Ενότητα 13 – Τρόποι ζωής και επαγγέλματα

Χτίστες

https://www.youtube.com/watch?v=KPEhIDrDrPQ

https://www.youtube.com/watch?v=q7qJTl_Yjxo

Συνέντευξη με τον κύριο Μανόλη – Συνέντευξη με τον Αντώνη

Με τι θα ασχοληθούμε:

  • Πως παίρνουμε πληροφορίες κάνοντας ερωτήσεις

  • Πώς μετατρέπουμε τον ευθύ λόγο σε πλάγιο

  • Πώς ενώνονται οι προτάσεις μεταξύ τους

 Η Αντίπαρος χθές

  Η Αντίπαρος σήμερα 

[slideboom id=597035&w=425&h=370]

 

 Το δωμάτιο του παίζω-γράφου 

Επιστήμη με άρωμα γυναίκας

Με τι θα ασχοληθούμε:

  • Με την περιγραφή μιας προσωπικής εμπειρίας
  • Με σχηματισμούς επιθέτων όπως τα αρχαία ελληνικά: σε -ων, -ούσα, -ον, και -ύς,-εία, -ύ.

 

Μαρί Σκλοντόφσκα-Κιουρί. Πολωνή φυσικός.

1911 Νόμπελ Χημείας

Η Μαρία Σαλώμη Σκουοντόφσκα-Κιουρί (Maria Salomea Skłodowska-Curie, ήταν Γαλλίδα φυσικός και χημικός πολωνικής καταγωγής. Σε συνεργασία με το σύζυγό της, Πιερ Κιουρί, ανακάλυψε το ράδιο και μελέτησε τα φαινόμενα της ραδιενέργειας. Ανακάλυψε επίσης τοπολώνιο και υπήρξε η πρώτη γυναίκα που έγινε Καθηγήτρια στο πανεπιστήμιο της Σορβόνης, ενώ τιμήθηκε δυο φορές με το Βραβείο Νόμπελ για τη Φυσική και τη Χημεία . ‘Ηταν η πιο φημισμένη γυναίκα επιστήμων της εποχής της, ήταν γνωστή επίσης και ως Μαντάμ Κιουρί.

Άλλες γυναίκες  επιστήμονες που τιμήθηκαν με το βραβείο Νόμπελ

1935 Χημείας: Ιρέν Ζολιό-Κιουρί. Γαλλίδα φυσικοχημικός.

1947 Ιατρικής: Γκέρτι Ράντνιτζ-Κόρι. Τσέχα βιοχημικός.

1963 Φυσικής: Μαρία Γκέπερτ-Μάγιερ. Πολωνοαμερικανίδα φυσικός.

1964 Χημείας: Ντόροθι Κρόουφουτ-Χόντκιν. Βρετανίδα, ειδικός στην κρυσταλλογραφία.

1977 Ιατρικής: Ρόζαλιν Σούσμαν-Γιάλοου. Αμερικανίδα ειδικός στην πυρηνική ιατρική.

1983 Ιατρικής: Μπάρμπαρα ΜακΚλίντοκ. Αμερικανίδα βιολόγος.

1986 Ιατρικής: Ρίτα Λέβι Μονταλτσίνι. Ιταλίδα νευρολόγος.

1988 Ιατρικής: Γερτρούδη Έλιον. Αμερικανίδα βιοχημικός.

1995 Ιατρικής: Κριστιάν Βόλαρντ. Γερμανίδα βιολόγος.

2004 Ιατρικής: Λίντα Μπακ. Αμερικανίδα νευρολόγος.

Επίθετα είναι οι λέξεις που δείχνουν τι λογής είναι τα ουσιαστικά που συνοδεύουν. Δείχνουν δηλαδή τι ποιότητας είναι ή τι ιδιότητα έχουν.

Τα επίθετα έχουν τρία γένη, είναι δηλαδή τριγενή. Αντίθετα κάθε ουσιαστικό έχει ένα μόνο γένος. Το επίθετο έχει το ίδιο γένος με το ουσιαστικό που συνοδεύει.

Όταν κλίνονται, τα επίθετα τονίζονται σε όλες τις πτώσεις του ενικού και του πληθυντικού αριθμού, στην ίδια συλλαβή που τονίζεται το αρσενικό γένος στην ονομα­στική του ενικού αριθμού.

