Αρθρο 3ο Η ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

Λάσκαρης Ευγένιος-Μουσικός Ειδικής Αγωγής

Η ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

Η μουσική αποτελεί σημαντικό εργαλείο της εκπαίδευσης, και βασικό εργαλείο της εκπαίδευσης στην ειδική αγωγή. Πιο συγκεκριμένα:

ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΟΡΑΣΗΣ

  • Η ενίσχυση της ακοής αποτελεί βασικό στόχο για τα άτομα με πρόβλημα όρασης.
  • Όσο πιο νωρίς ξεκινά η μουσική εκπαίδευση, τόσο πιο μεγάλη είναι η βελτίωση και των υπόλοιπων ικανοτήτων.
  • Πέρα από το γεγονός ότι η μουσική αποτελεί μέσο έκφρασης, είναι μια γλώσσα συμβόλων που βασίζεται στην οπτικοκινητική αλλά και στην ακουστικοφωνητική επικοινωνία. Η άμεση σχέση της με την ακοή και την κίνηση, τονίζει τη συμβολή της στην εκπαίδευση των ατόμων με πρόβλημα όρασης.
  • Η μουσική εκπαίδευση έχει ως αποτέλεσμα τη βελτίωση των κινητικών δεξιοτήτων και της ικανότητας αντίληψης του χώρου, δεξιότητες απαραίτητες για τον προσανατολισμό και την κινητικότητα των ατόμων με προβλήματα όρασης.

ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ

  • Η ακρόαση αποσπασμάτων Μότσαρτ κατά τη διάρκεια του μαθήματος έχει αξιοσημείωτα αποτελέσματα σε μαθητές με προβλήματα συμπεριφοράς, οι οποίοι σε διάστημα 5 μηνών έγιναν πιο ήρεμοι και συνεργάσιμοι (Savan, 1999).
  • Οι περισσότεροι μαθητές ανταποκρίνονται καλύτερα κατά την ακρόαση μουσικής σε χαμηλή ένταση. Η κατάλληλη μουσική την κατάλληλη στιγμή μειώνει το άγχος και κάνει τους μαθητές πιο ήρεμους, χαρούμενους και παραγωγικούς.

ΜΟΥΣΙΚΉ ΚΑΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΑΚΟΗΣ

  • Η μουσική έχει ιδιαίτερη σημασία για τα παιδιά με προβλήματα ακοής, καθώς μέσα από την οργάνωση δραστηριοτήτων ενισχύεται ο συντονισμός των κινήσεων, η φαντασία και η δημιουργικότητα, αλλά εξασκούνται και οι φωνητικές ικανότητες στα άτομα με βαρηκοΐα.
  • Η εξασφάλιση της συμμετοχής των ατόμων με κοχλιακό εμφύτευμα σε μουσικές δραστηριότητες, θα συμβάλει με απρόσκοπτο τρόπο στην κατάκτηση των κοινωνικών δεξιοτήτων και της κοινωνικής τους ένταξης.

ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΑΥΤΙΣΜΟΣ

  • Η μουσική μπορεί να βοηθήσει στην αύξηση διάρκειας της βλεμματικής επαφής, στη μείωση της ηχολαλίας και των στερεοτύπων, στη βελτίωση του λόγου, στην ενίσχυση των κοινωνικών δεξιοτήτων παιχνιδιού, στη συναισθηματική έκφραση και στην ανεκτικότητα του παιδιού στον ήχο.
  • Μέσω κάποιου τραγουδιού, κάποιου ήχου που παράγει ή μέσω αντικειμένων που κρατά το παιδί, μπορούμε αρχικά, να του αποσπάσουμε την προσοχή και έπειτα να τα ντύσουμε με κινήσεις, διαφορετικά μουσικά ηχοχρώματα και να γίνει μια βιωματική προσέγγιση (Βέλκου, 2004).
  • Η μουσική αποτελεί σημαντικό μέσο για τη μείωση της αυτοτραυματικής συμπεριφοράς, σε άτομα με αυτισμό. Βοηθά τα άτομα να αντιληφθούν και να αναγνωρίσουν τις πράξεις τους, και στρέφει την αυτοτραυματική συμπεριφορά προς τουςεξωτερικούς παράγοντες, όπως είναι τα μουσικά όργανα.