Η ιστοεξερεύνηση είναι μια εκπαιδευτική δραστηριότητα, που εντάσσεται στο Αναλυτικό Πρόγραμμα, κατά την οποία “οι περισσότερες ή και όλες οι πληροφορίες που απαιτούνται για την επίλυση ενός προβλήματος ή για τη σύνθεση μιας γνωστικής ενότητας, προέρχονται από το διαδίκτυο…” (Ορισμός του Bernie Dodge εισηγητή του όρου WebQuest)
Τα βασικά μέρη μιας ιστοεξερεύνησης είναι:
- Εισαγωγή (Introduction): Θέτει το πλαίσιο της δραστηριότητας ώστε να προσελκύσει την προσοχή του μαθητή και να τον «εμπλέξει» στην αναζήτηση να δώσει σημαντικές αρχικές πληροφορίες
- Αποστολή – Ζήτημα (Task): Ορίζει την εργασία που θα αναλάβουν οι μαθητές και περιγράφει το προϊόν που θα πρέπει να παραχθεί στο τέλος της δραστηριότητας.
- Διαδικασία -Πηγές (Process): Δίνει αναλυτικά την περιγραφή της όλης διαδικασίας που θα ακολουθήσουν οι μαθητές για να επιτύχουν το στόχο τους να παράσχει πηγές σχετικές με την αποστολή. Η επιλογή των προτεινόμενων πηγών πρέπει να γίνεται με άξονες: Περιεχόμενο Να περιλαμβάνουν θέματα σχετικά με τη δραστηριότητα των μαθητών Το υλικό τους να ανταποκρίνεται στο επίπεδο των μαθητών
- Αξιολόγηση (Evaluation): Παρουσίαση ενός πλαισίου αξιολόγησης και βαθμολόγησης της όλης διαδικασίας
- Συμπεράσματα (Conclusion): Ανακεφαλαίωση και αναστοχασμός επί της διαδικασίας Προσθέτουν υψηλότερου επιπέδου ερωτήματα για μελλοντική έρευνα.
- Σελίδα εκπαιδευτικού (Teacher Page): Αποκάλυψη στόχων και επιλογών που έγιναν αναφορικά με το είδος των εργασιών και ερωτήσεων. Εδώ δίνονται πληροφορίες για το χρόνο που απαιτήθηκε ή την πρόοδο που επιτεύχθηκε για να διευκολυνθεί η χρήση της ιστοεξερεύνησης από άλλους εκπαιδευτικούς.
Με ποιο τρόπο βοηθάει μια ιστοεξερεύνηση την εκπαιδευτική διαδικασία;
Μια καλά δομημένη ιστοεξερεύνηση μπορεί να αποτελέσει κίνητρο για τους μαθητές, να συμβάλλει στην οικοδόμηση γνώσεων, να καλλιεργήσει την κριτική τους σκέψη, να προωθήσει τη συνεργατική μάθηση και γενικώς να τους βοηθήσει να αναπτύξουν τις δεξιότητες τους στη χρήση των ΤΠΕ.
Και τώρα ας δούμε ένα παράδειγμα ιστοεξερεύνησης που εφαρμόστηκε στην Αίθουσα Υπολογιστών του 8ου Δημοτικού Σχολείου Χίου, στη Στ’ Δημοτικού, στο μάθημα της Ιστορίας και στο Κεφάλαιο «Η Φιλική Εταιρία»! Κάντε κλικ στο μικρό Αρίστο για να ταξιδέψετε μαζί του!