Ανάλογα με τη σημασία τους τα επίθετα χαρακτηρίζονται σε χαρακτηριστικά και κοσμητικά.

Χαρακτηριστικά λέγονται τα επίθετα που μας δείχνουν συγκεκριμένες ιδιότητες των ουσιαστικών.

Κοσμητικά λέγονται τα επίθετα που “στολίζουν” το ουσιαστικό με μια ιδιότητα που είναι υποκειμενική.

Όταν κλίνονται, κρατούν τον τόνο που έχουν στην Ονομαστική του ενικού αριθμού.

Κάποιες φορές το επίθετο παίρνει τη θέση του ουσιαστικού. Έτσι χρησιμοποιείται αυτό ως ουσιαστικό και λέγεται ονοματοποιημένο ή ουσιαστικοποιημένο

Παραδείγματα : Το πρωινό ρόφημα, (επίθετο). Πήρα το πρωινό  μου. (Το επίθετο χρησιμοποιείται ως ουσιαστικό).

Ο πλού­σιος άνθρωπος ζει χωρίς στερήσεις, (επίθετο). Ο πλούσιος έχει τα φλουριά και ο φτωχός τα γλέντια, (Το επίθετο χρησιμοποιείται ως ουσιαστικό).

Προχώρησε ο κύριος όγκος του στρατού, (επίθετο). Πέρασε ένας κύριος και σας ζήτησε, (Το επίθετο χρησιμοποιείται ως ουσιαστικό).

Στην περίπτωση αυτή τα ουσιαστικοποιημένα επίθετα ακολουθούν τους κανόνες τονισμού των ουσιαστικών. Δηλα­δή, δεν ισχύει στις περιπτώσεις αυτές ο κανόνας ότι όλα τα επίθετα τονίζονται πάντα σε όλα τα γένη και σε όλες τις πτώσεις του ενικού και του πληθυντικού αριθμού, στην ίδια συλλαβή που τονίζεται το αρσενικό γένος στην ονομα­στική του ενικού.

Παράδειγμα : Ο άρρωστος άνθρωπος χρειάζεται περιποίηση. Του άρρωστου ανθρώπου τού ανεβαί­νει συχνά ο πυρετός. (Το επίθετο λειτουργεί ως επίθετο) Ενώ : Του αρρώστου τού ανεβαίνει συχνά ο πυρετός. (Το επίθετο λειτουργεί ως ουσιαστικό και κατεβαίνει ο τόνος).

Οι παθητικές μετοχές που τελειώνουν σε -μένος, -μένη, -μένο παίζουν τον ίδιο ρόλο με τα επίθετα και γι’ αυτό λέγο­νται ρηματικά επίθετα ή επιθετικές μετοχές.

Για τα επίθετα μπορούμε να διαβάσουμε στο βιβλίο Γραμματικής στις σελίδες 93 – 113.

Κλίση Επιθέτων σε -ων -ουσα ον

 Πηγή : http://sainia.gr/

 Διάβασε για τα επίθετα και εδώ

Σχηματισμός επιθέτων σε -ύς,-εία,-ύ και -ων, -ούσα, -ον

[slideboom id=699493&w=425&h=370]

 

“Η ιπτάμενη σκάφη”

Με τι θα ασχοληθούμε:

  • Πώς φτιάχνουμε μια εικονογραφημένη ιστορία

  • Πώς μετατρέπουμε τον ευθύ λόγο σε πλάγιο.

https://www.scribd.com/doc/14997136/%CF%86%CF%81%CE%BF%CF%85%CF%84%CE%BF%CF%80%CE%B9%CE%B1-6

 

Φρουτοπία – 35. Η ιπτάμενη σβούρα

https://www.youtube.com/watch?v=EqIbl0PUmBk

 

 

25η Μαρτίου 1821

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  “Όταν αποφασίσαμε να κάμομεν την Επανάσταση, δεν εσυλλογισθήκαμε ούτε  πόσοι ήμεθα ούτε πως δεν έχομε άρματα ούτε ότι οι Τούρκοι εβαστούσαν τα κάστρα και τας πόλεις ούτε κανένας φρόνιμος μας είπε: ” Πού πάτε εδώ να πολεμήσετε με σιταροκάραβα βατσέλα; ” αλλά ως μία βροχή έπεσε εις όλους μας η επιθυμία της ελευθερίας μας, και όλοι, και ο κλήρος μας και οι προεστοί και οι καπεταναίοι και οι πεπεδευμένοι και οι έμποροι. μικροί και μεγάλοι, όλοι, εσυμφωνήσαμε εις αυτό το σκοπό και εκάμαμεν την Επανάσταση.” 

