“Euro Travel Guide” ή “Ευρωταξιδιωτικός Οδηγός”

Πρόκειται για ένα Σχέδιο Εργασίας τύπου project που υλοποιήθηκε από τους μαθητές της Ε΄Τάξης κατά το σχολικό έτος 2013-14. Στόχευε σε μια πιο κριτική και δημιουργική προσέγγιση της γνώσης που πηγάζει από την εμπειρία που αποκτά ο μαθητής μέσα από τη συμμετοχή του σε μια νοηματοδοτημένη εκπαιδευτική διαδικασία.

Η υλοποίησή του περιλάμβανε την κατασκευή ενός πολιτικού-πολιτισμικού χάρτη της Ευρώπης και τη δημιουργία ενός ψηφιακού ταξιδιωτικού οδηγού με σκοπό την άμβλυνση των πολιτισμικών προκαταλήψεων και την υιοθέτηση προσωπικών θέσεων, αξιών και συμπεριφορών που διαμορφώνουν την ταυτότητα του ενεργού Ευρωπαίου πολίτη.

Countries and Nationalities

Το project προέκυψε με αφορμή την ενότητα 1 (Unit 1 – “Internet Friends around Europe”) του βιβλίου των Αγγλικών της Ε΄τάξης. Οι διαθεματικές του προεκτάσεις αφορούν στα γνωστικά αντικείμενα της Ελληνικής γλώσσας, της Γεωγραφίας, της Αγωγής του Πολίτη, της χρήσης ΤΠΕ και των Εικαστικών.

Τα στάδια υλοποίησης ήταν τρία: Αρχικά κατασκευάστηκε ένας εκπαιδευτικός ιστοχώρος (wiki) για να υποστηρίξει το έργο (http://etg20.wikispaces.com/) που παραχωρήθηκε δωρεάν από την εταιρεία wikispaces.com καθώς και ψηφιακά εκπαιδευτικά παιχνίδια με το εργαλείο www.quizlet.com. Σε δεύτερο στάδιο αναζητήθηκε από τους μαθητές πληροφοριακό υλικό από το Διαδίκτυο για την παρουσίαση και ανάδειξη των ιδιαίτερων στοιχείων κάθε χώρας. Στη συνέχεια κάθε μαθητής παρουσίαζε τη συγκεκριμένη χώρα στην ολομέλεια της τάξης στην Αγγλική γλώσσα. Ταυτόχρονα γινόταν η ηχογράφηση της παρουσίασής του και η ανάρτησή της στο wiki του έργου με τη χρήση του διαδικτυακού εργαλείου www.voki.com που παρέχει avatars για την ασφάλεια των παιδιών. Αναρτήθηκε επίσης ένας καμβάς με links από διαδικτυακούς τόπους με ενημερωτικό υλικό και παιχνίδια για την Ευρώπη. Τέλος, κατασκευάστηκε ένας πολιτισμικός χάρτης όπου κάθε μαθητής πρόσθετε εικόνες με τη σημαία της χώρας που είχε αναλάβει και ενός ιδιαίτερου μνημείου ή αξιοθέατου της.

Η αξιολόγηση (Evaluation) των μαθητών βασίστηκε στο διαδικτυακό εργαλείο AnswerGarden.ch και τα σχόλιά τους δημιούργησαν το παρακάτω σύννεφο λέξεων.

ETG project opinions

 

“Τα Παιδιά Γράφουν & Ζωγραφίζουν τα Δικαιώματά τους”

poster (4)

Το Πανελλήνιο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα της UNICEF σε συνεργασία με το ΥΠΑΙΘ, αναγνωρισμένο από την Επιτροπή των Δικαιωμάτων του Παιδιού που εδρεύει στη Γενεύη θεωρήθηκε το καλύτερο στη χώρα μας για την προώθηση των Δικαιωμάτων του Παιδιού και υλοποιήθηκε το έτος 2013 με την Ε΄τάξη του σχολείου μας.

