Προγραμματίζοντας με το Scratch
Το Scratch (https://scratch.mit.edu/) είναι ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον οπτικού προγραμματισμού, που αναπτύχθηκε από το MIT Media Lab. Το λογισμικό διανέμεται δωρεάν για διαφορετικά λειτουργικά συστήματα (Windows, Mac OS X ή Linux) και η εγκατάστασή του είναι πολύ απλή. Χρησιμοποιείται για τη διδασκαλία του προγραμματισμού στο Δημοτικό και στο Γυμνάσιο. Υπάρχει και το Scratchjr που απευθύνεται με μικρότερες ηλικίες.
Παρακάτω θα βρείτε κάποια έργα που δημιούργησαν οι μαθητές της Ε και Στ τάξης με την πένα του Scratch
Black and white round geometric pattern
Μια ιδέα από τον Maurits Escher
Τετράγωνα
Κύκλοι
Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού 2022
10η Επετειακή Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού CodeWeek 2022
Ανάλογα με την ηλικία των μαθητών υλοποιήθηκαν και οι αντίστοιχες δραστηριότητες.
Οι μαθητές της Ε΄ και Στ΄ τάξης χρησιμοποίησαν το ρομπότ Edison, και μέσω του EdScratch, παραλλαγή του Scratch, έδωσαν τις κατάλληλες οδηγίες – εντολές στο ρομπότ Edison ώστε να ακολουθήσει μια μαύρη γραμμή που έχουν κατασκευάσει οι μαθητές και στη συνέχεια το φως ενός φακού οδηγούσε το ρομπότ. Το EdScratch είναι μια πλήρως γραφική γλώσσα οπτικού προγραμματισμού για το ρομπότ Edison και είναι εξαιρετικά εύκολη στη χρήση. Οι εντολές τοποθετούνται σε μπλοκ μεταφοράς και απόθεσης κάνοντας το EdScratch διαισθητικό και διασκεδαστικό, ακόμη και για νεότερους χρήστες. Ιδανικό για εισαγωγή στον προγραμματισμό για μαθητές ηλικίας 8 έως 12 ετών.
Η Δ΄ δημοτικού θα δημιουργήσει ένα πρόγραμμα που θα σχεδιάζει με την πένα του Scratch ένα αντικείμενο
Και λίγη Τέχνη εμπνευσμένη από γνωστό πίνακα του Maurits Escher
Η Γ΄ τάξη θα ασχοληθεί με τη Σκακιέρα του Πολυβίου η οποία εφευρέθηκε από τον Πολύβιο και χρησιμοποιήθηκε από τους αρχαίους Έλληνες για τη κωδικοποίηση και αποκωδικοποίηση μηνυμάτων όταν αντάλλασσαν φυλάκια (σκοπιές) μεταξύ τους. Σε κάθε ομάδα θα δοθούν δυο μηνύματα. Το πρώτο μήνυμα θα πρέπει να κωδικοποιηθεί με βάση τη Σκακιέρα του Πολυβίου και το δεύτερο να αποκωδικοποιηθεί.
Βίντεο με την σκακιέρα του Πολύβιου
H Α΄ και η Β΄ τάξη θα παίξουν ένα παιχνίδι όπου χωρίζονται σε ζευγάρια. Σε κάθε ζευγάρι υπάρχουν δύο ρόλοι, ο ρόλος του ενός μαθητής που είναι ανθρωποειδές ρομπότ και ο άλλος ρόλος που είναι του προγραμματιστή που δίνει οδηγίες στο ρομπότ να κινηθεί. Οι οδηγίες γίνονται με τη βοήθεια των ήχων τεσσάρων μουσικών οργάνων (κινήσεις μπροστά, πίσω, δεξιά και αριστερά).