Από τον  λόγο του Κολοκοτρώνη στην Πνύκα   

 

 

 

 

 

Στα ίχνη των οξέων και των Βάσεων

 

 

[slideboom id=770120&w=425&h=370]

Κάνε μόνος σου το πείραμα .

 

 Διάβασε για τα οξέα τις βάσεις και τα άλατα από το ψηφιακό σχολείο ( άνοιξε όλους τους υπερσυνδέσμους )

 

Η διαπνοή

[slideboom id=680546&w=425&h=370]

Η αναπνοή

[slideboom id=448067&w=425&h=370]

Κεφ. 29 – Οι κάτοικοι και τα κράτη της Ευρώπης.

Διάβασε το μάθημά σου από το ψηφιακό σχολείο ( άνοιξε τους υπερσυνδέσμους )

 

 ΟΙ ΧΩΡΕΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ (παιχνίδι με χρόνο)

ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΣΕ ΚΡΑΤΗ ΜΕ ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ( απο εγκύκλιος παιδεία)

ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ ΚΡΕΜΑΛΑ ( Σαλονικίδης)

ΒΡΕΣ ΤΙΣ ΧΩΡΕΣ ΠΟΥ ΣΟΥ ΖΗΤΟΥΝΤΑΙ (mathima.gr)

ΒΡΕΣ ΤΙΣ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΕΣ ΤΩΝ ΧΩΡΩΝ (mathima.gr)

ΒΑΛΕ ΤΙΣ ΣΗΜΑΙΕΣ ΣΤΗ ΣΩΣΤΗ ΧΩΡΑ

ΒΡΕΣ ΤΙΣ ΧΩΡΕΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ (απο το 8ο Δημοτικό Χαϊδαρίου )

 

Ο Καπετάν-SOS και το μήνυμά του .

 

Αγαπητά μου παιδιά γεια σας.

Πιστεύω ότι είστε καλά και ξέρω ότι περνάτε όμορφα στα σχολεία σας.

Λοιπόν, ενημερώθηκα από τους δασκάλους σας για την εξαιρετική δουλειά που έχετε κάνει ως τώρα στις δύο τηλεδιασκέψεις. 

Έμαθα επίσης ότι θέλετε να μάθετε μερικά γενικά πράγματα για τη Μεσόγειο και ήδη  σχηματίσατε 4 ομάδες εργασίας. Μάλιστα, δώσατε και πολύ όμορφα ονόματα στις ομάδες σας. Για ακούστε τις και από εμένα: «Καρέτα – Καρέτα»,», «Διασώστες»,  «Μεσογειακοί πράκτορες» και «Μεσογειακά παιδιά».. Μπράβο, όσο τις διαβάζω, τόσο πιο πολύ μου αρέσουν.

Επειδή, λοιπόν, έχω καταλάβει ότι θέλετε να μάθετε και άλλα για τη Μεσόγειο, προτείνω να ασχοληθείτε ανά ομάδα, ως εξής:

Α. «Καρέτα – Καρέτα» με ηφαίστεια: Φαντάζομαι ότι έχετε ακούσει πως η  Μεσόγειος αντιμετωπίζει δυστυχώς πολλά περιβαλλοντικά προβλήματα… Ανακαλύψτε τα για να μπορέσουμε να τα σταματήσουμε! Αλλά υπάρχει και κάτι που ίσως να μην το είχατε σκεφτεί: τα ηφαίστεια μπορεί να συνδέονται με περιβαλλοντικά προβλήματα; Με την ευκαιρία αυτής της έρευνας, αναζητήστε τα σημαντικότερα ηφαίστεια της Μεσογείου,  και το ρόλο τους στην ιστορία της (ακόμη θυμάμαι την καταστροφή που προκάλεσε η έκρηξη του ηφαιστείου της  Σαντορίνης στο Μινωικό Πολιτισμό, αλλά και το Βεζούβιο!!!)

