Προτάσεις  για παιχνίδια, κατασκευές και άλλες ιδέες που βοηθούν στην ανάπτυξη και ενίσχυση της μαθηματικής σκέψης και γνώσης στην τάξη

Ντόμινο

Η κατασκευή του ντόμινο μπορεί πολύ εύκολα να γίνει με σχέδια από χαρτί περιτυλίγματος, σφραγίδες, κουκίδες, αριθμούς ή και συνδυασμούς των παραπάνω και γίνεται πολύ εύκολα αν ακολουθήσουμε την παρακάτω τεχνική:

α          α          α          α          α

α          β          γ          δ          ε

 

β          β          β          β          β

β          α          γ          δ          ε

 

γ          γ          γ          γ          γ

γ          α          β          δ          ε

 

δ          δ          δ          δ          δ

δ          α          β          γ          ε

 

ε          ε          ε          ε          ε

ε          α          β          γ          δ

 

Δραστηριότητες Ταύτισης

Τα κριτήρια ταύτισης είναι το σχήμα, το μέγεθος και η διάταξη των σχεδίων.  Οι καρτέλες μπορεί να είναι χωρισμένες σε 12 κουτάκια και ο βαθμός δυσκολίας θα εξαρτηθεί από την ομάδα μας και το ενδιαφέρον των παιδιών.

Μέμορι

Για να φτιάξουμε μέμορι αρκεί να κατασκευάσουμε σε δύο αντίτυπα μικρές κάρτες. Σχέδια μπορούμε να βρούμε σε χαρτιά περιτυλίγματος που έχουν επαναλαμβανόμενα μοτίβα.

Κάρτες γενεθλίων

 Φτιάχνουμε μία μεγάλη κάρτα – αριθμό της ηλικίας του παιδιού και τα παιδιά ζωγραφίζουν ό,τι θέλουν πάνω στον αριθμό.

 

Στο ελεύθερο παιχνίδι ενθαρρύνουμε…

– επίλυση προβλημάτων

– προώθηση μαθηματικού λεξιλογίου

– πίνακες διπλής εισόδου

Παραμύθι / Ανάγνωση μιας ιστορίας και μαθηματικά

Πορεία

  1. Διαβάζουμε την ιστορία πριν τη διαβάσουμε στην τάξη ώστε να ξέρουμε το περιεχόμενό της
  2. Εντοπίζουμε και επιλέγουμε τις μαθηματικές έννοιες που αναφέρονται και θέλουμε να ασχοληθούμε
  3. Διαβάζουμε την ιστορία στα παιδιά
  4. Επεξεργαζόμαστε το περιεχόμενο της ιστορίας με τα παιδιά με σκοπό την κατανόησή της.
  5. Απευθύνουμε ερωτήσεις στα παιδιά ώστε οι απαντήσεις να εμπεριέχουν μαθηματικές έννοιες π.χ. που ήταν τα πουλιά όταν άρχισε η βροχή…- πάνω στο δέντρο…, συνεχίζουμε να ρωτάμε ποια ζώα βρισκόταν κάτω από το δέντρο; – λαγοί κ.ο.κ.  Με αυτό τον τρόπο απομονώνουμε το τις χωρικές έννοιες πάνω – κάτω και τις γράφουμε σε δύο καρτέλες και παίζουμε με ερωτο-απαντήσεις που δίνουν μία νέα διάσταση στο παραμύθι.

 

Μαθηματικό λεξιλόγιο και Λεκτική διατύπωση

Η διατύπωση με λόγια της δράσης, της απόφασης ή της επιλογής είναι πολύ σημαντική, γιατί οδηγεί το παιδί να εκφράσει ρητά αυτά που κάνει και κατά συνέπεια να αποκτήσει συνείδηση των πράξεών του.  Η μεταφορά των εννοιών και η επισήμανση των μαθηματικών όρων από το επίπεδο των δράσεων στο επίπεδο των λέξεων αποτελεί κλειδί για την προσέγγισή τους.  Τζεκάκη, 1998, σ.26

Διαδικασίες ελέγχου λάθους

Οι διαδικασίες ελέγχου είναι απαραίτητες για να αντιληφθεί το παιδί την ανεπάρκεια της προηγούμενης γνώσης και να οδηγηθεί να τη διερευνήσει ή να την αλλάξει. Η διόρθωση του λάθους όμως, δεν μπορεί να γίνει από τον εκπαιδευτικό γιατί, όπως η δημιουργία του λάθους προέκυψε από το υποκείμενο της δράσης έτσι και η διόρθωση θα πραγματοποιηθεί από αυτό. Τζεκάκη, 1998, σ.28

Τζεκάκη Μ., (1998) Μαθηματικές δραστηριότητες για την προσχολική ηλικία. Αθήνα: Gutenberg.