Γίνε ο ήρωας του Διαδικτύου
Η διαδικτυακή ασφάλεια αποτελεί ένα από τα πιο κρίσιμα ζητήματα για τη νέα γενιά, η οποία μεγαλώνει στο περιβάλλον του διαδικτύου. Το Ινστιτούτο Πληροφορικής του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας, μέσω του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου υπό την αιγίδα του υπουργείου παιδείας και Θρησκευμάτων, ξεκίνησε μια συντονισμένη προσπάθεια επιμόρφωσης και αφύπνισης παιδιών, εκπαιδευτικών και γονέων σε θέματα που άπτονται της ασφαλούς χρήσης του διαδικτύου. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Γίνε Ήρωας του Διαδικτύου» αποτελεί μέρος ενός πολύπλευρου προγράμματος σχεδιασμένου να διδάξει στα παιδιά τις δεξιότητες που χρειάζονται προκειμένου να χρησιμοποιούν το διαδίκτυο έξυπνα και με ασφάλεια. Δίνεται η δυνατότητα αναφοράς και συζήτησης στην τάξη για τα πιο κρίσιμα διδάγματα στον τομέα της ασφάλεια.
Οι μαθητές του σχολείου μας παρακολούθησαν τα πέντε βασικά «μαθήματα» του προγράμματος, που θα τα βοηθήσουν να πλοηγούνται στον ψηφιακό κόσμο με αυτοπεποίθηση και ασφάλεια ώστε να γίνουν υπεύθυνοι ψηφιακοί πολίτες.
Στο πρόγραμμα μαζί με το πλούσιο ηλεκτρονικό υλικό συμπεριλαμβάνεται και το παιχνίδι Ίντερλαντ με σκοπό να κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον των μαθητών, ενώ παράλληλα η μαθησιακή διαδικασία γίνεται πιο ευχάριστη και διασκεδαστική.
Εβδομάδα Ευρωπαϊκού Προγραμματισμού
Ο προγραμματισμός βοηθά στην ανάπτυξη βασικών ικανοτήτων του ανθρώπου.
Οι γλώσσες προγραμματισμού χρησιμοποιούνται για την επικοινωνία του ανθρώπου με τη μηχανή και την τεχνολογία. Την τεχνολογία που βρίσκεται παντού γύρω μας —στα έξυπνα τηλέφωνα, στους υπολογιστές, στα οχήματα, παντού!
Ο προγραμματισμός συμβάλλει επίσης στην ανάπτυξη πολυεπιστημονικών ικανοτήτων, όπως η υπολογιστική σκέψη, η επίλυση προβλημάτων, η δημιουργικότητα και η ομαδική εργασία, δεξιότητες απαραίτητες για όλα τα επαγγέλματα του 21ου αιώνα.
Η κωδικοποίηση είναι μια περιζήτητη δεξιότητα σε όλους σχεδόν τους κλάδους, όχι μόνο στον τομέα της τεχνολογίας. Τα παιδιά που γνωρίζουν πώς να προγραμματίζουν, που κατανοούν πώς λειτουργεί η τεχνολογία, έχουν κάποιο πλεονέκτημα, ανεξάρτητα από την επαγγελματική πορεία που επιλέγουν τελικά.
Η Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού προσφέρει σε κάθε Ευρωπαίο πολίτη τη δυνατότητα να ανακαλύψει τον προγραμματισμό και να διασκεδάσει με αυτόν. Στόχος είναι κάθε άνθρωπος, και ειδικά τα παιδιά να μάθουν προγραμματισμό για να μπορέσουν να διαμορφώσουν το μέλλον τους (codeweek.eu).
Στο σχολείο μας οι μικρότερες τάξεις συμμετείχαν στην εκδήλωση codeweek 2021 παίζοντας παιχνίδια ρόλων (προγραμματιστές- ρομπότ) όπου οι προγραμματιστές έδιναν οδηγίες- εντολές στα ρομπότ για τις διαδρομές που έπρεπε να ακολουθήσουν ώστε να φτάσουν στον προορισμό τους.
Οι μεγαλύτερες τάξεις ανέλαβαν το ρόλο του προγραμματιστή δημιουργώντας κώδικες με το εκπαιδευτικό λογισμικό scratch.