Β. «Διασώστες» με αξιοθέατα: Αλήθεια, πόσοι άνθρωποι ζουν γύρω από τη Μεσόγειο; Πόσα νησιά βρέχονται από τα νερά της; Αλλά και με πόσα αξιοθέατα είναι γεμάτη! Αν σας έπαιρνα μαζί μου στο κινούμενο νησί που θα θέλατε να πάτε; Τι θα θέλατε να δείτε; Είναι τόσα πολλά που θα μπορούσαν να δουλέψουν και περισσότερες ομάδες! Και εδώ θα ήθελα να αναρωτηθείτε αν υπάρχουν θέματα περιβαλλοντικά και κανόνες που μπορούν να συνδεθούν με τα αξιοθέατα.

Γ. «Μεσογειακοί πράκτορες» με σημαίες: Δηλαδή σύμβολα! Ωραίο θέμα και αυτό. Ψάξτε τις σημαίες τις Μεσογείου και αν μπορείτε ανακαλύψτε τι ιστορία κρύβουν μέσα τους. Μην ξεχάσετε να μας πείτε και δυο λόγια για τη γλώσσα, το θρήσκευμα και το νόμισμα των χωρών που θα συναντήσετε στο ταξίδι σας.

Δ. «Μεσογειακά παιδιά» με γεύσεις της Μεσογείου! Αλήθεια τι τρώνε όλοι οι λαοί της Μεσογείου; Τι υλικά χρησιμοποιούν από την πανίδα και τη χλωρίδα των χωρών τους για να τα μαγειρέψουν; Στο υλικό που σας έχω δώσει υπάρχουν πολλά στοιχεία σχετικά με υπέροχα εδέσματα από διαφορετικές χώρες. Τι θα δοκιμάζατε αν πηγαίνατε στο Μαρόκο; Τι στην Ισπανία, τι θα τρώγατε αν πηγαίνατε στην Κύπρο; Μμμμ! Για αναζητήστε τα.

Αγαπητά μου παιδιά. Αυτά τα οποία θα ψάξετε είναι πολλά και ξέρω ότι χρειάζεστε βοήθεια. Θα σας δώσω λοιπόν μερικές βασικές οδηγίες. Ψάξτε καλά το λογισμικό που σας έχω δώσει. Έχει πολλά στοιχεία εκεί.

Ότι δε βρείτε εκεί, ψάξτε στο διαδίκτυο, αλλά η αναζήτηση σας πρέπει να είναι επιλεκτική και προσεκτική. Θα διαβάσετε πολλά αλλά θα επιλέξετε τα σημαντικότερα να πείτε. Δε θα τα πείτε όλα. Λίγα και καλά. Μερικές σύντομες πληροφορίες επιλεκτικά. Η κάθε ομάδα θα ασχοληθεί με 5-6 θέματα όχι παραπάνω.

Δηλαδή, 5-6 ηφαίστεια, 5-6 σημαίες, 5-6 φαγητά, γλυκά ή ποτά, 5-6 αξιοθέατα! Άρα πρέπει να χρησιμοποιείτε συνεχώς ως φίλτρο το μυαλό σας. Να διαβάζετε και να κρίνετε τι είναι σημαντικό και πρέπει να κρατήσετε.

Ε, αν είναι και λίγα παραπάνω δε θα σας . . . μαλώσω ! ! !

Όλα όσα θα βρείτε θα τα ακούσω και θα τα δω στην 3η τηλεδιάσκεψη.

Ραντεβού την Τετάρτη 1 Απριλίου . . .

Χαιρετισμούς από το νησί της Καλυψούς!

Καπετάν Σος!

 

Υ.Γ. Μην ξεχάσετε να με . . . ζωγραφίσετε ! ! ! !

 

 

Κεφ. 44 – Λύνω προβλήματα με ποσοστά: Βρίσκω το ποσοστό στα εκατό

 

Βρίσκω το ποσοστό στα εκατό (%)

Το ποσοστό υπολογίζεται πάντα στην αρχική τιμή και ποτέ στην τελική.