Σκοπός του προγράμματος “Draw and Write your Right” ήταν η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των μαθητών μέσα από τη βιωματική-εμπειρική μάθηση. Η προώθηση αξιών, όπως η κοινωνική δικαιοσύνη, ο αλτρουισμός, η ειρήνη, η ισότητα, αποτέλεσε βασική προτεραιότητα του προγράμματος που βασίστηκε στην ομαδική συμμετοχή και τη συλλογική έκφραση των μαθητών. Η συνεργασία και η καλλιέργεια αμοιβαίου σεβασμού και αλληλεγγύης στη σχολική τάξη στόχευε στην υιοθέτηση θετικών συμπεριφορών και στάσεων ζωής.

Αφορμή στάθηκε προηγουμένως ο εντοπισμός και η καταγραφή φαινομένων ‘bullying’ στο σχολείο μας που επικεντρώνονταν στο πρόσωπο μαθήτριας η οποία ήταν ξενικής καταγωγής και η οποία είχε ‘εκδιωχθεί’ από το προηγούμενο σχολείο της για τους ίδιους λόγους.

Οι δραστηριότητες που επιλέχθηκαν ήταν η προβολή σχετικού DVD, παιχνίδια ρόλων (για ανταλλαγή απόψεων, καλλιέργεια κριτικής σκέψης και κυρίως ενσυναίσθησης), δημιουργία αφίσας με συνθήματα των παιδιών στην αγγλική γλώσσα, κατασκευή ζωγραφικών έργων και τέλος εφημερίδα που δημοσιεύτηκε και σε ηλεκτρονική μορφή (Πατήστε εδώ για την εφημερίδα). Το περιεχόμενο της εφημερίδας βασίστηκε σε βιωματικές εμπειρίες των μαθητών, σε παρουσίαση της γέννησης της Unicef μέσα από ένα παραμύθι και σε συζήτηση και παρουσίαση της ζωής του Martin Luther King βασισμένη στο interactive quiz book που μπορείτε  να δείτε εδώ.

children's rights (41)

Δείγματα των δραστηριοτήτων μπορείτε να δείτε εδώ!

 

Emotional Intelligence (EI)


Emotional Intelligence (EI) is an “umbrella” term that includes both intelligences, interpersonal intelligence (the capacity to understand the intentions, motivations and desires of other people) and intrapersonal intelligence (the capacity to understand oneself, to appreciate one’s feelings, fears and motivations). The contemporary educational system fails to recognise the importance of these ‘neglected’ intelligences, due to the emphasis put on linguistic and mathematical abilities for such a long time. People with developed EI are gifted with greater mental health, exemplary job performance, and more potent leadership skills and of course excellent performance at school.

Below there are some activities aiming at developing empathy in young english learners, that is the ability to ‘get into somebody else’s shoes’ so that they cultivate healthy relationships with other people and be able to manage their anger. The activities belong to three different countries (including Greece) that participated in the eTwinning project “My Treasure Chest” (2013-14) and are hosted in the wiki created for the whole project whereas the lesson plan can be seen further down the page.

TASK 2

The videos following are parts of activities that cultivate the recognition of one’s own emotions and the way we express them and they are based on the PEAP material for B’ class (activity Δ2 – Why are you Happy?).

 

Internet Safety

Security on the Internet is one of the priorities in the European Union and worldwide because it concerns the rights of the child. The European policy for every child or teen is to acquire digital skills that will ensure access to knowledge, communication and professional career. All of them  imply the need for strategic information and protection. The involvement of children with the Internet requires all the necessary measures to be taken at European and national level and increases the responsibility of the school and the teacher that must guarantee the safety of students. This article aims at fostering ‘Digital Citizenship’ not only as a teaching tool, but as a method of preparation of young users of technology for the Information Society in a safe and enjoyable way.

logo

The wiki created for this reason supports the material gathered so that students realise the dangers as well as the importance of safety, netiquette, digital ethics and wellness. In www.scoopit.it  you can find articles selected with plenty of ideas for teachers and parents that can be a source of inspiration for all of us!

EXPECTED OUTCOMES:

By the end of the project students are expected to: 

  • develop a responsible attitude towards matters related to digital rules and proper “electronic” behaviour.
  • be educated on issues of rights and obligations, digital health and wellness, online shopping and handling information.
  • adopt good digital practices in a pleasant and amusing way fostering their critical ability and creative imagination and setting dilemmas that lead to the adoption of problem solving techniques.
  • work as a team in a project, which “is directly linked to the experiential and student-centered approach, collaborative learning, differentiated pedagogy, wjile a prerequisite for better and safer use of new technologies in the educational process” (Mavromara-Lazarides, 2011).
  • use electronic questionnaires and their Portfolios to assess their acquired knowledge on the subject and evaluate their process and performance.

PRODUCTS:

  • A collaborative poster per team
  • An animated video per team

The 1st page of the wiki (HOME) serves as a project plan setting the goals, products of the project.

The 2nd page of the wiki (Sources & Material) serves as a source of material ranging from informative videos hosted on a canvas and articles with sites, games and advice for educators, parents and children to activity books and awards.

The 3rd page of the wiki ( GAMES) is meant to offer an amusing and informative way of approximating the topic. The students are invited to enjoy intriguing games, fun activities and a video game created to combine information, training and entertainment.

The 4th page of the wiki (CREATIONS) hosts a dashboard full of infograms and posters so that students can be inspired to complete their own interactive poster per team. Then after watching an animated video especially designed for the specific topic, they are called to create their owns per team.

The last page of the wiki (EVALUATION) is divided into three parts. A diagnostic evaluation that investigates the prior knowledge of the students on the subject and their possible misunderstandings (with the web 2.0 tool www.tricider.com), a formative assessment during the development and evolution of the project and the final assessment that consists of a questionnaire in the students’ mother tongue to be integrated into their Language Portfolios and help them realise their progress on the cognitive and the linguistic component.

Etwinning

The action eTwinning, which is part of the Erasmus+ programme, promotes cooperation and communication among schools in Europe through the use of Information and Communication Technologies ( ICT ) to reap educational, social and cultural benefits. It offers a free and safe platform for teachers to connect, develop collaborative projects and share ideas in Europe, participate in webinars and events and become a part of the European contemporary educational reality.

We_love_eTwinning

Within the framework of this action, I have participated in two projects in the last two years: the first was as a partner and the second one as a creator and an administrator.

My first step into this community was with the project “Journey through time”, aiming to guide students, through the imaginary journey of two characters, Etwin and Ning, to discover traces that man has left on Europe in the ancient past and attempt a simple form of interpretation and historical reconstruction. The project won a national and a European Quality Label for students and teachers. Some of the work done can be seen here. The greatest sucess of the project was to make me aware about the usefulness of technology and the opportunity it can offer to students to communicate, collaborate with students from all over Europe (and other countries not belonging to the E.U) and feel active members of the european community.

The second project was an attempt to design and implement an e-Portfolio for young learners of the english language. It was called “My Language Treasure Chest” with the educational scenario describing the search for the ‘ hidden treasure ‘ in the Language Chest.  Pirate “Port o ‘Folio” with the help of young students started a journey and adventures throughout many countries in Europe, becoming familiar with myths, traditions and customs of each country, in order to compose their own distinct cultural identity. The project   “highlighted the mediating role of Portfolio in connection with the student ‘s multilingual and multicultural reality and ease of use as a tool of self-assessment and feedback in the learning process” (Kanga, 2010). An educational wiki (http://LTC20.wikispaces.com/home ) was also created to support the successful interaction among partners and the harmonious communication and cooperation of all stakeholders.

glitterfy4121658401B81