιαίτερη σημασία για τα παιδιά με προβλήματα ακοής, καθώς μέσα από την οργάνωση δραστηριοτήτων ενισχύεται ο συντονισμός των κινήσεων, η φαντασία και η δημιουργικότητα, αλλά εξασκούνται και οι φωνητικές ικανότητες στα άτομα με βαρηκοΐα.
  • Η εξασφάλιση της συμμετοχής των ατόμων με κοχλιακό εμφύτευμα σε μουσικές δραστηριότητες, θα συμβάλει με απρόσκοπτο τρόπο στην κατάκτηση των κοινωνικών δεξιοτήτων και της κοινωνικής τους ένταξης.

ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΑΥΤΙΣΜΟΣ

  • Η μουσική μπορεί να βοηθήσει στην αύξηση διάρκειας της βλεμματικής επαφής, στη μείωση της ηχολαλίας και των στερεοτύπων, στη βελτίωση του λόγου, στην ενίσχυση των κοινωνικών δεξιοτήτων παιχνιδιού, στη συναισθηματική έκφραση και στην ανεκτικότητα του παιδιού στον ήχο.
  • Μέσω κάποιου τραγουδιού, κάποιου ήχου που παράγει ή μέσω αντικειμένων που κρατά το παιδί, μπορούμε αρχικά, να του αποσπάσουμε την προσοχή και έπειτα να τα ντύσουμε με κινήσεις, διαφορετικά μουσικά ηχοχρώματα και να γίνει μια βιωματική προσέγγιση (Βέλκου, 2004).
  • Η μουσική αποτελεί σημαντικό μέσο για τη μείωση της αυτοτραυματικής συμπεριφοράς, σε άτομα με αυτισμό. Βοηθά τα άτομα να αντιληφθούν και να αναγνωρίσουν τις πράξεις τους, και στρέφει την αυτοτραυματική συμπεριφορά προς τουςεξωτερικούς παράγοντες, όπως είναι τα μουσικά όργανα.

“Έλα στη Θέση μου”

Στο ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου μας, κάθε Πέμπτη υλοποιείται πρόγραμμα ενδυνάμωσης της σχέσης σχολείου – οικογένεια, το οποίο πραγματοποιείται στο χώρο του σχολείου, με συμμετοχή γονέων χωρίς τους μαθητές μας.

Την Πέμπτη 25 Απριλίου 2024 υποδεχθήκαμε τους γονείς των μαθητών μας , στα πλαίσια της δράσης “Έλα στη Θέση μου. Οι γονείς συμμετείχαν σε δραστηριόητες θεατρικού παιχνιδιού και μουσικοκινητικής, εξερευνώντας διαφορετικά συναισθήματα με βιωματικό τρόπο.

Εμψυχώτρια – Μαρίνα Σούγια ΠΕ91.01 Θεατρολόγος

Συντονίστρια – Δήμητρα Πολυτάρχου ΠΕ23 Ψυχολόγος

Συντονίστρια – Αγγελική Τσαμαλή ΠΕ30 Κοιν. Λειτουργός

Μουσική Επιμέλεια/ Συντονιστής –  Ευγένιος Λάσκαρης ΠΕ79.01

441124814 2160344037684403 6519591013333318751 n 436725496 812805690345569 2699440198677405973 n
436052427 2581478992240062 7601923887708868328 n 441941508 7225287474261136 613277720890579019 n

 

Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

Λάσκαρης Ευγένιος- Μουσικός Ειδικής Αγωγής

Η σημαντικότητα της μουσικής στη ζωής μας προκύπτει από την εμφάνισή της, τόσο παλιά όσο και η δημιουργία του κόσμου, καθώς ο ρυθμός, το οποίο αποτελεί ένα από τα βασικά στοιχεία της, γεννήθηκε με την γέννηση της ζωής. Η στενή σχέση της μουσικής με τον άνθρωπο επίσης παρατηρείται και επιβεβαιώνεται από το σύνολο των διαφορετικών μορφών μουσικής που συνδέει ο άνθρωπος με την εκάστοτε περίσταση.  Η μουσική αποτελεί μια παγκόσμια γλώσσα, μια γλώσσα επικοινωνίας και έκφρασης συναισθημάτων, μια γλώσσα που ξεπερνάει σύνορα και διακρίσεις.