• Όταν το ζητούμενο σε ένα πρόβλημα είναι  το ποσοστό %, δηλαδή το ποσοστό σε αρχική τιμή 100,  για να το λύσουμε πρέπει να ξέρουμε την αρχική τιμή και την αύξηση ή μείωση στην αρχική τιμή.

 

Για να βρω ένα ποσοστό, χρησιμοποιώ έναν από τους παρακάτω τρόπους:

1ος τρόπος:  Βρίσκω (αν δεν ξέρω ήδη) την αρχική τιμή και τη διαφορά

(αύξηση ή μείωση) της αρχικής από την τελική τιμή.

Το ποσοστό είναι ίσο με το πηλίκο της διαφοράς προς την αρχική τιμή.   

Ποσοστό           =             Διαφορά (Αρχικής – Τελικής)

                                                   Αρχική Τιμή

2ος τρόπος: Σχηματίζω πίνακα ποσών και τιμών (αναλογία).

3ος τρόπος:  Με απλή μέθοδο των τριών.

 (Από το http://www.daskalosa.eu/ )

 

 

 

Φύλλο Εργασίας στο Κεφ. 44-Λύνω προβλήματα με ποσοστά, βρίσκω το ποσοστό στα εκατό. 

Κεφ. 43. Λύνω προβλήματα με ποσοστά: Βρίσκω την αρχική τιμή.

 

 

 

 

[slideboom id=715929&w=425&h=370]

Φ.Ε : Κεφ. 43-Λύνω προβλήματα με ποσοστά βρίσκω την Αρχική Τιμή.

 

Ενότητα 11. – Συγγενικές σχέσεις

Συνάντηση Τηλέμαχου – Οδυσσέα

 

 

Παίξε το παιχνίδι της Οδύσσειας

 

 

Ώρες με τη μητέρα μου.

Με τι θα ασχοληθούμε:

  • Πώς περιγράφουμε ένα πρόσωπο
  • Πώς λειτουργεί η γενική πτώση.

 

[slideboom id=709485&w=425&h=370]

 

Είδη κειμένων

Πως να περιγράφω ένα πρόσωπο

 

Ασκήσεις:  Ώρες με την μητέρα μου

Περιγραφή προσώπου : Η μητέρα μου

 

 

Μια οικογένεια ανάμεσα στις άλλες

Με τι θα ασχοληθούμε:

  • Πώς συνδέονται δύο προτάσεις που έχουν αντίθετο νόημα.

 

 

 

 

Σύνδεση προτάσεων με αντίθετο νόημα 

Προτάσεις με αντίθετο νόημα συνήθως συνδέονται:
α) με παρατακτικούς αντιθετικούς συνδέσμους
(αλλά, όμως, μα, παρά, μόνο, κ.α.)
π.χ. Ήταν πολύ στενοχωρημένος, αλλά δεν το έδειχνε.
Η αντιθετική σύνδεση διακρίνεται σε:
* απλή(αλλά, όμως, μα, παρά, μόνο)
π.χ. Έφυγε, αλλά γύρισε σύντομα.
Εκνευρίστηκε πολύ, όμως δεν είπε τίποτα.
* επιδοτική(τονίζεται το περιεχόμενο της δεύτερης πρότασης, παρουσιάζεται σπουδαιότερο)
Όχι μόνο αργεί στη δουλειά, αλλά και δημιουργεί προβλήματα.

β) με τους υποτακτικούς αντιθετικούς συνδέσμους
(αν και, μολονότι, παρόλο που, ακόμη κι αν)
Ονομάζονται εναντιωματικές ή παραχωρητικές προτάσεις και φανερώνουν εναντίωση(αντίθεση) προς αυτό που δηλώνει η πρόταση που προσδιορίζουν, συνήθως η ανεξάρτητη.
π.χ. Ακόμα κι αν χαλάσει ο καιρός, εγώ θα πάω εκδρομή.
(πηγή : http://dimotikonline.blogspot.gr/ )

 Άσκηση : Μια οικογένεια ανάμεσα στις άλλες .

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση