Εκπαιδευτικό σενάριο τεχνολογιών διάχυτου, κινητού υπολογισμού και διαδικτύου των πραγμάτων για μαθητές γυμνασίου, λυκείου
Κατά τη συμμετοχή μου στο Horizon 2020 έργο του ΙΤΥΕ “Διόφαντος” με τίτλο UMI-Sci-Ed το 2016 και 2017, ανέπτυξα το εκπαιδευτικό σενάριο “ΕΣ1: Ο Κοινωνικός Πίνακας της Τάξης μου” με την ακαδημαϊκή και παιδαγωγική συνδρομή των εξαίρετων συναδέλφων κ. Όλγας Φράγκου και κ. Σπύρου Παπαδάκη.
Σύνοψη:
Σκοπός του σεναρίου είναι η ανάπτυξη ενός καινοτόμου συστήματος κοινωνικοποίησης για μαθητές 14-16 ετών, βασισμένο στην ενεργή εξερεύνηση και με στοιχεία μάθησης με αναστοχασμό. Οι πρακτικές δραστηριότητες 1-6 αποτελούν διεργασίες ενεργής μάθησης. Το σενάριο παρέχει στους μαθητές τη δυνατότητα αναστοχασμού στο τέλος κάθε διδακτικής ενότητας, όταν απαντούν σε ερωτηματολόγια αυτοαξιολόγησης σχετικά με το περιεχόμενο των δραστηριοτήτων, αλλά και αξιολογώντας το ίδιο το μάθημα. Μια πιθανή επέκταση του σεναρίου αποτελεί η επιπλέον διδακτική παρέμβαση με αριθμό 6 που αφορά τη διάδοση και την κοινωνικοποίηση, καθώς οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα δημιουργίας υλικού δημοσιότητας σχετικά με την κατασκευή τους. Το σενάριο εισάγει τους μαθητές σε μια διεργασία κοινωνικοποίησης, στην αλληλεπίδραση και τη συνεργασία κατά τη διάρκεια των συναντήσεων, αλλά και σε κατασκευές κοινωνικοποίησης, οι οποίες αποτελούνται από τις δημοσιεύσεις σε κοινωνικά δίκτυα και τη συνεργατική δημιουργία εκθέσεων πεπραγμένων.
Αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα:
Ενορχήστρωση της εκμετάλλευσης ψηφιακών και έντυπων μέσων για την υποστήριξη μιας αιτίας ή ενός έργου.
Συνειδητοποίηση για τα οφέλη της συνεργασίας και της ομαδικής εργασίας.
Ερμηνείας της αξίας των εφαρμογών UMI.
Χρησιμοποίηση αποτελεσματικών εργασιακών συνηθειών.
Επισκόπηση των πλεονεκτημάτων του Ελεύθερου Λογισμικού /Λογισμικού Ανοιχτού Κώδικα και διαμόρφωση μιας θετικής στάσης απέναντι στη χρήση του.
Παιδαγωγικές θεωρίες:
Κοινωνικός εποικοδομισμός
Ενεργή μάθηση
Μάθηση μεταξύ ομότιμων
Διερευνητική μάθηση
Κατευθύνσεις – Εστίαση:
Απόκτηση γνώσεων
Ανάπτυξη δεξιοτήτων
Αλλαγή στάσεων
Τύπος αλληλεπίδρασης:
Ενεργητική
Υλικό:
Για την ανάπτυξη του εκπαιδευτικού σεναρίου χρησιμοποιήθηκε ένας τύπος καρτοϋπολογιστή (single board computer). Μπορούν όμως εύκολα να χρησιμοποιηθούν εναλλακτικοί τύποι.
Λογισμικό:
Προτείνεται η χρήση ελεύθερου λογισμικού ανοικτού κώδικα.
- Οι αναλυτικές οδηγίες εφαρμογής του σεναρίου και όλα τα σχετικά έγγραφα είναι διαθέσιμα μέσω του ιστότοπου της εκπαιδευτικής πλατφόρμας του έργου UMI-Sci-Ed, προσβάσιμα μετά από εγγραφή και σύνδεση.
- Το εκπαιδευτικό σενάριο είναι διαθέσιμο και στα αγγλικά με τίτλο “My Classroom’s Social Panel“.
- Το εκπαιδευτικό σενάριο εφαρμόστηκε το 2018 στο 2ο ΕΠΑΛ Αγρινίου. Η ομάδα δημιούργησε ένα ωραίο βίντεο με τα βήματα υλοποίησης.