Η μουσική επηρεάζει ευεργετικά τον άνθρωπο σε όλα τα επίπεδα της ύπαρξής του. Επιδράει στη σωματική και φυσική του κατάσταση, όπως αλλαγές στη θερμοκρασία, στην πίεση του αίματος, στην αναπνοή και στους καρδιακούς παλμούς. Συγχρόνως, βοηθάει στη μεταβολή των συναισθημάτων, και της διάθεσης, διατηρώντας τις ευεργετικές της ιδιότητες, χωρίς να είναι αναγκαία η κατάρτιση του εκάστοτε ανθρώπου σε ιδιαίτερες μουσικές γνώσεις.

Η μουσική ως εκπαιδευτικό μέσο στην Ειδική Αγωγή στοχεύει και προσφέρει στην εμφάνιση και ανάπτυξη της πειθαρχίας και αυτοέλεγχου του εκάστοτε παιδιού με ειδικές ανάγκες μέσα από την δημιουργία ενός πλαισίου διδασκαλίας που βασίζεται στο συντονισμό των κινήσεων και της αυτοσυγκέντρωσης του ατόμου στο εκάστοτε είδος μουσικής και ρυθμικών συνόλων. Η ποικιλία των ειδών μουσικής χρησιμοποιείται για να φέρει κοντά τον/την μαθητή/τρια με τον περίγυρό του, καθώς τα κοινά “γούστα” στη μουσική, οδηγούν στην ανάπτυξη διαπροσωπικών σχέσεων, μέσω των οποίων χτίζονται γερά θεμέλια αυτοπεποίθησης, και μετέπειτα συνεργασίας και ομαδικότητας, στα πλαίσια των αντίστοιχων μέσων και εργαλείων επίτευξης τους. Η μουσική και το μεγάλο εύρος διαφορετικών ρυθμικών συνόλων και μελωδιών της, αναπτύσσει την δημιουργικότητα και την φαντασία του παιδιού, δίνοντας τα κατάλληλα εφόδια για την δημιουργία εικόνων και ιστοριών, χωρίς να είναι απαραίτητη η θεωρητική γνώση γύρω από αυτή.

Με βάση τα παραπάνω, η μουσική αποτελεί συνήθως, αγαπητό και δημοφιλές μέσο, το οποίο χρησιμοποιείται σε συνδυασμό με άλλα γνωστικά αντικείμενα και τέχνες με απώτερο σκοπό την ενθάρρυνση του παιδιού για δημιουργική εργασία, ενίσχυση μνήμης, θέληση για πειραματισμό. Τέλος, η μουσική έχει βασικό σκοπό της την ενίσχυση των εργαλείων και μέσων που είναι απαραίτητα, σε συνδυασμό με κάθε άλλο γνωστικό αντικείμενο αλλά και για την ίδια ως γνωστικό αντικείμενο, για την επίτευξη του εκάστοτε στόχου μέσα σε ένα φιλικό περιβάλλον ηρεμίας, συντονισμού και δημιουργικότητας.

Ο ρόλους του ψυχολόγου στην Ειδική Αγωγή  

Ο ρόλος του ψυχολόγου στην Ειδική Αγωγή, είναι καθοριστικής σημασίας, καθώς φέρνει στο προσκήνιο την ανάγκη για μια ολιστική προσέγγιση στην εκπαίδευση. Στόχος του ψυχολόγου είναι  να στηρίξει τον ολοκληρωμένο ψυχικό και συναισθηματικό κόσμο του κάθε μαθητή. Αυτό επιτυγχάνεται μέσω:

Εξατομικευμένων Προγραμμάτων Ενδυνάμωσης και Στήριξης: Με την ανάπτυξη εμπιστοσύνης και σταθερής σχέσης με τον κάθε μαθητή, παρέχει έναν ασφαλή χώρο όπου μπορεί να εκφράσει τις ανησυχίες και τα συναισθήματά του, ενθαρρύνοντας  την προσωπική του ανάπτυξη και αγκαλιάζοντας την  μοναδικότητά του.

Εκπαιδευτικών Στρατηγικών : Σχεδιάζει και υλοποιεί προσαρμοσμένα εκπαιδευτικά προγράμματα και στρατηγικές, συμβάλλοντας στη βελτίωση της σχολικής εμπειρίας του κάθε μαθητή.

Συμβουλευτικής: Παρέχει επίσης συμβουλευτική σε γονείς και εκπαιδευτικούς, ενισχύοντας την κατανόηση και τις δεξιότητες διαχείρισης για θέματα όπως η συμπεριφορά, οι μαθησιακές και συναισθηματικές δυσκολίες, καθώς και η συναισθηματική ρύθμιση.

Προώθησης της Πρόληψης και της Ευαισθητοποίησης: Εργάζεται για την ανάπτυξη ενός θετικού και υποστηρικτικού σχολικού περιβάλλοντος, προάγοντας την κατανόηση και την ευαισθητοποίηση αναφορικά με τη διαφορετικότητα και τις ειδικές ανάγκες.

Πολύ σημαντικός παράγοντας για την ανάπτυξη και την πρόοδο κάθε μαθητή είναι η συνεργασία και η διαδραστικότητα μεταξύ οικογένειας και σχολείου. Η στενή συνεργασία μεταξύ οικογένειας και σχολείου, υποστηριζόμενη από την ενεργό συμμετοχή και την αμοιβαία εμπιστοσύνη, αποτελεί το θεμέλιο για τη δημιουργία ενός θετικού και αποδοτικού εκπαιδευτικού περιβάλλοντος. Η ενεργή συμμετοχή των γονέων στην εκπαιδευτική διαδικασία και η ανοιχτή επικοινωνία με το σχολείο είναι κλειδιά για την επιτυχία.

Συνειδητοποιώντας αυτήν την αλήθεια στο σχολείο μας, εργαζόμαστε στενά με τους γονείς, ενισχύοντας τις δράσεις και τις προσπάθειές μας, με σκοπό την ανάπτυξη ενός στενότερου διαλόγου και μιας ουσιαστικής συνεργασίας.

Οργανώνουμε εκπαιδευτικές εκδηλώσεις, ομαδικές δράσεις και συναντήσεις που προσκαλούν τους γονείς να συμμετέχουν ενεργά στη μάθηση και την ανάπτυξη των παιδιών τους, ενισχύοντας την κατανόηση και τις γονεϊκές δεξιότητες.

Ενθαρρύνουμε  τη διατήρηση  ανοιχτής γραμμής επικοινωνίας και προσπαθούμε να είμαστε πάντα διαθέσιμοι για συζητήσεις, συμβουλές και υποστήριξη. Η τακτική επικοινωνία μεταξύ οικογένειας και σχολείου  πραγματοποιείται τηλεφωνικά, δια ζώσης αλλά και με ηλεκτρονικά μέσα διευκολύνοντας με αυτό τον τρόπο την προσβασιμότητα όλων.

Παρέχουμε υποστήριξη και συμβουλευτική για γονείς, βοηθώντας στην ενίσχυση των δεσμών με τα παιδιά τους και στην αντιμετώπιση πιθανών προκλήσεων, λαμβάνοντας πάντα υπόψη τις ιδιαίτερες και μοναδικές ανάγκες κάθε παιδιού.

Στόχος μας είναι να εργαστούμε μαζί για να διασφαλίσουμε ότι κάθε παιδί αισθάνεται υποστηριζόμενο, τόσο στο σπίτι όσο και στο σχολείο, προκειμένου να επιτύχει το μέγιστο των δυνατοτήτων του, σε ένα περιβάλλον αγάπης, κατανόησης και συνεργασίας.

Η ψυχολόγος

Πολυτάρχου Δήμητρα

Η κοινωνική ένταξη των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες

Η κοινωνική ένταξη των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες αποτελεί έναν κρίσιμο παράγοντα για τη δημιουργία μιας ολοκληρωμένης, και ευαίσθητης κοινωνίας. Αναδεικνύεται η ανάγκη για συλλογική προσπάθεια ώστε κάθε παιδί να απολαμβάνει τα δικαιώματα της εκπαίδευσης, της κοινωνικής αποδοχής και της ενεργού συμμετοχής. Η πολυμορφία είναι το χαρακτηριστικό που δίνει στην κοινωνία μας τον πλούτο και τη ζωντάνια της. Όμως, παρά την πολυμορφία αυτή, πολλά παιδιά βρίσκονται ακόμα στο περιθώριο, χρειάζονται όχι μόνο συνειδητοποίηση, αλλά και ανοιχτές καρδιές και κοινωνία για να αναδείξουν το δυναμικό τους.

Κάθε παιδί, ανεξαρτήτως των εκπαιδευτικών ειδικών αναγκών του, φέρνει μια μοναδικότητα στον κόσμο. Η ποικιλομορφία αυτή ενισχύει την κοινωνία μας, προσφέροντας διάφορες προοπτικές και δυνατότητες. Η κοινωνική ένταξη απαιτεί την αποδοχή και την ενίσχυση της ποικιλομορφίας. Οι κοινωνικοί φραγμοί, όπως οι προκαταλήψεις και οι στιγματισμοί, πρέπει να ανατραπούν για να δημιουργηθεί περιβάλλον όπου κάθε παιδί είναι ευπρόσδεκτο. Η κοινωνία πρέπει να αγωνιστεί για την καταπολέμηση των ανισοτήτων και τη διασφάλιση της ισότητας ευκαιριών για κάθε παιδί. Οι προκλήσεις των παιδιών με ειδικές ανάγκες απαιτούν στήριξη και κατανόηση από όλη την κοινωνία.

Το άνοιγμα της κοινωνίας στα παιδιά με ειδικές ανάγκες συμβάλλει στην ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής. Η ενσωμάτωση τους δεν είναι μόνο καθήκον, αλλά και επένδυση σε ένα πιο ενεργό, ολοκληρωμένο και συμπεριληπτικό κοινωνικό σύστημα. Η ευαισθητοποίηση του κοινού σχετικά με τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες είναι θεμελιώδης. Η ενημέρωση και η ευαισθητοποίηση διαμορφώνει μια κοινωνία που αναγνωρίζει την αξία και τις ανάγκες κάθε παιδιού. Εκπαιδευτικά προγράμματα και εκστρατείες μπορούν να διαμορφώσουν μια κοινωνία που αντιλαμβάνεται και υποστηρίζει τις διαφορετικότητες.

Κάθε παιδί πρέπει να αισθάνεται αξιότιμο και αξιόλογο, με θετική ενίσχυση και αναγνώριση των επιτευγμάτων του. Τα παιδιά με ειδικές ανάγκες είναι οι μελλοντικοί πολίτες και συνεισφέροντες στην κοινωνία. Η επένδυση στην εκπαίδευσή τους και στην υποστήριξή τους σημαίνει επένδυση στο κοινό μας μέλλον.

Η κοινωνική ένταξη των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες δεν είναι μόνο ευθύνη του εκπαιδευτικού συστήματος, αλλά και όλης της κοινωνίας. Με αγάπη, κατανόηση και συνεργασία, μπορούμε να δημιουργήσουμε μια κοινωνία που αντικατοπτρίζει την πραγματική της ποικιλομορφία και την αξία κάθε ατόμου. Η ανάγκη της κοινωνικής ένταξης για τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες δεν είναι μόνο ηθική υποχρέωση, αλλά και στρατηγική επιλογή για μια κοινωνία που αναζητά τη βιωσιμότητα και την ευημερία για όλους. Μόνο μέσα από την ανοιχτή καρδιά της κοινωνίας μας μπορούμε να αναδείξουμε το πλήρες δυναμικό της ποικιλομορφίας.

Φυσικά, η κοινωνική ένταξη είναι σημαντική για την ευημερία και την ανάπτυξη των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.  

  1. Ενισχύστε την αυτοπεποίθηση: Ενθαρρύνετε το παιδί να αναπτύξει θετική αυτοεικόνα και να πιστεύει στον εαυτό του. Βοηθήστε το να αναγνωρίσει τις δυνατότητές του και να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις με αυτοπεποίθηση.
  2. Διασφαλίστε πρόσβαση: Βεβαιωθείτε ότι το παιδί έχει πρόσβαση σε όλους τους χώρους και τις δραστηριότητες. Αυτό περιλαμβάνει προσαρμογές στο σπίτι, στο σχολείο και σε δημόσιους χώρους όπως πάρκα ή μουσεία.
  3. Ενθαρρύνετε τις φιλίες: Βοηθήστε το παιδί να αναπτύξει φιλίες και να δημιουργήσει κοινωνικές σχέσεις. Συνοδεύστε το σε κοινωνικές δραστηριότητες και ενθαρρύνετε το να συμμετέχει σε ομαδικές δραστηριότητες.
  4. Εκπαίδευση του περιβάλλοντος: Ενημερώστε τους άλλους γύρω από το παιδί σας σχετικά με τις ανάγκες και τις δυνατότητές του. Η εκπαίδευση και η ευαισθητοποίηση μπορούν να συμβάλουν στη δημιουργία ενός φιλικού περιβάλλοντος.
  5. Υποστηρίξτε την ανεξαρτησία: Καλλιεργήστε την ανεξαρτησία του παιδιού, ενθαρρύνοντάς το να αναλαμβάνει ευθύνες και να αντιμετωπίζει προκλήσεις μόνο του, όσο αυτό είναι εφικτό με βάση τις δυνατότητές του.

Κάθε παιδί είναι μοναδικό και η προσέγγιση για την κοινωνική ένταξη θα πρέπει να προσαρμόζεται στις ανάγκες και τις ικανότητές του.

Η Κοινωνική Λειτουργός

Τσαμαλή  Αγγελική

Η Κλασσική μουσική συνδράμει στην Συμπερίληψη

Οι μαθητές της 3ης δημοτικού του 4ου Δημοτικού Σχολείου Λιβαδειάς σε συνεργασία με τους μαθητές του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου έλαβαν μέρος σε μία ομαδική δράση, που ανήκε στο πρόγραμμα Μουσική και Συμπερίληψη  μερος του προγραμματος erasmus+ KA210-SCH -Small-scale partnerships in school education and training Facing Challenges and Finding Solitions in 21st Century Music Education for Young Learners 2022-1-BG01-KA210-SCH-000081536/Learning, Teaching, Training Activity 3Educational Festival “Music Explorers” under the motto “National composers-advantages of the intellectual environment and a factor for aesthetic education” .

Οι εκπαιδευτικοί του Ειδικού Δημοτικού πραγματοποίησαν τη δράση στο χώρο του σχολείου, η οποία αφορούσε ομαδικά παιχνίδια, εστίασε στα χρώματα και συνδυάστηκε με κλασική μουσική ευρωπαίων καλλιτεχνών και του Μάνου Χατζιδάκη (εμψυχωτές: θεατρολόγος Μαρίνα Σούγια και μουσικός Ευγένιος Λάσκαρης)

18 19 6 1 8 1
3 2 10 14 9 1
438245659 409211598395239 6217150055653970075 n 13 436596681 1454549825147997 3084063971327332267 n 15
12 11 2 2 1 2
17 4 2 7 1 5 1
16

ΦΙΛΑΝΘΡΩΠΙΚΟ 2ο ΤΟΥΡΝΟΥΑ ΠΑΛΑΙΜΑΧΩΝ “ΚΩΣΤΑΣ ΓΚΑΛΑΜΕΛΟΣ”

Την Δευτέρα 22 Απριλίου 2024 στις 17:30 θα διεξαχθεί το 2ο Τουρνουά Παλαίμαχων “Κώστας Γκαλαμέλος” στο Δημοτικό Στάδιο Λιβαδειάς “Λάμπρος Κατσώνης”. Η παρουσία σας είναι πολύτιμη καθώς τα έσοδα του φιλανθρωπικού αυτού αγώνα θα διατεθούν για την ενίσχυση του σχολείου μας.

CamScanner 2024 04 19 08.23 page 0001 1